بازدهی سلول‌های خورشیدی به 15.6 درصد رسید

تیم تحقیقاتی مشترکی از اسپانیا و انگلستان موفق شده‌اند تا با استفاده از گرافن، رکورد قبلی بازدهی سلول‌های خورشیدی را بیش از 80 درصد افزایش داده و به 15.6 درصد برسانند.

محمود حاج‌زمان: در سال 2012 / 1391، محققان دانشگاه فلوریدا از رکوردشکنی در زمینه سلول‌های خورشیدی خبر دادند. آنها موفق شده بودند نمونه اولیه‌ای از یک سلول خورشیدی بسازند که بازدهی آن به 8.6 درصد می‌رسید. برای این کار، آنها پوششی از جنس گرافن و تری‌فلوئورومتان‌سولفیت آمید (TFSA) را روی ساختار ویفرمانند سیلیسی سلول قرار دادند. اکنون گروه دیگری مدعی شده با استفاده از سلول خورشیدی گرافنی که ساختار سیلیسی آن به درون یکدیگر کانال زده شده، موفق به ثبت رکورد بازدهی جدیدی شده است: 15.6 درصد.

نمونه اولیه این ابزار فوتوولتائیک که توسط محققان گروه پژوهشیPhotovoltaic Group دانشگاه جیمز اول اسپانیا و گروه Optoelectronic Devices (DFO) دانشگاه آکسفورد ساخته شده؛ از ترکیب اکسید تیتانیوم و گرافن به عنوان جمع کننده (کلکتور) بار، و پروسکایت به عنوان جاذب نور استفاده می‌کند.

علاوه بر بازدهی فوق‌العاده سلول خورشیدی، گروه تحقیقاتی اعلام کرده است این ابزار را می‌توان در دمای پایین تولید کرد. با استفاده از نوعی تکنیک لایه‌نشانی محلولی، این امکان فراهم می‌شود تا لایه‌های مختلف سلول در دمای نسبتا پایین 150 درجه سانتی‌گراد (در مقیاس آزمایشگاهی) روی یکدیگر قرار داد. این موضوع نه تنها به معنای کاهش هزینه‌های تولید سلول خورشیدی است، بلکه همچنین امکان استفاده از این فناوری را در پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر فراهم می‌آورد. نتایج تحقیق در شماره اخیر مجله Nano Letters به چاپ رسیده است.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    14 4
    هشتاد درصد افزایش بازدهی؟! مطمئنید؟ همین الآن در بازار سلولهای خورشیدی با بازدهی بیش از 15 درصد داریم! مثل پنل شارپ سری ان یو. اگر سرچ کنید کاتالوگش هست. اگر بادزهی همون باشه اما قیمتش کمتر باشه بازم خیلی خوبه، اما بازدهی های بهتر هم هست منتهی هزینه ها شون بالاست و در فضا (ماهواره ها و غیره) استفاده می شوند.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
      20 5
      80 درصد افزایش نسبت به چیزی که قبلا بوده. مثلا اگه 10 بوده شده 18 درصد. نه اینکه 80 درصد بازدهی داشته باشه!
    • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
      6 1
      بی نام جان اول من نگفتم بازدهی 80 درصد شده. بازدهی 80 درصد حتی از نظر تئوری هم برای پنلهای خورشیدی امکان پذیر نیست. من میگم اگر فرضاً بازدهی رو 12% هم بگیریم (که البته بیشترش هم هست و سندش هم موجوده)، و بازدهی 80 درصد زیاد شده باید بشه 21 و 6 دهم درصد!!! بعد اینجا گفته رکورد 15 و 6 دهم درصد ثبت شده که همبن الآنش هم چند ساله بیشترش قبلاً ثبت شده!! به نظر من اعداد این خبر مشکل داره.
    • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
      0 1
      فکر می کنم بازده 18.6% هم شنیده بودم (ترکیب گروه 3 و 5 که نسل سوم و کاربرد فضایی داره و بسیار هزینه بر) ، احتمالا یک نسل خاص از پنل های فتوولتائیک منظور خبر بوده که به جزئیات اشاره نشده.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    12 1
    باید بگم که این بالاترین رکورد بازدهی در سلول خورشیدی نیست و رکوردهای خیلی بیشتر هم ثبت شده است و کم هم نیستند. باید مینوشتید سلول خورشیدی سیلیکونی.
    • بی نام US ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
      0 4
      منظورش فتو ولتاییک هست.
  • نيما IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    14 2
    حداقل درست ترجمه كنيد. اين مربوط به توليد سلول هاى خورشيدى با پروسه خاصيه وگرنه بازدهى كلى سلول هاى خورشيدى به مرز پنجاه درصد رسيده.
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    9 0
    من چکیده مقاله رو خوندم، این مربوط به نوع خاصی از سلولهای خورشیدی هست، والا الآن بازدهی های بسیار بالاتر حتی در انواع سیلیکونی داریم. باید تیتر خبر رو اصلاح کنید.
  • احمد A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 1
    برای ما چه فرقی داره، ما که انرژی هسته ای داریم!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    هسته ای فقط دردسر داره با هزینه گزافه نگهداری