انتخاب وزیر علوم در دولت یازدهم بسیار پرحاشیه بود تا اینکه سرانجام رضا فرجی دانا توانست رای اعتماد نمایندگان را بگیرد.

زهرا تالانی: نمایندگان مجلس معتقدند که برخی انتصاب های وزیر علوم نباید انجام می شد.این موضوع سبب شد تا 23 نفر از نمایندگان مجلس برای پاسخگویی وزیر علوم را به مجلس دعوت کنند. با اینکه وزیرعلوم ، دغدغه نمایندگان را بی مورد دانست اما نمایندگان قانع نشدند و او کارت زرد گرفت.در همین باره با علی عباسپور رئیس سابق کمیسیون آموزش مجلس گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


همانطور که اطلاع دارید روز گذشته مجلس به خاطر انتصابات آقای فرجی دانا، به وزیر علوم کارت زرد داد.به نظر شما که مدتی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بودید،مجلس می تواند در عزل و نصب معاونان وزیر اعمال نظر کند؟
نمایندگان باید در نظر بگیرند که این حق طبیعی یک وزیر است که معاونان و روسای دانشگاهها را تغییر دهد و با سیاست خویش پیش برود.تمام وزرای بعد از انقلاب دست به تغییر روسای دانشگاهها زدند و حتی در دولت نهم و دهم که یک تفکر حاکم بود باز هم در دولت دهم،با تغییر وزیر علوم معاونان و روسای دانشگاهها تغییر کردند.البته قرار بود نظارت بر تغییر روسای دانشگاهها به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شود تا از موج تغییرات جلوگیری کند اما هیچ زمان چنین نشد،پس وزیر علوم در دولت یازدهم هم این تغییرات را حق خود می داند.البته بیشتر حساسیت مجلس به مسائل سیاسی در وزارت علوم است.


با اینحال وزیر علوم در مجلس اعلام کرده معاونانش در صورت اثبات انتساب به جریان فتنه عزل می شوند؟

بله چون وزیر علوم حساسیتهای مجلس نهم را می داند و قصد تعامل دارد که باید این تعامل دو سویه باشد. به نظر من در وزارت علوم باید با توجه به این که قشر تحصیلکرده هستند از تمام جناحها و تمام تفکرات حضور داشته باشند تا ما به توسعه کیفی و کمی برسیم.به نظر من باید تلاش شود اینگونه برخوردهای سیاسی با وزارت علوم را تا حدی که می توانیم به حداقل برسانیم چون نباید وقت و انرژی مسئولان کشور صرف مسائلی شود که آنها را از مشکلات جدی باز دارد.


شما به موضوع تعامل اشاره کردید. به نظر شما این عدم تعامل میان مجلس با وزیر علوم چه آسیبی به دانشگاهها و مراکز علمی کشور می رساند؟

قطعا اولین لطمه را دانشگاهیان می بینند چون دانشگاههای ما از نظر بودجه،مسائل فرهنگی و تحقیقات در وضعیت مناسبی قرار ندارند و بیشتر این مشکلات هم از دولت گذشته به ارث رسیده است.بنابراین دولت باید برحل این مشکلات تمرکز کند ،اما این سوالهای پی در پی از وزیر و توجه بیش از حد نمایندگان بر مسائل سیاسی مانع تمرکز برای حل مشکلات می شود.باید توجه داشت که در سایه تعامل مجلس و وزیر علوم مشکلات در بعد قانونگذاری زودتر حل می شود.الان وزیر علوم قصد دارد که نشاط سیاسی را به دانشگاهها باز گرداند.در ارتباط با مسایل فرهنگی قطعا به دلیل وضعیتی که در دولت دهم در دانشگاهها حاکم بود ما در حقیقت نشاط سیاسی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و همچنین بحث کرسی های آزاد اندیشی و بحث های سیاسی که لازمه یک قشر فرهیخته دانشگاهی است را ندیدیم. لذا وزارت علوم و دانشگاهها باید به این مسئله و بازگرداندن نشاط سیاسی به دانشگاه ها برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.


به نظر شما در حال حاضر بیشترین مشکل دانشگاها که وزیر علوم باید برای حل آن با مجلس تعامل کند چیست؟

الان فصل رسیدگی به بودجه 93 است.آنطور که من شنیدم بودجه دانشگاهها برای سال بعد چندان زیاد نشده است.لذا الان باید وزیر علوم بیشرین تمرکز را با کمیسیون آموزش و تحقیقات برای حل این موضوع داشته باشد.چون تعامل میان وزارت علوم و کمیسیون آموزش،در پیشرفت علم و کیفیت دانشگاهها موثر است و همانطور که گفتم نمایندگان نباید تنها به جنبه سیاسی توجه کنند. بحث پرداختن به وضعیت اعتبارات دانشگاهها مهم است، بخصوص اعتبارات عمرانی و از آن بالاتر اعتبارات پژوهشی. در دانشگاهها بخصوص در دو سال اخیر تقریبا اعتبارات پژوهشی دانشگاهها به سمت صفر میل کرده است و دانشگاهها بودجه های تحقیقاتی ندارند ضمن اینکه به دلیل اوضاع بد اقتصادی که در دولت دهم وجود داشت دستگاهها هم فاقد اعتبارات لازم هستند تا بتوانند با دانشگاهها قرار دادهای تحقیقاتی ببندند. لذا رسیدگی به وضع بودجه دانشگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است. کمبود اعتبارات آرام آرام اثرات خود را بر روی کیفیت آموزشی در کشور بروز می دهد و لازم است که دولت برای جلوگیری از افت کیفی علمی کشور چه از بعد آموزشی و چه از بعد پژوهشی سرمایه گذاری های لازم را در تامین اعتبارات دانشگاه انجام دهد.

232301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    71 77
    اسامی 23 نماینده رو اعلام کنید تا توی حافظه ی دانشگاهیان باشه. برای اسفند 94
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    بازهم مجلس بهانه گیر۰ این نمایندگان مثل اینکه طرفدار احمدی نژاد بودند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    خساسیت یا هراس؟
  • دانشجو US ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    66 61
    دکتر فرجی دانا از لایق ترین وزرای کابینه آقای روحانی هستند. ایشان کم حرف و به غایت پرکار هستند. واقعا جامعه دانشگاهی ما به فردی مانند ایشان نیاز مبرم دارد. امیدوارم که دولت و دانشگاهیان حمایت کافی را از ایشان به عمل آورند،
  • بهروز IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    2 36
    متأسفانه وزیر علوم هم تعمداً دارند به این حساسیت دامن می زنند بازگشت به تحصیل دانشجویانی که درحوادث سال88 نقش داشته اند آن هم بدون اخذ هیچ تعهدنامه ای جایگاه انضباطی وزارت علوم را خدشه دار می کند و درآینده کسی برای هیچ تنبیه انضباطی این وزارت تره هم خورد نخواهد کرد
    • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
      1 0
      اگه تو خودتم جزو این دانشجوها بودی باز همین حرفو میزدی؟! اوناهم ادمن بچه همین کشور هستند اونا هم ایرانی اند . چه گناهی کرده اند که نتوانند ادامه تحصیل بدهند؟