جایزه «کاردان» برای فیلسوف فرهنگ/ امید به تدبیرِ دولت برای فرهنگستان علوم

امسال جایزه علمی استاد علوم تربیتی که به نام "جایزه علمی علی‌محمد کاردان" شهرت دارد به فیلسوف فرهنگ رسید.

معصومه جوادی نسب - فیلسوفی که به قول دکتر محمد رضا عارف، مربی فیلسوفان ره آموز بوده است. این چهره ماندگارفرهنگ و فلسفه ایران اگرچه درهمه سال ها با داوری ها و هجمه های گوناگونی روبرو بوده است اما همواره با اخلاق و تواضع با حجمه های پیش رو برخورد کرده است. همه انان که از نزدیک با او حشر و نشرداشته اند و با فکر و فرهنگ او سپری کرده اند، چه بسیار تجربه های زیسته ی متفاوت و اندوخته های پیشرو از او دریافته اند.

این سومین مراسم تجلیل از او در سن 80 سالگی اش بود که با حضور چهره های علمی و فلسفی و همچنین با حضورعلی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد. مراسم اول در مرداد ماه در پایتخت و دومی در زادگاهش یزد و این سومی دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

"داوری" فیلسوفی ژرف اندیش است

محمد رضا عارفی این سیاستمدار اهل علم و همشهری یزدی دکتر داوری و مرحوم دکتر کاردان، یکی از سخنرانان این همایش بود که از دکتر داوری و نقش اندیشه های او سخن گفت.
او معتقد است که: " دکتر داوری اردکانی، دارای ویژگی هایی است که شامل اخلاق مداری، آزاد اندیشی، نگاه علمی به همه امور ، تواضع در برابر هجمه ها است و به نظر من این فیلسوف بزرگ برای ایران بسیار ارزشمند و ستودنی است. دغدغه این فیلسوف بزرگ این است که مسائل سیاسی روز از محدوده فرهنگستان علوم دور بماند در نتیجه دکتر داوری فیلسوفی ژرف اندیش است که همیشه دغدغه علم و فلسفه داشته است. "

امید به تدبیر دولت برای فرهنگستان علوم

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم سخنران دیگر مراسم نیز در سخنانی تاکید کرد: به عنوان یک معلم دانشگاه دست همه معلمان دانشمند را می‌بوسم. عزیزم استاد داوری با فلسفه غرب مأنوس هستند و از کودکی به دلیل همشهری‌بودن با خانواده ایشان رفت‌وآمد داشتم قاطعانه می‌گویم که ادب و تواضع ژنتیکی در خانواده آنها جریان دارد. استاد حائری یزدی یک باری می‌گفتند که اتاقشان زباله‌دان تاریخ است، استاد داوری به ایشان گفتند که زباله‌دان تاریخ هم جای خوبی است. ایشان مکرر به منزل آیت‌الله حائری می‌رفتند و راجع به فارابی کار می‌کردند.

این استاد حقوق دانشگاه شیهید بهشتی با اشاره به اینکه از استاد داوری می‌خواهم که در سمتشان در فرهنگستان علوم باقی بمانند و ما را به دست کسانی که نمی‌خواهیم نسپارند، توضیح داد: اگر هرجایی دموکراسی را فحش می‌دانیم اینجا بیاییم و دموکراسی را برقرار کنیم و از استاد داوری می‌خواهیم که در این جا باقی بمانند. فرهنگستان علوم افتخار حضور ایشان را دارد و من استاد پیری هستم که افتخارم عضویت در این فرهنگستان بوده و همه ما اساتید خوشمان می‌آید که اینجا باشیم اما متأسفانه از وقتی که فرهنگستان هم اعضایش انتسابی شد دیگر ارزشش کمتر نمود پیدا کرد البته بازهم استاد داوری در این جا ایستادگی کرد و بحران را گذراند.
وی در پایان گفت: ‌امروز در دولت تدبیر و امید که البته انتظاری جز تدبیر از آن نداریم، امیدواریم خلاف تدبیر عمل نکند و بزرگان ما در این سمت‌ها باقی بمانند.

