۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
عراق را به دست غارتگران ندهیم

نباید اجازه داد کسانی که ثروت عراق را به تاراج بردند و مردم را در محنت قرار دادند، بتوانند پیروز انتخابات عراق شوند.

ماجد زیدان

شورای عالی ناظر مستقل بر انتخابات تلاش بسیاری را برای به روز رسانی برگزاری انتخابات مبذول داشته است. اعضای این شورا تلاش بسیاری می کنند تا انتخابات هر چه بیشتر به اصول دموکراتیک مطابق با معیارهای مرسوم جهانی نزدیک شود و بازگوکننده اراده مردم باشد. اما هنوز نتوانسته اند توقعات را آن طور که انتظار می رود، بر آورده کنند. برای همین استقبال از این اصلاحات انتخاباتی نیز چندان بالا نبوده است. حتی در برخی مکان ها واکنش ها تا اندازه ای باعث نگرانی شده است. اگر این مساله به همین شکل ادامه یابد در روز انتخابات مشکلات پیش بینی نشده ای رقم خواهد خورد.

واقعیت امر این است که بیشتر گروهها و فراکسیون های سیاسی که بر ضرورت تغییر اعتقاد دارند بر این نکته تاکید می کنند که باید تبلیغ کرد و تلاش ها را برای افزایش مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات افزایش داد تا نخبگان سیاسی کشور از طریق صندوق های رأی تغییر کنند. همان طور که در همه کشورهای دموکراتیک جهان همین رویه دنبال می شود.

هر جا که صحبت از پارلمان و اوضاع سیاسی کشور می شود بر ضرورت تحمل برای عبور از دوره گذار تاکید می شود تا به این ترتیب ضمن اصلاح اوضاع، نهادها نیز استقرار یابند و کشور به ثبات برسد، این چیزی است که از زبان هر سیاستمدار آگاهی شنیده می شود.

در این میان برخی جریان های سیاسی ای تلاش می کنند تا جلوی این تغییرات را بگیرند با این امید که شاید اوضاع به دوره سابق خود بازگردد و حکومت سابق دوباره به قدرت برسد. آنها هر که را می بینند و به هر کجا که می رسند، می گویند که انتخابات فایده ای ندارد و هیچ چیز تغییر نمی کند. اینها کسانی هستند که به دنبال بازگشت دیکتاتوری به کشور به انحای مختلفند.

افرادی از طرفداران دولت فعلی نیز اصرار دارند که اوضاع به همین شکل فعلی خود باقی بماند. آنها که اتفاقاً طرفداران بسیاری دارند و احزاب و یاران بسیاری برای آنها فعالیت می کنند، تلاش دارند تا وضعیت موجود را حفظ کرده و به راه فعلی کشور ادامه دهند. آنها نیز اعتقاد چندانی به تغییر ندارند و تلاش می کنند با حفظ امتیازهای موجود دولت را در اختیار مصالح خود قرار دهند. تفاوت این گروه با گروه قبلی در این است که به انتخابات اعتقاد کامل دارد و می خواهد مشروعیت خود را از طریق صندوق های رأی به دست آورد و جایگاه خود را تثبیت کند.
اما مساله این است که بر عدم مشارکت مردم در انتخابات حساب کرده و از آن جا که بعید می داند قدرت قابل رقابتی با آن در میدان وجود داشته باشد گمان می کند که می تواند مجددا کرسی قدرت را حفظ کند. این جریان اگر چه کاملا قانونی فعالیت می‌کند اما در بسیاری موارد اراده حزبی را بر مصالح ملی مقدم می داند. برای همین تن به هیچ مصالحه ای با جریان سیاسی نمی دهد و حاضر نیست که برای حل بحران های جاری کشور جلسه ای تشکیل دهد. اهمیتی نیز به جلب اعتماد مردمی نمی‌دهد و چندان توجهی به ارائه خدمات اجتماعی برای راضی کردن مردم از خود نمی کند.

رسیدن اوضاع به این مرحله جای ملامت ندارد. اگر چه کشور دستاوردهای بسیاری را به دست آورده است اما نمی توان کتمان کرد که به دلایل بسیار و نبود احساس مسئولیت اوضاع کشور به این وضع رسیده است. این وضعیت ناشی از سهل انگاری خود ما در انتخاب نمایندگان شایسته است.

رفتن پای صندوق رأی وظیفه همگان است. صندوق های رأی آینده کشور ما را می سازند و چارچوب و اداره کشور را آن طور که خود می خواهیم، بازسازی می کنند. برای همین نباید اجازه بدهیم کسانی که ثروت عراق را به تاراج بردند و مردم را در محنت قرار دادند، بتوانند پیروز انتخابات شوند. رأی تنها راه نجات کشور است و شرکت در انتخابات برای هر آن کسی که نگران سرنوشت خود و آینده کشورش است، گریزناپذیر است. این ما هستیم که تعیین می کنیم چه کسی صلاحیت رهبری و اداره کشور را دارد و آن دسته از کسانی که قصد خرید و فروش روح و مال مردم را دارند جایی در عرصه سیاسی کشور ندارند. بنابراین نباید اجازه دهیم این حق به سادگی از دست برود.

*ماجد زیدان، روزنامه نگار و کارشناس سیاسی عراقی و از اعضای هیئت سردبیری روزنامه عراقی الاستقامة این یادداشت را به طور اختصاصی برای خبرآنلاین نگاشته است.

52262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    11 7
    بابا ول کنید این عراق سوریه و لبنان پول مردم ایران خرج اینا نکنید...
    • سياست هاي كلان IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      2 1
      باشه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      4 3
      آقای محترم بی نام قبل از اینکه شما پولدار باشی،باید امنیت داشته باشی. برای ایجاد امنیت ،جنگ و دعوا رو باید بیرون خونت انجام بدهی.همون کاری که آمریکا انجام می دهد(سیا).آمریکا برای خودش جزیره ثبات ایجاد کرده و همه کشورهای دنیا رو(یا مستقیم یا غیر مستقیم) با حربه امنیت تهدید می کنه.
    • يكي IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      3 2
      اين خزعبلات مال كسي است كه فكر مي كند، اگر سرش را زير برف نگهدارد كسي به شكار او و امنيت و ناموسش نمي آيند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    5 1
    عراق؟ همين عراق با يك جنگ تحميلي هشت ساله دهه ها ايران رو عقب انداخت و همين مردم عليه ايران و ايراني تفنگ بدست گرفتند اونوقت هي عراق عراق كنيد، اين قافله تا به حشر لنگ است