دادستان محترم تهران علیه آقای علی مطهری نماینده مجلس اعلام جرم کردند.

هرچند شخصا نسبت به جناب جعفری دولت آبادی به ویژه برخوردهای منطقی ایشان با مسایل اجتماعی و سیاسی در حوزه برخورد قضایی شناخت و  آگاهی دارم و همچنین از طرفی با روحیات آقای دکتر علی مطهری (که افتخار وکالتشان را بعهده داشته ام) آشنایی دارم ، اما درباره نطق مورخ 9/10/1392 این نماینده مجلس (که احتمالا موجب اعلام جرم جناب دادستان گردیده) اشاره به نکات زیر را لازم می بینم.

یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مردمند که نقش اساسی آنان در قانون اساسی در پیکره مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب مردم در این مجلس تبلور یافته است، به حدی که به کرات حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «مجلس در رأس امور است». همچنین فرمایشات دیگری دراین راستا از مقام معظم رهبری دیده و شنیده‌ایم و نیز قانون اساسی جمهوری اسلامی، حقوق ویژه‌ای را برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن قرار داده است؛ از جمله اصل 76 این قانون اجازه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مجلس داده است.

در همین زمینه، اصل 84 در خصوص مجوز اظهارنظر نمایندگان مجلس در مسائل کشور چنین بیان می‌کند: «اصل84 ـ هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید.»

قانونگذاران قانون اساسی، برای آن که نمایندگان مجلس را درباره اظهارنظرهای خود نسبت به مسائل داخلی و خارجی کشور آزاد و مستقل معرفی کنند یک اصل دیگری را دراین زمینه تصویب کردند که به این اصل، اصل مصونیت پارلمانی می‌گویند:

«اصل 86 ـ نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند، یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد».

ملاحظه می شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برابر اصول پیش گفته قانون اساسی اولا مجاز به اظهارنظر نسبت به همه مسائل داخلی و خارجی کشور می‌باشند. ثانیا در این اظهارنظر کاملا آزادند و به عبارتی، دارای مصونیت پارلمانی هستند و نمی‌توان علیه آنها به اتهام ارتکاب این اظهارنظر شکایت نمود.

در این میان هستند منتقدانی که مصونیت پارلمانی را مشروط دانسته و آنرا معلق به مجرمانه ندانستن اظهارات نماینده می دانند. پرسش اینجاست که مقنن قانون اساسی در اصول 84 و 86 نه تنها اظهارات نمایندگان را مشروط ندانستند بلکه با صراحت بیان ، حکم به آزادی بیان نمایندگان می دهند چه اینکه روح وظایف نمایندگی در آزادگی ایشانست و هرچند می توان امکان خطای وی را محتمل دانست اما بنا به اقتضای قانونگذاری ، جایگاه نمایندگی چنان بلندست که نمی توان به این بهانه (حتی درست) وی را بازخواست کرد.

حال اگر نماینده ای مثلا در حال نطق پیش از دستور و در باره موضوعات و در چهارچوب ایفای وظایف نمایندگی دچار خطایی در گفتار شود که بعدا آشکار شود حقیقت بگونه دیگری بوده ، تکلیف چیست؟ آیا دادستان حق دارد وی را بدلیل نشراکاذیب مورد تعقیب قرار دهد؟ آیا اصل 86 شرطی در لزوم صحت و درستی گفتار قرار داده است؟

در بند پایانی استفساریه از شورای نگهبان در تاریخ 9/10/1380 و در پاسخ به پرسشهای بالا چنین آمده است: "اصل‌ هشتاد و ششم‌ قانون‌ اساسی‌ در مقام‌ بیان‌ آزادی‌ نماینده‌ در رابطه‌ با رأی‌ دادن‌ و اظهار نظر درجهت‌ ایفای‌ وظائف‌ نمایندگی‌، در مجلس‌ است‌ و ارتکاب‌ اعمال‌ و عناوین‌ مجرمانه‌ از شمول‌ این‌ اصل‌ خارج‌ می‌باشد و این‌ آزادی‌ منافی‌ مسئولیت‌ مرتکب‌ جرم‌ نمی‌باشد".

با این اوصاف روشن می شود تنها شرط خروج از مصونیت پارلمانی ، بروز عمل مجرمانه است که با اظهار نظر مخالف یک نماینده درباره یک موضوع سیاسی کاملا متفاوت است ، شاید دور از نظر نباشد که شان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را با شان رفیع قاضی قیاس کنیم که هر دو در یک اصل مشترکند و آن اصل آزادی در رای است. و البته هرچند رای و اظهار نادرست باشد.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگ A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    اظهارات دکتر مطهری در راستای ایفای مسئولیت قانونی و نمایندگی ایشان بوده و فاقد وصف مجرمانه یا مسئولیت قانونی برای ایشان است. اعلام جرم دادستان با وجود منع آن به ورود به مصونیت قضایی و قانونی نمایندگان مجلس و رسانه ای کردن آن و مجرمانه دانستن اقدام دکتر مطهری با وجود منع قانونی به انتشار آن قبل از اثبات مجرمیت و صدور رای قطعی علیه وی و نقض آشکار و عملی موازین حقوقی و قانونی نیز محل اشکال و تامل است؟! و در همین رابطه نیز قوه قضائیه و دادستان باید به مردم و رسانه ها پاسخگو باشند....
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    درود بر مطهري مظهر راستگويان
    • فرید A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      19 1
      درود برمطهری همه مردانی که حق را می گویند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      2 0
      خدا حفظ کنه امثال دکتر مطهری که به دور از منافع شخصی برای گفتن واقعیت و طرفداری از حق و راستی بدون ترس عمل میکنن....و بسیار متاسفم برای این دادستان البته مشخصه جوان هست و بی تجربه که اینطور واکنش نشون داده!
  • برده های فراموش شده IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    مجلسی که نماینده مجلس در آن نتواند نظرش را هم بیان کند باید بست.
  • مهدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    متاسفانه تریبون های مختلف در دست عده ای که فقط بر طبل تفرقه ودشمنی وچند دسته ای ملت دارند افتاده سازمان تبلیغات هم در دست افرادی که فقط دشنام می دهند هست .کسانی که 35 سال 80%حاکمیت دستشان بوده ودر 8 سال پیش 100َ%ومملکت را به این روز انداخته اند یک جو وجدان داشته باشند 4سال سکوت می کردند
  • بی نام US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    آقای مطهری کارشناس فرهنگی است ولی حق اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی نداره چون سواد لازمش رو نداره
    • بی نام EU ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      13 0
      با این نظر شما 90% نماینده‌های مجلس صلاحیت خیلی کارها ندارند! چرا تو رای اعتماد دخالت می‌کنند؟ چرا ....؟
    • محمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      12 0
      خوب پس نظرتان چیست که برای هر نماینده ای چهارچوب خاصی ابلاغ شود که در مورد چه چیزی میتواند صحبت کند .
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      0 0
      شما خودیشو ناراحت نکن، چون با این ناراحتی کنسرتهای نوروزی رو از دست می دی.
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    انصافا حرفهاي مطهري بد بود
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      55 1
      انصافا حرفهای مطهری حق بود (اگر انصاف داشته باشید.....اگر......)
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      38 2
      برعکس تمام حرفهایشان با انصاف کامل بیان شد
  • حسین A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    24 2
    همیشه افتخار می کردیم که نظام ما مردمی است ولی وقتی تو این کشور بر علیه فردی اعلام جرم می کنند که حرف های مردم را در مجلس می زند چه باید بگوییم از افتخار ما این بود که حتی مسیحی زرتشتی و کلیمی هم نماینده دارند تو مجلس ولی وقتی نماینده خودمون میاد میگه برخلاف شرع و قانون بعضی افراد تو حصر خانگی هستند باید چه بگوییم وقتی که صدا و سیما در برنامه 2030 ضرب المثل پدر تو فاضل از ... را بیان کرد یعنی توهین به تمام نمایندگان نه فقط مطهری می دانید چرا استاد پرورش ماندگار شد به خاطر اینکه تفحص از صدا وسیما را که آن سال ها مانند امروز بود را عملی کرد به نظر من که ایده خوبی هست هر سه با هم در دادگاه عادل و به صورت علنی حضور و به پرونده آنها رسیدگی شود
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    31 2
    من موندم که چرا دادستانی علیه آقای نادران اعلام جرم نکرد!!!
  • امحد یقینی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    مثلاً‌اگر من نماینده مجلس باشم و شما کار بدی کرده باشید و من در سخنرانی خود در مجلس به شما فحش بدهم، آیا شما حق شکایت از مرا دارید؟ چون من در راستتای وظایف نمایندگی‌ام صحبت کرده‌ام. حقا که .کیل علی مطهری نیز مثل خودشان نفهم تشریف دارند.
  • پت A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    46 2
