مخابرات که هر از چند گاهی با یک خبر و تصمیم، زندگی را به کام کاربران تلخ می کند، اخیرا اعلام کرده که در دهه فجر اینترنت را حجمی می کند، آنهم بر اساس مصوبه 152 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات!

 


خوب این مصوبه را چندین بار خواندیم {لینک}، به شما هم توصیه می کنیم که بخوانید.

"متغیر مستقل" در این مصوبه حقوقی پر اشتباه، "سقف تعرفه" است و "متغیر وابسته" "حجم و ترافیک" مورد استفاده.

در هیچ کجای این مصوبه صراحتا (تاکید می کنیم صراحتا) صحبت از "اینترنت حجمی" و اجازه فروش اینترنت به صورت حجمی نیامده است. این مصوبه درباره "سقف تعرفه حجم ترافیک به صورت پلکانی" است و طوری تنظیم شده که به عرضه کننده اینترنت اجازه فروش حجمی را تلویحا می دهد.

تا 5 گیگ 4500 تومان، از 5 تا 10 گیگ 3500 تومان، از 10 تا 20 گیگ 3 هزار تومان، از 20 تا 40 گیگ 2500 تومان و بالاتر از 40 گیگ نیز 2000 تومان اخذ می شود.

خوب نگاهی به قبض های برق خود بیندازید: از صفر تا 100 کیلو وات (هر کیلووات 30 تومان)، مازاد از 100 تا 200 کیلووات(هر کیلووات 35 تومان) و ....

تفسیر غلط فروش اینترنت حجمی از مصوبه 152 باعث شده نه تنها مخابرات، بلکه بسیاری از سرویس دهنده ها نیز از این مصوبه سوء استفاده کنند.

شرکتهای عرضه کننده که یک خط را بین 50 نفر به اشتراک می گذارند، این سودهای غیر شرعی بس شان نیست؟ که حالا با اینترنت حجمی می خواهند جبران مافات کنند؟

{مخابرات چی ها با این تصمیم خطای خودشان را رو کرده اند چرا که : مخابرات دست کم 2 میلیون کاربر ADSL دارد که ماهیانه به طور متوسط از آنها 15 هزار تومان می گیرد یعنی ماهی 30 میلیارد تومان. قطعا نصف این تعداد کاربر یعنی 1 میلیون کاربر ماهیانه زیر 5 گیگ مصرف دارند. بنابراین باید از این 1 میلیون کاربر فقط ماهی 7 هزار تومان (با محاسبه هزینه برقراری منهای ترافیک 25 درصد اضافه) دریافتی داشته باشد. یعنی مخابرات به جای 30 میلیارد تومان درآمد ماهیانه باید 22 میلیارد تومان ماهیانه درآمد کسب می کرده و دقیقا ماهی 8 میلیارد تومان از جیب کاربرانی که زیر 5 گیگ مصرف داشته اند درآورده است! 15 ماه از تصویب این مصوبه می گذرد. 15 ضربدر 8 میلیارد تومان یعنی به عبارتی: 120میلیارد تومان. آیا مخابرات می خواهد آن را به مشتریان پس دهد؟ پس حالا می فهمید که وقتی مخابرات می گوید کاربران سابق همچنان نامحدود اینترنت خواهند داشت یعنی چه؟}

تبصره دو این مصوبه نیز با هدف رنجاندن کاربر تعریف شده و کف تعرفه را 60 درصد هر سطح اعلام کرده است. (دوباره به ضرر کاربر)

در بند 3 آمده که بدلیل ماهیت نامتقارن خدمات ADSL ، عرضه کننده اینترنت باید 25 درصد ترافیک اضافی برای کاربر در نظر بگیرد! آیا کسی یادش هست؟ که سرویس دهنده ها این کار را لحاظ کرده اند؟ یا به قول کاربران محترم خبرآنلاین تا حجم شان تمام شده با بی تربیتی هر چه تمام، اینترنت شان هم قطع شده و تا وصل مجدد کلی اعصاب خرد کنی هم نصیب کاربر شده است.

تبصره بند 4 نیز نامردی دیگری در حق کاربر مظلوم است آنجا که به صراحت می گوید سقف تعرفه برای ضرایب کمتر از 1 به 8 هم به همان میزان 1 به 8 هست! یعنی سرویس دهندگانی که 1 به 8 را به 1 به 10 و ... تبدیل کرده اند همان پول 1 به 8 را از کاربران می گیرند و این یعنی دست کردن در جیب مردم در روز روشن و این مصوبه ای است که دولت قبل در تاریخ 14/8/1391  آنرا تصویب و تایید کرده است. (همان دولتی که از جیب سمت راست مان 700 میلیارد دلار برداشت و در جیب سمت چپ مان ماهیانه 45 هزار تومان گذاشت و چقدر خوشحال شدیم)

آقای وزیر چرا مردم برای تخلیه شدن خط شان باید گریه کنند؟ در حالی که در بند 11 همین مصوبه آمده که فقط 72 ساعت باید این کار طول بکشد و نه بیشتر. آن بندهایی که به نفع سرویس دهنده است چه خوب و سریع پیگیری و اجرا می شود و آنجا که به نفع کاربر است بالعکس!

آقای وزیر ارتباطات که سعی کرده اید با کاربران تعامل برقرار کنید، لطفا این مصوبه را بازتعریف کرده و اینترنت حجمی را یا کلا بردارید و یا مانند کشورهای خارجی 10 گیگ استفاده اولیه را رایگان کنید و همراه آن شبکه تلویزیون دیجیتال و خط تلفن ثابت رایگان نامحدود و موبایل و لپ تاپ و ... اشانتیون به مردم خود هدیه دهید {لینک}، راه دوری نمی رود.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    54 2
    منم تو خبر قبلی کامنت گذاشتم اصلا همچین چیزی که نوشته باشه نباید اینترنت نامحدود عرضه بشه وجود نداره
    • فرید A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      53 1
      همین الان هم به سایت وزارت ارتباطات رفتم براشون نامه گذاشتم
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      31 4
      همین الان میرن حرفتو رو هوا انجام میدن:) اینا اگه به حرف من و تو گوش میکردن که الان وضعمون این نبود! پس بازم میگم: بر ما هرچه لایقمان هست میرود ...
  • جوان 30 ساله از جهان سوم SE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    133 5
    امیدی به اصلاح شدن ایران نیست. این یکسالم تحمل میکنم و سال دیگه میرم پیش خواهرم تو قلب اروپا و از شر این مملکت که جز عذاب و حسرت بمن چیزی نداده خلاص میشم.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      111 0
      تو ایران این کارها به دلیل ایدئولوژی داره صورت میگیره. اگه راهی وجود داشت و ترس از مسخره و محکوم شدن توسط کشورهای دیگه نبود،اینترنت،تلویزیون،موبایل و هر تکنولوژی دیگه ای رو برمیداشتن.
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      اونجا هم باید بری تو رستوران ظرف بشوری و یا مرده بسوزونی :)
    • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      60 1
      دل من گرفته اینجا /ز غبار این بیابان /چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی /به شکوفه ها به باران/ برسان سلام مارا
    • بی نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      10 0
      آدم اگه حتی تو یه کشوری زندگی کنه که کارش سوزندن مرده ها باشه ولی بدونه بهش احترام میذارن. وجودش ارزش داره. حقوقش محفوظه. همه از صبح تا شب بفکر خالی کردن جیبش نیستن. آره بردار! دل آدم باید خوش باشه که تو این مملکت نیست
    • داوود A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
      11 0
      ما کجا برویم ؟ :(
  • حسین A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    53 0
    چرا این انتقادات با سند و مدرک هیچوقت به گوش مسئولین نمیرسه؟ ولی یه نفر اونور امریکا یه چی بگه سریع واکنش نشون میدن؟ چرا ما مردم نمیتونیم برای این حقمون به جایی شکایت کنیم؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      43 0
      ظاهرا شکایت باید در تنظیم مقررات بشه که خودشون این مصوبه سر تا پا غلط رو تصویب کردن
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    56 0
    یک تشکیلاتی باید ایجاد بشه تا حق مردم رو از اپراتورها بگیره. امیدی به وزارت ارتباطات نیست
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      30 2
      با این ترکیب مدیریتی وزارت ارتباطات هیچ امیدی به بهبود نباید داشت
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    5 56
    بسیار متاسفم ! حداقل نسبت به شرکت های خصوصی ،خیلی نا عادلانه قضاوت میکنید دوست عزیز
    • پسر باران IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      18 0
      میگم شما . توی این شرکت های خصوصی کار میکنی ؟
    • مسعود A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      18 0
      الان شما میخوای از مصائب شرکتای خصوصی بگی؟ اگه این سرکتا سود دهی نداشتن درش میبستن میرفتن سراغ یه کار دیگه.حتما سودی عایدشون میشه تا حالا موندن! شمام نیمخواد ژست حمایت از مظلوم بگیری.
  • محسن IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    35 0
    آقای خراسانی عزیز، در استان خراسان رضوی خیلی وقته که دیگه اینترنت نامحدود نمیدن و دقیقا همین تعرفه رو اجرا می کنندو این اواخر هم اینترنت شبانه رو هم حذف کردند و دوباره تعرفه ها رو بالا بردند و فقط چیزی که این روزها نصیب ما میشه وعدهای تو خالی جناب وزیر محترم ارتباطات هست.
  • مهدی A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    82 1
    در ایران فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستن.حالا به هرشکلی . این دولت هم هیچ کاری ازش ساخته نیست.
  • مهدی A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    31 1
    میدونم به اینترنت ربطی نداره ولی اینم بخونید خودتون به ریشه این کارا پی میبرید. تو قبض های گاز ما یه مورد جدید اضافه کردند به نام بدهی متفرقه که به نظر من اصلاح شده ی همون پول زور برره ایه.زیرش نوشته مشترک عزیز بدهی متفرقه شامل بدهی قبلی!!!!(در حالی که یه آیتم هم توقبض هست به نام بدهی قبلی)و عوارض گازرسانی در سه ماهه اول!!!!!(الان تو سه ماهه چهارم هستیم)و سایر موارد!!!!!(این دیگه عالی بود خودشونم نمیدونستن دیگه چه دروغی بگن)میشود.قضیه اینترنت هم همون قضیه پول زوره زورشون میرسه میگیرن هیچکس هم جرات هیچ کاری رو نداره.
    • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      13 0
      ایرانسلم بی حساب با اون شماره ی ۸۲۸۲ از حسابم پول کم میکرد
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    19 0
    درود به شرفت علی خراسانی،این مملکتو باید درست کرد، مام هستیم
  • نیما IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    25 1
    مفیدترین وتنها ترین راه نافرمانی مدنی و تحریم این اپراتورها فقط به مدت 1 هفتست. بعدش میان در خونه هامون منت میکشن. ولی متاسفانه مردم ما اینقد نسبت به هم بی اعتنا هستن که کسی دیگه حاضر به مشارکت در چنین اموری نیست.
  • هادی A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    35 2
    یه مشت شرکت دولتی و غیر دولتی ریختن تو این ممکلت بی صاحب از مردم فقط پول زور میگیرن. البته همه اینا تقصیر آمریکاست...
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    16 1
    سلام؛ خبر رُ خوندم، مصوبه رُ نفهمیدم، ولی قطعا حق با شماست !
  • سروش IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    17 5
    بعضی ها میگفتن مملکت فقط واسه تهرانی هاست و فقط مشکل اونا دیده میشه راست گفتن آقا الان 2ساله مخابرات خراسان رضوی طرح های نامحدودشو برداشته و طرح نامحدود ثبت نام و تمدید نمیکنه حالا که میخواد طرح های نامحدود تهران رو تمدید و ثبت نکنه دارن ازش خبر میسازن. هی داد بیداد.
    • بی نام US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      9 0
      اینجا گرگان است همچنان صدای تمدید اینترنت نا محدود به گوش می رسد.خدایا این چیزهای بی ارزش را از ما نگیر:(((((((
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    18 1
    این دولت دیگه شورش رو درآورده. خیلی پول زور می گیره. به صورت زیرپوستی از جیب مردم کش می ره.
    • بی نام IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      3 1
      دولت؟ مخابرات دولتیه؟
  • حامد A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    14 0
    شرکتی که من از اون سرویس میگیرم دقیقا با استناد به همین مصوبه داره به ازای هر روز دیرکرد در تمدید سرویس از مشترکین خودش جریمه میگیره . جالب اینجاست که با تموم شدن سرویس مشترک این شرکت حتی نمیتونه وارد سایت سرویس دهنده بشه تا اشتراک خودش رو تمدید کنه . یعنی باید به روش های مختلف بدوی اقدام به این کار بکنه که اون هم مدتی طول میکشه و جریمه باید بده . من با روابط عمومی این شرکت صحبت کردم . گفتن که بر اساس این مصوبه و به خاطر خود کاربرها این جریمه رو میگیریم . چون اگر نگیریم باید خط رو جمع آوری کنیم که به ضرر کاربره . گفتم پس اون 25 درصد سرویس نامتقارن رو هم طبق همین مصوبه میدید به ما دیگه ؟ جوابی نداشت بده . گفت این در حیطه مدیریت شرکته و ما نمیتونیم تصمیم بگیریم . حالا ببینید که چه خبره .
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    9 2
    اکثر این جرایمی مثل هک شدن اکانت مردم و... به خاطر اینترنت حجمی است که اعمال میکنند، اگر محدودیت حجمی نبود این جرائم هم کم میشد.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    13 0
    امان از آنها که مخابرات را قبضه کرده اند
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    13 0
    سطح دانش در سازمان تنظیم مقررات پایین است چگونه می خواهند حقوق مردم را صیانت کنند
    • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      9 0
      یک حقوقدان ندارن که این همه تناقض در متن یک مصوبه وجود داره؟ یا شاید هم . در زمان دولت قبلی همه چی اینطوری بوده دیگه
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    11 0
    جمله دولت قبلی ... طلا بود. قابش کردم. کل 8 سال رو تو یه جمله گفتی رفتی. دمت گرم
    • بی نام A1 ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      7 0
      لعنت به این قوانین. لعنت.
  • pouya A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    7 0
    اشتراک مارو بین 50 نفر تقسیم میکنن ای خدا!پس گفتم چرا 2 ماهی است اینقدر سایت ها واسم دیر لود میشن. در ضمن اگه میشه از خود این مسئولین و رئیسای مخابرات بپرسین خودتون چه سرعتی دارین خودم مطمئن یک اشتراک 1 به 1 نقلی واسه خودشون کنار گذاشتن ولی ما باید کلی پول واسه یه اینترنت بدرد نخور بدیم اونم گیگی 5 هزار !
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    7 0
    وقتی که عضو کمسیون تنظیم مقررات عضو هیئت مدیره مخابرات و دهها شغل دیگر در وزارت ارتباطات دارد انتظار داریم از حقوق مردم دفاع بشود
  • داوود A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    4 0
    تو صفحاتت چیه که من هر بار صفحه جدید باز می کنم ، کنارش peyvandha.ir هم باز میشه
  • پیمان IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    6 0
    نه جناب خراسانی عزیز، هیچ چیز قرار نیست درست بشه (و درست هم نمیشه). اینها شمشیر رو از رو بستن و به هیچ صراطی هم مستقیم نیستن، انگار که با یک ملت بیگانه و... طرفند، نه مردم و هموطنان خودشون! خیلی دلم از این همه ظلم و تبعیض و بی عدالتی گرفته!
  • حسین RO ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    5 0
    واقعن باید بحال خودمون گریه کرد بحای پیشرفت همش داریم پسرفت میکنیم حجمی شدن اینترنت کار بسیار مزخرفیه یه فایل بخای دانلود کنی جرات نمیکنی دانلود کرد اونوقت شبام رایگان شده سرعت در حد حلزون به زور به 30 میرسه با وجود بالا رفتن پهنا باند دیگه چرا محدود کردید اینترنتو