افزایش قیمت بنزین در سه سناروی تا 1800 تومان برای سال 93 می تواند تکرار اشتباه هدفمندی باشد.

علی پاکزاد: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین در سال 93 از افزایش قیمت هر لیتر بنزین از 1100 تا 1800 تومان در صورت موافقت دولت برای سال آینده خبر داد. این افزایش قیمت درواقع مسیری است که دولت ناچار است برای جبران تبعات هدفمندی در سال 93 آنرا بپیماید.

سید مجتبی شفیعی در جمع خبرنگاران درباره مهمترین سناریوهای بنزینی دولت برای سال 1393، گفت: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشنهادات خود را در قالب سه سناریو برای تعیین قیمت بنزین در سال 93 به دولت ارائه کرده است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه هم اکنون بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در سطح دولت آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون هیچ قیمتی یا تغییری در ساز و کار عرضه بنزین نهایی نشده است اما در صورت هرگونه تغییر اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه سناریوی اول تثبیت شرایط موجود بنزینی کشور است، اظهار داشت: در این سناریوها با حفظ قیمت‌های موجود ممکن است تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها اعمال شود.
وی با بیان اینکه در سناریوی دوم پیشنهادی قیمت بنزین تا 1100 تومان در هر لیتر قابل افزایش خواهد بود، بیان کرد: سناریوی سوم این است که قیمت بنزین به 1800 تومان در هر لیتر افزایش یابد.

قیمت بنزین در منطقه

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین بر اساس نرخ فوب خلیج فارس رقمی بین 70 تا 80 سنت است این نرخ با احتساب نرخ رسمی دلار 2450 تومانی قیمتی بین 1715 تا 1960 تومان را برای هر لیتر بنزین در بازار منطقه به نمایش می گذارد این ارقام در مقایسه با قیمت های 400 تا 800 تومانی بنزین در ایران نشان از تفاوت بسیار زیادی دارد که دلیل اصلی برای قاچاق سوخت از کشور است اما چرا این وضعیت اتفاق افتاده است؟

در پاسخ به این پرسش باید یاد آوری شود که در سالها 87 تا 89 یعنی زمانی که دولت نهم و دهم به دنبال اجرای طرح تحول اقتصادی و شاه بیت آن قانون هدفمندی بود با تکیه بر مابه التفاوت قیمت سوخت در ایران و منطقه دو موضوع را مطرح سات اول با افزایش قمیت سوخت و اصلاح قیمت های نسبی بین سوخت به عنوان یک کالای استراتژیک و دگیر کالاها شاهد بهبود ضریب مصرف انرژی در کشور خواهیم بود.

از سوی دیگر با اتکا بر همین تفاوت قیمت به خبرسازی حول محور قاچاق سازمان یافته سوخت از کشور پرداخت، کشف خطوط لوله ای که از زیر مرزها سوخت را از ایران به کشورهای همسایه انتقال می داد در صدر خبرهای آن روزها نشست، اما با اجرای قانون هدفمندی و افزایش قیمت سوخت در عمل کاهش مصرف سوختی که اتفاق افتاد و ناشی از سهمیه بندی بود به عنوان دستاورد هدفمندی معرفی شد و در نهایت به فاصله دو سال از اجرای قانون هدفمندی بازهم سرانه مصرف سوخت در کشور به سطوح قبل از افزایش قیمت ها بازگشت و قاچاق سوخت با شدت بیشتری از سر گرفته شد.

تراژدی نگاه درآمدی

واقعیت اینجاست که اگر قانون هدفمندی مبانی فکری قابل دفاعی هم داشته باشد به دلیل یک موضوع زمین می خورد آنهم نگاه درآمدی دولت به منابع حاصل از تغییر قیمت حاملهای انرژی بود. واقعیت اینجاست در اقتصاد ایران دولت به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده مطرح است و بیشترین سهم را از مصرف انرژی دولت و شرکتهای دولتی به خود اختصاص می دهندف افزایش قیمت حاملهای انرژی در اولین گام همانطور که در دو سال اخیر دیده شد تنها به رشد هزینه های دولتی منجر می شود و به دلیل کارکرد انرژی به عنوان یک کالای پایه ای در عمل هزینه های ناشی گرانی انرژی در تمامی اجزای فرایند تولید تکثیر و مضاعف خواهد شد، یک واحد افزایش قیمت حاملهای انرژی بعضا تا 10 واحد می تواند در هزینه تمام شده موثر باشد.

حال با توجه به این دو موضوع دولت دهم به غلط و دولت یازدهم ار سر ناچاری به موضوع قیمت حاملیهای انرژی نگاه درآمدی دارد یعنی به دلیل کسری بودجه امروز درامد خود را معادل یک واحد از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی افزایش میدهد ولی در مقابل در پایان سال با افزایش 10 واحدی هزینه ها مواجه می شود. بازخورد این اقدام در بودجه دولت دهم با افزایش نقدینگی و چاپ اسکناس جبران می شد که خود به فشار تورمی و کسری بودجه بیشتر منتهی می شد، اما دولت یازدهم به طور حتم قصد تحمیل نقدینگی به صورت قبل را ندارد ولی برای جبران هزنیه ها ناچار است بر اهرم مالیات ها فشار وارد سازد و یا تشدید نقدینگی را به جای بانک مرکزی با افزایش سرمایه بانکها عملیاتی کند، این روش ها به طور حتم بهتر از وضعیت اتفاق افتاده در دولت دهم خواهند بود ولی در نهایت تکرار یک تراژدی است.

دولت به جای افزایش قیمت حاملهای انرژی باید به افزایش قدرت پول ملی بپردازد، موضوعی که البته با تلاش در جهت رونق دادن به بازار مسکن و خودرو در شرف انجام است ولی باید در نظر داشت انچه امروز به عنوان سه سناروی افزایش قیمت بنزین مطرح شده است با تمهیداتی که تا امروز دولت به کار بسته قابل مدیریت نخواهد بود.

دولت درنهایت برای تامین هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمندی، کاهش درآمدهای ارزی ناشی از تحریم ها و فشار وارده از جانب رکود اقتصادی به بدنه اقتصادی کشور تلاش دارد چندین برنامه را باهم پیش ببرد ولی نباید فراموش کرد که تغییر چندین فاکتور حساس در اقتصاد کشور نیاز به مدیریتی بسیار دقیق دارد.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    165 1
    در امدهارو هم با حوزه خلیج فارس بسنجین
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    10 2
    آقای روحانی دستت درد نکنه،بازم صد رحمت به اوس محمود
  • سعید A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 1
    اشکالی نداره موافقم باافزایش قیمت بنزین!!بشرطی که قیمت خودرو هم بقیمت کشورهای حوزه خلیج فارس بشه!!
  • بی نام US ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    11 0
    قیمت بنزین بالا بره دوباره تورم بالا میره و باز هزینه های دولت بالا میره و دوباره دولت کم میاره و باز باید دوباره قیمت بنزین بالا بره و.......این سیکل معیوب ادامه دارد
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 10
    افزایش قیمت حامل های انرزی قانون است.
  • داش مجید A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    11 0
    ببخشید شماهایی که قیمت فوب خلیج فارس رو در نظر دارید،این رو هم فراموش نکنید که اونجا ماشینهای روز دنیا با کمترین مصرف استفاده میشه نه مثل اینجا خودروهای از رده خارج و به زور و اجبار و به اسم خودکفایی باید استفاده کنیم،اونجا حمل و نقل عمومی در چه وضعیه و اینجا چه وضع اسفناکیه،در ضمن درآم مردم ما کجا و درآمد اونها کجا ،البته اگر مثل همیشه سرتون رو مثل کبک تو برف نمیکنید
  • ناشناس IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    41 0
    بهتر است مقامات و مسئولان درآمد سرانه کشورهای خلیج فارس رابا درآمد سرانه کشورمان مقایسه کنند سپس افزایش بنزین را با نرخ فوب کشورهای خلیج فارس بر مردم تحمیل کنند .حداقل حقوق کارگران، اجاره مسکن ،افزایش هزینه های حمل ونقل ، درمان ، خوراک ، البسه و........که بر مردم عادی تحمیل میشود .آیا با افزایش نرخ بنزین به فکر مردم عادی که با حداقل حقوق روزگار میگذرانند هستید
    • حميد IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      1 6
      توقعاتي داريد شما ها هم !!!!!
  • بهراد EU ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    2 6
    البته افزایش درامد در دولت میتونه مستقیم یا غیر مستقیم به افزایش درامد مردم منجر بشه، بهتر اینه که قیمتها واقعی شن و درامدها بالاتر برن تا اینکه مردم به صدقه بگیر دولت تبدیل بشن.
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    12 1
    روحانی رای منو پس بده بی زحمت . نیومده کمر به قتل مردم بینوا بستی ؟؟؟ چرا تو این مملکت همه از اعتماد هم سواستفاده می کنن ؟؟؟
  • مسعود IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    18 1
    قیمت خودرو در حوزه خلیج فارس چطوره؟ اون رو مقایسه نمی کنید نه؟
  • جهانگیر US ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    8 0
    این بنزین بی کیفیت رو میخوان با بنزین فوب خلیج فارس مقایسه کنن؟ماشین های ایرانی تو کردستان عراق 100 کیلومتر7لیتر میسوزونه ولی تو ایران 100 کیلومتر 13 لیتر ،معلومه که چقد بنزین ناخالصی داره. بسته دیگه چقد ظلم در حق مردم؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سوال IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    چرا ازمردمهای شهرستانهای دیگه نظرسنجی نمیکنن مثلا اخبار 20:30همش درتهران وحومه گزارش میگیره بیاد تو شهرستانهای دیگه از درددل اونهارا هم گزارش تهیه کنه مثلا شاهینشهر اصفهان که مثال شهرتبعیدیها شده