    مطهری واقعا نماینده شجاعی هست و بجای چاپلوسی حقیقت رو میگه.صدا و سیما هم باید از گزارشات مسخرش خجالت بکشه(گزارش گوییم پدر تو بود فاضل.... در 20.30)
    • شفیق A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      0 0
      صدا و سیما باید خجالللت بکشه
    • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      2 18
      از صدا وسیما به خاطر شجاعت مثال زدنی بخصوص 20:30 سپاسگزاریم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    10 2
    این سیاست قوه قضاییه در برخورد با همترازان یا بالاتر از خودش هست که ابتدا از روی عصبانیت انگار که طرفش یکی از افراد عادی جامعه است واکنش نشان میده و بعد چیزی نمیگه تا چند ماه یا چند سال بعد که طرف از پست سیاسیش خارج شد . اونوقت به حسابش رسیدگی میشه
  • فرهاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    5 37
    چرا در این مملکت یک نفر این آقای نماینده را که مدام آب به آسیاب دشمن می ریزد و نام پدر دانشمند و بزرگوارشان را هم مخدوش می نماید و مرتب حرف دشمنان دین اسلام وایران را میزند کنترل نمیکند. شما را بخدا یک مسئولی با این آ قا صحبت کند ببینم ایشان مشگلش چیست؟ نماینده مجلس جمهوری اسلامی است ولی...
    • مرضیه IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      7 0
      مشکل نماینده به کنار. من برام یه سوالی پیش اومد آقای فرهاد ، تو خودت مشکلی نداری ؟ خیلی خوشحالی ؟ همه چی آرومه ؟ اصولا به انتقاد فکر نمیکنی؟ بد هست که یه نماینده اومده مسئله ای رو که ممکنه گریبان من و تو رو هم بگیره مطرح کرده؟ هیچ فکر کردی اگه بخوایم به هوای عدم سو استفاده ی دشمن هیچی نگیم، مملکت به چه جهنمی تبدیل میشه؟!!!!
  • رضا. RU ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام دوستان به نسبت رايهاي منفي ومثبت دقت داشته باشيد هر چند واسه زور گويان اکثريت اساسن معني ندارد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    13 6
    اگر اصل 86 قانون اساسی در مورد اعمال غیرمجرمانه است، دیگر وجود این اصل بی معنی است، چون هیچکس را برای اعمال غیرمجرمانه نمیشود تعقیب کرد!!!
  • علی A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    9 2
    باید ظرفیت های عالی نظام اسلامی و بیان انتقاد که رکن اساسی نظام است با رفتارهای صبورانه وپاسخ های متقن همراه باشد تا بیگانگان از اظهارات عجولانه برداشت به نفع خود نکنند
  • بی نام FI ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    55 2
    حرف خوب ان است كه تاييد و مداحي حاكمان باشد؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    12 4
    وظیفه خودم میدونم که چیزی رو برای همه روشن کنم.دوستان عزیز امار مثبت و منفی در این صفحه و صفحه های اقای خاتمی میبینید که یکم غیر عادی میشه و زیادی کامنتای اصلاح طلبا منفی میخوره؟من یکی از همون افرادی هستم که گروهی به این صفحه های خاص.میایم و شروع میکنیم به رای منفی دادن و کامنت منفی دادن.وگرنه همه مردم طرفداره اصلاحات و هاشمی هستن.خواستم اینو بگم تا راحت شم.در واقع امار مثبت و منفی ها تغییر میکنه چون اصول گراها تنها تر از همیشه هستن که شاید جمعا 4 میلیون به زور رای داشته باشن.این کار هارو میکنند تا بگن ما هم هستیم ولی نمیدونند که اکثریت طرف اصلاحات هستن
  • فاطی A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    22 1
    برادران خودجوش علی اقا رو نکشن خوبه
  • بی نام KR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    23 1
    چرا آقایان به جای اعلام جرم نمیاند سخنان جناب مطهری را جواب بدن؟؟؟؟؟؟؟ وقتی کم میارند طرف را مجرم و محارب و برانداز و منافق و ضد ولایت فقیه می خوانند.....
  • رضا CA ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    22 1
    چطوره كه كميسيوني متشكل از شوراي نگهبان، سپاه و قوه قضاييه از دور بعدي مسيوليت انتخاب نمايندگان مجلس رو بر عهده بگيرند كه كسي نتونه خلاف نظر آقايان اظهار نظري بكنه.
  • هموطن A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    ما در سرزمینی زندگی می کنیم که خاوری ها را فراری می دهند به دلیل دزدی های بزرگ تا در کاخ ها اسوده زندگی کنند و مطهری ها را مجرم می شناسیم به دلیل حق گویی ؟!
  • احمد یاداور A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 0
    فرهاد خان اب را انانی به اسیاب دشمن ریختن که اقتصاد این کشور را نابود کردن انهایی که از ثروت وسرمایه این ملت مثل ناموس خودشان مراقبت نکردن .منتقدین سیاسی مارا بمیز مذاکره نکشاند ما را دنیا طلبان وقدرت طلب بمیز مذاکره کشاند .فتنه از این بالاتر که لباس دوست بپوشی وزیرابی به اقتصاد ملت بری ضمنا نمیدانم چند کلاس سواد داری ولی اینرا بدان فردی مثل علی اقا مطهری با انجایگاهی که داشت اگر دنیا طلب بود به خیلی جاها وبی سروصدا میرسید ولازم نبود اینهمه ناراحتی وهیاهو ها را بجان بخره . سر بسته بگم دنبال ترور شخصیت ایشان هستن .اینرا بفهم