۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳

ایسنا نوشت:

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جامعیت، شفافیت و واقعی بودن را از مزایای لایحه بودجه 93 دانست.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در دفاع آخر از کلیات لایحه بودجه سال 93 کل کشور پیش از رای گیری گفت: اولین مزیت بودجه پیشنهادی جامعیت آن است. تاکنون بودجه ما از جامعیت کاملی برخوردار نبود که امسال اتفاق جدیدی افتاد.

وی ادامه داد:‌ البته لایحه پیشنهادی دولت شامل هدفمندی یارانه‌ها نمی‌شد که با آوردن تبصره 21 این مشکل نیز حل شد. همچنین باید گفت که بودجه مناطق آزاد تاکنون در بودجه‌های کشور وجود نداشته که در بودجه پیشنهادی سال 93 آمده که برای سال آینده دولت برای بودجه مناطق آزاد را بیاورد که با این شرایط بودجه جامع است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شفافیت را از جمله مزایای دیگر این بودجه پیشنهادی دانست و تصریح کرد: در گذشته از جمله ایرادهای ما به لوایح پیشنهادی بودجه عدم شفافیت بود؛ همانطور که در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در سر جمع بودجه ذکر نشده بود و در ردیف‌ها پنهان بود. اما بودجه‌ پیشنهادی امسال پنهان کاری ندارد.

مصباحی مقدم با اشاره به واقعی بودن بودجه پیشنهادی سال 93 اظهار کرد: من با احتیاط کلمه‌ی نسبتا واقعی بودن را برای بودجه به کار می‌برم چرا که آنچه سال جاری از درآمدها تحقق پیدا می‌کند حدود 130 هزار میلیارد تومان است. از این جهت ما با آنچه در بودجه دیده شده فاصله داریم اما باز هم نسبت به بودجه‌های گذشته واقع بینانه‌تر است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به موضوع حمایت از تولید اشاره کرد و افزود: در بودجه پیشنهادی دولت اجازه داده شده از منابع صندوق توسعه ملی سه و نیم میلیارد دلار در بانک ها سرمایه‌گذاری شود که بانک ها بتواند تسهیلات را بدهند. همچنین اجازه داده شده منابع برگشتی از حساب ذخیره ارزی گذشته که در اختیار متقاضیان بوده توسط با نک ها گرفته شود و جزو سرمایه‌ی بانکها محسوب شود.

وی با بیان اینکه 10 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها برای حمایت از تولید است گفت: حمایت از سلامت نکته‌ی قابل توجه دیگری است که در بودجه پیشنهادی بالاترین توجه به آن شده است و نه تنها 10 درصدی که قانون برنامه از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته بلکه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که حدود 13 هزار میلیارد تومان می‌شود نیز شامل بخش سلامت می‌شود.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد : کاری کریم که شیرین ترین درآمد برای شیرین ترین مصرف به کار گرفته شود، شیرین ترین درآمد مالیاتی که پایه آن بسیار وسیع است درآمد مالیات بر ارزش افزوده است و شیری ترین مصرف عرصه‌ی بهداشت و درمان است. و جالب است که تامین درآمد سلامتی و درمانی شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، روستاها، خانم‌های خانه‌داری که تحت پوشش بیمه نیستند و خانم‌های سرپرست خانوار و تمام کسانی که تحت پوشش‌های حمایتی هستند از این منبع تامین است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین به بیمه بیکاری و جوانان بیکار جویای کار اشاره کرد و گفت: اصل این قانون در سال گذشته تصویب شد اما برای آن منبع مشخصی نداشتیم که در بودجه‌ی 93 از یارانه‌ها برای این مساله 2000 میلیارد تومان رقم گذاشته شد.

این نماینده‌ی مجلس همچنین به تامین بودجه برای بنیه دفاع ملی اشاره کرد و ادامه داد: اوباما تهدید می‌کند اما خوشبختانه ملت ما بارها در دهان متجاوزان زده‌اند. که بار دیگر ما در بودجه این کار را انجام می‌دهیم.

مصباحی مقدم یادآور شد: ما رقمی قابل قبول برای بحث دفاع ملی اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین درباره‌ی در خصوص اختصاص 63 هزار میلیارد تومان بودجه برای بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: در سال 91 کسانی که در مجلس حضور داشتند به خاطر دارند که ما به دلیل این که فشار سریع به جامعه وارد نشود 62 هزار میلیارد تومان موافقت کرد و 50 درصد از رقم پیشنهادی دولت وقت را کاهش داد. بنابراین افزایش از 62 به 63 هزار میلیارد تومان زیاد نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار کرد: تصویب کلیات لایحه بودجه به معنای تصویب مورد به مورد جزییات نیست و تنها اجازه ورود به جزییات و درآمدها و هزینه‌هاست. اگر خدای نکرده دوستانی آمدند و گفتند که کلیات را تصویب نکنیم به معنای متوقف ماندن بودجه و برگشت به کمیسیون تلفیق است که نمی‌دانیم اتفاق بعدی چه خواهد بود. بنابراین استدعای من این است که به کلیات رای بدهید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =