ایرنا نوشت:

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: تنها راه خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر جامعه، استفاده آنان از تسهیلات نظام بانکی با سود متناسب است.

حسین عبده تبریزی اعلام کرد: در حالی که قیمت مسکن از سال 84 تاکنون 10 برابر شده میزان تسهیلات بانکی برای خانه دار شدن خانواده ها افزایش نیافته است.

وی تصریح کرد: نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن با محدویت های منابع مالی مواجه است و دولت می تواند در خلق پول به نظام بانکی کشور کمک کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: استفاده یک زوج جوان از تسهیلات خرید مسکن سبب خواهد شد، زوجین با پرداخت های منظم اقساط ماهانه خود، انضباط مالی را در خانواده پیاده کند.

وی با بیان آن که، هم اکنون سقف تسهیلات 20 میلیون تومانی خرید مسکن به هیچ عنوان کفاف خرید مسکن را نمی کند، افزود: این در حالی است که خریداران مسکن باید حداقل 50 درصد قیمت مسکن مورد نیاز خود را تسهیلات دریافت کنند.

به گفته وی، در سال 84 هر متر مربع مسکن حدود 250 هزار تومان بود، اما هم اکنون قیمت مسکن به چند برابر افزایش پیدا کرده، در حالی که وام مسکن افزایش نداشته است.

عبده تبریزی از طرح افزایش وام خرید مسکن در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: بانک مسکن پیشنهاد کرده است که تسهیلات خرید خانه به متقاضیان به 35 تا 60 میلیون تومان افزایش یابد، اما پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات خرید مسکن به نیازمندان توسط تمام بانک ها است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است: نظام بانکی برای خرید مسکن مورد نیاز حداقل باید 50 درصد قیمت مسکن 75 متری را پرداخت کند و این وظیفه دولت است که با پرداخت مابه التفاوات سود تسهیلات، شرایط مورد نیاز را برای خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر فراهم کند.

به گفته عبده تبریزی، به احتمال زیاد با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن سال آینده افزایش می یابد تا مردم بتوانند با پس انداز چند برابری خود به سهولت نسبت به خرید مسکن مورد نیاز با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: منابع تمام نهادهای مالی و بانکی به مردم تعلق دارد و آنان انتظار دارند با پس انداز پول خود در بانک ها سود مناسبی را دریافت کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مردم انتظار دارند بانک ها به سپرده های آنان سود متناسب با تورم پرداخت کنند و اگر این اتفاق نیافتد نظام بانکی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

وی با بیان آن که، خریداران مسکن به سه گروه تقسیم می شوند، گفت: گروهی از مردم خانه دارند، اما به دنبال خرید مسکن بهتری هستند و دولت در خرید آنان هیچ دخالتی ندارد، گروهی دیگر که کم درآمد هستند در پرداخت اقساط تسهیلات خود ناتوان بوده و ضروری است این گروه از مسکن اجتماعی استفاده کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سومین گروه 80 درصد متقاضیان مسکن را تشکیل می دهند که توانمندی پرداخت اقساط ماهانه را به نظام بانکی دارند و ضروری است دولت به این افراد کمک کند تا بتوانند با افزایش توان مالی خود نسبت به خرید مسکن مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی با اشاره به کمک های مالی دولت یادآور شد: در طول سالهای گذشته دولت یک هزار و 500 میلیارد تا دو هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهلات خرید مسکن کمک کرده است و با ادامه این روند دولت می تواند به افزایش سقف تسهیلات تا سقف 50 درصد قیمت مسکن کمک کند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد خریداران مسکن بتوانند تسهیلات خود را با 15 درصد سود به شعب بانکها پرداخت کنند و دولت موظف است مابه التفاوت آن را به بانک ها کمک کند.

عبده تبریزی افزود: مرکز آمار در گزارشهای خود اعلام کرده است که هم اکنون بیش از 400 هزار مسکن در تهران خالی مانده است و شهرداری تهران نیز اعلام کرده سالانه بین 600 تا 70 هزار پروانه ساخت صادر کرده است، لذا خالی ماندن این تعداد مسکن به نظر منطقی نیست، اما سوء مدیریت سبب شده این تعداد مسکن هم اکنون در تهران خالی بماند.

وی از جلوگیری از تعدد نقل و انتقال مسکن انتقاد کرد و گفت: تعداد نقل و انتقال مسکن سبب خواهد شد به تدریج قیمت مسکن نیز افزایش یابد، لذا با اعمال سیاست های مناسب به خصوص برقراری مالیات باید از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از بورس بازی زمین و مسکن پیشنهاد کرده است که به اراضی بایر داخل شهرها از این پس مالیات تعلق بگیرد و برای جلوگیری از صف شدن مسکن توسط عده ای سودجو، مالیات مسکن به کسانی که بیش از پنج سال مسکن خود را در اختیار دارند، تعلق نگیرد.

عبده تبریزی افزود: راهکار دیگری که از افزایش قیمت های جلوگیری خواهد کرد، این است که با نظارت بر قیمت اجاره بها بلند مدت بیش از سه سال افراد از پرداخت مالیات معاف شوند تا مواد پیش گفته باعث شود نظام مالیاتی کشور در خدمت بازار سرمایه مسکن قرار گیرد تا سفته بازی در این حوزه بیش از پیش کنترل شود.

وی در خصوص هدایت نقدینگی در جامعه نیز گفت: آمارها نشان می دهد نقدینگی در ماههای اخیر در بازار بورس و سهام وارد شده و این حرکت مثبتی است که آثار آن در اقتصاد ملی نمایان می شود.

به گفته عبده تبریزی، سیاست های انبساطی باعث افزایش قیمت ها می شود، اما سیسات دولت یازدهم نشان داده است که دولت روحانی سیاست انبساطی ندارد و دلیل آن کاهش تورم از 40 درصد به 34 درصد و رساندن آن در سال آینده به 25 درصد است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    139 6
    تو هشت سال ده برابرررررررررررر؟؟؟؟؟؟ محموووووووووووووووود!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      8 1
      بلــــــــــــــــــــــــــــــه
    • بی نام GB ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      11 1
      من از شما می پرسم....ایا توی هشت سال ده برابر شده؟!!!؟!
  • نبی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    81 12
    وام مسکن حتماً باید افزایش یابد چه ساخت مسکن و چه خرید مسکن
    • مهربان توسی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      13 4
      موافقم
  • هموطن A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    14 4
    دادن وام برای تبدیل به احسن نمودن خانه موجب اشتغال و بهبود وضعیت بازار مسکن و به تبع آن بازارهای دیگر می گردد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 4
    این کار فقط به نفع مافیای مسکن است اگه به فکر جوانها هستید مالیات سنگین بر روی خانه های خالی یا افراد دارای دو خانه بیشتر بگذارید نتیجه اش را خواهید دید
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    11 3
    وام افزایش پیدا کند که چی؟ مردم با این حقوق ها تا ابد باید قسط پرداخت کنند
  • ایرانفر IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    3 1
    از بانک مرکزی و شورای پول و وزارت راه و شهرسازی و ... تقاضا داریم هرچه زودتر نسبت به افزایش وام مسکن برای خرید و ساخت مسکن اقدام کنند و این موضوع مهم را به سال آینده موکول نکنند. دولت محترم باید بداند همانطور که مشاور محترم وزیر راه و شهرسازی عنوان نموده اند ؛خیلی از خانواده ها در سختی بسر می برند و منتظر این موضوع هستند .چون واقعا توان خرید و ساخت را ندارند و همه می دانند که دولت محترم نیز برابر قانون اساسی موظف است برای افراد(ملت) مسکن مناسب تهیه نماید.
  • جلیل IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 2
    این دولت حتی یک ریال هم وام نخواهد داد سه میلیون وام ازدواج رو به زور میدند حالا شصت میلیون وام بدند در ثانی به قول خودشون بر فرض محال هم بدند که کاملا امکان نا پذیره آیا دادن این پول تورم زا نیست ؟
  • امیر IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    7 2
    افزایش وام مسکن بدون لحاظ میزان درآمد و قدرت بازپرداخت عامه مردم تنها می تواند باعث افزایش قدرت خرید دلالان و سودجویان گردد باید در نظر داشت یک وام 60 میلیونی ماهیانه حدود 700 الی 800 هزارتومان قسط دارد که با توجه به متوسط سطح درآمد خانوارها پرداخت این مبلغ قسط از توان بسیاری از نیازمندان واقعی مسکن خارج است چرا که با لحاظ سایر هزینه های یک خانوار اعم از خورد و خوراک و پوشاک و تحصیل و سایر وامها و بدهکاریها یک خانواده می بایست حدود 5/1 تا 2 میلیون تومان درآمد داشته باشد تا از عهده پرداخت وام مسکن برآید
  • فرزند ایران IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 4
    عدم افزایش وام مسکن ،‌ قیمت مسکن را در سالهای آتی بحرانی خواهد کرد به دلیل قدرت پایین خریداران مسکن و عدم ساخت مسکن توسط تولید کنندگان خطر انفجار قیمت و بحران در این موضوع مشاهده می شود . دولت سریع تر وارد عمل شود
  • رضا A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    5 1
    وضعیت دولت قبل که مشخص بود ولی ببینیم بعد از 8 سال روحانی چند برابر میشه ! این خبرت رو به یاد داشته باش برای 8 سال دیگه ! باشه خبر جان ؟
  • حميدرضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    1 1
    باسلام بله وام مسكن بايد افزايش يابد چون خودمن با20مليون نتوانستم صاحب خانه بشوم هنوزرسيدم به توكاري ماندم تكميل اش كنم.
  • امیر A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 2
    60 میلیون تومن، 50 درصد قیمت کدوم خونه است؟ خود این آقا هم قیمت خونه شون 120 میلیونه؟
  • هـادی A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    2 2
    50 درصد قیمت مسکن وام با سود 15 درصد؟ خیلی عالیه! بازپرداختش چقدر طول میکشه؟
    • صادق IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      2 0
      سلام به نظر شما وام 35 میلیونی تومنی که قسطش ماهیانه 525 هزارتومنه بازپرداختشم 76 میلیونه وحدود 3 میلیون هم اوراق مشارکتش میشه جمعا 79میلیون باید پس بدی به نفع بانک مسکن یا خریدار مگه یه کارگر چقدر حقوق میگیره وام 50 میلیونی هم قسطش ماهیانه 760 هزار تومانه 110 میلیون باید پس بدیم اره بانک مسکن خیلی به فکر مردم احتمالا همینجوری پیش بره ورشکست میشه
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    2 4
    منم دوست دارم افزایش پیدا کنه تا همه خونه بخرن.اما به نظرتون مسکن گرونتر نمیشه با افزایش قدرت خرید؟
  • محمد معین GB ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    8 1
    متاسفانه 85 درصد ثروت ایرانی ها رو ملک و املاک تشکیل میده( به دلیل ضعف در بخش تولید)....پس تا وقتی دلار نیاد پایین ( با توجه به اینکه تولید ضعیفه فروش کالاهای خارجی توی ایران زیاده که اونم با دلار وارد میشه)....ماشین هم نیاد پایین( که اونم به قیمت ارز بستگی داره)......قیمت مسکن هم نمیاد پایین....چه بخواهیم چه نخواهیم همه این موارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم به هم مربوطن
  • رسول US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 2
    تنها راه نجات کشور از این رکود وحشتناک افزایش وام مسکن هست دولت چاره ای جز افزایش وام مسکن ندارد
  • امیر A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 0
    من فکر می کنم مسئولینی که دم از افزایش وام مسکن می زنند تعداد زیادی واحد آپارتمان نفروخته دارند بعلت قیمت بالا مشتری ندارند می خواهند با این کار آنها را بفروشند طبق سنوات گذشته افزایش وام یعنی افزایش قیمت مسکن و افزایش قیمت مسکن یعنی پر کردن جچیب دلالان و واسطه ها چرا بر واحدهای خالی مالیات نمی بندند و یا قیمت مصالح را پایین نمی اورند به بهانه جیب خودشان بیچاره ها را بهانه می کنند
  • كارمند A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 0
    ماليات وبيمه واحدهاي آجر پزي توليدتيرآهن وميلگردسيمان وبيمه كاركنان بخش ساختمان وعوارض نوسازي وشهرداري وثبت اسناد وپولهاي بيحساب ديگه اي كه تحت عناوين مختلف واسه يه ساختمان 100متري وصول ميكنندونيز خيلي پولهاي غير رسمي كه بعضي عناصر اينور و اونور ميگيرند را جلويش را بگيرند ودو سه نفر را گوشمالي بدهند ميبينيد در كمتر از سه ماه قيمت ها به قبل از سال 84 كه هيييييچ به قبل از سال 74 ميرسد بيشتر اين كارخانه ها هم صاحبشان مرد 3000 ميلياردي قبلي و اين چند هزارميلياردي جديد هستش.فقط شعار ميدهيد از اون ياد بگيريد كه نانواي محتكر وگرانفروش را درتنور انداخت روز بعددرتمام ايران نانها روي پيشخوان بود.
  • علیرضا A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 0
    تا حالا شده جلو زن وبچتون خجالت بکشین به خاطر جور نشدن اجاره خونه..خدایی میدونین من ازچه دردی میگم.
  • حسن IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    باید مبلغ وام افزایش یابد با درصد خبلی پائین