فرمانده نیروی انتظامی گفت : انحصار قدرت سایبری در دست کشورهای بزرگ و توسعه یافته است و آنها تلاش می کنند از این انحصار برای سلب استقلال کشورهای دیگر استفاده کنند بنابراین ایجاد امنیت و مبارزه با جرایم سایبری دفاع از استقلال و پیشرفت کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس؛ سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه بازدید از شرکت «فن آوران ناجی» با اشاره به اینکه زندگی انسان به مرحله ای رسیده است که بدون عرصه دیجیتال قابل تصور نیست، گفت: گسترش روز افزون فضای مجازی و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در سالهای اخیر و تأثیرهای آن در حیات بشری در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به روشنی نمایان می باشد و در این خصوص بیش تر روشهای سنتی ارتکاب جرم به روشهای نوین، تبدیل شده است.

او گفت: در سراسر جهان تسریع و تعدیل در فرآیند تبادل دانش و اطلاعات از طریق فضای سایبری نقش بسیار کلیدی در دستیابی به توسعه منابع انسانی و رشد اقتصادی دارد ، در این راستا اگر بخواهیم تمدن ساز باشیم باید در این حوزه طراز اول باشیم.

به گفته احمدی مقدم جرائم اینترنتی در حال تغییر ماهیت از جرائم سخت افزاری به جرائم نرم‌افزاری هستند: پلیس فتا در این حوزه درخصوص افزایش کشفیات نسبت به پلیس های سایبری کشورهای توسعه یافته و برقراری امنیت در فضای مجازی موفقیت های شایان ذکری را کسب کرده است.

او گفت: انحصار قدرت سایبری در دست کشورهای بزرگ و توسعه یافته است و آنها تلاش می کنند از این انحصار برای سلب استقلال کشورهای دیگر استفاده کنند بنابراین ایجاد امنیت و مبارزه با جرایم سایبری دفاع از استقلال و پیشرفت کشور است.

فرمانده نیروی انتظامی ضمن اشاره به اینکه با پیشرفت فضای مجازی در کشور، جرائم نیز بسرعت روبه افزایش است، گفت: افزایش و ارتقاء توان این پلیس بیش از سرعت جرائم بوده بگونه‌ای که توانسته‌ایم فاصله‌ها را کاهش دهیم. در سراسر جهان پلیس های سایبری و مجموعه های امنیت سایبری نیاز به دانش روز دارند و در این رابطه باید اقدام به خرید ابزار و نرم افزاراز کشورهای دیگر نمایند که این خود ممکن است از یک لحاظ منجر به تولید ضد امنیت شود بنابراین سعی بر تولید می کنند که در این صورت باید مجموعه ای علمی و فنی در کنارشان رشد کند.

 

کشف 80 درصدی جرائم نوظهور سایبری در ایران
رییس پلیس فتا با اشاره به کشف 80 درصدی جرائم نوظهور اینترنتی در ایران، اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه اجتماعی پلیس سایبری ایران، دست مجرمان سایبری را بسته است.

سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه بازدید از شرکت " فن آوران ناجی "با بیان اینکه پلیس سایبری ایران مجهز به علم روز در کشف جرایم و تامین امنیت در حوزه فناوری و اطلاعات است و کارشناسان زبده ای را از مراکز دانشگاهی در این خصوص جذب کرده و سعی در افزایش دانش فنی کاربران نیز دارد، گفت: اینترنت بعنوان شاهراه اطلاعاتی و یک رسانه چندوجهی، با توانایی بازنمایی کامل دنیای واقعی، با تغییری که در مفهوم زمان و مکان ایجاد کرده، میزان دسترسی مخاطب را به اطلاعات، بدون محدودیت های زمانی و مکانی، امکان پذیر ساخته است.

وی ادامه داد: امروز مجرمان همواره جلوتر از پلیس در دنیا حرکت می کنند و در سال ۲۰۱۲ بر اساس گزارش های جهانی بیش از ۲.۵ تریلیون دلار در حوزه فناوری اطلاعات هزینه شده است که بیش از ۱.۵ تریلیون دلار آن صرفا در جهت تامین امنیت فضای سایبر بوده است و با این وجود مجرمان توانسته اند ۴۸۸ میلیون دلار در آمد از محل جرایم سایبری ذر دنیا کسب کنند.

هادیانفر گفت: امنیت در فضای سایبر یک محصول نیست که بتوانیم آن را خریداری کنیم بلکه این مهم یک فرایند است که همواره و در هر لحظه باید به آن توجه داشته باشیم؛ امنیت از کوچکترین سطح در حوزه کاربران با نصب آنتی ویروس های معتبر، فایروال ها و کسب دانش در حوزه فناوری اطلاعات شروع و در عالی ترین سطح در سازمان های بزرگ ادامه می یابد.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر جرایم فضای مجازی، جرایم نوظهور و انتقالی از کشورهای توسعه یافته به ایران است، گفت: پلیس فتا علاوه بر بررسی گزارشات سازمان اینترپل و پلیس سایبری کشورهایی که با آنها ارتباط دارد، راهکارهای پیشگیرانه و مقابله ای را در خصوص جرایم جدید اینترنتی اتخاذ می کند.

هادیانفر گفت: پلیس فتا به محض برخورد با جرمی جدید سعی می کند با اطلاع رسانی و آموزش عمومی از ترویج، شیوه و شگرد شدن آن جرم برای فرصت طلبان و مجرمان فضای سایبری جلوگیری کند.

رییس پلیس فتا با بیان اینکه درصد کشفیات جرائم اینترنتی در دنیا 20 تا 30 درصد است، گفت: این در حالی است که پلیس ایران موفق به کشف بیش از 80 درصد از جرائم اینترنتی نوظهور است. رسیدگی به هزاران پرونده سرقت و کلاهبرداری، هتک حیثیت و ... با شکایات مردمی و احقاق حقوق آنان در این فضا و همچنین پیشگیری و مقابله موثر با جرائم سایبری موجب شده که مجرمان نتوانند در این فضا جولان داده و احساس امنیت کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا م A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    2 0
    سردار لطف كنيد مبارزه با اراذل و اوباش، دزدان، قاچاقچيان و معتادان را در اولويت قرار دهيد كه امان مردم را بريده اند