هدفمندی تقاضای خودروی شخصی را افزایش داد

در حالی که پیش بینی می شد با اجرای هدفمندی و افزایش قیمت سوخت قیمت خودرو کاهش پیدا کند، در سال 91 تقاضای خودروی شخصی افزایش یافته است.

علی پاکزاد: براساس تازه ترین آمارهای مرکز آمار ایران از بودجه در سال 91 در میان خانوارهای شهری و روستایی شاهد رشد قابل توجه خرید خودرو توسط خانوارها هستیم.

زمانی که بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شد یکی از نکاتی که از سوی مجریان طرح برآن تاکید می شد اصلاح الگوی مصرف سوخت بود به خصوص در مورد خودروهای شخصی که سهم عمده ای از مصرف سوخت در کشور دارند.

به گفته تحلیل گران موافق هدفمندی افزایش قیمت سوخت کاهش مصرف سوخت و خودرو را موجب می شود ولی به نظر می رسد با گذشت حدود سه سال از اجرای قانون هدفمندی و آمارهای مرکز آمار از ترکیب سبد بودجه خانوارهای شهری و روستایی نشان داد این استدالال از پایه غلط بوده است.

درصد خانواراستفاده کننده از لوازم عمده زندگی : 1390 و 1391

براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 91 نسبت به سال 90 تعداد خانوارهای دارای خودروی شخصی در شهرهای با افزایش 2.2 درصدی به 41.9 درصد افزایش پیدا کرده است و در روستاهای کشور نیز در همین دوره زمانی شاهد رشد 2.6 درصدی در تعداد خانوارهای دارایی خودروی شخصی هستیم، این به خودی خود به معنی میزان تقاضایی معادل 600 هزار دستگاه خودرو در کشور است آنهم در دوره ای که شاهد افت تولید خودرو هستیم.

البته این میزان رشد تقاضای خودرو به غیر از هدفمندی می تواند به تقاضای سفته بازی خودرو در اثر نوسان قیمت این کالا در سال گذشته اتفاق افتاده باشد ولی در واقع افزایش تقاضای شکل گرفته از سوی مردم با توجه به رشد هزینه سوخت منطقی است.

در شرایطی که افزایش قیمت سوخت بعد از هدفمندی اتفاق افتاده است هزینه حمل و نقل بالا می رود و زمانی که حمل و نقل عمومی ارزان در اختیار مردم نباشد در واقع نبود کالای جانشین باعث می شود که مردم به بر خلاف تحلیل مدافعان هدفمندی به سمت خرید خودروی شخصی روی بیاورند زیرا بر خلاف حمل و نقل عمومی گرانی که در شرایط فعلی که مردم مجبور هستند روزانه و به صورت نقدی هزینه انرا بپردازند، هزینه های خودروی شخصی به صورت دوره ای و در عمل غیر نقدی تر است و این طبیعی است که تمایل به خرید خودروی شخصی افزایش پیدا کند.

در زمان اجرای هدفمندی و افزایش قیمت سوخت حواشی زیادی ایجاد شد، گزارش هایی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه افزایش قیمت سوخت در عمل دختران روستایی را که مجبور بودند از محل زندگی خود به شهرهای مجاور بروند تا بتوانند از امکانات اموزشی برخوردار شوند به دلیل افزایش هزنیه حمل و نقل از تحصیل باز مانده اند، در چنین وضعیتی طبیعی است که حتی در روستاها نیز مردم از محل یارانه نقدی که دریافت می کنند به جای پرداخت هزینه رو به افزایش حمل و نقل عمومی متمایل به خرید خودروی شخصی شوند.

نکته قابل تامل بعدی آنکه در میان خانوارهای روستایی بالاترین رشد تقاضا بین اقلام مصرف خانوار مربوط به ماشین لباسشویی بوده است که در در سال 91 تعداد خانوارهای صاحب این وسیله با 3.2 درصد افزایش به 44.5 درصد رسیده اند، این در حالی است که با افزایش قیمت برق نباید چنین اتفاقی را شاهد باشیم و این ناشی از ترزیق نقدینگی مازاد به روستاهای کشور است شاید در ننکاه نخست به بهبود کسفیت زندگی روستایی منجر شده باشد ولی در عمل به رشد تورم نیز دامن زده است.

البته اگر در این تحلیل تنها دلیل را برای افزایش تقاضای برای خرید خودروی شخصی افزایش قیمت سوخت و تبعات هدفمندی بدانیم به همان راهی رفته ایم که تدیون کنندگان هدفمندی با نگاه تک بعدی به موضوع رفته اند، بحث کاهش تولید خودرو در کشو که خود را به کالایی سرمایه ای تبدل کرد نیز در سال 91 برای افزایش سفته بازی در کنار تقاضای مصرفی خودرو بی تاثیر نبود ولی واقعیت اینجاست که نمی توانیم سهم این بخش را به اندازه ای بدانیم که بالغ بر 600 هزار تقاضا در بازار ایجاد کرده باشد.

به هر شکل روندی که در اقتصاد کشور بعد از هدفمندی حاکم شده است بسیاری از دستاوردهای قبلی اقتصاد ایران را بر باد داده است از جمله اینکه سالها تلاش شد خودرو از یک کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی بدل شود که به نظر می رسد دوباره برای رسیدن با این شرایط سالها تلاش شود.

31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاجب A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    17 0
    با سلام ...کمبود شغل موجب افزایش مسافر کشان گشته که این هم موجب افزایش خرید اقساطی وسیله نقلیه است...ربطی به یارانه ندارد که هر چه میشود عامل اصلی آن را یارانه میخوانید...قطعش کنید دیگر بهانه ای برای کم کاری ندارید...خود دانید
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    7 4
    هدفمندی چه ربطی به قیمت خودرو داره؟! دلار 3 برابر شد! قیمت خودرو هم باید 3 برابر میشد!
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    35 0
    پول حج و رفتن به عربستان و عراق و کمک به بقیه کشورها رو حذف کنین . از دزدی ها هم کم کنین و اتوبوس و مترو بگیرید برای مردم. چرا میخوائید همیشه مردم تو فشار زندگی کنن ؟؟؟ بسه دیگه .
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 1
    آخه این دوتا چه ربطی به هم دارند؟؟ شاید اگر هدفمندی اجرا نمی شد میزان تغییر درصد دارندگان اتومبیل شخصی در خانوار شهری ۵ می شد نه ۲.۲ !!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    12 0
    از وقتی بنزین رو گرون کردند کرایه صد تومنی شد هفتصد تومن منم واسه همین ماشین بیرون میبرم اول باید بستر سازی حمل و نقل عمومی شبانه روزی در تمام مسیرها و به تعداد زیاد اتوبوس و مترو انجام میداند بعد بنزین رو گرون یمکردند گرون کردن که هنر نیست یه شبه میشه انجامش داد اینم تبعات گرون کردن آب ، برق ، گاز ، گازوئیل و بنزین و .... فلزات و مواد غذایی و دارویی و جراحی و آزمایشگاهی و درمانی ....
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 0
    اصلا نباید زیاد از روستا بحث کنید چون عمدتا خالی از سکنه شده اند و به رشت و کرج و تهران کوچ کرده اند. چون تمام امتیازات در شهرهای اصلی متمرکز شده و توان توزیع یکنواخت و کنترل وجود ندارد.
  • اسکندر A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    7 0
    بازار ايران هنوز نيازمند خودروهاي بيشترو متنوع تري است و اين موضوع ربط چنداني به هدفمندي وغيره ندارد
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 1
    پر از غلط املایی بود این خبر!!! چه وضعیتیه آخه!!!
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    11 0
    روستایی راستین از تولید کننده تبدیل به مصرف کننده شده