استفاده از سلاح جنگی ولو به صورت قانونی در اختیار فردی به جز نیروهای مسلح باشد، در مقابل حمله مهاجمی که سلاح گرم در اختیار ندارد، غیر مشروع و غیرقانونی است

امید سلیمی بنی: چند تیر بود؟ منابع رسمی می گویند باید بررسی کنند چند تیر بود که از لوله سلاح کمری در اتوبان شهید بابایی تهران خارج شد و باعث ایجاد این موج خبری شد: «تیراندازی مداح معروف در یکی از اتوبان های تهران».

دکتر محمد رضا کامیار، وکیل دادگستری که مدرک دکترای حقوق دارد در گفتگو با خبر جنبه های مختلف حقوقی در پرونده تیراندازی مداح معروف را تشریح می کند:

از لحاظ حقوقی حمل سلاح گرم چه تفاوتی با سایر سلاحها دارد؟
در اختیار داشتن اسلحه جنگی به عنوان ابزار دفاع و حمله، مسئولیتهای زیادی به دنبال دارد. به خاطر اینکه سلاح جنگی، ابزاری بسیار خطرناک محسوب می شود و نیاز است فقط در اختیار اشخاص محدودی قرار گیرد و در حقیقت، نوعی استفاده حاکمیتی دارد. بر خلاف سلاح سرد که اخیرا مقررات پیشگیرانه سختی برای آن تصویب شده، سلاح گرم چون به راحتی منجر به جرح و قتل می شود، از دیرباز دارای نظام حقوقی خاصی بوده است. طبق این نظام حقوقی، هر نوع استفاده از سلاح گرم، توسط هر مقام و مامور غیر حکومتی و غیر رسمی به معنای اختلال و اخلال در نظم عمومی محسوب می شود و نباید اشخاصی مجاز به حمل و استفاده از سلاح جنگی شوند، بدون اینکه مسئله حفاظت از امنیت کشور درباره عملکرد آنها مطرح باشد.


آیا تیراندازی در پرونده مداح معروف، دفاع مشروع قلمداد می شود؟
این که گروهی از اشخاص غیر رسمی یعنی اشخاصی به جز ضابطان دادگستری و غیر از نیروهای مسلح به هر علتی اجازه حمل سلاح جنگی می یابند، به این دلیل است که آنها مجازند از خودشان دفاع کنند، البته اگر امنیت آنها با سلاحی متناسب با سلاح گرم به خطر بیفتد. بنابراین اگر کسی بدون استفاده از سلاح گرم به این قبیل اشخاص حمله کند، آنها مجاز به استفاده از اسلحه گرم در دفاع از خود نیستند. از نظر حقوقی نیز اگر ادعا شود که حمله کننده قصد جان آنها را داشته، ولی به دلیل عدم تناسب اسلحه دفاعی (سلاح گرم در مقابل سایر سلاحها) آنها به حمله کننده آسیب برسانند، دفاع آنها قانونی محسوب نمی شود.


حمل سلاح به صورت مجاز و قانونی، مجوز استفاده از آن نیز هست؟
در حقیقت اگر کسی اجازه حمل و استفاده از سلاح جنگی به غیر از نیروهای مسلح و ضابطان دادگستری را داشته، به دلیل عدم تناسب اسلحه دفاعی (سلاح گرم در مقابل سلاح سرد) دفاع آنها در مقابل مهاجمان غیرمسلح به سلاح گرم، مشروع نیز نیست.
به بیان دیگر اجازه حمل سلاح جنگی به غیر از نیروهای مسلح و ضابطان دادگستری، به هیچ عنوان، اجازه قانونی برای کاربرد آن سلاح را به دارنده یا حامل نمی دهد. قانونا تنها جایی مجوز مشروع برای به کارگیری سلاح گرم وجود دارد که با سلاح مشابهی این اشخاص مورد حمله قرار گیرد. یعنی سلاح جنگی تنها نقش دفاعی در این موارد دارد.
از سویی، علی القاعده نیروی انتظامی باید مرجع صدور حمل سلاح جنگی باشد، چون فلسفه این مجوزها، بیشتر حفظ امنیت جانی آحاد ملت است که وظیفه نیروی انتظامی است. البته ظاهرا نیروهای مسلح نیز این قبیل مجوزها را صادر می کنند. از مجوز اسلحه شکاری می گذریم که مجوز خرید و فروش، داشتن، حمل و استفاده از آن، تابع مقررات خاصی است.

