اعتماد نوشت:

با وجود اختصاص 35 هزار میلیارد تومان به عنوان سهم سلامت در لایحه بودجه 93، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این رقم ناراضی است. علت این نارضایتی البته صرفا متوجه دولت نیست بلکه حجم مشکلات انباشته برای حوزه سلامت که به عنوان میراث دولت دهم از آن یاد می‌شود آنقدر زیاد است که به زعم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان که خود، اعضای جامعه پزشکی کشور و مخاطبان مستقیم بیماران هستند، این رقم‌ها نمی‌تواند حتی منجر به ایجاد وضعیت سربه سری برای نظام سلامت شود.

محمد حسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «با توجه به مشکلات عدیده در حوزه بهداشت و عقب‌ماندگی‌های حوزه سخت‌افزاری وزارت بهداشت، تا امروز نتوانستیم تاکیدات قانون برنامه پنجم را لحاظ کنیم و انتظارات بحق جامعه و شعارهای داده شده را جامه عمل بپوشانیم. در برنامه پنجم توسعه آمده بود که در سال اول اجرای قانون باید تجمیع بیمه‌ها صورت می‌گرفت و شورای عالی بیمه سلامت تشکیل می‌شد که این اتفاق نیفتاد و اگرچه در ظاهر سازمان بیمه سلامت تشکیل شد اما در عمل نتوانستیم تمام صندوق‌های بیمه را تجمیع کنیم. برنامه پنجم توسعه همچنین صراحت و تاکید داشت که هزینه درمان از جیب مردم به 30 درصد برسد که متاسفانه امروز بیش از 90 درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود و درواقع، مردم، 40 درصد از درآمدشان را صرف هزینه درمان می‌کنند که چنین وضعی می‌تواند به فقر جامعه و همچنین انحراف نگاه از اولویت پیشگیری و بهداشت به سمت درمان شود.

آن هم در حالی که درمان، هزینه زیادی به دوش مردم می‌گذارد که قطعا از عهده آن بر نمی‌آیند. پرداخت نشدن حق جذب و کارانه پزشکان باعث سلب اعتماد از نظام سلامت شده و شاهد پروژه‌های عظیم نیمه‌تمام و رها شده در وزارت بهداشت هستیم علاوه بر آنکه توزیع نیروی انسانی هم ناعادلانه است و تعرفه‌های غیر واقعی هم دریافت زیر میزی را افزایش داده که رفع تمام این معضلات نیازمند یک بودجه عملیاتی است.» قربانی، راه‌حل این مشکلات را ارتقای اولویت سلامت از جایگاه 8 و 9 به رتبه‌های اول و دوم نگاه دولت و همچنین، تخصیص بودجه‌یی متناسب با درآمد دولت می‌داند در حالی که به نظر او، امروز حتی نسبت به تحقق درآمدهای کلان دولت هم تردید وجود دارد و تبعات این تردید البته نمود مشهودتری در وزارت بهداشت خواهد داشت.


14 درصد جمعیت شهرنشین در سراشیبی

یکی از وعده‌های رییس‌جمهوری پیش از برگزاری انتخابات یازدهم این بود: «امروز هزینه‌های درمانی بلای جان مردم شده، طبق قانون برنامه پنجم قرار بود هزینه‌های درمانی پرداخت شده از جیب مردم به زیر 50درصد نزول پیدا کند اما امروز شاهد این مساله هستیم که به دلیل سیاست‌های غلط مردم 70 تا 80 درصد هزینه‌های درمانی را خودشان پرداخت می‌کنند.»چندی قبل سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که آمار افرادی که به دلیل هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند، از 3 درصد به 7 درصد افزایش یافته و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت که سالانه 14 درصد از جمعیت شهرنشین کشور به دلیل هزینه‌های بالای درمانی با یک‌بار مراجعه و طی فرآیند درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

در حالی که به گفته ایرج حریرچی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، اعتبارات بخش سلامت برای سال 93 از رشد 5/18 درصدی در لایحه بودجه برخوردار بوده و وی کل اعتبارات بخش سلامت در سال جاری را 171 هزار و 624 میلیارد ریال (17 هزار و 162 میلیارد تومان) اعلام کرد که قرار است بر اساس لایحه بودجه سال 93 به 203 هزار و 383 میلیارد ریال (20 هزار و 338 میلیارد تومان) افزایش ‌یابد و به گفته وی، اعتبارات وزارت بهداشت هم با رشد حدود 10 درصد، از حدود 13 هزار و 300 میلیارد تومان به 14 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، اما اعتبارات عمرانی و تملک دارایی وزارت بهداشت از کاهش 31 درصدی برخوردار بوده و از 943 میلیارد تومان به 655 میلیارد تومان کاهش یافته است. وی چندی قبل خبر داده بود که سهم سلامت از منابع عمومی کشور در سال جاری 11 درصد است که در سال آینده به 14 درصد افزایش پیدا می‌کند و حدود 3 درصد رشد دارد اما در سوی مقابل به کسری‌های وزارت بهداشت هم اشاره کرده و گفته بود: «کسری‌های وزارت بهداشت که از سال 91 انباشته شده است به 6809 میلیارد تومان رسیده است که متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده جبران آن دیده نشده است البته چندین سال است که لایحه متمم بودجه نداریم اما مسوولان معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری وعده‌هایی مبنی بر جبران بخشی از این کسری تا پایان امسال داده‌اند که منتظر عملی شدن این وعده‌ها هستیم.»

این میزان کسری و اختصاص بودجه در حالی است که به گفته حریرچی، کل گردش مالی حوزه سلامت در سال 91 حدود 47 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و پیش بینی وی حکایت از آن دارد که سال آینده به حدود 70 هزار میلیارد تومان برسد. رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «حتی اگر بودجه مصوب وزارت بهداشت هم به‌طور کامل تخصیص پیدا کند، این وزارتخانه با کسری 8 هزار میلیارد تومانی باقی مانده از سنوات 90 و 91 مواجه است و بعید می‌دانم رقم‌های پیشنهادی دولت برای نظام سلامت تحول زیادی ایجاد کند. متاسفانه شاخص‌های بهداشت و درمان فاصله بسیار زیادی با اهداف ما دارد. در حالی که مردم ما بیش از 70 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خودشان می‌پردازند، سرانه درمان ما 10 درصد کشورهای همسایه است و سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کمتر از 5/4 درصد است در حالی که باید بیش از 7 درصد باشد. تمام قوانین مصوب کشور اذعان دارند که سلامت باید در اولویت اول تا سوم توجهات دولت باشد در حالی که امروز و درعمل بالای 12 است. در چنین شرایطی فکر نمی‌کنم حتی بودجه 35 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای فصل سلامت که مجموع فعالیت‌های حوزه سلامت را مورد خطاب قرار می‌دهد هم بتواند به حل مشکل منجر شود.»

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ر-ي A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 0
    كارشناسان محترم يك سري هم به مراكز هزينه وبيمارستانه بزنيد ببينيد اين پولها در چه راهي مصرف ميشه چقدر ش به جيب پزشكان ريخته ميشه چقدر اصراف ميشه توسط خود كارمندان دستگاه چقدر منابع مالي بي سليقه و دوباره كاري بخاطر عدم مديريت انجام ميشه