۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲

رییس جمهوری در دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری، گفت: تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست زیرا هنر خود ارزش است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری در تالار وحدت تهران گفت: برای من شبی به یادماندنی است چون میهمان اصحاب فرهنگ و هنر و فرهیختگان هستیم؛ دعوت و مهمانی شما را پاس می دارم؛ با اهل هنر از هنر گفتن بسیار سخت است؛ معمولا دولتمردان سیاستمداران و حتی فیلسوفان و روشنفکران چونان با هنرمندان سخن گفته اند که گویی قصد تعیین تکلیف برای آنان دارند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: آنان نگاه هنرمندان را چونان در قالب و فرم آن خلاصه دیده اند که فکر کرده اند هنر دستور دادنی و سفارش کردنی است.

وی تصریح کرد: هنر قالب و معناست؛ هنر خلاقیت است؛ این نوع جلسات هم برای هم اندیشی و همفکری اهالی اقلیم های متنوع فکری است تا از همدیگر درک نزدیکتر و متقابلی داشته باشیم.

رییس جمهوری گفت: ذات هنر با مفهوم خیر و نیکی یکی است؛ قبل از عصر جدید هنر بسیار فراتر از هنرهای زیبا تفسیر می شد؛ هنر گفت و گو، هنر معاشرت؛ هنر دیپلماسی؛ هنر زندگی مسالمت آمیز؛ هنر زندگی بدون کینه.

روحانی تصریح کرد: هر کار بی عیبی هنر است؛ هنر هر کار بدون عیب است و همه ما باید تلاش کنیم هنرمندانه حرف بزنیم؛ هنرمندانه عمل کنیم، هنرمندانه با هم تعامل داشته باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه هنر، با ارزش پیوند ذاتی دارد، گفت: هنر یعنی عروج فکر از سطح عادی به سطح متعالی؛ همان که در عرفان و فلسفه اسلامی به عالم اعلا تعبیر می شود.

روحانی افزود: هر هنرمندی می خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، علاوه بر اینکه هنر به همه جان می دهد.

رییس جمهوری ادامه داد: این هنرمند است که رودخانه را، کوه ها را، بلبل را، شمع را و پروانه را به سخن وامی دارد و اگر بگوییم که هنر مرده را زنده می کند سخنی به گزاف نگفته ایم.



** هنرمند جهان را بازآفرینی می کند

رییس جمهوری با بیان اینکه تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی معناست، اظهار داشت: هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می رسد.

روحانی اضافه کرد: خلقت بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است که فقط در این زمینه است که فتبارک الله احسن الخالقین.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند جهان را بازآفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است؛ هنرمند البته در مسیر هنر باید با مردم ذوق مردم، خواست مردم خود را نزدیک کند.



** هنر بدون آزادی معنا ندارد

روحانی با بیان این که هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان پذیر است، گفت: اما اعمال محدود کننده ای نیز برای هنر وجود دارد قبل از آن که شما به نام سانسور و ممیزی و دولت نام ببرید، خود جوامع بشری و اجتماع اولین قدم برای قرار دادن چارچوب برای هنر است.

رییس جمهوری، ادامه داد: عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم ها و درک ها، همه این ها مرزبندی هایی را برای هنر مشخص می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه هنر همین است که حکیم سخن فردوسی بزرگ گفته است؛ مردمی بودن و صداقت، این همه هنر است.



** حافظ حافظه تاریخی، ادبی و هنری ملت ایران است

رییس جمهوری با بیان این که من گاهی اوج هنر ایرانی را در حافظ می بینم، حافظ شیرازی، اظهار داشت: هنرمند ایرانی می تواند مقتدایش حافظ باشد، حافظ حافظه تاریخی ادبی و هنری ملت ایران است.

روحانی اضافه کرد: حافظ، با سینه ای مالامال از آموزه های دینی و قرآنی اما از جهل، خرافه و ریا بیزار .

رییس جمهوری با بیان این که هنر شاعری یکی از قالب های باستان این سرزمین است برای هنر و در واقع شاعری هنر ملی ایرانیان است، افزود: حافظ با همه نقد و انتقادی که بر حکومت و جامعه داشت در طول تاریخ کتابش قدر دیده و بر صدر نشسته و گاهی آن چنان تعالی یافته که جایکاهش در کنار کتاب حق و قرآن مجید قرار گرفته است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حافظ به قول بعضی ها رند روشنفکر زمان خود بود، گفت: در عین ایمان و در عین انتقاد، هرگز از ایمانش دست برنداشت و هرگز از انتقادش پشیمان نشد.



*** هنرمند نه زینت المجالس است و نه اپوزیسیون

روحانی تاکید کرد: هنرمند نه قرار است زینت المجالس باشد و نه قرار است اپوزیسیون.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند نه قرار است نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه قرار است گوشه نشین خرابات و خانه.



** هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است

رییس جمهوری گفت: قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می گویند به تصویر بکشد که برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد و بجنگد.

وی با بیان اینکه هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است، اظهار داشت: برای برخی از هنرهایی که هنرمند برای ثبت و خلق آن ها نیاز به کمک دیگران دارد نباید در این زمینه دچار تردید و هراس شویم.

روحانی ادامه داد: برخی از روایت های تاریخی، دینی و حتی تاریخ معاصر شاید از حد یک شرکت خصوص در شرایط فعلی جامعه ما این بار سنگین به مقصد نرسد، اما معنا آن نیست که اگر کاری به هنرمند واگذار می شود در روایت تاریخ هم هنرمند کار خود را انجام می دهد.

رییس قوه مجریه گفت: اولین روزهایی که با جناب آقای جنتی در سال 1359 به صدا و سیما رفتیم جزو اولین آثاری که قرار شد ببینیم و برای تکمیل آن تصمیم بگیریم کار مرحوم علی حاتمی بود، آن کار آن زمان با بودجه عمومی انجام می گرفت و کار هنوز تکمیل نبود و فیلم مونتاژ هم نشده بود و قطعه قطعه فیلم را می دیدیم.

وی ادامه داد: اما معنایش این نیست که اگر هنرمند صاحب نامی سفارشی را دریافت کرد ذوق هنری او تسلیم آن سفارش باشد، او همچنان باید از خلاقیتش استفاده کند.



*** شاهنامه سفارش یک ملت و یک تاریخ بود

روحانی افزود: این چنین مشهود است که شاهنامه نیز به سفارش سلطان محمود سروده شد اما در واقع این شاهنامه سفارش یک ملت و یک تاریخ بود.



**نمی توانیم با دستور هنر را خلق کنیم

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آثار عظیم معماری از قبیل تخت جمشید و آثار اسلامی در اصفهان با حمایت حکومت بود، اما امروز به عنوان نماد یک ملت است.

روحانی با بیان اینکه هنر و آزادی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت: در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد؛ ما در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم.



***فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند

وی ادامه داد: هر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند به تعبیر اقبال گفت ˈهر گاه خشک مغزی کوته نظر زمام امور را در دست گرفت هنر مجال بروز نیافتˈ.



*** دولت رسالت ترویج هنر را بر عهده دارد

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد: ما باید فضای مناسب را برای هنر فراهم کنیم؛ دولت برای خود رسالت ترویج را بر عهده می گیرد نه این که هنر فرمایشی را در دستور کار خود قرار دهد.

روحانی افزود: البته برخی از موضوعات ملی مثل فرهنگ ایران و اسلام یعنی آنچه که هویت اسلامی و ایرانی ما را نگه می دارد و تعالی می بخشد، دولت موظف است از آنها حمایت بیشتر کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ای کاش می شد افتخارات هنری ما به نمایش در می آمد؛ ای کاش می شد بر داستان های شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی که هر دوی اینها آکنده از قصه های دینی و ایرانی است به صورت آثار نمایشی، سینمایی، تلویزیونی و حتی رمان های خواندنی سرمایه گذاری می شد.

روحانی تاکید کرد: دولت خود را موظف می داند در این گونه امور هم قدم های تشویقی و هم قدم های حمایتی بردارد.



***نقش انقلاب اسلامی در شکوفایی هنر/ امام بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تاریخ هنر و هنر این سرزمین، اظهار داشت: شما می دانید قبل از پیروزی انقلاب بخش بزرگی از جامعه ما از هنر فاصله داشت؛ امام به عنوان احیاگر قرن که آزادی را برای این سرزمین به ارمغان آورد، یکی از خدماتش این بود که بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد.

روحانی تاکید کرد: در دوران او بود که به عنوان یک فقیه و مرجع عالی قدر، حلیت هنر موسیقی با سرودهای انقلابی و میهنی فراهم شد و در عصر او بود که بسیاری از آثار ادبی و هنری اجازه نشر یافتند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در تاریخ روحانیت شیعه امام (ره) تنها فقیهی بود که از یک فیلم و فیلمساز روشنفکر به نیکی یاد کرد.

روحانی با بیان اینکه انقلاب راه را برای توسعه هنر در همه لایحه های اجتماعی فراهم کرد، اظهار داشت: انقلاب موسیقی سنتی و یا به بیانی بهتر موسیقی ملی ایران را احیا کرد.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب موج موسیقی های غربی و پاپ به گونه ای بود که در حال ویران کردن موسیقی سنتی بود اما انقلاب شرایطی فراهم کرد که هنرمندان بزرگی که قبل از انقلاب هم شناخته شده بودند، در فضای امن و سالم بعد از انقلاب رشد کردند و بالیدند و تیراژ موسیقی سنتی ما بالا رفت و بازار پر رونقی پیدا کرد.



*** دهه 70 اوج سینمای ایران بود

رییس جمهوری اظهار داشت: در حوزه سینما و هنر نمایشی نیز انقلاب اسلامی برکات زیادی داشت؛ همه منتقدان فیلم اذعان دارند که دهه 70 دهه اوج سینمای ایران بود و آثار بزرگ، بحث انگیز، متفکرانه و هنرمندانه به جامعه ما عرضه شد تا جایی که امروز ایران یکی از مدعیان جوایز جهانی مانند اسکار است.

روحانی افزود: جالبتر آنکه در فضای بعد از انقلاب، زنان و بانوان هنرمند بسیاری در بخش های مختلف هنر از جمله در سینما رشد کردند تا جایی که نه تنها بازیگری را بر عهده گرفتند بلکه در عرصه کارگردانی و نویسندگی نیز توانستند نقش خود را ایفا کنند در حالی که قبل از انقلاب خانواده های متدین و مذهبی این کشور اجازه نمی دادند فرزندان آنها و اعضای خانواده آنها در این زمینه ورود کند و این یکی دیگر از خدمات انقلاب اسلامی بود.



***دولت مانع هنرمندان نخواهد بود

رییس جمهوری تاکید کرد: این دولت قصد ندارد ممیزی را در فرهنگ و هنر به صورت راه و مسیری که مانع کار هنرمندان باشد، ادامه دهد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ممیزی باید در چارچوب قانون و هدفمند باشد؛ اگر قانون ابهام دارد باید قانون شفافی و چارچوب شفافی را در اختیار همه قرار دهیم تا تکلیف همه روشن شود.

روحانی اظهار داشت: کار وزارت ارشاد باید تقریبا یک کار اداری باشد؛ اگر می خواهیم کار ممیزی را انجام دهیم، باید گروهی از فرهیختگان، اندیشمندان، هنرمندان، عالمان حتی عالمان دینی در کنار یکدیگر بنشیدند و آنها باشند که بر هنر نظارت کنند.



*** کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر باشد

وی تاکید کرد: هنرمند می تواند بر هنر نظارت کند، کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر باشد.



به گزارش ایرنا، چهره های شاخص حوزه های تئاتر و سینما، موسیقی، شعر، داستان و هنرهای تجسمی از جمله شرکت کنندگان در این دیدار هستند.

رییس جمهوری هنگام ورود به سالن، توسط «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی و «حسین فریدون» دستیار ویژه خود همراهی می شد و مورد تشویق هنرمندان قرار گرفت.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کد خدا IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    درود و احسنت
  • بهزاد A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    27 5
    آقای روحانی، واقعا خوشحالم که تلاش میکنید بعد از هشت سال بین هنرمندان و دولت دوباره آشتی برقرار کنید. اما در این بین دو نکته رو به هیچ وجه فراموش نکنید: 1-با فقط حرف زدن و جلسه گذاشتن هیچ مشکلی حل نمیشه، زیاده خواهی و افراطی گری چیزی جز خفقان و سرکوب رو برای جامعه هنر نداشته و فقط با حمایت واقعی و از روی عمل و نه حرف است که میتوان کمی این بار سنگین رو از دوش هنرمندان برداشت. 2-نادیده گرفتن بخشی از تاریخ و جامعه هنری ما،تنها موجب سرخوردگی است.در حالی شما همواره از نقد منصفانه صحبت میکنید که در طی جلسه امروز موسیقی قبل از انقلاب رو موجب ویرانی دانسته اید، حال آنکه موسیقی ماندگار گلها که هنوز هم در صداوسیما از آن با احترام یاد میشود در همان دوران به بلوغ رسید و اوضاع امروز را خود آگاه ترید.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    21 4
    روحانی تشکر
  • milad A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    39 15
    حرف زدن راحته آقای روحانی.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      13 5
      در حال حاضر همين حرف زدن هم راحت نيست و دل شير ميخواهد فعلا كه براي حرف زدن هم اعلام جرم ميشود!
  • مهدی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    13 6
    جناب آقای رییس جمهور مثل روز روشن است که هنر مانند بسیاری مقولات و ابزارهای دیگر بشری به خودی خود ارزش نیست بلکه یک ابزار هست که میتونه در جهت خدمت ارزش یا در جهت ضدش عمل کند. پس این همه فیلم های ضد ارزشی چی هستن؟
  • ارسطو DE ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    57 9
    خوب گفتی اما با این مجلس شدنی نیست انشالله با مجلس بعدی
  • کورباطن A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    22 2
    «هنر بدون آزادی معنا ندارد» مگر چیزهای دیگر دارد؟ حتی زندان هم بدون آزادی معنا ندارد.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    18 7
    ودصد گفتار چون نیم کردار نیست. جناب روحانی خسته شدیم از بس حرف و وعده شنیدیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    روحـــــــــــــــــــــانی مچـــــــــــــــــــــــکریم
    • ابوطالب A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      79 8
      برخی هنوز صدای ملت را در 24 خرداد نشنیده اند روحانــــــــــــــی حالا محکم تر ایستاده ایم...پیش به سوی برداشتن کینه ها
    • بی نام A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      33 12
      بازم روحانی اومد یه چیزی گفت ملت امیدوار شدن اقدام عملی باید بشه شعار فایده نداره
    • بی نام A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      51 8
      من ترجیح میدم بعد از اینکه مقابل جریان افراطی ایستادند از ایشون تشکر کنم.
    • مهراد IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      31 4
      روحانی واقعا مچکریم!!!کاش این حرفا تو عمل ثابت بشه.
    • بی نام A1 ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      6 1
      سلام ما رو به اقای وحید جلیلی برسونید و بگید این بار مجری مظلوم برنامه هفت را ببخشه . واقعا دیگه خیلی صدا و سیما و جریان پشت پرده اون دارن به بی راهه میرن . مجری هفت هم واقعا حق داشت که از اقای سعید جلیلی کارشناس ظرفیت سینمایی بترسه چون میدونست بعدش.....
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    عالی بود دکتر عالی
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    روحانی شدیــــــــــــــــدا مچکریم :)
    • علی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      1 2
      تا محدودیتی نباشه آزادی معنی پیدا نمیکنه.
  • تبریز لی A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    16 5
    روحانی داداش یعنی دمت گرم کل سخنرانی رو دیدم یعنی کاملا مرسی ذیگه حرفی ندارم
  • علی EU ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    34 6
    عالی دکتر،فقط لطفن جامع عمل بپوشانید :دی
  • سبز مايل به بنفش كمرنگ A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 19
    يه پ ن پ طلبتون رييس جمهور منتخب
  • بی نام US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    16 7
    جلسه بی نظیری بود. بعد از سالها مثل یک رویا بود. خدا دکتر روحانی را عزت و قدرت بیشتر دهد. دست مریزاد...
  • سعید.م A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    31 3
    خدا را شکر.در همین حد نیز مایه ی انبساط خاطر است.اگر نیم کردار نیز به آن افزوده شود عالی است جناب روحانی...
  • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    30 13
    روحانی نماد روحانیت واقعی
  • آرش IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    30 3
    آزادی هم بدون هنر معنا ندارد! درود بر روحانی
  • بابك A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    16 7
    دكتر عالي بود هميشه پايدار باشي
  • حسین A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    54 4
    روحانی حمایتت میکنیم انشاالله در انتخابات مجلس از دست اینا راحت میشیم
  • محمد A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 1
    با توجه به اينكه اكثريت مردم همراه و همگرا با خواست دولت هستند، نبود رسانه اي به نسبت مستقل مجوز دار داخلي(يا مجوز دار ماهواره اي)كه خواست اكثريت مردم و هن رمندان توش لحاظ بشه به شدت احساس ميشه و تا فضاي نشاط هست دولت بايد يا 1 كانال به اسم كانال دولتي يا خصوص ايجاد بكنه كه برنامه هاش منصفانه تر با كيفيت تر و هنري تر از فضاي مسموم رسانه به ظاهر ملي باشه. به گمان من ما هنرمندان خيلي خوبي داريم كه حاضرند بخاطر خودي بودن و مردمي بودن اين رسانه با جان و دل در آن كار كنند و در قبالش خيلي حق الزحمه آنچناني هم دريافت نكنند وبي شك همچين رسانه اي خيلي زود تاثير گذار خواهد شد
  • امیر A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 5
    1- جامعه بشری ایران در اولین قدم بدون حضور دولت چه چارچوبی در رابطه با محدودیتهای هنر که اکثرشان فرهنگیست تعیین خواهد کرد ؟ 2- عادات غرب زده ، رسوم مبهم- ایرانی، عربی و اروپایی خوب و بد همه در هم - و همچنین اخلاق و فهم و درکی که بحرانی بودن آن رسانه را به انواع فرهنگسازی ها مجبور کرده و این همه دادگاه و شوراهای حل اختلاف و امثالهمی را بنا نموده چه مرزبندی را میتواند مشخص کند ؟
  • بی نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    10 7
    ملت چقدر کم توقع هستن و همچنان با حرف و شعار قانع میشن! .... چی دیدید از این حرف و شعارها که بازم زود جوگیر و احساساتی میشید؟؟؟.... شد یه بار یکی بیاد بگه فلان کار رو کردم بعد بگید مچکرم ممنون دست مریزاد؟! شعار دادن مالیات داره؟ اینقدر زود سرخوش میشید
  • محم A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    عاليه