تمدن: تهمتی که دولت به مسکن‌مهر می‌زند،دروغ است/برای انتقال‌ پایتخت قبلامطالعه شده،دوباره کاری نکنید

موضوع انتقال پایتخت، آلودگی هوای تهران و مسکن مهر موضوعاتی بود که استاندار سابق تهران درباره آنها توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بحث انتقال پایتخت بحث جدیدی نیست و بر اساس اسناد موجود طرح اولیه این موضوع به دهه 60 و 70 بازمی‌گردد، هرچند پس از آن مدتی مسکوت ماند و بار دیگر در اواخر دهه 80 و اوایل 90 در دولت محمود احمدی نژاد مطرح و به جریان افتاد، اما عملا اتفاق خاصی در انتقال پایتخت و حتی سبک سازی تهران هم نیفتاد.

 همین موضوع دستمایه گفت وگوی ایسنا با مرتضی تمدن استاندار سابق تهران شد.

او درباره تحقیقاتی که در گذشته در مورد انتقال پایتخت شده است گفت: تمامی مطالعاتی که در این مراکز در خصوص طرح انتقال پایتخت وجود دارد، با صرف هزینه‌های سنگین به مشاوران در زمان خود جمع آوری شده است و امروز در گوشه کتابخانه‌ها این مطالعات و تحقیقات خاک می‌خورند در حالی که تصمیم‌گیرندگان می‌توانند به این اسناد مراجعه کنند.

استاندار سابق تهران با اشاره به تشکیل کمیته‌ بررسی طرح انتقال پایتخت در دولت گفت: این یک آفت است که آنچه را در گذشته انجام شده کنار بگذاریم و از نو مطالعه موضوع را آغاز کنیم، چرا که وقت و هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین این اقدام دوباره کاری است و وقت همه را خواهد گرفت.


مهمترین اظهارات تمدن در گفت وگو با ایسنا در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
انتقال پایتخت

- این طرح مطالعه شده و 285 عنوان مطالعات انجام شده در خصوص تهران و مسایل تهران از قبیل انتقال پایتخت، مهاجرت و موضوعات اجتماعی این کلان‌شهر وجود دارد که در روز تودیع آن را در اختیار استاندار جدید تهران قرار دادم که امیدوارم استفاده شود.

- مسئولان باید کمی دقت و حوصله به خرج بدهند و به این مطالعات، فرضیات، پیشنهادات و نظریات سری بزنند و بررسی کنند و ببینند که موضوع از زوایای نگاه متخصصان چگونه ارزیابی شده است.

- مطالعات انجام شده امر انتقال پایتخت را با کلی گویی مطرح نکرده است و در یک فرآیند کلی گفته نشده که پایتخت انتقال پیدا کند، بلکه در مطالعات نقش‌هایی که تهران در آمایش کشور دارد، مورد مطالعه و تفکیک قرار گرفته و نقش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن تعریف شده است.

نحوه انتقال پایتخت
- برای نقش‌پذیری سیاسی تهران ، متخصصانی که انتقال پایتخت را بررسی کردند، معتقدند که نمی‌توان نقش‌پذیری سیاسی تهران را تفکیک و منتقل کرد و به این نتیجه رسیدند که از لحاظ سیاسی تهران باید پایتخت باشد.
مسکن مهر

- توقف طرح‌های مسکن مهر اتفاق بدی است و یکی از پیامدهای توقف مسکن مهر، تشدید مهاجرت به شهر تهران خواهد بود. چرا که وقتی فرد می‌داند نمی‌تواند صاحب خانه شود، در زاغه‌ها و حلبی‌آبادهای تهران ساکن می‌شود.

- مسکن مهر هیچ اشکالی نداشت و هیچ پروژه‌ای فاقد امکانات نبود و اینکه گفته می‌شود امکانات ندارد، دروغ می‌گویند. هر آنچه درباره مسکن مهر می‌گویند تهمت است و دروغ می‌گویند و این کار برای دولتی که خود را به عنوان دولت راستگو مطرح کرده، زشت است که دروغ بگوید، چرا که هیچ مسکن مهری در کشور نداریم که فاقد امکانات باشد.

- بلایی که در تشدید مهاجرت به تهران تکرار خواهد شد، تعطیلی مسکن مهر است که دولت دستور توقف آن را صادر کرده است و این مساله ضربه سنگینی به قشر کم‌درآمد کشور بوده و مهاجرت را تشدید خواهد کرد.

- بیشترین مهاجرت به تهران از غرب کشور انجام می‌شود و کمربند غربی کشور از جمله استان‌های ایلام، آذربایجان، کرمانشاه و کردستان جزو استان‌هایی هستند که بیشترین مهاجرت به تهران از این استان‌ها صورت می‌گیرد.

توصیه به دولت یازدهم

- دولت در ابتدا باید سیاست مسکن مهر را در مناطق دور افتاده ادامه دهد، ایرادهای این طرح را اصلاح و طرح آمایش کشور را بر مبنای توزیع عادلانه اشتغال‌زایی تعریف کند. همچنین سیاست دولت دهم را در تقویت نقش استان‌ها ادامه دهد و ضمن پیاده کردن استانداردهای زیست محیطی، روند مهاجرت به تهران را کاهش دهد و پس از آن برای تهران در وضعیت موجود تدابیری اتخاذ کند.

- اگر دولت بتواند جلوی مهاجرت به تهران را بگیرد، بخش اعظمی از سبک‌سازی تهران خود به خود اتفاق خواهد افتاد و اگر بتوان به مرحله مهاجرت معکوس دست پیدا کرد، قطعا گام بعدی برای سبک‌سازی و تعدیل تهران برداشته خواهد شد. لذا تنها راه ، سوق دادن امکانات عمرانی و آبادانی به مناطق روستایی محروم و غیربرخوردار است، چرا که بیشترین مهاجرت‌ها از این مناطق به تهران صورت می‌گیرد.

نقش احمدی‌نژاد در انتقال پایتخت

- آقای احمدی‌نژاد جرقه این کار را در توزیع نقش‌ها و ماموریت‌های تهران زد، به این معنا که تمام کارخانجات و مراکز بزرگ صنعتی را به استان‌های دیگر کشاند. شما فکر می‌کنید برای چه چنین اقداماتی را انجام داد و اعتبارات عمرانی را به استان‌ها برد؟ برای توزیع نقش اقتصادی تهران بود در حالی که امروز اقدامات وی مورد انتقاد قرار گرفته است.

- دولت دهم امکانات را در روستاها توزیع کرد تا مردم روستا در روستاهایشان بمانند به عنوان مثال بزرگترین رقم مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی در طول تاریخ کشور در دولت احمدی‌نژاد شکل گرفت و چند میلیون خانه روستایی مقاوم‌سازی و به منازل میلیون‌ها روستایی نیز گازرسانی شد اما بسیاری از مسئولین که امروز مدیریت کارها را بر عهده گرفته‌اند، اعتقاد داشتند که این اقدامات توجیه اقتصادی ندارد.

- نمی‌خواهم بگویم این روند مطلق بوده اما زمانی که گاز، برق، آب و سایر زیرساخت‌ها فراهم شد، قسمت عمده‌ای از روستاییان در روستاهایشان می‌مانند.

- احمدی‌نژاد در این مسیر کار و وقت صرف کرد و در روستاها و استان‌ها پول خرج کرد و طرح‌های بزرگ صنعتی و تحقیقاتی واقتصادی را در کشور توزیع کرد و این مساله باعث شد در استان‌هایی همانند بوشهر، سیستان و بلوچستان و لرستان ده‌ها کارخانه فولاد، سیمان، آلومینیوم و کارخانجات کلیدی ایجاد شود تا دلیلی برای مهاجرت وجود نداشته باشد، چرا که محل کار و سکونت در جوار هم قرار دارد و فرد در منطقه می‌ماند.

آلودگی هوای تهران

- برای حل مشکل آلودگی هوا نباید پایتخت را انتقال داد زیرا آلودگی هوای تهران با ارتقای استانداردهای زیست محیطی قابل حل است و گزینه‌های مدنظر برای انتقال پایتخت از جمله اصفهان و سایر شهرها اصلا کارساز نیست چرا که وضعیت آلودگی هوای اصفهان، مشهد و اراک نیز همانند تهران نگران‌کننده است.

- با افزایش ارتقای خودروها، سوخت‌های خانگی کارخانجات و بنزین می‌توان به راحتی مشکل آلودگی هوا را حل کرد، مساله ترافیک نیز سر جای خودش قابل حل است و لازم نیست تهران را انتقال دهیم تا مشکل ترافیک حل شود چرا که شهرهای پرجمعیت‌تر از تهران همانند پایتخت ژاپن، روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی توانستند معضل ترافیک را حل کنند.

- امروزه شهرهای پرجمعیت دنیا توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت مترو و حمل و نقل عمومی و همچنین اصلاح فرهنگ تردد و رفت و آمد بر معضل ترافیک فائق آیند، هر چند که جلوگیری از احداث و فعالیت صنایع در شعاع 150 کیلومتری اتفاق خوبی بود اما آنطور که انتظار می‌رفت این موضوع رعایت نشد. در دولت‌های مختلف برای این قانون تبصره نوشتند و برخی شهرک‌های صنعتی، واحدهای تولیدی و صنایع های‌تک را مشخص کردند.

علت دعوای هشت ساله شهرداری و استانداری تهران - شهرداری معتقد بود که مدیریت یکپارچه شهری باید در دست شهرداری باشد و من معتقد بودم مدیریت یکپارچه الزاما نباید اینگونه باشد.این موضوع به آن معنا نیست که متولی شهر یک دستگاه یا یک سازمان باشد، در حالی که باید برای این مدیریت یکپارچه، ساختار مشخص و مستقلی تعریف شود که دعوای ما نیز بر سر همین بود.
دولت و سفرهای استانی

- سفر استانی دولت صرفا به علت سفر کردن نبود، بلکه به دنبال پیدا کردن ایرادها و ضعف‌ها بود تا منطبق بر واقعیت‌ها نسخه بپیچد در هیچ مقطعی بعد از انقلاب در شهرها و مناطق استان‌های کشور این تعداد اتفاقات توسعه‌ای رخ نداد. این یک واقعیت است نه ادعا و هر کسی می‌خواهد بپذیرد یا نپذیرد اما در هیچ زمانی پس از انقلاب توزیع ثروت به این شکل بین آحاد مردم صورت نگرفت.

- می‌توانند مسکن مهر، یارانه و سهام عدالت را قطع کنند و بنشینند تا مشکل تهران حل شود. فرمولی که دولت اجرا می‌کند به این معناست و "مسکن اجتماعی و مشارکتی" که عنوان شده یعنی هر کس به فکر خودش باشد و پیام مسکن اجتماعی این است که "مردم! ما کاری به خانه‌دار شدن شما نداریم. اگر پول در صندوق پس‌انداز مسکن گذاشتید، خانه‌دار می‌شوید و اگر نداشتید، بمیرید" و قطعا با این شرایط بسیاری از افراد به تهران خواهند آمد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    22 12
    مملکت داره آروم میشه - لطفا سکوت کنید آقای تمدن!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    حرفاش منطقیه خدایی
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      56 4
      منطق از نوع احمدی نژادی
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      43 6
      کجای حرف های این آقا منطقیه ؟ مسکن مهر ماهدشت (همین بغل تهران) هنوز بعد از پنج سال آماده واگذاری نیست و امکانات هم نداره ! مسکن مهر صفادشت در دل کوه بنا شده وضعیتش بدتر از ماهدشته ! مسکن مهر واقعاً طرح افتضاهی بود .
    • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      2 0
      مسکن مهر هشتگرد درکنار شهرک گلخانه ای هشتگرد جدید ، درست شده است . برای افتتاح این مسکن مهر ، آب شهرک گلخانه ای را قطع کردند که لطمه بزرگی به گلخانه داران خورد . درضمن به خاطر نبودن امکانات ، بیش از نود درصد از خانه ها ،خالی است ودادن آب به آن خانه ها هم ، جنبه ی نمایشی داشت .
    • حمید A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      3 17
      حداقل در مورد مهار مهاجرت و لزوم ان بی راه نگفته
    • حسن IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      10 0
      خدا بخیرکنه مطالعه تون مثل مطالعه های قبلیه؟
    • بهمن IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      2 0
      «احمدی‌نژاد در این مسیر کار و وقت صرف کرد و در روستاها و استان‌ها پول خرج کرد و طرح‌های بزرگ صنعتی و تحقیقاتی واقتصادی را در کشور توزیع کرد » واقعا؟ این استانی که ما توش زندگی می کنیم تکونی نخورده که؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    5 0
    ببخشيد ميشه بگيد کدام کارخونه رو به استانهاي ديگه برد؟ چرا پول مترو رو نداد؟ يه عده ميگن مسکن مهر موجب تورم نيست. به زبان اقتاصدي اين رو توضيح بدن تا همه متوجه بشن. صرف ادعا که حرف نشد. کساني که ميگويند باعث تورم شده استدلال اقتصادي براش آوردند. شايد برخي از شعارهاي احمدي نژاد خوب بوده ولي وقتي شعار خوب رو به بدترين نحو اجرا ميکني ضايع ميشه
  • سهراب IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 0
    بنده اطلاع دارم كه واحد هاي آماده شده در پرند كه امسال در تابستان تحويل مالكين شده است هنوز فاقد آب ، برق ، گاز و ساير امكانات اوليه مانند مدرسه ، مترو جهت رسيدن به محل كار در تهران ميباشد و صاحبان اين واحد ها نمي توانند در آنها ساكن شوند. يعني مسئولين اين دولت راست ميگويند.
  • امیر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    30 0
    این اقا اگر لالایی بلد بودند چرا در مدت هشت سال تصدی گری پدیده هزاره سوم کاری نکردند و کشور ایران را صد سال شاید هم دویست سال به عقب تر از تمدن بردند خجالت هم خوب چیزی هست!!!!!!
  • بی نام FI ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    18 0
    مشکل اینه که همه فقط قشنگ حرف میزنند.کو عمل؟ تو دوران شما چقدر برای آلودگی هوا اقدام شد.چقدر به مسایل این کلانشهر توجه داشتی؟ ....
  • هادی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    40 4
    یکی نیست بگه که شما و مجموعه 8 ساله شما، برای این مملکت و آبادانی آن چکار کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      3 9
      خداییش این وام مسکنی که دولت جدید میخواد بده آخه چیکارش کنیم؟ به فرض که 50 میلیون گرفتیم، با این پول میشه خونه خرید؟!!!
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    45 3
    افراد احمدی نژاد ومنطق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.اقای تمدن شما راست نمی گی.
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    32 0
    شما رفیق شفیق حاج محمودی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    24 1
    اقای تمدن پس چرا نتیجه چنین فاجعه بار بود؟ آیا این وضعیت فعلی که همه ملت با پوست و گوشت خود لمس می کنند دروغ است، شما هم کم از رییس پشین خود ندارید، دیوار حاشا هم البته بلند است!!
  • خورزوخان IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    19 1
    تاحالا چرا حرف نمي زدي اخوي !!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 0
    آخه منطقی!!!حداقل یه بار به سیاست های دولت در مورد مسکن مهر که متوقفش نمیخوان بکنن یا در مورد زیر ساختهایی که باید در زمان جنابعالی و اون مرد که رفت! درست میشد یه مطالعه ای بکن, بعد حرف بزن! در مورد انتقال پایتخت هم که فرصت یه ماهه به هاشمی برای گزارش دهی یعنی همون پرونده هایی که زمون شما خاک خوردن رو در بیار و بررسی کن و گزارش بده! فقط به این جمله دقت کنین : "شهرداری معتقد بود که ... و من معتقد بودم که !!!" یا این جمله : " اگه پول داشتید که تو صندوق بذارید که خونه دار میشوید, اگه نداشتید, بمیرید!!!" خداییش همه حرفاش منطقیه ...
  • روستایی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 0
    فعلا" که ما وام گرفتیم توی روستا وچند نفر زنجیره ای !!!!!!!!!!!!!! به هم ضامن شدیم واین بلای جان ما شده چون خیلی ها این وام را پرداخت نمی کنند وکی مثل غرب بانکها به سراغ ما بیان وخانه هایمان را بگیرند برای این که ضامن برخی شدیم که وامشان را نمی دهند علت آن اختلاسهای میلیارد ی است که اینها بهانه می کنند
  • بی نام GB ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    28 1
    یک ثروتی توزیع شده بین مردم که بیا و ببین!!! یه عدالتی درست کرده بودید که اون سرش ناپیدا!
  • رضایی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 0
    در مورد مسکن مهر بهتر است سری به پرند بزنند و آن وقت صحبت از امکانات بزنند. بستگی دارد امکانات از دید ایشان چه تعریفی داشته باشدبرای ایشان متاسفم که هنوز پیام انتخابات را درک نکرده اند که همچنان می گویند در هیچ زمانی پس از انقلاب توزیع ثروت به این شکل بین آحاد مردم صورت نگرفت. خواهش می کنم ما را نخندانید
  • ادیب IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    33 1
    همه چی آرومه من چقدر خوشحالم ، آقای تمدن مردم را نادان فرض نکنید
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 25
    به جز مسکن مهر بقیه حرفهاش چرت محض بود.
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    60 4
    نون به نرخ روز خور...خجالت بکشید بس است
  • زینب IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    17 0
    فکر کنم منظور از تخصیص اعتبارات به استانهای دیگر همون سد گتوند است که باید چند برابر خرجش کنند تا اشتباهات طراحی آن جبران شود یا راه آهن شیراز اصفهان که با عبور اولین قطار تخریب شد یا هزاران میلیارد اختلاس شده
  • اکبر IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 1
    دوست عزیز در عید امسال در بندر گناوه یک شب در یکی از همین منازل مسکن مهر سکونت داشتیم تحویل شده بود ولی اهلی نه سکونت گزیده بودند ونه رسیدگی می گردند نه اسانسوری نه ابی وبرق نیز در ان یک شب قطع ووصل می گردید راستی مردم خود دورغ را می فهمند اگر خواستید باهزینه شخصی شما اعلام فرمائید از چندین طرح مسکن مهر دیدن کنیم وای بر دورغ گویان بهقول یک بنده خدائی توی چشم مردم نگاه می کنی ودورغ می گوئی
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 1
    واقعا اين موضوع كه هردولتي ميايد تمام كارهاي دولت قبل راحتي اكر بعضي ازانها مفيدباشدهم باعناد ردميكند ضربه بدي به كشورميزند وباعث ازبين رفتن منابع شده و همه جيز ازنقطه صفر شروع ميشود بسيار بداست خلاصه اينكه يكي ازبدبختي هاي مادرطول تاريخ سياه وسفيد ديدن قضاياست
  • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 1
    دولت اقای روحانی دروغگو نیست
  • بی نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 5
    بخدا احمدی نژادم آرزوست