صادق زیبا کلام در یادداشتی در شرق نوشت:

به واسطه دشمنی ما با غرب- به‌ویژه با آمریکا- بسیاری از کشورها سوءاستفاده کرده و در تعامل با ما همواره سعی می‌کردند دست بالا را بگیرند. با عادی‌شدن روابط ما با اروپا و ایالات‌متحده، فرش این سوءاستفاده دیپلماتیک از زیر پای آنان کشیده خواهد شد و نفس این موضوع، بدون تردید تغییر و تحول کمی برای ما نخواهد بود. نفس اینکه در تعامل با روسیه و چین دیگر مجبور نیستیم به واسطه دغدغه دشمنی با غرب، هوای آن دو ابرقدرت را داشته باشیم البته تغییر مهمی در روابط ما با مسکو و پکن پدید خواهد آورد. نفس اینکه ما مجبور نشویم ده‌ها‌میلیارددلار درآمد نفتی را که از چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی طلبکار هستیم وصول نکنیم و این کشورها در عوض هر کالایی را که خواستند به ما بدهند البته وضعیت خوبی نیست و این شرایط پایان خواهد یافت. نفس اینکه ما مجبور نشویم به دلیل تحریم فروش نفت و تحریم بانکی، به امثال بابک زنجانی‌ها متوسل شویم و بعد هم شاهد همه‌گونه فساد و حیف‌ومیل‌شدن دارایی‌هایمان شویم البته که مهم است. نفس اینکه بعد از این ما دیگر مجبور نخواهیم شد به واسطه تحریم‌ها و به واسطه ضرورت دورزدن آن، 20 یا 30‌درصد- حداقل- کالاهایی را که نیاز داریم گران‌تر از قیمت جهانی وارد اقتصادمان کنیم البته که مهم است.

نفس اینکه به واسطه تحریم‌ها نتوانیم در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم و قطر دو‌میلیون‌نفری، سالی 40‌میلیارددلار بیش از ما از این حوزه مشترک گاز برداشت کند، البته که مهم است. نفس اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، صنایع کشورمان با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند دوباره بتوانند به شرایط عادی بازگردند، البته که مهم است. نفس اینکه با کنار رفتن تحریم‌ها و عادی‌شدن روابط با دنیا، سرمایه‌گذاری خارجی و مهم‌تر از آن، تکنولوژی پیشرفته در صنایع مهم نفت و گاز و پتروشیمی بتوانند وارد کشور شوند البته که مهم است. بالاخره ایجاد اشتغال برای بیش از پنج‌میلیون‌بیکار در کشور، بدون سرمایه‌گذاری سنگین و جدی خارجی چگونه ممکن است تحقق یابد؟ همه این نتایج مثبت بدون تردید باعث یک خانه‌تکانی درست‌وحسابی در اقتصاد، تجارت، اشتغال و بسیاری از جنبه‌های دیگر کشورمان خواهد شد، اما هنوز یک حوزه است که مغفول مانده. حوزه‌ای که اگر گفته شود به تنهایی معادل با همه پیامدهای دیگر که ذکر شد می‌تواند باشد، سخنی به گزاف نرفته است. این حوزه عبارت است از به‌حاشیه‌رفتن تندروها از متن رابطه میان ایران و غرب و به‌ویژه ایران و ایالات‌متحده. فراموش نکنیم حتی زمانی که توافق « ژنو» در حال امضاشدن بود، سناتورهای تندروی جمهوریخواه امضا جمع می‌کردند که تعداد آنها برای وضع تحریم‌های جدید از مرز دوسوم بگذرند تا رییس‌جمهور اوباما نتواند از حق وتوی خود در قبال سنا استفاده کند. راستی را آن است که سردی روابط میان ایران و آمریکا- صرف‌نظر از آنکه چه میزان آن از ناحیه آنها بوده و چه میزان از ناحیه نگاه و رویکرد انقلابی ایران پس از سال 57- مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین پارامتر در رابطه میان ایران و دنیا، همین مساله بوده است. چه‌بسیار کشورهایی که به‌واسطه اختلاف با ایالات‌متحده با آنها نیز دشمن شده‌ایم و چه‌بسیار دوستی‌هایی که به نظر نمی‌رسید «خیرات و مبرات» چندانی برای منافع ملی‌مان در بر می‌داشتند اما به‌واسطه نفس دشمنی با ایالات‌متحده، لاعلاج نیازمند آن دوستی‌ها شده بودیم. بهترین شاهد مثالی که از بابت دوستی‌ها و دشمنی‌هایی که به‌واسطه دشمنی با آمریکا عایدمان شد می‌توان آورد، دشمنی یا سردی روابط میان ما با اروپا بود. واقعا مشکل ما با اروپایی‌ها بر سر چه بود؟ هنوز جوهر امضای توافق ژنو خشک نشده بود که اروپایی‌ها اعلام کردند از چند روز دیگر تمامی تحریم‌هایی را که یکجانبه علیه ایران وضع کرده بودند لغو می‌کنند. روز گذشته نیز آغاز این روند از 20 ژانویه را مورد تاکید قرار دادند. کاهش تنش میان ایران و ایالات‌متحده را در بلندمدت می‌توان بزرگ‌ترین دستاورد ژنو دانست.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    عقلانیت و درنظرگرفتن منافع ملی در این مقاله موج می زند . ایکاش همه سیاستمداران ما مثل دکتر فکر می کردند .
  • امین IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    زیبا کلام چه عجب این دفه به زمین و زمان گیر نداد. قابل توجه که در ابتدای جمله، ایشون میگه به واسطه دشمنی ما با غرب به ویژه امریکا! یعنی غرب و امریکا هیچ دشمنی با ما ندارن و ما مرض داریم که باهاشون دشمنیم! خداوند نسل اساتید غرب زده را از این کشور برچیند.
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      23 6
      اتفاقا اونها هم دشمني دارند، اما اگر درست فكر كني متوجه ميشي كه اين "خود ما" بوديم كه آنها را تا اين حد دشمنشان كرديم، بعنوان مثال فرض كن در تريبونهاي رسمي يك كشوري طي دهه ها بصورت هفتگي و منظم بگن شما رو زير پا ميذارن، عكس العمل شما چيه؟ خبر ممنون
    • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      18 4
      ایکاش کمی هم از عقلتون استفاده میکردین .شعارهایی مثل استاد غربزده تارخ مصرفش تموم شده.
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      12 3
      خبرانلاین ای سایت مردمی کی میخوای وضع این منفی مثبت هارو درست کنی؟یه عده خاص برای خبرهای خاص که مشخص هست برای چه افرادی هست مثل زیبا کلام و افراد اصلاحات میان و امار منفی مثبت رو در کسری از ثانیه عوض میکنند به صورت اشکار چرا نمیخوای کاری بکنی؟همه میدونند که زیبا کلام چقدر طرفدار داره بعد یه کامنت در عرض چند دقیقه 800تا مثبت میخوره؟؟؟؟؟اینا شکست ورده انتخابات هستن و اقلیت جامعه ولی دارن با این کار مثلا میگن ما تنها نیستیم...خبرانلاین مردم به تو اعتماد دارن رسیدگی کن به این گروه افراطی که منفی مثبت هارو عوض میکنند
    • ندارم A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      17 2
      خداوند نسل جاهلان و نادانان تعصبی را از کشور ما و ایلت متحده برچیند ! درود بر مرد منطق زیباکلام
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      12 1
      یه مشکل بزرگ دیگه که تو کشورمون هست وجود تفکرات بی مایه ایی مثه شماست امین خان ....
    • بی نام NL ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      10 1
      یه دفعه 800 تا مثبت!
    • محمدعلی RO ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      15 1
      خداوند افراطی های بی عقل رو از روی زمین برداره که ملت ایران از دستشون راحت شن.
    • من A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      14 0
      من هم معتقدم ما مرض نداریم که با امریکا دشمنی کنیم.همین جور که مرض نداریم با روسیه ای که خون مردم مملکتمونو کرده توی شیشه به گواه تمامی تاریخ دشمنی کنیم.نه روسیه نه امریکا هیچ کدوم از منافعشون نگذشتند.مام نباید بگذریم ولی با فحشو دعوا که نمیشه منفعت کسب کرد.بشینیم و حرف بزنیم.تا هردو برنده باشند.
  • مجتبی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    درود و صد بدرود بر تمامی روشنفکران منطقی و دوست داشتنی کشور علی الخصوص دکتر زیباکلام عزیز... به امید آینده ای روشن برای ایران و ایرانی....
  • مهرسادات IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    61 55
    بازهم یک روحانی باتدبیر ومردمی ناجی ایران شد باشد که دولت تدبیر وامید ظرفیتهای مغفول مانده مردم شریف ایران وانقلاب اسلامی کبیرشان را در دنیا سرفراز وبارور سازد....روحانی متشکریم
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    زنده باد زیبا کلام
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      12 1
      زنده باد مملکتی که هنوز میشه توش نفس کشید و یه حرفایی رو زد و زنده باد همه کسانی که برای اعتلای این مملکت از خودشون مایه گذاشتند و میذارند.
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      2 5
      اشتباهی مثبت دادم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    احسنت نكته نكته و خط به خط اين نوشته معنا داشت اميد كه منافع ملي ارجح بر هر چيزي باشد
  • مهرابادی IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    مقام معظم رهبری: جهت پیشرفت کشور به نیروی های داخلی اتکا کنید. آقای زیباکلام خدمت جنابعالی عرض شود هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیرد نه چین و روسیه بدرد ما میخورند نه اورپا و امریکا چرا مدام به جامعه القا می کنید تمام مشکلات ما ناشی از عدم ارتباط با امریکا و اروپا است؟! کل دنیا رو مثال نمیزنم همین منطقه خودمون، کدوم کشور در منطقه از برقراری ارتباط با اروپا و امریکا مشکلاتش حل شده که شما اونا رو ناجی معرفی میکنید خواهشا ی بار زیبا کلام کنید جناب زیباکلام!!!!
    • اسماعیل زاده IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      9 1
      کسی نمی گه که رابطه با آمریکا همه مشکلات رو حل می کنه... کی چنین حرفی زده؟ چرا ما عادت داریم همه چی رو صفر ببینیم یا صد... اما قطعا برخی از مشکلات کاسته می شه... یعنی این که قطر داره به خاطر رابطه بد ما با غرب، از منطقه پارس جنوبی سوء استفاده می کنه و یا چین کالاهای بنجول به ما غالب می کنه و ما حرفی برای گفتن نداریم، این مشکل نیست؟ پس اسمش چیه؟ دبی به خاطر دشمنی ما با غرب شد دبی وگرنه کیش و قشم ده سال زودتر از دوبی طرح پیشرفت شون شروع شده بود... دیگه چی اسمش مشکله؟
  • حمید IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    93 31
    ممنون بدون اطاله کلام مطالب زیبایی فرمودن به علاوه چه کشورها که از دشمنی ما با امریکا بهره ها بردن مثل ترکیه
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      4 1
      همچنين امارات قطر و عمان و المان و اروپا و ژاپن و كره جنوبي و ..........
