ارزان سازی بلیت کنسرت ها/ رقابتی نبودن بخش پاپ/ سوغاتی خارجی ها/ گزارش نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دبیران جشنواره موسیقی فجر، در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های این رویداد بزرگ هنری پرداختند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر امسال در حالی برگزار می‌شود، که مدیر تازه نفس دفتر موسیقی در کنار دبیرانی که چند دوره سابقه برگزاری این رویداد موسیقایی را دارند، در کنار هم قرار گرفته‌اند. 

پاک شدن فضای موسیقی از دست دلالان

در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر که صبح دوشنبه 14 بهمن در تالار وحدت برگزار شد، ابتدا پیروز ارجمند که یک ماهی است بر صندلی مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نشسته، با بیان اینکه مخاطب جدی با موسیقی فجر آشتی کرده است، گفت: «جشنواره یک روش ارتباطی بین نسل‌های مختلف موسیقی است و تعامل و گفتمان فرهنگی در عرصه موسیقی را جریان می‌دهد.»

 اما وقتی رییس جشنواره بیست و نهم در معرض این پرسش قرار گرفت که چرا موسیقی نواحی کشور که تجلی اصلی گفتمان فرهنگی است، امسال از برنامه‌ها حذف شده، پاسخ داد: «تخصص بنده موسیقی نواحی است و باید بگویم که این موسیقی از این پس در دفتر موسیقی یک سند راهبردی خواهد داشت و شورای آنکه متشکل از افراد برجسته است، انتخاب شده‌اند. شک نکنید که موسیقی نواحی سال آینده پربار‌تر از همیشه است. چرا که جشنواره‌ای میان اقوام ایران برگزار خواهد شد که برگزیدگان آن‌ها در جشنواره فجر آینده روی صحنه می‌روند.»

 

 

 او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا بخش پاپ جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود؟ پاسخ داد: «اگر بخش پاپ رقابتی بود، ‌ خیلی از همین دوستان شرکت نمی‌کردند. البته ما تلاش داریم که بخش خصوصی در حوزه برگزاری جشنواره‌ها فعال شود.» 

ارجمند در بخش دیگری از صحبتهای خود به مباحث کلان تری هم پرداخت و از جمله در باره گرانی بلیت کنسرت‌های موسیقی توضیح داد: «کارگروه اقتصادی دفتر موسیقی مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده است. در این کارگروه قرار بر این است که برای ارزان سازی بلیت کنسرت‌ها بدون ضررهای احتمالی که متوجه تهیه کنندگان و کنسرت گذاران می‌شود، اقداماتی صورت گیرد.» 

مدیر دفتر موسیقی در همین ارتباط تاکید کرد: «ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که فضای موسیقی کشور از وجود دلالان پاک شود و این هدف اصلی ماست که اینجا را تبدیل به خانه‌ای امن برای پاک‌اندیشان کنیم.» 

 شرکت کنندگان باید حرف تازه داشته باشند

در ادامه این نشست، دبیر جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر، در باره مهمانان خارجی امسال گفت: «ما روی کیفیت هنرمندانی که از دیگر کشور‌ها مه‌مان ما می‌شوند، حساب کرده‌ایم. سال گذشته وقتی رنه گارسیا فونس به ایران آمد و با یک کنترباس کنسرت گذاشت، همه از آن استقبال کردند. گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره فجر باید حرف تازه برای گفتن داشته باشند و ما دوست داریم این گرو‌ه‌های خارجی برای جوانان ما سوغاتی بیاورند.» 

حسن ریاحی با اشاره به تالارهای میزبان برگزاری جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: «متاسفانه یکی از مشکلات جدی و مهمی که در جشنواره امسال موسیقی فجر با آن روبه رو هستیم، بی‌کیفیت بودن هشت تالاری است که در آن‌ها برنامه اجرا می‌کنیم. در این میان فقط تالار وحدت است که استاندادر است و من امیدوارم هرچه زود‌تر شرایطی فراهم شود که مشکل صدای تالارهای میزبان جشنواره مرتفع شود.»

