۰ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵

«هیچی خبری نبود ها ...» این جمله مشترک خیلی از تهرانی هاست وقتی بعد از معطل شدن های طولانی در ترافیک،به این نتیجه می رسند که بیخود و بی جهت مدت زیادی در ترافیک مانده اند.

این معطل شدن های بی دلیل گاهی معلول همان عادت ناپسند ما در توقف های بیهوده هنگام حوادثی مانند تصادف یا درگیری خیابانی است؛دو خودرو با هم برخورد می کنند یا دو نفر با هم درگیر می شوند، ولی ما انگار که بخواهید فیلم سینمایی تماشا کنیم،ترافیک های طولانی درست می کنیم که کندی در امداد رسانی و معطلی شاید هزاران نفر کمترین نتیجه آن است.
این «هیچی خبری نبود ها ...» گاهی هم بر می گردد به خرابی یک خودرو یا مهارت کم راننده ای در وسط بزرگراهی که راه را می بندد.باز هم این ما هستیم که فقط به عبور خودمان فکر می کنیم و تنها کاری که حتی فکرش را هم نمی کنیم کمک کردن به خودروی خراب شده است.پشت سر راننده تازه کار هم جوری بوق می زنیم که همان قدر رانندگی ای که بلد است را هم از یاد می برد. در بیشتر این موارد خود «ما» مقصر هستیم.
این مقدمه برای این بود که سوزنی به خودمان بزنم،تا راه برای زدن جوال دوزی چند به پلیس محترم باز شود.حتما شما هم دیده اید که گاهی این نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی هستند که ترافیک درست می کنند و مردم در ترافیک مانده وقتی از گره ترافیک خلاص می شوند، می گویند: «هیچی خبری نبود ها ...»
جانمایی اشتباه پلیس در استقرار برای برخورد با تخلفات،شکل نامناسب برخورد ها،طولانی شدن بیهوده فرایند جریمه نویسی و البته بی توجهی به ساماندهی خودروهای متوقف شده به صورت مناسب،گاهی ترافیک های طولانی و بی جهتی درست می کند.می خواهم مثال هایی از مشاهدات روزانه ام در روزی دو بار طی کردن همه بزرگراه رسالت و بخشی از بزرگراه حکیم بیاورم.در مسیر شرق به غرب بزرگراه رسالت،درست بعد از میدان رسالت هر روز پلیس راهنمایی و رانندگی برای توقف خودرو ها - بیشتر پلاک های غیر مجاز- مستقر است.نخست اینکه حاشیه بزرگراه با چند خودروهای پلیس اشغال شده و جای مناسبی برای توقف خودروها و اعمال قانون وجود ندارد. بارها دیده ام ماموران اصرار و اراده ای برای هدایت خودرو ها به نقطه مناسبی در حاشیه بزرگراه ندارند و توقف این خودروها به اندازه پارک دوبل یا حتی بیشتر از عرض بزرگراه را اشغال می کند.

راننده های محترم هم چانه می زنند و پلیس نیز عجله ای برای جریمه کردن ندارد.در همین مورد خاص، توقف پلیس در یکی از شلوغ ترین نقاط بزگراه است.اضافه شدن تعداد زیادی خودرو از بزرگراه امام علی(ع)،تغییر مسیر برخی خودروها به چپ برای استفاده از دوربرگردان،پیچیده شدن ترافیک در نتیجه تلاش راننده های BRT برای ورود دوباره به خط ویژه و وجود یکی دو مدرسه در همان حوالی،این محدوده را به اندازه کافی شلوغ کرده و استقرار نیروهای راهنمایی و رانندگی هم قوز بالای قوز شده است.
همین صحنه را خیلی از روزها می توانید در همین مسیر و بعد از تونل رسالت ببینید.این بار یک یا دو «کفی» مخصوص حمل موتور سیکلت را می بینید و البته باز هم همان مشکلاتی که گفته شد هست.عبور خودروها در تونل تقریبا قفل می شود و وقتی به سختی از تونل خارج می شوید می بینید که «ای بابا! هیچی خبری نبود ها ،خود پلیس ترافیک درست کرده...».

این اتفاق در نقاط زیادی از پایتخت می افتد و البته نمی شود از این وضعیت یک گزارش تصویری مناسب پیش روی مخاطب گذاشت.چرا که اگر عکاسی با مجوز و دوربین های بزرگ و آشکار باشد اوضاع جور دیگری خواهد بود و اگر هم بخواهید به صورت مخفیانه از این معضل شهری عکاسی کنید،شاید حتی جاسوس تلقی شوید و هیچ به زحمتش نمی ارزد.
کسی منکر لزوم برخورد با متلخفان نیست،اما به نظر می رسد پلیس باید با درک این مسئله نسبت به رفع مشکلات و اجرای صحیح آن اقدام کند.شیوه برخورد پلیس در این موارد با مردم که متاسفانه در مواردی نه در شان مردم و نه در شان پلیس خودم نیست هم البته بحث جدایی می طلبد.وضعیت کنونی به تصویر همه نیروهای پلیس در ذهن جامعه آسیب می زند.راستی شما خبری از مکانیزه شدن کنترل تردد خودورها در شهر دارید؟از دوربین های هوشممندی که برای گردش به راست هم جریمه های 100 هزارتومانی ثثبت می کنند،چیزی شنیده اید؟

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    59 6
    95% ترافیکها تو تهران توسط پلیس انجام میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      28 2
      پارک دوبل ماشین های پلیس و راهنمایی رانندگی که انگار از مردم طلبکار هستند
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    26 1
    تازه تخلفات پلیس هم هست. دیروز جلوی چشم من ماشین پلیس روی دوتا خط ممتد دور زد. این صحنه را لااقل من سه چها بار دیده ام.
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    28 2
    اگر برگه جریمه ای دست ما مردم بود تا پلیس را به خاطر کارناشناسی و کارنابلدی جریمه کنیم، اون موقع معلوم میشد چند چندیم!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    15 0
    پليس مي تواند با اقداماتي جلوي سد معبر شدن بعضي از دور برگردانها مثل چمران به توحيد را بگيرد و حداقل بيست درصد ترافيك اين منطقه را كم كند اتومبيل هاي مسير مستقيم راه عبور از دور برگردان را مي بندند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    19 1
    من خودم هر روز مي بينم عامل اصلي ترافيك سر نيايش ولي عصر پليسه !!! سر نيايش در حالي كه ماشين يا ماشن هاي پليس ايستاده ماشين هاي شخصي و كرايه هاي شخصي 4 الي 5 رديف كنار هم نگهميدارن و پليس فقط تو ماشينش نشسته و نظاره ميكنه !!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    5 1
    به سبک اینترنت :)) :)) یا همون ها ها ها آقای نویسنده این مقاله من کشته مرده این قسمت از متنت شدم، بهتر نبود اونو تو یه پاراگراف مینوشتی " بارها دیده ام ماموران اصرار و اراده ای برای هدایت خودرو ها به نقطه مناسبی در حاشیه بزرگراه ندارند و توقف این خودروها به اندازه پارک دوبل یا حتی بیشتر از عرض بزرگراه را اشغال می کند. راننده های محترم هم چانه می زنند و پلیس نیز عجله ای برای جریمه کردن ندارد.در همین مورد خاص، توقف پلیس در یکی از شلوغ ترین نقاط بزگراه است."
  • شمالی RO ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    11 1
    به نظر میرسدبهتر است بر اساس کارکرد فعلی این سازمان که ظاهرا خود را فقط موظف به اجرای آن میداند بنام "اداره صدور قبض جریمه و توقف خودرو" تغییرنام دهد.