شرق نوشت:

رای نخستین‌بار اکو رالی پاریس پرسپولیس با شرکت خودروهای کم‌مصرف و با هدف رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ محیط‌زیست، مهر سال آینده برگزار می‌شود. «پاسکال رستانی»، مدیرعامل شرکت GTO برگزار‌کننده این تور با اشاره به برگزاری تور «پاریس پرسپولیس» در سال 1971 و خاطرات ماندگاری که در ذهن شرکت‌کنندگان مانده است، می‌گوید: «شرکت GTO تصمیم گرفت برای زنده نگه‌داشتن خاطرات آن رالی، تور پاریس پرسپولیس را برگزار کند.»
او درباره جزییات این رالی توضیح داد: «قرارداد ما با کانون اتومبیلرانی و جهانگردی که شریک اصلی ما در ایران است امضا شده و اکنون در مرحله شناسایی و انعقاد قرارداد با تامین‌کننده‌های مالی و هماهنگی برای شروع و اجرای کار هستیم.»
این رالی از تاریخ پنجم‌اکتبر 2014 از دروازه ورسای پاریس که محل برگزاری نمایشگاه اتومبیلرانی است شروع می‌شود و در 12روز ادامه پیدا می‌کند. در اولین بخش، اتومبیل‌ها به سمت اشتوتگارت حرکت می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مرحله پایانی این رقابت در تخت‌جمشید خواهد بود.
به گفته پاسکال رستانی، این اولین اکو رالی در فاصله طولانی است که در جهان برگزار می‌شود به این معنا که درجه‌بندی شرکت‌کنندگان بر اساس مصرف سوخت، رعایت اخلاق رانندگی و رعایت قوانین است.
مدیر برگزاری این رالی با اشاره به اینکه هرساله رالی‌های مختلفی در جهان برگزار می‌شود، افزود: «رقابت ما براساس نوآوری و خلاقیت پایه‌ریزی شده و مهم‌ترین مساله در این خصوص توجه جامعه جهانی به محیط‌زیست است. هم سازندگان خودروها و هم شرکت‌کنندگان و هم فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در موضوع حفظ محیط‌زیست اتفاق نظر دارند.»
او با تاکید بر اینکه این یک مسابقه ورزشی نیست بلکه یک حرکت نوآورانه و اخلاق‌مدار است، گفت: «انتظار ما این است که در این رالی40 خودرو شرکت ‌کنند که مرحله اولش اکتبر 2012 برگزار می‌شود. و شرکت‌کنندگان از همه دنیا می‌توانند در این رالی شرکت کنند.»
بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده 24خودرو شرکت‌کننده در این رالی خودرو پاک (با مصرف سوخت پایین) هستند. کارخانه این خودرو‌ها به‌دنبال تبلیغ و معرفی خودروهای جدید خود هستند. این خودرو‌ها به‌دنبال جنبه‌های توریستی و ماجراجویی هستند.
خودروها از مرز بازرگان وارد ایران می‌شوند و بعد از عبور از شهرهای ماکو، تبریز، زنجان و قزوین به تهران می‌رسند و از قم به کاشان، اصفهان و در نهایت به شیراز حرکت می‌کنند.
پاسکال رستانی همچنین توضیح داد: «مسیر این رالی از جاده‌های معمولی و شرایط معمولی است تا افرادی که تجربه حضور در رالی‌های خارج از جاده را نداشتند بتوانند در این رالی شرکت کنند.»
موضوع رعایت قوانین مانند سرعت و بوق‌نزدن در تمام طول مسیر باید از سوی شرکت‌کنندگان رعایت شود و این یکی از معیارهای امتیازدهی است. او در ادامه با اعلام اینکه این یک تور خانوادگی نیست، اضافه کرد: «شرکت‌کنندگان باید تجربه رالی در مسیر‌های جاده‌ای را داشته باشند علاوه بر راننده خودرو یک نقشه‌خوان مسلط نیز با هر راننده همکاری می‌کند چراکه بیشتر این شرکت‌کنندگان این مسیرها را نمی‌شناسند و تجربه اول آنهاست.»نفرات برگزیده از نظر اخلاق و رعایت قوانین و مصرف سوخت خودرو در شیراز و تخت‌جمشید معرفی می‌شوند. او همچنین در پاسخ به این سوال که چه راهکاری می‌تواند به افزایش تورهای ورودی رالی به ایران منجر شود، گفت: «با توجه به شرایط سیاسی ایجادشده در ایران در چندماه اخیر به تعداد توریست‌های واردشده به ایران اضافه‌ شده است و ما به‌دنبال معرفی بیشتر ایران از این طریق هستیم زیرا محور اصلی این رالی معرفی ایران است.»
قرار است علاوه بر مراکز بزرگ خبری تلویزیون‌های کشورهای مسیر عبوری گزارش‌هایی از این رالی تهیه کنند. «پاسکال رستانی» گفت: «انتظار ما این است که ایران هم از این موضوع استقبال کند.» او در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند مقصد گردشگران و بالاخص علاقه‌مندان به رالی باشد، افزود: «اطلاعات زیادی از گردشگری ایران در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در این زمینه دولت باید تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد تا بتوان انتظار بیشتری برای برگزاری تورهای رالی به این کشور را داشته باشیم.»این رالی قرار است به‌صورت سالانه برگزار شود و تصمیم شرکتGTO بر این است که هر ساله نوآوری‌های جدید را در این رالی داشته باشد. او افزود: در مورد استقبال طرف ایرانی باید تاکید کرد که هم سفارت ایران در فرانسه و هم کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و هم سازمان میراث فرهنگی از این موضوع استقبال کردند و ما از این موضوع خرسندیم. او افزود: «امیدواریم این رالی یک الگوی مناسب برای برگزاری بیشتر رالی‌های کم‌مصرف یا پاک در ایران باشد.»

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلافه A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    8 42
    چه اصراری بر نام پرس پولیس هست ؟ چرا از نام ایرانی آن استفاده نکنیم ؟ حتماً باید نام یونانی آن را دنیا بشناسد؟
    • محمدرضا A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      6 11
      به نظر من هم اگر میخوان الیتریشنش حفظ شه بذارن "پاریس پاسارگاد"
    • ایرانی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      8 5
      میگم آقای کلافه بد نیست بری یه سری کتابهای تاریخی بخونی بفهمی که پرسپولیس نامی کاملا پارسی است و هیچ ربطی به یونانیا نداره ، آره جونم ، آره عزیزم ، آره ...
    • حسین A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      3 0
      سلام این چه بحثیه اصلا؟ کل خبرو ول کردین و گیر دادین بهداین اسم؟ درضمن اگه تاریخو درست مطالعه کنین میبینین پرسپولیس یه اسم یونانیه که معنیش هم "شهر پارس" هست. ولی در کل اسمی هست که این بنای تاریخی رو امروز تو جهان با این اسم میشناسن و نیازی به تغییرش تو برگردان خبر به فارسی نیست
  • آی A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    12 0
    انصافا این جاده های ما جون میده واسه رالی جهانی از پاریس میان ولی به پرسپولیس نمی رسن تو همین جاده میاندوآب به ارومیه تلف میشن.بیچاره ها چه خاطره انگیز بشه این رالی.