  • علي EU ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    به خدا همه اينها درست اما تا فساد اداري وتحريمهاي كه از داخل كشور از جانب خودي ها شده ايم برچيده نشود اوضاع اقتصادي همين است وبدتر ميشود
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    حتما ما به ازای این همه خوشبختی هیچ است آقای زیباکلام از دید غرب شیفته شما و هوادارنت همه خوبی ها و زیباییها در غرب وجود دارداین شیفتگی که ما دشمنی با غرب داشته ایم نه آنانی که قبل از پیروزی انقلاب ملت را با نظام سرکوبگر هدایت می کردند نه آنانی که کودتا راه می انداختند نه آنانی که از صدام حمایت می کردند و نه آنانی که هواپیمای مسابفربری ما را زدند در همه موارد ما متهم هستیم و این ما بودیم که خودمان را تحریم کردیم این ما بودیم که پول هایمان را در غرب بلوکه کردیم جالب است از ابتدای انقلاب سرمایه عظیمی از این کشور در امریکا بلکوه شده است و هیچ گاه کک آقای زیبا کلام گزیده نشده اما در خصوص چین و هند در این یک سال جار و جنجالی راه انداخته اند که انگار همه بدبختی کشور ار دوره قاجار بدلیل چین بوده
    • توران IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      8 0
      اقاي عزيز شما اصلا مي دانيد اين سرمايه عظيمي كه در امريكا بلوكه شده چقدر است براي يكبار هم شده برويد و اين مبلغ را با اضافه برداشت قطر از ميدان پارس مقايسه كنيد و ببينيد در اين بيست ساله چه ضرري به اين مملكت وارد شده ؟ متاسفانه تا امروز كه ايران با همين استراتژي شما اداره شده و به خاطر همين شما ان روي سكه را تاكنون نه ديده ايد و نه مي توانيد تصورش را بكنيد . زيان سر را زير برف كردن را با شما نمي توان در ميان گذاشت چون شما فقط دو عدد را ياد گرفته ايد صفر و يك .
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 1
    اگر منصفانه نگاه کنیم ،واقعا همه حرفهایی که ایشان در اینجا ذکر کرده اند صحیح است. ان شاء اله که مسئولان و به ویژه تیم مذاکره کننده در کارشان موفق و پیروز باشند و ان شاء اله مجددا رونق اقتصادی به کشور عزیزمان ایران بازگردد. امیدوارم ایران دوباره عزیز، سربلند و عزتمند گردد در میان کشورهای جهان ، ان شاء اله.
  • ايراني A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    3 1
    آقاي خوش كلام ، اين مطالب را براي آنهايي كه ميگفتنر تحريمها كاغذ پاره اي بيش نيستند در آن زمان مي فرستاديد ،نه الان
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 1
    اگر یه مقدار از تاریخ ایران بدانید می بینید که در دوره های پیشین مهد تمدن بوده و شهرهای آباد و دانشمندان بسیاری داشته و بخاطر نفت وگاز نبوده بلکه بخاطر پارتنر اقتصادی بودنش (گذرگاه اقتصادی ) بوده واقعیت تاثیرات منفی بدی (نه سردی) روابط بین ایران و اروپا یا آمریکا بصورت خلاصه در نوشته آقای زیباکلام منعکس شده اینجا آنلاین نمیشه بحث کرد . فقط بروید کشورهای همسایه را نگاه بکنید خصوصا" جنوبی ها را بیابان برهوت خودشان که فقط مارمولک در آن زندگی می کرد را به باغ و بوستان اقتصادی و مالی تبدیل می کنند در عوض ما باغ و بوستان های باستانی و فرهنگی هزاران سالهء خود را داریم محو می کنیم آنها تونستند بعلت بدی روابط ایران, خودشان را بعنوان پارتنر اقتصادی برای شرکتهای بزرگ صنعتی و اقتصادی جا بزنند .
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 1
    ریشه همه مشکلات همواره از داخل است. ازماست که برماست. رویکرد غرب نسبت به ایران قطعا نتیجه سیاست های خودماست. دهها کشور دردنیا وجود دارند که با یکدیگر ارتباط دارند ولی هرگز علت خوشبختی یا بدبختی خودرا به این و آن نسبت نمی دهند. هر اتفاقی دراین مملکت افتاده نتیجه تصمیمات خودمان است. باید بدون تعصب قبول کنیم که وضعیت فعلی کشورمان نتیجه اتخاذ رویکردها و سیاست های گذشته مان بوده و اگر خواهان تغییر هستیم باید وباید آنها را اصلاح کنیم. زلالترین اب هم اگر بی حرکت و ثابت بماند نهایتا محکوم به فساد و خرابی است و باید پویا بود و تغییرات را پذیرفت و به تناسب شرائط محیطی تغییر کرد. کسانی که تغییر را نمی بینند یا نمی خواهند ببینند یا قبول ندارند مشت به سندان می کوبند.