یکی از خوشبختی‌های دکتر رضا داوری اردکانی

و بالاخره نوبت به دکتر داوری اردکانی رسید اما او درباره خودش چیزی نگفت و بیشتر از استاد کاردان سخن گفت. رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به گذر هشتاد سال از زندگی‌اش و اینکه یکی از خوشبختی‌هایش این بوده که با اهل دانش همنشین شده است، افزود: یکی از افرادی که بیشترین فرصت هم‌صحبتی با او را یافتم مرحوم کاردان است، ما سال‌ها روزی چند ساعت هم‌اتاق بوده و گاهی با هم صحبت می‌کردیم اما در مجموع ایشان بسیار شیرین‌سخن و مجلس‌آرا بودند و من از هم‌صحبتی با ایشان لذت می‌بردم.
داوری اردکانی با اشاره به اینکه مردم بیهوده کسی را بزرگ نمی‌کنند، یادآور شد: اگر از سال 87 تاکنون برای استاد کاردان مجلس برگزار شده و خیابان و دانشکده به نامشان نامگذاری شده، همه به دلیل استعداد ایشان بوده است. زبان چیز عجیبی است، انسان خود زبان است و این زبان است که باقی مانده، استاد کاردان سال‌ها در ایران نبود اما در همان سویئس هم که مقیم بودند، اصالت زبانشان را حفظ کردند و گویی بسیار با زبان فارسی محشور بودند.

وی در ادامه افزود: امروز می‌بینیم که چون گذشته‌های دور، دوباره علوم با بین‌رشته‌ای شدن به هم پیوند می‌خورد، همه دانشمندان بزرگ این ذوق و رغبت را در خود داشتند که جامع علوم باشند، آقای عارف و استاد محقق داماد جزو این افراد هستند. استاد کاردان در حوزه تعلیم و تربیت فعال بود و در کنارش همه علوم چون جامعه‌شناسی، فرهنگ و روانشناسی را می‌دانستند و ژان پیاژه که استاد ایشان بود نه تنها در روانشناسی کودک بلکه در فرهنگ و فلسفه و علوم اجتماعی هم متخصص بود.
چهره ماندگار فلسفه با اشاره به اینکه استاد کاردان یکی از بهترین زندگی‌ها را داشتند، توضیح داد: ایشان در زندگی طمع نداشت،‌ خوب زندگی کرد و خانه خوبی هم داشت،‌ همسرشان باعث شد تا ایشان در راه علم و پژوهش هیچ سدی در منزل نداشته باشند، اگر زنده باشم سال بعد توفیق خواهم یافت که از خانواده برخی بزرگان گزارشی به شما بدهم چرا که وضعیت زندگی و خانواده این بزرگان بسیار در موفقیتشان نقش داشته است.

ناگهان چه زود دیر می شود

در ادامه این مراسم محمد کاردان فرزند زنده یاد علی محمد کاردان درباره این مراسم گفت: ناگهان چه زود دیر می شود، من از همه عزیزانی که در این مراسم حضور دارند تشکر و قدردانی می کنم.
وی افزود: اساتید برجسته ایران برای ما ارزشمند هستند زیرا واقعا در راه علم تلاش کردند به عنوان مثال دکتر اردکانی در دوره ابتدایی از روی قابوس نامه دیکته می نوشتند و این بیانگر فهم و هوش سرشار این عزیزان اسن، همچنین اساتید در گذشته 24 ساعت از تهران به یزد می رفتند و در آن زمان رادیو نبود در نتیجه 24 ساعت به علم و دانش فکر می کردند.
همچنین در پایان لوح تندیسهای این مراسم به برگزیدگان با حضور دکتر محمدرضا عارف، دکتر بهرامی احسان، دکتر رضا داوری اردگانی، دکتر اشراقی، همسر دکتر علی محمد کاردان و.... به برگزیدگان اهداشد .

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =