معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی در مورد مشکلات بخش پژوهش در کشور و مهاجرت نخبگان صحبت کرد.

خبرگزاری مهر نوشت:

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بودجه‌های در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه کمتر از نیم درصد محقق شده است، گفت: به منظور حمایت از محققان این حوزه با همکاری بنیاد ملی نخبگان حمایت‌هایی از تحقیقات محصول محور انجام می گیرد.

دکتر رضا ملک زاده در نشستی با برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی با تاکید بر اینکه برگزیدگان این جشنواره باید پس از دریافت جوایز به فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی خود ادامه دهند، افزود: در این راستا وزارت بهداشت از تحقیقاتی که بتواند به محصول تبدیل شده و یا موجب ارتقای سلامت جامعه شوند، حمایت خواهد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به مهاجرت نخبگان از کشور، اظهار داشت: مهاجرت از مسایل اصلی است که در همه دنیا وجود دارد و نمی‌توان جلوی این جریان را با روش‌های غیر معمول گرفت و ما زمانی می‌توانیم محققان را در کشور نگه داریم که برای علم و تحقیقات سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه این تلاش از سال‌های گذشته انجام می‌شده است، ادامه داد: ولی باید میزان این سرمایه گذاری بیشتر شود که در این زمینه با اجرای برنامه‌هایی با بنیاد ملی نخبگان درصدد حمایت بیشتر از محققان جوان هستیم.

ملک زاده کمبود بودجه را از دیگر مشکلات در این زمینه ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود حداقل 2 درصد از در آمد ناخالص ملی و از بودجه دولت صرف تحقیقات شود ولی آنچه که محقق شده کمتر از نیم درصد است و متاسفانه در بودجه‌هایی که برای سال آینده پیش بینی شده نیز سهمی کمی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای امر مهمی مانند تحقیقات و تولید علم سرمایه گذاری نکنیم ولی انتظارات بیش از حدی داشته باشیم، اضافه کرد: بخشی از دستاوردهایی که در زمینه پزشکی به دست آمده حاصل تلاش و کوشش تعداد زیادی از محققان در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده است و انتظار داریم که دولت و مجلس سرمایه گذاری بیشتری را در بخش تحقیقات داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سیاست اصلی این وزارتخانه را عمق بخشیدن به تحقیقات ذکر کرد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه پزشکی موجب ارتقای سلامت کشور خواهد شد و قادر خواهیم بود تا به مشکلاتی که در بخش سلامت داریم پاسخگو باشیم.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دیوید A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    92 3
    مشکل با بودجه و این چیزها حل نمیشه . تو ایران شرایط اقتصادی ، سیاسی ، روحی ، روانی و اجتماعی و فرهنگی مناسب داشتن ی زندگی سالم و نرمال وجود نداره . پس وقتتون رو تلف نکنین . ماهم احمق نیستیم عمرمون رو با وعده و وعیدهای شما تلف کنیم .
    • تنبل کلاس IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      14 0
      یک نخبه یا متخصص قبل از هر چیز یک انسان است با احساسات و عواطف و نیاز به احترام ، امنیت اجتماعی، تفریح و دیده شدن نیاز به یک زندگی خوب و مجلل.متاسفانه توی ایران اگر مجلل زندگی کنی ، هدف بدبینی و فحش مردم قرار میگیری.
    • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      1 12
      خوب خودت و نخبه می دونیا!!!! اول نخبگیت و ثابت کن بعد دلیل بیار برای فرار مغزها
  • علی A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    63 0
    واقعا فکر میکنید که با افزایش بودجه تحقیقات مهاجرت نخبگان حل میشه؟ واقعا اینقدر از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که قشر تحصیل کرده ما رو تحت فشار قرار میده غافلید .نمیدونید تحصیل بیشتر و بهتر علم ، دانش و آگاهی باعث افزایش انتظار و توقع میشه . چرا تحقیقات میدانی دقیقی صورت نمیگیره تا واقعا بفهمین نیاز این قشر چیه ؟ براتون متاسفم واقعا!!!
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    24 0
    من که دارم میرم. هیچکسم جلوم رو نمیتونه بگیره
    • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      5 1
      بهتره بگی من که می رم چرا هلم می دید...
  • یک نخبه دل سوخته CH ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    41 0
    30 سال است شعار میدهید و کسی کاری انجام نمیدهد. مهاجرت یا به عبارت بهتر فرار نخبگان نه تنها کم نشده بلکه روز به روز بیشتر نیز میشود.
  • کارمند A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    16 1
    تو ادارات دولتی وقتی که یک ادم تحصیل میکنه فوق لیسانس و دکترا می گیره مقاله می نویسه نه تنها بش توجه نمی کنند بلکه یک سری آدم رو می فرستند سراغش که ترتیبش رو بدن و هزار جور انگ میزنند که طرف پیشرفت نکند جالب اینه که همون مقاله ها و تحقیقات وقتی تو مجله های خارجی چاپ می شه بلافاصله براتون دعوت نامه میاد که تشریف بیارید و هزار امکانات به شما میدن حالا چه انتظاری دارید که بمونیم تو ایران
  • saeed A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    40 1
    با سلام من یکی از همون هایی هستم که شما اصطلاحا نخبه ختاب می کنید. بعد از موفقیت در کار و تحصیل در کانادا تصمیم گرفتم طی یک دوره 6 ماهه ایران را امتحان کنم. الان تقریبا 5 ماه گدشته و من بی شک به همان کانادا بر می گردم. در ایران مشکلات را به همه حتی در حد وزیر و با نامه در میان گذاشتم. آخرین جواب این بوده که خوب بدون امسال من چرخ صنعت تا امروز گذشته و سیستم با اذن به مشکلاتش حاضر به اصلاح نیست. جالب این است که در رشته بنده ما بارها و بارها از کشور های غربی کمک گرفته ایم و انتقال دانش روز نیاز اولیه ماست. همه فقط حرف می زنند و در واقعیت انتظار دارید به اصطلاح نخبگان از همه چیز بگذرند برای فردایی که منتظرشان نیست. تمایلی به بازگشت من و امثالهم نیست فقط ادعاست و حرف. دلم برای ایران میتپد.
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      14 14
      آقای نخبه، خطاب درسته نه ختاب!
    • ناشناس A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      22 0
      از دوستی که غلط املایی بنده را اصلاح کردند ممنون.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    19 0
    باید واقعیت رو به نسل جوان تحصیل کرده گفت که مدرک دانشگاههای ایرانی رو تو هیچ کشوری برای کارهای عملی قبول ندارن (اکثر مهاجرین تحصیل کرده مجبورن تو کشور جدید ادامه تحصیل بدن و با دریافت مدرک از اون کشور میتونن کار کنن) و فقط اجازه کارهای تحقیقاتی و یا در بهترین حالت تدریس تو دانشگاه رو دارن (اکثر پزشکان بعد از دریافت درجه تخصص یا فوق تخصص به ایران برمیگردن چون مجوز طبابت بهشون داده نمیشه چون مدرک پزشکی ایران رو قبول ندارن حتی اگه از بهترین دانشگاه ایرانی مثل تهران باشه) در یک کلام پول درآوردن اونجا از ایران خیلی سختره ولی در عوض آرامش فکری بسیار زیادی داری چون دیگه خبری از تورم و زیرآب زنی نیست
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    13 7
    اقا فقط مارو سربازی نبرید برمیگردیم. قسم میخورم
    • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      1 0
      راست میگه بنده خدا دیگه
  • دکتر... IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    23 1
    الان میفهمم که اون زمان که معلم ابتدائیم به ما میگفت علم بهتر است از ثروت چه خیانت بزرگی در حق ما کرد!!! 22 سال عمرم رو صرف درس خوندن کردم دکترا گرفتم با معدل خوب این همه مقاله و الان بیکار.....! فقط منتظرم دانشنامه امو بگیرم و برم چون واقعا چاره دیگه ای ندارم مسئولین!!!!
  • رها A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    15 1
    بهترین راه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تغییر تعریف نخبه است مثلا اگر تمام زندانیان ،نخبه در نطر گرفته شوند امار مهاجرت نخبگان به شدت پایین می آید!!
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      2 0
      عالی بود
  • علیرضا معظمی US ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 0
    بله مادیات، یک نیاز اولیه است که موجب مهاجرت میشود نه همه آن اون نخبه هایی هم که نمیرن، به این دلیل نیست که با میل خودشون موندن، یه عده به دلیل شرایط خانوادگی و ... مجبورن بمونن خیلی از اوناییم که موندن، ترجیح میدن دورکاری کنن که اقلا مادیاتشون در حد آبرومندانه تامین بشه