 او درباره بودجه جشنواره هم توضیح داد: «خوشبختانه معاونت امور هنری امسال توانست درصدی بودجه ما را افزایش دهد و تا حدی شرایط برای دعوت از هنرمندان بهتر شد؛ البته باید بگویم که برای دعوت از استادان پیشکسوت بودجه بیشتری لازم است.»

 میا‌نسالی جشنواره

علی ترابی، دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر، دیگر سخنران این نشست بود. او با بیان اینکه جشنواره از دوران جوانی به دوران می‌انسالی وارد شده است، تهران و شش استان گلستان، ‌ فارس‌، کهکیلویه و بویراحمد، ‌ کرمانشاه‌، هرمزگان‌ و سیستان و بلوچستان را میزبان 1500 هنرمند حاضر در جشنواره موسیقی فجر معرفی کرد. 

او در همین راستا تاکید کرد: «باید این نکته را توجه داشت که جشنواره باید اندازه قدمتش اعتبار و حرف برای گفتن داشته باشد. فکر می‌کنم جشنواره در چند سال گذشته توانسته در جهت بالندگی و رشد حرکت کند که باید این مسیر ادامه یابد.» 

مدیر انجمن موسیقی با اشاره به افزوده شدن دوباره بخش‌های بانوان و کودک به جشنواره اضافه کرد: «برای حمایت از استعدادهای جوان موسیقی جشنواره هم کانون نخبگان تشکیل داده‌ایم تا آنان در ادامه فعالیت‌های هنریشان مورد حمایت قرار بگیرند.» 

دبیر اجرایی جشنواره همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جشنواره هیچ بخشی را مختص اجرای خیابانی در نظر نمی‌گیرد، به طنز گفت: «شاید اگر شاه زود‌تر از ایران می‌رفت، این اقدام می‌سر بود اما هم‌اکنون به خاطر سردی هوا و کمبود امکانات این اتفاق نمی‌افتد.»

 ترابی در پایان سخنانش از صدور کارت ویژه‌ برای استادان موسیقی خبر داد و گفت که ردیف اول تمام اجراهای جشنواره متعلق به پیشکسوتان خواهد بود. 

 


میزبانی از هنرمندان 13 کشور

در بخش دیگری از این نشست، اکبر محمدی مدیر بخش استعدادهای درخشان جشنواره گفت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نگاه به استعدادهای درخشان صرفا معطوف به جشنواره فجر نباشد و در ادامه آنان را در یک مسیر فرهنگی خوب هدایت کنیم.» 

او از به روی صحنه رفتن 28 اجرا در بخش استعدادهای درخشان خبر داد و افزود: «12 نفر از بهترین پیانیست‌های کشور با سازشان استعدادهای درخشان را همراهی می‌کنند. امسال سه آنسامبل‌، یعنی یک کوآرتت و یک تریو داریم و همچنین اجرای هنرستان دختران که شامل یک ارکستر زهی 22 نفره در رده سنی 15 تا 17 سال است جزو این بخش است.»

 رامین صدیقی، مدیر بخش بین‌الملل و نمایش فیلم جشنواره هم در ادامه این نشست گفت: «امسال تمرکز ما بر این بود که کیفیت اجرا‌ها مطلوب باشد و جشنواره فجر بتواند از جشنواره‌های معتبر منطقه محسوب شود. هنرمندانی که به جشنواره دعوت شدند همگی در سطح بالا بودند و در این چند سال اجراهای خوبی داشته و استقبال مخاطبان هم از بخش بین‌الملل بسیار خوب بوده است.» 

او در باره گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده در بخش بین الملل توضیح داد: «امسال از 13 ملیت شاهد هنرنمایی خواهیم بود. ارمنستان‌، اتریش‌، آلمان‌، ایتالیا‌، تونس‌، روسیه‌، سوئد‌، سویس‌، عراق‌، لبنان، ‌ نروژ و آذربایجان کشورهایی هستند که هنرمندان آن‌ها در جشنواره حضور دارند و البته نوازنده شهیر تونس، انوربراهم نیز به ایران می‌آید.» 

بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن تا یک اسفند برگزار می‌شود.

57245 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =