بنیانیان: زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 سال هستند/ خوزستان و کرمان بیشترین زنان معتاد را دارد

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده می گوید که 62 درصد از معتادان زن، زنان متاهل هستند و 83 درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زهرا بنیانیان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با تشریح فعالیت های این ستاد در کاهش اعتیاد زنان، به آمار 9.3 درصدی اعتیاد زنان، بالابودن جرائم مرتبط با مواد مخدر در میان زنان و پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر تا 15 سالگی اشاره کرد.

او گفت: از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر زندانی شده اند و بیشتر آنها خود از مواد مخدر استفاده می کردند.


مهمترین اظهارات او در گفت وگو با مهر در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
دلایل اعتیاد زنان - 9.3 درصد معتادان کشور زنان هستند که مهمترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.
- عواقب اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و یا مواد مخدر خود را تهیه کند و گاه در این میان دست به فعالیتهای نامشروع می زند و همین منجر به افزایش بیماری های مقاربتی و هم برای زن و هم برای مرد می شود.
- در حال حاضر اعتیاد دیگر طبقه خاصی را نمی شناسد و بسیاری از افراد مرفه جامعه صرفا برای لذت کنجکاوی به سمت اعتیاد می روند.
- بسیاری از زنان تحت تاثیر تبلیغات ماهواره ای برای لاغری و یا جوانی پوستشان از داروهای اعتیاد آور استفاده کرده و بسیاری از آنها با این روش معتاد می شوند.
سن اعتیاد زنان
- بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 هستند و 68 درصد از معتادان را کسانی تشکیل می دهند که در سن 20 تا 39 سال یعنی در اوج بهره وری و فعالیتهای ا قتصادی و اجتماعی هستند.
- تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از 55 درصد از زنان از تریاک، 26.22 درصد شیشه، 22.63 الکل و 15.94 درصد از کراک افغانی استفاده می کنند.
- 12 استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.
- در طرح شیوع شناسی سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 9.7 درصد و روستاها 5.41 درصد بوده است. البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می شود. بسیاری از زنان شهرهای کوچک و یا روستاها برای ترک اعتیاد خود مهاجرت می کنند.
- نکته قابل توجه آن است که بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده اند.
- 62درصد از معتادان زن ، زنان متاهل هستند و 83 درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می کردند.
تعداد زنان معتاد
- از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می کردند.
- در آمارهای به دست آمده 3 درصد از زنان معتاد بی سواد مطلق، 15 درصد سواد ابتدایی، 15 درصد راهنمایی، 41 د رصد دیپلمه، 9 درصد فوق دیپلم، 10 درصد مدرک کارشناسی دارند .
جرم زنان
جرم زنان زندانی در جرائم دیگری همچون سرقت و یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، بگونه ای که تنها 12 درصد زنان به جرم سرقت و 10 درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می شوند و 60 درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می روند.
برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش اعتیاد زنان - یکی از راهکارهای ما اقدامات پیشگیرانه است چرا که فکر می کنیم هزینه و اجرای آن بسیار کمتر از درمان اعتیاد است.
- در حوزه پیشگیری و درمان تاکید اصلی ما اجتماع ــ محور است؛یعنی از یک سو تلاش می کنیم تا دستگاهها و ارگانهای مختلف را مجبور به ارائه راهکارهای پیشگیرانه کرده و از سوی دیگر مردم را برای جلب مشارکت همسو با برنامه های خود کنیم. به همین دلیل لازم است برنامه های آموزشی مناسبی را مدون کرده و در اختیار اقشار و گروه های مختلف قرار دهیم.
- سازمان های غیردولتی به ویژه آنها که دغدغه مباحث فرهنگی و اجتماعی دارند بازوان کمکی ما بوده و ما از حضور آنها در حوزه اعتیاد و درمان استفاده خواهیم کرد ضمن آنکه درصددیم برخی موانع قانونی را در توسعه فعالیتهایشان با رویکرد پیشگیری حل کنیم.
- ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات مختلفی را با هنرمندان وخیرین برگزار کرده تا از کمک آنها برای کاهش اعتیاد زنان استفاده کند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    12 2
    "12 استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند." چرا فقط نام خوزستان و کرمان تیتر شده است ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      11 5
      90 درصد معتادان کشور را مردان تشکیل می دهند و تنها 10 درصد معتادان کشور زنان هستند. ولی از آنجایی که مردان نه معاونتی در ریاست جمهوری دارند ونه فراکسیون و نه انجمنی که حامیشان باشد 90 درصد مردان اغماض می شود ولی 10 درصد زنان به بوق و کرنا گرفته شده است و هیچ کس نمی گوید اینها پدران و سرپرستان خانواده هستند و درمان آنها می تواند به مقدار قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار بکاهد و یک خانواده را نجات دهد! متاسفانه بخش عظیمی از ضرباتی که به بنیان خانواده وارد آمده است ناشی از این ضعف های دیدگاهی است. مرد ناتوان را رها میکنند و توانمندی را به زن می دهند. به جای اینکه سرپرست زن را برگردانند زن را بی سرپرست یا بد سرپرست باقی می گذارند و سعی می کنند بودجه رویش سرازیر کنند و روز به روز وضع خانواده بدتر
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    5 3
    چه مادرانی بشوند اینها
  • پیشگو A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    1 1
    زن معتاد بهترین عامل برای گسترش بیماری هایی مثل ایدزه. ایدز به زودی در ایران افزایش پیدا می کنه.