 

تاکنون نیروهای مسلح مسئولیت ارتباط استخدامی با این افراد، را بر عهده نگرفته اند. از لحاظ حقوقی آیا استفاده تیرانداز مزبور از سلاح جنگی، قانونی است؟
در مقرراتی که تا امروز در قوه قانونگذاری تصویب شده، هیچ قانونی درباره نحوه استفاده از سلاح گرم توسط افراد مجاز غیر رسمی تصویب نشده است. در مورد نیروهای انتظامی و ضابطان خاص که حمل سلاح جنگی تجویز شده نیز ظرایفی به کار رفته که نشان می دهد مامور نیز مجاز نیست در زمانهایی که مجبور است از اسلحه استفاده کند، ابتدائا و بدون مقدمه به سمت هدف انسانی نشانه گیری کند. برای اینکه نقش استفاده از سلاح توسط این نیروها نیز در ابتدا نقش بازدارندگی است. اگر ما نیز بخواهیم قائل شویم که اشخاص غیر رسمی دارای مجوز حمل سلاح نیز این قوانین را باید رعایت کنند، حرف دور از منطقی نیست.
در دفاع مشروع، دفاعی قانونی شمرده می شود که در مقابل حمله و متناسب با حمله مهاجم باشد، هیچ حقوقدانی در قبال حمله شخصی بدون اسلحه گرم، حق استفاده از سلاح گرم را به شخص دفاع کننده نمی دهد و آن را از مصادیق دفاع نامتناسب و نتیجتا دفاع غیر مشروع خواهد دانست.

تکلیف خساراتی که به مال و جان افراد در مورد تیراندازی غیر قانونی می خورد، چیست؟

مسلما استفاده غیر قانونی از سلاح گرم اگر منجر به خسارتی شود، برای زیان رساننده مسئولیت آور و مسئولیت حقوقی آن نیز مسلم است و مسئولیت کیفری نیز بسته به شرایط زمان و مکان، برای فرد استفاده کننده قابل تصور است، البته برخی شرایط زمانی و مکانی استفاده از سلاح، باعث می شود که مسئولیت کیفری برای استفاده کننده از سلاح گرم ایجاد نشود، زیرا شخص ممکن است در مقابل حمله مسلحانه، از خود دفاع کرده باشد.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    224 7
    والا!! مگه ایشون دست نداشت که بر فرض یک مشت بزنه که از سلاح استفاده کرده. البته مشت زدن هم دیه داره ولی اون کجا و این کجا!!!
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      14 10
      اشتباه مثبت زدم .هردوعمل زشت هستند.اگر تصادفی هم رخ داده مسلما عمدی نبوده وپلیس باید فصل الخطاب باشد.البته درکشورما هنوزبه تصویب نرسیده اما درکشورهای جهان اول یک رویه عادی است.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    بیچاره آن زوج جوان تیر اندازی بهشون شده و مطمئنأ فردا هم محکومشان میکنند که چرا به مداح معروف ما گفتی بالا چشمت ابرو است!!!فقط خدا به داد این ملت برسد(خبر انلاین جان مادرت بچاپ
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    قای دکتر اگه یکی از طرفین دعوا آدم عادی نباشه چی اونوقت میتونه؟
    • مسعود IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      30 4
      موافقم کسی که از اسلحه استفاده کرده قطعا آدم عادی نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    آنقدر به بعضی ها پروبال دادیم که هیچ ابای ندارند . در خیابان شلیک میکنند خدا رحم کنه به بعدش...من از روی امام حسین شرمم میشه .
  • احسان A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    اگر برای دفاع از خود مجوز حمل اسلحه دارد در کمترین حمله با اخطار اجازه شلیک دارد ولی ابتدا به دست پا البته بعد از شلیک اخطار نمی شود اسلحه داشت و مثلا در مقابل حمله چاقو استفاده نکرد یا حتی ضربات مشت و لگد چون می تواند منجر به آسیب جدی و قتل شود و این نقض غرض حمل سلاح است و مردود می باشد
    • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      41 4
      خودت فهمیدی چی گفتی
    • سارا IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      17 2
      آقا احسان خوبین؟چه خبر؟راستی کی از آمریکا تشریف آووردید!!
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    436 8
    دویست هزار تومن زیاده دوازده هزار و پونصد تومن جریمه ش کنین همه چی حله!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    365 7
    حالا برای یک تصادف حضرت مداح بايد طرف رو جلوچشم زنش بکشه!!!یا واسته پليس بیاد مقصز معلوم بشه؟
    • امیر A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم سلام دوست عزیز کشته؟ چرا یک کلاغ 40 کلاغ میکنید من نمیدونم چرا حالا همه نظر ها متوجه به مساله ای شده که مبهمه
  • زمانی A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    150 2
    نظر و تحلیل همکار محترم جناب دکترکامیار درست و منطبق با موازین حقوقی و قانونی می باشد. با فرض دارا بودن مجوز از سوی این فرد، اما این ملازمه با تجویز استفاده از سلاح در یک معبر عام و ایجاد رعب و وحشت بین مردم نخواهد داشت. دفاع مشروع نیز منطبق با وضعیت یاد شده نبوده و فاقد محمل قانونی است؟! با سپاس از خبرآنلاین و جناب دکتر
  • آشنا A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    92 0
    حالا این مداح کی هست؟!!!
    • امیر IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      18 5
      من تو مداحا فقط حاج سلیم موذن زاده رو میشناسم.کی هستن اینا؟؟
  • الهام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    ببخشید/ولی فکر میکنم اگر قرار باشه توی این مملکت قشری اجازه ی حمل سلاح داشته باشند/ما خانومای بیچاره ایم که هر جور وهر شکل بریم بیرون بلاخره بهمون توهین میشه/وانقدر نجیبیم که به خاطر ابرو وخانواده امون سکوت می کنیم/وچه بلاها که سر چه بنده های خدا نمی یاد وکسی خبردار نمیشه/پس مسئولان این اجازه رو به خانوما بدن/که یه کوچولو بتونن ازخودشون دفاع کنن//////////////
    • جیم جارموش A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      39 7
      اینجوری باشه که نمیشه خانم ! شاید شما دلت بخواد جواب متلک را با گلوله بدی !
  • حقگو IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    311 8
    هفت تیر می کشند و اراذل نیز می گویند خیلی جالب است که هفت تیر کش به طرف مقابل لقب اراذل نیز می دهد
  • احمد A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    322 9
    حکم ایشان معلوم است لطفاً قانون همان را اجرا کند تا همه بفهمند همگان در برابر قانون یکسانند(رئیس دیوان عالی کشور اسلحه‌کشی برای ترساندن مردم حکم محاربه دارد) یعنی اعدام.
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    289 6
    رئیس دیوان عالی کشور : اسلحه کشی برای ترساندن مردم حکم محاربه دارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    77 2
    من نمی دونم چرا پلیس بدون اجازه نمی تونه شلیک کنه (مثل چاقوکشی خیابان کاج) ولی یه مداح می تونه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    55 1
    تابلوی : خطر هفت تیرکشی در اتوبان
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    47 2
    تابلوی جدید راهنمایی و رانندگی : خطر هفت تیر کشی در اتوبان !
  • بی نام RO ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 51
    فرزندانم بدانید که همینجور الکی نمیشه از یکی طرفداری کرد.بایددیدکل ماجراچی بوده امابه نظرمن یه آدم سرشناس الکی نمیادباکشیدن اسلحه خودشوتومملکت تابلوکنه
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    13 2
    خبرآنلاین: جانشین فرمانده ناجا در مورد تیراندازی یکی از مداحان معروف در اتوبان بابایی، گفت: این فرد مجوز حمل سلاح داشته است و سلاح وی قانونی بوده است، فرد بنا به تشخیص خود از وسیله‌اش استفاده می‌کند و باید جوابگوی تشخیص‌اش نیز باشد. سخنگوی قوه قضاییه با تأکید بر این نکته که کیفرخواست م.ر-ر به زودی صادر می‌شود، گفت: ماجرای تیراندازی یکی از مداحان صحت دارد و باید بگویم که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد افراد مقابل او اراذل و اوباش نبود‌ه‌اند.
  • علی A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    13 1
    بابا خوبه شماها قاضی نشدید وگرنه هر روز یکی را اعدام می‌کردید، اصلا قضیه معلوم نیبست چی بوده همه حکم هم می‌دهند، همین چند روز پیش بود آقای مطهری گفتند که باید اول محاکمه صورت بگیرد، قاضی حکم دهد بعدش مجازات کنیم و نظر بدیم