  • مهر IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    13 2
    آقاي زيبا كلام مثل هميشه زيبا و منطقي صحبت كرديد كاملا با شما موافقم به اميد فردايي بهتر براي همه ايرانيان.
  • من IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 1
    ممنون عالي بود
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    9 2
    دو نفر هستن كه حقيقتا حرف دل اكثريت قاطع ايراني ها رو ميزنن: آقاي زيبا كلام، و آقاي علي مطهري (غير از نظرشان در مورد حجاب)
  • بی نام GB ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 3
    من فكر كنم اين متن كمي اشكال داره ، اينطور نيست كه همه مشكلات ما ناشي از اختلاف نظر با غرب باشه ما بايد تا اونجايي كه ميتونيم با همه كشورها رابطه دوستي داشته باشيم تا در جهان منزوي نشويم اما چشم اميد به آنها نبايد داشته باشيم ما بايد مملكت رو با جوانان خودمون بسازيم و در مواردي هم كه علمش رو نداريم از علم غربيها استفاده كنيم
  • محمدرضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    11 2
    با سلام به عقیده من ما باید بخاطر منافع ملی با تمام کشورها دوست باشیم ولی بر اساس احترام متقابل و همچنین عاری از هرگونه دخالت در امور کشور عزیزمان،ما نباید کشور و دین مان را در اذعان عمومی دنیا بد نشان دهیم همه دنیا باید بدانند که ایران مهد تمدن بوده و مردم آن صلح طلب می باشند. ببینید در این چند سال اخیر بخاطر سیاست غلط دولتمردانمان چه ظلمهایی که بما روا نداشتند و اینقدر ما را کوچک نمودند که حتی کشورهایی که در نقشه قابل دیدن هم نبودند برای ما خط و نشان می کشیدند و چه کشورهایی که از این سیاست غلط ما جیبشان را پر پول کردند. بامید عزت و سربلندی کشور عزیزمان ایران بزرگ
  • حسن IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 1
    هموطن عزيزكه به راحتي تهمت غربزدگي مي زني اگرفرض كنيم ازغرض ورزي نظرنداده باشي ازامثال جناب عالي يك تقاضاي كوچك داريم شما هم به اندازه صدها كتاب وهزاران ساعت تحقيق وخيلي ازفعاليتهايي كه ما درعمرهزارساله هم انجام نمي دهيم ولي امثال استاد زيبا كلام درمدت عمر50يا60 سال خود انجام داده اند وتازه براي هيچ كسي جزشرف وانسانيت ومقدسات سرتعظيم فرود نياورده اندشما هم زحمت بكشيد وبعد هرچه دلتان خواست بگوييد
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    9 2
    آنهايي كه منافعشان درتحريم است باسخنان آقاي زيباكلام مخالفندوبه فكرملت نيستند به اميدايران آباد
  • mardani A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    3 1
    جقد امتیازا مشکوکه
  • مهدی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 1
    خبر آنلاین چرا در مثبت منفی ها دخالت می کنی اعتماد خوانند های سایتت از بین میره از ما گفتن در ضمن کارت اصلا اخلاقی نیست
  • اشکان A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    8 1
    این مثبت و منفیا کاملا مشخصه که تقلبیه!!!! امیدوارم خبر آنلاین در این خصوص کاری کنه!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    7 1
    تا کی میخوای سانسور خبری کنی خبرانلاین؟؟نه نظرات رو تایید میکنی نه امار مثبت منفی رو درست میکنی...متاسفم برای این سایت
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    7 1
    کامنت نویس استخدام کردید برای تخریب واقعیات این کشور به واسطه دشمنی با غرب بسیاری از کشور ها در منطقه سود فراوانی کردن و فقط و فقط برای سیاست خارجه بسیار غلط شما افراطی های بود ملت اگاه باشند این افراطی ها کامنت نویس استخدام کردن تا بیا اینجا (حالا بیا منفی بده )
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 1
    یه سوال اوضاع آرام بشه این مفت خورا ورانت خوارا چکار کنند تو ده ما هزاران غاز هست کمی هم بوقلمون چوپان لازم داریم. زیبا کلام زیبا نوشتی
  • میثم ایرانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 8
    امیدوارم از چاله چین و روسیه به چاه امریکا نیوفتیم جناب زیبا کلام ...
