۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱

ایسنا نوشت:

در آستانه برگزاری نشست ژنو 2 کردهای سوریه در منطقه شمال این کشور دولت خودمختار استانی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردها از تشکیل دولت محلی در منطقه الجزیره یکی از سه منطقه کردنشین در شمال شرق سوریه خبر داد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت: ما در منطقه الجزیره در شمال شرق سوریه دولت خودمختار تشکیل دادیم. در آینده‌ای نزدیک نیز دو دولت مشابه در عفرین و کوبانی تشکیل خواهیم داد.

صالح مسلم با بیان اینکه این دولت متشکل از 22 عضو است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم منتظر توافقی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه بمانیم تا اداره امور خود را آغاز کنیم. باید نیازهای ضروری مردم تامین شود. ما یک رئیس‌جمهوری جدید و 22 وزیر از جمله وزرای دفاع، امور خارجه و دادگستری در این منطقه تعیین خواهیم کرد. انتخابات نیز ظرف چهار ماه آتی برگزار می‌شود.

کردهای سوریه در نوامبر گدشته پس از آنکه توانستند افراد تندرو را از برخی مناطق خارج کنند، از تشکیل دولت خودمختار در شمال شرق سوریه خبر دادند.

در جریان درگیری‌های سوریه، کردها توانستند تا از هرج و مرج به نفع خود استفاده کرده و کنترل بیشتری را در شمال شرق سوریه داشته باشند.

اعلام منطقه خودمختار کردهای سوریه پس از نشستی موسوم به «مجمع قانونگذاری دولت خودمختار دموکراتیک کردستان غربی» انجام شد. طبق گزارش رسانه‌ها، 52 حزب، سازمان‌های اجتماعی مدنی، جنبش‌های جوانان و زنان و 15 جریان مستقل در این نشست شرکت داشتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    17 15
    مبارک شان باشه ایشالا که به سرنوشت کردهای عراق دچار نشوند و در امور اقتصادی شان تکیه بر بیگانه خصوصا اسراییل نکنند که بدجوری چشم طمع به زمین های ما کردهای بیچاره داره. و خوب می دونه که نقاط ضعف اقتصادی فرهنگی ما کجاست. نداشتن تجربه عملی اداره کشور نبود زیرساخت های اقتصادی کارآ فرهنگ موافقت و همراهی با هر کسی که دست دوستی دراز کند و فرهنگ مدارا و حسن نیت باعث شده است که شرکت های به ظاهر عربی و در ماهیت اسراییلی در قالب کار وارد مناطق کردنشین شوند و دیگر بیرون نروند این هشداری جدی به روسای دلسوز مناطق خودمختار است که مواظب سرزمین مادری مان باشید کردستان مال همه کردهای ایرانی عراقی ترکیه ایی سوریه ورومانیایی است نکنه به بهانه تکه تکه بودن بدید دست اسراییل که آن وقت نه کردی می ماند و نه کردستان
  • قلی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    20 35
    اینا هم خوب بلدند از آب گل آلود ماهی بگیرن ...
  • علی علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    18 37
    ای بابا شهر خلوت میشه قورباغه هم غور غور میکنه
    • امیر علی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      10 4
      شماها بی فرهنگی خودتون رو در رسانه های اجتماعی نشون دادید بیشتر از این ازتون انتظار نمیره.
  • حامد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    25 7
    اتفاقا به نظر من سیاستهای اقتصادی اقلیم کردستان خیلی موفق بوده و رشد بالای 10 درصد در چندین سال این موضوع رو تایید میکنه. سیاستی که مسئولان اقلیم پیش گرفتن، سیاست رابطه خوب با اکثر کشورهای منطقه است، و همین امر باعث پیشرفت این منطقه شده، در حالی که سایر مناطق عراق هنوز درگیر مسائل اولیه هستن. من خودم هم زیاد از ترکیه و اسرائیل خوشم نمیاد، ولی جذب سرمایه خارجی یکی از ملزومات پیشرفت اقتصادی و سیاسی هست.
  • mj IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    16 31
    تفرقه بیانداز و حکومت کن.... متاسفانه بزودی اسراییل که کردهای سوریه رو فریفته بر آنها غلبه میکند... کردهای سوریه با کدام تجربه کشور داری میخواهند در برابر اسراییل روباه صفت دوام بیاورند. در قبال حفاظت موقت از آنها، آن سرزمین رو مکانی برای کارهای پلیدشون میکنند و ....
    • فرهاد A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      24 10
      ببخشید ولی کردهای عراق هم تجربه حکومت کردن نداشتن، ولی به تدریج تونستن کردستان عراق رو بسازن و برای پیشرفت تلاش کنن. سعی هم نکنیم همه چیز رو به اسرائیل نسبت بدیم. متاسفانه جو بدی در کشور ما وجود داره که هر اتفاقی در هر جای دنیا بیفته، اون رو به اسرائیل ربط میدیم. اتفاقا محض اطلاع تون باید بگم که حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه که قوی ترین حزب در اون مناطق هست، نزدیک به پ.ک.ک است و پ.ک.ک هم به خاطر نقش اسرائیل در دستگیری اوجالان، رابطه خوبی با اسرائیل نداره. تا این لحظه هم هیچ جریانی از اسرائیل از خودمختاری کردستان سوریه حمایت نکرده، در حالی که حزب صلح و دموکراسی ترکیه، اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر کردستان عراق از این اقدام حمایت کردن. لطفا بدون اطلاع نظر ندید.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      3 9
      فرهاد جان قبول اما شما هم قبول کن که اونا بلدند چه طور همه چیز را دور بزنند