دعوتنامه ایران در سازمان ملل معطل توافق آمریکا و روسیه است

درحالیکه هنوز ائتلاف مخالفان نظام سوریه تصمیم خود را درباره شرکت در کنفرانس ژنو دو اتخاذ نکرده است سازمان ملل از اعلام آمادگی برای دعوت از ایران برای شرکت در این کنفرانس در صورت توافق آمریکا و روسیه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل ازخبرگزاری ایتارتاس مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان آماده است تا به محض آنکه امریکا و روسیه در مورد شرکت ایران در کنفرانس آتی ژنو 2 به توافق برسند این دعوتنامه را به تهران ارسال کند. نسیرکی افزود تا امروز ایران از جمله کشورهایی نبوده است که به نشست ژنو 2 دعوت شده اند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت امریکا و روسیه شرکت ایران را در ژنو 2 بررسی کرده اند و اگر آنها به فرمولی دست یابند که این شرکت را امکان پذیر سازد دعوتنامه مربوط به تهران ارسال خواهد شد.
درهمین حال گفته می شود یکی از محورهای گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با احمد جربا رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری در سفارت آمریکا در پاریس موضوع شرکت ایران در کنفرانس ژنو بوده است. این خبرگزاری بدون اشاره به جزئیات بیشتری از این گفتگو به نقل ا وزیر امور خارجه آمریکا نوشت که او با سرگئی لاوروف ، اخضر ابراهیمی ، لوران فابیوس و مقامات دیگر درباره نحوه برگزاری و ترکیب شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو دو گفتگو کرده است.
کری پیش از این با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز دیدار و گفتگو کرده بود. کنفرانس ژنو دو که اواخر این ماه برگزار می شود ، و اولین بار دو طرف را پشت میز مذاکره قرار می دهد. کری و لاوروف قول دادند همه طرف ها را به آمدن به میز مذاکره ترغیب کنند. اما ائتلاف ملی مخالفان به شدت متفرق است و اعضای آن در خصوص شرکت در کنفرانس ژنو اختلاف نظر دارند.این ائتلاف تا چند روز دیگر درباره حضور در کنفرانس تصمیم گیری خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =