۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

ایسنا نوشت:

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قشم در پی گشت و کنترل و پایش سواحل و آبهای ساحلی پیرامون جزیره قشم پس از کشف یک قطعه دلفین گوژپشت در ساحل آن جزیره در محل پارکینگ شناورهای پایگاه دریابانی مشاهده و اقدام به شناسایی گونه، بیومتری (زیست سنجی) و بررسی علت یا علل مرگ گونه مورد نظر کردند.

عبدالوحید ریا ضی‌فر افزود: یک قطعه دلفین گوژپشت اقیانوسیه (Indo-Pacific Hump-backed Dolphin) با نام علمی Sousa chinensis در سواحل جزیره قشم مشاهده شد، که با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد علت مرگ احتمالا اشتباه در ناوبری می‌باشد.

وی افزود: دلفین مورد نظربه مشخصات بیومتری طول بدن 250 سانتیمتر، وزن تقریبی 150 کیلوگرم، طول باله سینه‌ای 35 سانتیمتر، طول دم 87 سانتیمتر و جنسیت به علت فساد لاشه نامشخص است.

وی به عوامل تهدید کننده و مخاطرات حیات دلفین‌ها براساس اعلام سازمان IUCN اشاره و بیان کرد: وجود آلودگی نفتی، فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سموم، تردد شناورها و برخورد و تصادم با شناورها و فعالیت های صیادی شناورهای پرساینر که بیشترین مرگ و میر در جهان به این خاطر است.

ریاضی فر همچنین افزود: وجود فعالیت‌های صیادی شناورهای ترالرپلاژیک و تورهای انتظاری عمقی مانورهای نظامی و پراکنش امواج الکترونیکی شناورهای نظامی، بیماریهای اپیدمیک، تخریب زیستگاهها، کاهش منابع غذایی و خودکشی دسته جمعی که هنوز دلیل قطعی برای این امر مشخص نشده از جمله موارد عمده نابودی دلفین‌ها می‌باشد.

وی تاکید کرد: تمامی گونه‌های پستانداران دریایی در خلیج فاس اعم از نهنگ‌ها و دلفین‌ها به عنوان گونه‌های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک می باشد.

ریاضی فر با بیان اینکه دلفین گوژپشت از سه دسته ماهیان مناطق ساحلی تغذیه می‌کنند اضافه کرد: بنابراین در آبهای کم عمق ساحلی با عمق کمتر از 20متر، مصب رودخانه‌ها، خورها و آبهای اطراف جنگلهای مانگرو را ترجیح می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: عمق آب از جمله فاکتورهای تعیین کننده در پراکنش زیستگاهی این پستاندار آبزی محسوب می‌شود که در هر ردیف فک دندانهای این دلفین 29 تا 38 دندان دیده و بیشترین طول بدن در جنس نر 2/3 متر و در جنس ماده 5/2 متر می باشد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: وزن این گونه از دلفین ها 284 کیلوگرم ثبت شده و نوزاد آنها حدود 1 متر طول دارد. جمعیت این دلفین در آبهای دریای عمان کم است و از ماهی‌ها تغذیه می‌کند که این گونه در آبهای استان و اطراف جزایر بویژه قشم هنگام و لارک دیده می‌شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    7 0
    ارتباطی با زلزله اخیر نداره؟
  • پویان SE ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    9 0
    متأسفانه بهار ۹۱ هم در خور موسی خوزستان یک دلفین گوژپشت روی جسد بچش سوگواری میکرد که در صفحات حامی‌ محیط زیست معروف شد، باید فکری حال آبزیان خلیج فارس کرد.
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    15 0
    یعنی کلا امکان داره خبری از محیط زیست ایران داشته باشیم که منفی نباشه و خبر مثبتی باشه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 0
    بدبخت حیوانات هم در ایران آرامش ندارند۰ حیوانات ایرانی را قدر بدانیم
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 0
    وقتی میمیرن میری سراغشون که دل ملت بسوزه که چی داشتن؟ عرضه دارین مثل اون عکاسه که از پلنگا عکس گرفته بود برید از زنده هاش عکسبگیرید و معرفی کنید ملت یه خورده امیدوار شن. هی این مرد اون مرد. این نشنال جئوگرافیک یه شعبه تو ایران نزد 4 تا عکس و مستند از جک و جونورای ما بگیره و بسازه این خبرگزاریها که نشستن خبر مرگ جونورا بیاد برن گزارش تهیه کنن خیر سرشون
  • ایرانی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    واقعاچرا یه خبر مثبت از محیط زیست ایران نمیزارید واقعا وجود نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