  • حسين IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    2 1
    كل مطلبت خوب بود به جز جمله اوليت، چرا كه اونا با ما دشمني كردند نه ما، آقاي دكتر ما هم ايران را دوست داريم و براي ترقي آن تلاش مي كنيم ولي ظلمهايي كه برما كردند از جمله شروع جنگ تحميلي، تحريمها و ... اميد كه دولت تدبير بتواند تندروهاي هر دو جناح ايران را كنترل كند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    در همه مسائل همیشه بحث هزینه فرصت مطرح ه توو بحث هسته ای هزینه ای که ما دادیم خیلی بیشتر از سود و فایده ایه که داشتیم.الان چرخه رو کامل داریم، که چی؟؟ نون سره سفره مردم که اورانیم نیست؟؟
  • داریوش A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    3 1
    کسی خشکیده خون من رو دستاش که حتی یک نفس از من جدا نیست! همیشه بزرگترین ضربات را افراد از نزدکان خود می خورند نه غریبه، آمریکایی و انگلیسی و چین و روس نداره، اونها باید اول به منافع خودشون فکر کنند. اگر مشکلی گریبان مردم ما راگرفته، باید پرتغال فروش محل رو خفت گیر کنید نه آمریکا و انگلیس رو!
  • homa IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    10 1
    آمار مثبت منفیا خیلی مشکوکه جناب خبر آنلاین!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    15 1
    استاد زیباکلام تحلیل های بسیار درستی دارند اگه بدون تعصب قضاوت کنیم
  • کوروش A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 1
    زنده باد عقلانیت وحرف حساب درود بر زیباکلام
  • فرهاد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 1
    آفرین به این کلام زیبادرددل مردم راگفتی
  • ماکان A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    14 1
    درود بر اقای زیبا کلام, کاش ایران چند عدد دلسوز مانند ایشان داشت.
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 1
    به نظر می رسه آرا در این سایت دستکاری می شه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    بازمنفی های مشکوک
  • محمدرضادیداری A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    2 0
    ای به قربون ادم چیز فهم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 1
    رانت ها داره ماليده ميشه بعضي ها بايد برن سراغ آب.
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    نفس اینکه یه عده تخصصشون از این همه پیشرفت و علم دنیا فقط در پیدا کردن دشمن از زیر زمین و دشمن شناسی خلاصه میشه.و با دوستی با غرب منافعشون خراب میشه
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 1
    آمریکا باهر کشوری رابطه داشته اقتصادش پیشرفت کرده است مثلا این جمهوری آذر بایجان ، اصلا خود ترکیه زمانی به روغن سوخته ی ایران محتاج بود حالاببین چه شده است وووو ولی روسیه نصف آذربایجان ایران را به خاک کشورش الحاق نموده است وقسمت اعظمی از دریای خزر را در زمان احمدی نژاد ازدست ایرانیان خارج نمود وآقایان افراطیون هم چه چه وبه به سردادند ، برادرانم مردم خوب می فهمند که رای دادند
  • بی نام A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 0
    دکتر زیباکلام بهترین دکترای سیاست در کل ایران و پارسی زبانان.