۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸

از مردم تقاضا می شود که دیگر پیامک نزنند؛ پولِ یارانه تأمین شد!

 

در این یکی دو سه روزِ گذشته، مردم آنقدر پیامک زدند که می شود تخمین زد که دیگر هزینه ی پرداخت یارانه - حتی به همه ی مردم - تأمین شده و مردم حتی آنان که پیامک نزدند یعنی اصلاً - احیاناً - تلفن همراه نداشتند که بتوانند پیامک بزنند، دیگر نگران نباشند! چرا که؛ برای پرداختِ یارانه، به همین تعداد پیامک(رفت و برگشتی و ناقص و نرسیده و دوباره تلاش کنید و مانند آن)، نیاز بود تا مبلغِ قابلِ پرداختِ یارانه نقدی به همه ی مردم، تأمین شود که شد. بنا بر این، از مردم تقاضا می شود که دیگر پیامک نزنند؛ پولِ یارانه تأمین شد!

 

متأسفانه مردم، دست کم، هنگام محاسبه ی ریالی و کمی احقاقِ حقوق شهروندی خود، ضرب و تقسیم و جمع و تفریق، بلد نیستند! و دولت ها هم، چه بسا! که در گذرِ تاریخ، فقط آمدوشد می‌کنند؛ تفریغِ بودجه نمی داند!

 

یک - فرض بر این است که دولت به 73 میلیون نفر، یارانه نقدی می پردازد. (اینجا)

دو - فرض بر این است که دست کم، در هر ماه، دولت، مبلغی بیش از 3 هزار و 250 میلیارد تومان، یارانه نقدی می پردازد. (همانجا)

سه - فرض بر این است که 85 میلیون تومان هزینه ایجاد هر شغل، خواهد بود. (اینجا)

چهار - فرض بر این است که جمعیت بیکار کشور، نزدیک به 3 میلیون و 477 هزار نفر باشد. (همانجا)

 

با یک حساب و کتاب سرانگشتی، خواهیم دانست که اگر پرداختِ نقدیِ یارانه قطع شود و دولت، خود را مکلف به ایجاد شغل و رفعِ معضل بیکاری نماید، حدوداً ظرف 7 سال، یعنی در کمتر از طولِ مدتِ دو دوره ی چهارساله ی ریاست جمهوری - که حالا دیگر معمول و گریزناپذیر تلقی شده است - می توان به عدد 26 میلیون نفر، جمعیت شاغل و فعال دست یافت و از دستِ این جوانانِ بیکار اما نجیب و سمج و جویای کار، رهایی یافت. (البته بدیهی است که در این حساب و کتاب سرانگشتی، نه افزایش جمعیت لحاظ شده و نه سایر شرایط مهم و تأثیرگذار بر رشد بیکاری و موانع اقتصادی تولید و...)

اما؛

ایراد اساسی در این است که مردم، آگاه به حقوق شهروندی خود نیستند و دولت هم تفریغِ بودجه نمی داند. چرا که هر دولتی، خود، مستقل از دولت و دولت های پیشین برای مردم برنامه ریزی می کند و دولتمردانِ ما - متأسفانه - نه فقط پایبند به اجرای صحیحِ برنامه های بلندمدت و برنامه هایی همچون برنامه پنجساله و دوساله و حتی یکساله نیستند بلکه حتی بودجه ی یکساله ی مصوب هم، گاهی، حیف و میل می شود و پرسشگری هم اگر هست؛ پاسخگو یافت می‌نشود.

 

یک پرسش این است؛

به عنوان مثال، هزینه ی رسیدگی قضایی به پرونده های کلان فساد اداری و اقتصادی و جرایم سازمان یافته، از کجا تأمین می‌شود؟ و آیا اساساً قوه قضائیه، می‌داند خدمات قضایی قابل ارائه از سوی مراجع قضایی، هزینه ی تمام شده اش چقدر است و آیا محاسبه نموده است که این هزینه ها، تا چه میزان بر این دستگاه، ناخواسته و ناروا، تحمیل می‌شود؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    5 1
    چگونه پول يارنه تامين شده بنده بعدازاين خبر پيامك زدم دوباره نوشتند به شما يارانه تعلق نمي گيرد .وآن روستائياني كه بجز كشاورزي وآن كارگر ي كه بجز كارگري فصلي كه به هيچ ارگان واداره وابسته نمي باشد به آنها هم پيامك اومده كه به شما يارانه تعلق نمي گيرد مي خواهيم بدانيم براساس چه مبناي اين يارانه هارا پرداخت مي كنند صد رحمت به دولت احمدي نژاد . خواهشمند است مردم را اين قدر بااين كارهاي بيهوده تحقير نكنيد مردم ايران بزرگوارتر ازآن است كه اين قدر تحقير مي كنيد .
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    7 0
    دولت زیر بار جمعیت کنونی زاییده افزایش جمعیت معنا ندارد مردم عاقلترن ازانند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    4 0
    لطفا بنويسيد به كجا پيامك نزنيم .
  • بی نام RO ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 1
    فوق العاده نوشتی خبر
  • قربون IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    2 7
    الهی کلیدت بشکنه روحانی که امیدم نا امید کردی چرا به من سبد نمیدی؟؟؟ من برا یک سال خورد و خوراک خانوادم رو این سبد حساب کرده بودم.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    12 0
    خدار را شكر وگر نه از گرسنگي تلف ميشديم! جعمش كن بابا هي يارانه يارانه ميكنن 100 برابر اين يارانه بخاطر تورم و فساد اقتصادي و اختلاس و تحريم و ... داره به مردم فشار مياد
  • رامتين A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    10 2
    فقط امروز يه سئوال برام پيش اومد؟ صاحب يه شركت پيمانكاري فقط به خاطر اينكه بيمه حداقل براي خودش رد مي كنه (خانم ايشان نيز شاغل هستند با حقوق 5/1 ميليون ) و صاحب 2 خودرو و خانه مي باشد (و يك خانه در دوبي)امروز اس ام اس واسه سبد كالا فرستاد و جواب آمد شما مشمول سبد كالا هستيد!!!!!!!! مني كه مساتجر هستم با حقوق 2/1 مشمول نشدم؟ از حالا واسه من يكي معلوم شد سال بعد قراره يارانه چجوري تقسيم بشه به اقشار كم درآمد......................
  • حمید IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    2 3
    واسه ما نوشتن به شما تعلق نمیگیره ! با این حقوق کارگری فکر نکنم کسی از ما بدبخت تر هم تو ایران باشه اما عجیبه که کرمندای دولت و نیروهای مسلح که بالای یک میلیون در آمد ماهانه دارند از همه چی برخوردارند . . .