یکی از نگرانی ها در جامعه افزایش آمار آسیب های اجتماعی در زنان است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به بالا رفتن آمار زنان در بخش معضلات اجتماعی گفت: زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی امروزه به یک معضل اساسی برای کشور تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، موسوی چلک در پنجمین همایش ملی آسیب‌های پنهان که امروز در دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به بالا رفتن آمار آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور اظهار کرد: وضعیت امروز جامعه ما ناشی از عدم توجه یک دولت یا چند دولت به این بخش نیست، بلکه جدی نگرفتن این بخش تاکنون است.
وی افزود: آنچه امروز به عنوان آسیب اجتماعی صورت گرفته در خطه جغرافیایی ایران اتفاق افتاده است که بی‌تأثیر از تصمیم‌گیری‌های آن طرف مرز نیست و نیاز به توجه ویژه به این بخش است.
موسوی چلک با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی امروز خانواده ایرانی را نشانه گرفته است، افزود: امروز دشمن جایی را نشانه گرفته که اگر خراب شود نمی‌توان آن را درست کرد.
وی با اشاره به آمار مرکز آمار ایران در مورد آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد: در سال 90، 71 درصد از جمعیت ایران در شهرها و 29 درصد در روستاها زندگی می‌کردند و این در حالی است که این آمار در 30 سال گذشته برعکس بوده، لذا این امر باید همواره مورد توجه مسئولان باشد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در سال 75، این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر و این آمار در سال 85 به یک میلیون و 664 هزار نفر افزایش یافته است، اعلام کرد: براساس آخرین آمار تعداد زنان سرپرست خانوار در سال 90به بیش از دو میلیون و550 هزار نفر رسیده و این نشان می‌دهد که در یک دوره پنج ساله این آمار 53 درصد افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه ازدواج در کشور شش درصد کاهش و همچنین طلاق نیز بیش از شش درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: خانواده‌های تک سرپرست نیز در حال حاضر در کشور روند رو به رشدی دارد و در حال تبدیل شدن به آسیب اجتماعی است.
موسوی چلک با اعلام اینکه شاخص قتل در کشور به ازای هر 100 هزار نفر 2.9 درصد بوده است، اعلام کرد: شاخص قتل در کشور در سال 91، 31 درصد افزایش پیدا کرده است که 20 درصد از این تعداد زنان هستند.
وی با اشاره به بالا رفتن آمار زنان در بخش معضلات اجتماعی بیان کرد: زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی امروزه به یک معضل اساسی برای کشور تبدیل شده است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: تعداد ورودی زندانیان در کشور را 600 هزار نفر اعلام کرد و افزود: براساس این آمار به ازای هر 100 هزار نفر 800 نفر وارد زندان می شوند و در این بخش رتبه چهارم جهان را داریم.
وی با اشاره به اینکه اگر ما امروز به دنبال مقابله با ناتوی فرهنگی هستیم باید خانواده‌ها را تقویت کنیم، بیان کرد: جنگ نرم، جنگ اندیشه است و ما باید با اندیشه به این میدان کارزار سخت برویم.
موسوی چلک با اعلام اینکه جنگ نرم علی رغم اینکه جنگی خنثی و ساکن است اما کشور را زمین گیر می‌کند، عنوان کرد: برای مقابله با این معضل ما باید سازوکار و برنامه‌ریزی مان را به گونه‌ای تغییر دهیم که رویکردها را عوض کند.
وی با اعلام اینکه آسیب‌های اجتماعی را وقتی خط قرمز اعلام کنیم زیر زمینی می‌شود، عنوان کرد: در صورتی که آسیبهای اجتماعی زیرمینی شود، مشکلات ما بیشتر خواهد شد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک واقعیت تلخ باید برخوردی اجتماعی شود، نه نظامی و انتظامی.
وی با عنوان این مطلب که اعدام یک مواد فروش هیچ دردی را از ما دوا نمی‌کند، بیان کرد: در بخش آسیب‌های اجتماعی نباید مردم و سیستم امنیتی در مقابل هم قرار گیرند.
موسوی چلک با اشاره به اینکه بزرگترین ضعف در حوزه اجتماعی عدم استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای مقابله با آسیبهای اجتماعی است، افزود: شهرداری‌ها در سراسر جهان به عنوان یک نهاد خدماتی و فرهنگی فعالیت می‌کند اما در کشور ما فقط در بخش زیست محیطی وارد شده‌اند و این خود یک معضل است.
انتهای پیام/خبرگزاری ایسنا/ کد خبر: 92100402302 /4/10/92

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =