فارس نوشت:

ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر زن ایرانی در سال ۵۵ حدود ۷ فرزند به دنیا می‌آورد که امروز به ۱.۷ کاهش یافته البته همزمان باید ۳۰ درصد جوانان ازدواج نکرده را به ازدواج تشویق کنیم.
حسین ملک افضلی امروز در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: سلامت و بهداشت باروری مانند سلامت کامل جسم، روان و اجتماعی است که بعد معنوی نیز به آن اضافه شده است.
ملک افضلی به شاخص‌های توسعه سلامت زنان در کشور در سال 89 اشاره کرد و گفت: درصد زنان بارداری که در دوران باروری حداقل 6 بار توسط افراد دوره‌دیده مراقبت شده‌اند، در شهر 91 درصد و در روستا 85 درصد بوده‌ است. همچنین زنانی که زایمان خود را در یک مرکز دولتی یا خصوصی انجام داده‌اند در شهرها 97 و در روستاها 93 درصد است.
وی افزود: 49 درصد زنان در شهرها زایمان طبیعی داشته‌اند و 64 درصد زنان در روستا به این روش زایمان کرده‌اند. زنانی که حداقل یک بار مراقبت پس از زایمان داشته‌اند، در شهرها 73 درصد و در روستا 75 درصد بوده است. همچنین درصد زنانی که هنگام زایمان از کمک افراد دوره دیده برخوردار بوده‌اند، در شهر 98 و در روستا93 درصد بوده‌اند.
وی افزود: طبق این گزارش زنان بارداری که سواد خواندن و نوشتن داشته‌اند در شهرها 96 و در روستاها 88 درصد بوده است و همچنین مردانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند در شهر 96 و در روستا 92 درصد بوده است. میانگین سن اولین ازدواج زنان در سال 55 برابر با 19.7 سال در کل کشور بوده که در سال 90 به 23.4 سال رسیده است.
وی ادامه داد: میزان زایمان قبل از 18 سالگی در شهرها 4 درصد و در روستاها 8 درصد بوده و درصد زنان 20 تا 24 ساله که در سال 55 ازدواج کردند، 79.9 درصد بود که در سال 90 به 47 درصد کاهش یافته است. این بیانگر کاهش سن ازدواج در کشور بوده و طبق رفتار باروری زنان ایرانی در 55 سال اخیر تعداد کودکانی که هر زن به دنیا می‌آورد از 7 به 1.7 کاهش یافته است.
ملک افضلی گفت: زمانی سیاست‌های کشور برای کنترل موالید شکل گرفت و امروز این سیاست پسندیده نیست. چرا که تا 32 سال آینده جمعیت کشور 99 میلیون نفر می‌رسد اما 17 درصد جمعیت سالمند و 6 درصد را فقط کودکان تشکیل می‌دهند.آمارها نشان می‌دهد 80 درصد زایمان‌های کشور در گروه سنی 20 تا 35 ساله است، بنابراین الگوی باروری نشان می‌دهد که رفتار باروری در سن مطلوب اتفاق افتاده و آموزه‌های باروری مؤثر بوده است. اما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و آمار پائین ازدواج، فقط 1.4 کودک به دنیا آورده می‌شود.باید 30 درصد افرادی که ازدواج نمی‌کنند را تشویق به ازدواج کرد، چرا که خطر در راه است و در 30 سال آینده همین تعداد کودک به دنیا نخواهد آمد.
ملک افضلی گفت‌ در سال 90 از 12 میلیون زن 20 تا 35 سال، 70 درصد آنها ازدواج کرده‌اند، بنابراین 80 درصد موالید به این گروه تعلق دارد و اگر دوران باروری را برای هر فرد 10 سال در نظر بگیریم، هر فرد 1.4 درصد کودک به دنیا می‌آورد.

پانزده میلیون ایرانی در انتظار ازدواج هستند
مشاور دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: 15 میلیون نفر در معرض ازدواج با تأخیر ازدواج مواجه شده‌اند. ۳ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند و طی دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده و آمار طلاق افزایش یافته است.
محمد اسلامی در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت:‌ نرخ کلی باروری در سال 63 برابر با 6.8 درصد و تا سال 72 این شیب تند ادامه یافت و اکنون متوسط نرخ باروری به کمتر 2 رسیده است.

به طور متوسط تولد فرزند در خانواده‌ها طی یک دوره 5 ساله کاهش یافته است و این درحالی است که 15 میلیون نفر در معرض ازدواج وجود دارد که با تأخیر ازدواج مواجه شده که این نرخ را دیرتر می‌کند.اسلامی گفت: در این شرایط مداخله ای برای تشویق ازدواج این افراد نداریم و روند افزایشی میانگین سن ازدواج طی سال‌های 75 تا 90 فقط یک سال بوده است و اکنون این میزان نیز سرعت کمتری به خود گرفته است.
مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت تصریح کرد: طی دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز رقم ازدواج کمتر هم شود.طبق شاخص طلاق گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ داده و این سال‌هایی است که انتظار باروری را صفر کرده است.
وی با اشاره به اینکه 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: بخشی از آنها دچار ناباروری اولیه هستند یعنی اصلاً فرزند ندارند و بخشی ناباروری ثانویه یعنی یک یا دو فرزند دارند، اما برای تولید فرزند دیگر دچار مشکلاتی هستند.
وی گفت: میانگین فاصله بین تولد فرزندان در سال 88، از ابتدای ازدواج 3.5 سال تا تولد اولین فرزند فاصله گذاشته شده و بین فرزند اول و دوم 5.5 سال گزارش شده، درحالی که تأکید مراقبت‌های بهداشتی بیش از 5 سال نیست.
باید فاصله فرزندآوری کم شود چرا که سلامت زنان در معرض آسیب قرار می‌گیرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت حدود 1500 مادر در 5 سال گذشته مراقبت باروری را نداشتند.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    55 1
    من یکی از اون ۱۵ میلیونم اما اصلا منتظر بدبخت کردن یکی دیگه از این ۱۵ میلیون نفر همدردم نیستم
  • amir IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    62 23
    مهمترین مشکل پیش رو جوانان این خدمت سربازیه ؟اگه درستش کنن اغلب افراد ازدواج میکنن .این همه پول این همه شغل الکی که فقط پول میگیرن اما به سربازی که 24 ماه عمرشو هدر میده ماهی 60 میدن .ا
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      50 1
      مگر اونایی که سربازی رفتن حاضرن با وجود این همه مشکلات ازدواج کنن؟
  • nima A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    14 22
    اگه خدمت سرباریو کاهش یا حذف کنند سن ازدواج کاهش پیدا میکنه و در نتیجه موالید افزایش پیدا میکنه . من موندم وزیر جوانان چیکار میکنه؟! واقعا ما دردمونو به کی بگیم!
    • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      8 2
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    12 25
    واقعا اگر این مشکل سربازی حل بشه نه تنها مشکل ازدواج بلکه خیلی از مشکلات دیگه مملکت حل خواهد شد.
  • سلمان IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    40 0
    اصلی ترین مشکل جوانان اول بیکاری دوم در آمد کم و سوم گرانی با این شرایط هیچ جوان عاقلی ازدواج نمی کنند.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    20 6
    باید زنان ناباروری که اولین زایمانشان است از تسهیلات بیمه ای بیشتری نسبت به دیگران برخوردار باشند.
  • بهرام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    40 0
    بچه بیارن که چی بشه,وقتی زیرساخت های خدمات شهری حیا نیست,برا چی بچه بیارن. امروز رفتن ملاقات یکی از بستگان در بیمارستان دولتی,تو یه اتاق 8 مریض تازه تو راهرو هم مریض بود,اگه همراه هم نداشته باشی میکشنت.
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    26 1
    مشکل اقتصادی مهمترین موضوع پیش روی جوانان است، این قدر هزینه ی شروع زندگی و ادامه ی زندگی بالاست که جوونا جرات ازدواج کردن رو ندارن، همچنین توقعات خیلی بالا رفته و با وجود این نرخ بالای طلاق در جامعه کسی جرات نمیکند ازدواج کند زیرا احتمال طلاق بالاست و هر لحظه امکان به اجرا گذاشته شدن مهریه وجود دارد، پس عقل سلیم حکم میکند که انسان قید ازدواج را بزند
  • بی نام EU ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    27 0
    ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻣﺮﻭﺯﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﻏﻠﺐ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮﺩﻩ و ﻋﺎﻗﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪﻭ ﺻﻠﺎﺡ ﺧﻮﺩﺷﻮﻧﻮ ﻣﻴﺪﺍﻧﻨﺪ. ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻭﺭﻱ ﻛﻢ ﺷﺪﻩ ﻫﻢ ﺍﺟﺒﺎﺭﻩ ﻫﻢ ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﻫﺴﺖ ﻭﻫﻢ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺣﻳﺎﺗﻴﺶ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ.ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﺶ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﻨﺪﻛﺮﺩﻥ ﻭﺯﻧﻪ ﻓﻜﺮﻧﻤﻴﻜﻨﻪ.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      17 0
      آفرين خوب گفتي
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    27 0
    راهی نداره اصرار نکنید اصرار بیشتر نتیجه عکس میده
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    30 0
    حالا 7تا بچه خوب بود؟ مامانم پوكي استخوان داره
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    15 6
    خيلي جالبه هيچكس حرفي از زنان نميزنه نه صداوسيما نه شما نه نظرهاي خوانندگان. انگار مشكل فقط يا اقتصادي هست يا سربازي يا ازدواج ديرهنگام. تحقيق كرده ايد ببينيد اكثر خانمها چندبچه ميخواهند به دنيا بياورند؟!!
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    10 1
    من که سایت ثبت احوال رو مدام چک میکنم هرسال میزان تولدها از سال قبل بیشتره و هرسال از سال قبل هم افزایش جمعیت بیشتره. اصلا نمیفهمم چی میگن!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    4 0
    با این خرجا وگرونی ها همون بهتر بچه نیاری تا اونم مثل تو بدبخت نشه چرا همه فکر می کنند اگر بچه بیارند ، بچه شون از خودشون خوشبخت تر میشه؟؟؟؟؟ در ضمن با این وضع خوراکی ها همه نازا شدن اگه کمی توجه کنید.....