کاربران خبرآنلاین نظر دادند: راه‌های بهتری به جای انتقال پایتخت وجود دارد

طرح انتقال برای چندمین بار دوباره مطرح شده است. ابن بار مجلس حداقل با کلیات این طرح موافقت کرده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس این هفته کلیات طرحی را تصویب کرد که بر مبنای آن پایتخت منتقل می شود و با اجرای آن بخشی از پایتخت ایران به مکان و یا شهر دیگری از ایران منتقل می شود. در زمان بررسی طرح،مخالفان و موافقان نظرات خود را مطرح کردند.نمایندگان مخالف معتقد بودند که طرح انتقال پایتخت کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی است، پس باید به جای مطرح شدن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را توسعه داد و ساماندهی کرد.در مقابل موافقان عنوان کردند که در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است.

 کاربران خبرآنلاین هم در این باره نظراتی دداشتند.در جدول زیر نظر موافقان آورده شده است:

نام شرح اظهار نظر
همایون  موافق طرح انتقال پایتختم. به نظر من استان همدان واسه پایتخت عالیه از همه نظر . آب وهوا، زیر ساخت، عدم کمبود آب و .... .
بی نام
بی مطالعه یا بامطالعه این طرح باید انجام بشه، همونطور که چنروز پیش تو خبرآنلاین خوندین خطر زلزله و آلودگی هوا و ... این شهر رو تهدید میکنه!
محمد انتقال تهران یکی از بهترین طرح هایی است بهره وری اقتصاد ملی را افزایش می ده چون تهران به بن بست رسیده و حجم زیادی از ثروت کشور را می بلعه نقشش در افزایش قیمت املاک کشور و هزینه هایی که ترافیک و آلودگی هوا و نداشتن توجیه اقتصادی برای توسعه زیر ساخت ها توجه کنید ممنون از نمایندگان عزیز
بی نام
منم به عنوان یه تهرانی با این طرح موافقم ، حالا میخواد همدان بشه ، اصفهان ، یا هر شهر دیگه ای ، ولی تا اونجایی که من شنیدم گفته میشد که پرند پایتخت میشه ، که البته همین بیخ تهرانه
تهرانی من با انتقال پایتخت موافقم ، تهران یه کم خلوت میشه ما هم یه نفس راحت میکشیم
بی حوصله
خدا نیاورد آن روز را ، اما زمانی که با یک زلزله نصف شهر به نابودی کشیده شد و به دنبال آن نصف کشور فلج گردید، آن وقت هم بودجه اش پیدا خواهد شد هم دلیل عقلانی انتقال اش. پایتخت در حال انفجار است . به جوانک معتاد در حال احتضاری می ماند که پدرش مدام برایش دارد خرج می کند اما او زنده ماندنی نیست! آقایان که دم از بودجه و بار مالی می زنند ، دوطبقه کردن ها و تونل زدن ها و مترو کشیدن ها و ساختمان سازی بی حد و حصر ادارات و ... بودجه لازم ندارند؟
بی نام پایتخت بودن یه شهر زلــزلـه خیـز و پـر از گـسلی مثـل تـهران خیلی خطرناکه و فاجعه ای که هر لحظه امکان داره اتفاق بی افته که حتی تصورش واسه ما سخته رو نباید فراموش کرد!... در درجه اول پایتخت باید یه شهری و استانی انتخاب بشه که گسـل هاش از بقیـه کمتر باشه..."استان اصفهان و استان همدان" از این نظر ارجعیت دارن به بقیه استان ها... حالا تو این استان ها بازم میشه یه شهر که از همه موقعیت و زیر ساخت هاش بهتره انتخاب کرد..نه اینکه باز رفت روی گسل پایتخت ساخت... مسلمه که خرج داره...مسئولان باید ببینن هزینه مالی مهمتره یا هزینه جانی
بی نام سقوط تهران چیزی هست که دشمن میخواد... زلزله بهترین، مطمئن ترین و کم هزینه ترین راه برای سقوط تهران بشمار میره ! هزینه ای که امروز برای تهران انجام نمیدید ، آینده باید برای بازسازی اون انجام بشه انتقال پایتخت باید بطور سریع و جدی پیگیری بشه !
بی نام من یه سوال از مخالفان این طرح دارم :اگر زلزله ای به بزرگی 7.5 ریشتر در تهران بیاد که احتمالش خیلی زیاده و میلیون ها نفر کشته بشن و زیر ساخت های کشور نابود بشه بهتره یا این که با صرف هزینه ای به مراتب کمتر و انتقال پایتخت جلوی فاجعه ملی گرفته بشه؟ این تازه تمام ماجرا نیست ،الودگی هوا ،کمبود اب ،گرانی مسکن،مشکلات حمل ونقل رو هم باید اضافه کرد
بی نام سلام کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این طرح گفت:.....گر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند. چرا مردم موافق انتقال دولت و مجلس نیستند؟!!!!!!!!. اتفاقا خیلی هم خوب میشه همه منتقل شوند؛ تا تهران هم بتونه کمی نفس بکشه .
بی نام به نظر من فکر خوبیه از این جهت که دستِ کم میزان رفت و آمد ساکنین شهرکهای اقماری اطراف تهران و استانهای همجوار مثل البرز برای دسترسی به محل اشتغالشون بخصوص در مرکز شهر کمتر میشه و در نتیجه آلودگی هوا هم بطور چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد +اینکه میشه امیدوارم بود که با عملی شدن این تصمیم سیر مهاجرینی که بدون در نظر گرفتن مباحث مهمی مثل ظرفیت تامین مسکن، اشتغال، حمل و نقل عمومی و سایر امکانات موجود در تهران، صرفا با رویای کسب درآمد بهتر شهرستانها و روستاهاشون رو رها میکنن و در اکثر موارد نهایتا با خرید یک خودروی لیزینگی مشغول مسافرکشی توی خیابونهای تهران میشن، کمتر بشه.. هموطنان عزیز شهرستانی: باور کنید ظرفیت تهران تکمیل شده.. خواهشا شما دیگه بار اضافه نشید روی دوش این شهر بیـــــــــــمار!!
سایه من خیلی علاقه دارم که در شهری به غیر از تهران زندگی کنم. سعی خودم رو هم کردم ولی متأسفانه نتونستم خارج از تهران شغلی پیدا کنم. من مهندسم و اگه بخوام بیرون از تهران کار کنم باید با سرمایه گذاری خودم باشه. آلودگی، ترافیک و شلوغی زیاد تهران من رو آزار میده. من نمی خوام تو این شهر آلوده فرزندم رو به دنیا بیارم و بزرگ کنم. اما تو شهرهای دیگه هم تسهیلات و امکانات کافی نیست.
پیام امنیت ، کار ، امکانات رفاهی هر جا باشد مردم میروند و زندگی میکنند. اسمش پایتخت باشد یا نباشد. دوای درد تهران رسیدگی به شهرستانهاست که بسیار کم هزینه تر از انتقال پایتخت است.
بی نام تهران پایتخت سیاسی بمونه. پایتخت اقتصادی رو به شهر دیگه منتقل کنید!

 

نظر مخالفان هم در جدول زیر آمده است:

نام شرح اظهار نظر
بی نام کار بدون مطالعه
بی نام
جون هرکی دوست دارید دست از سر اصفهان بردارید ما همون زنده رودمون رو بهمون برگردونید هیچی دیگه نمیخواهیم
بی نام
اینهمه مطالعه کردن،امکان سنجی کردن ، طرح دادن که کانال بزنن آب دریای خزر رو بیارن وسط کویر ،بعد قطعاتش رو تقسیم کنن بدن دست مردم برای خودشون توی 1000 متر خونه و باغ ویلا بزنن توی این پایتختت جدید! به همین زودی یادتون رفت؟ حالا اگر آراردان نشد، سرخه که میشه، اونم نشد بالاخره سمنان که میشه!
بی نام
به جای انتقال پایتخت باید جلوی مهاجرت به پایتخت را گرفت آنهم میسر نمیشود مگر با تمرکز زدایی و توسعه همه مناطق کشور و گرنه پایتخت جدید هم پس از چند سال به حال و روز تهران فعلی در خواهد آمد.
چهار سال یکبار میشه هر چهار سال یکبار یک جا را انتخاب کرد؟اخه این که نشد راه حل به جای پاک کردن صورت مسئله باید اونو حل کرد
بی نام ز نظر من هیچ جا جز تهران نمیتونه پایتختی مناسب برای کشور باشه...دقت کنید هر نقطه از کشور داری قومیت و لهجه های گوناگونی است..اگر به جایی از کشور منتقل بشه که قومی در آن اکثریت داشته باشند مابقی ناراضی خواهند بود...الان تهران همه قومیت ها در آن هستند
بی نام از کشورهایی مثل ترکیه و برزیل و امریکا و اینا یاد بگیرین که پایتختشون پرجمعیت ترین و شلوغ ترین شهرشون نیست
بی نام شما چندتا وزارتخونه رو نتونستین از تهران بیرون کنید موندم چه جوری کل پایتخت میخواد منتقل بشه...
اشکان با سلام وخسته نباشید عدم مدیریت ما در شهرداری و معضلات ان باعث شده به فکر راهکارهای 400 سال پیش قبل تر که دنبال منافع و اهداف های بی مورد بوده اند رهنمود کند زمانی مه نمی توانیم آلایندگی ماشین الات کارخانه جات و ترافیک های بیمورد را پایین بیاوریم به دنبال همان آش و همان کاسه میگردیم و در مورد جمعییت یعنی این همه رفت امد به خاطر وزارت خانه ها و ارگان های سیاسیت والا به خدا دانش اموز سال چهارم انسانی هم میداند عدم مدیریت و بیکاری باعث بهران پایتخت ایران شده است.
بی نام فقط حرف حرف حرف اگر از اول جلو مهاجرت - ساخت و ساز بی رویه تولید خودرو بی رویه جلوی این موارد سخت میگیری میکردن الان این اوضاع این شهر نبود ماشینهای از رده خارج باید از رده خارج بشوند جلوی ساخت و ساز بی رویه خصوصا برج سازی رو بگیرن تو شهرستانها شغل و مسکن امکانات رفاهی و درمانی ایجاد کنن تا کسانی که دوست دارن بتوانند بروند به شهرستان ولی در تا زمانی که شغل مسکن امکانات رفاهی و درمانی ایجاد نشه با انتقال پایتخت هیچ مشکلی عوض نمیشه فقط اسم شهر عوض میشه
بی نام بجای اینهمه هزینه همون هزینه رو جهت اصلاح ساختار و بهبود حمل و نقل عمومی و بهبود شغل در شهرستانها و بهبود کیفیت بنزین و اینا کنین بذارین همون تهران پایتخت باشه
حامد هر جا بره سر چند سال دوباره بدتر از تهران میشه تا زمانی که فرهنگ و زیرساخت های کشور اصلاح نشه این طرح ها همه محکوم به شکست هستند. در ضمن اونایی که کویر مرکزی رو پیشنهاد میدن فکر آب شو کردن همین امروز برای انتقال آب کارون به اصفهان کلی بین مردم دشمنی ایجاد شده یه خورده به فکر محیط زیست و بقیه مردم ایران باشین جا اینکه هی به جیب ات فکر کنی
بی نام این کار بی مطالعه هست و هزینه زیادی میبره و در شرایط کنونی بی فایدس و فقط هزینه تحمیل میکنه به دولت.
علیرضا سوری نمی شود فقدان مدیریت را با این طرح های بچگانه حل کرد.
هم وطن حالابزارید بچه های قبلی رو که زاییدیم بزرگ کنیم،مثل تحریم ومساله ی هسته ای وخط فقر ومسکن مهرو سقوط آزاد ارزش ریال ویارانه و هزارتا بدبختی دیگه ،بعد یه فکری واسه پایتخت هم می کنیم،هر چند که تهرونیای عزیز بامشکلای زیادی درگیرن، ولی بدون مطالعه ی دقیق که نمی شه.
افشین انتقال پایتخت به شهری دیگر برابر است با انتقال تمامی مشکلات به آن شهر.یعنی کاری پرهزینه و بی فایده.تنها راه اینه که تمرکز زدایی صورت بگیره.برای مثال پایتخت سیاسی همون تهران بمونه،پایتخت فرهنگی شیراز باشه و پایتخت اقتصادی تبریز،پایتخت ورزشی اصفهان و ... . یعنی بسیاری از ارگانها به شهرهای دیگه منتقل بشن.متأسفانه در طول این سالها فقط تمرکز زایی شده.
بی نام

این طرح جواب نمیده. اگه تو همه جای ایران امکاناتی مثل بیمارستان تفریحات و صنعت و اشتغال بطور یکسان توزیع بشه دیگه مشکل تراکم جمعیت تو چند نقطه رو نخواهیم داشت.

بی نام اشتباه پشت اشتباه بهترین گزینه برای پایتخت شدن ایران همین تهران بود که قبلاً انتخاب شده و ما متاسفانه هیچ گزینه بهتری نسبت به تهران نداریم ولی سیاست های غلط باعث شد این خوش آب و هوا ترین نقطه ایران به نابودی کشیده بشه و باز میخوایم یه جای دیگه رو هم نابود کنیم . هزینه انتقال پایتخت میلیاردها دلار هزینه داره تازه با این شرایط که ما تو هیچ کدوم از دیگر شهر ها زیرساخت های مناسبی نداریم اگر فرض کنیم همه چی ایده آل باشه باز هم این کار غیر منطقیه چون این پول واقعاً میتونه تهران رو نجات بده اگر سیستم حمل و نقل مترو تهران با این پول مثل پاریس بشه کلی از مشکلات حل میشه به خدا شما را به خدا دیگر شهر ها رو نابود نکنید تهران خیلی راحت تر مشکلاتش حل میشه
بی نام واقعا کارامون جوکه .مثلی هست که می گه بخاطر یه دستمال قیصریه رو آتش نمی کشن.چون تهران آلودگی هوا داره پس باید منتقل بشه .خوب مشکل الودگی رو حل کنید .راهش هم اینه بجای اینکه هی دم از تولید ملی بزنین بزنید تو سر خودرو سازها تا خودرو استاندارد تولید کنن .یا تعرفه ها رو کم کنید تا مردم ما هم مثل بقیه کشورها خودرو استاندارد و پاک سوار بشن .شما که در کوچکترین کارها دخالت می کنین و هی وزرا رو سیم جین می کنید این کارا که برا شما کاری نداره .این کارایی که گفتم اگه انجام شد اونوقت نیازی به انتقال پایتخت و صرف میلیارد ها تومن نیست
حسین این تصمیم 100% دلایل سیاسی داره. اگر بگید زلزله من می گم مهم ترین مکان های حکومتی در مرکز تهران هستند و این منطقه از نظر زلزه امن ترین جای تهران است. نگاهی به نقشه گسل های تهران بیاندازید.
بی نام انتقال پایتخت باید به شهری جدید و اصولی ساز با ساختار شهری مدرن و بروز منتقل گردد؛یعنی باید یک شهر جدید ساخته شود نه اینکه با انتقال پایتخت اداری یا سیاسی به شهری دیگر مانند اصفهان؛تبریز؛شیراز و ... به مشکلات آن شهر نیز افزوده گردد که البته هزینه و سرمایه گذاری برای ساخت شهری جدید در ایران محال است!
محسن طرح انتقال پایتخت برای اولین بار نیست که مطرح میشه و بارهام مطالعاتش انجام گرفته که به دلایل متعددی قابل رده هرچند که در دنیا موارد موفق و البته ناموفقی در این مورد وجود داشته، اما نکته مهم ضرورت تخصیص امکانات و اخیارات به سایر مناطق کشوره چیزی که تحت عنوان تمرکززدایی مطرحه و اگر هم تصمیم به انتقال پایتخت باشه باید بر این مبنا و توامان انجام هرچند که شخصا معتقدم با انتقال پایتخت در تهران باری از دوش تهران به خاطر جذابیت امکانات و زیرساخت‌های فراوانش کم نخواهد شد و چه بسا فقط بخشی از مشکلات از جایی به جای دیگه برده بشه و در یک کلام هدر دادن سرمایه و امکانات و بیت الماله و راه برون رفت از وضعیت فعلی توسعه متوازن و متناسب و با نقش آفرینیه خود مردمه ولی کو گوش شنوا!!! ببخشید سرتونو درد آوردم
گراهام مثل همه طرح ها یک سال همه سازمانها رو انتقال میدن ، بعد دربارش فکر میکنن که چه طرح اشتباهی بوده ، دوباره دستور میدن که همه سازمانها برگردند تهران ، من که به شدت با این طرح مخالف ام ، به جای این بنزین ها رو باکیفیت تولید کنند
بی نام اگر کمی به شهرستانها بیشتر رسیدگی میشد و امکانات رفاهی و تفریحی در آنجا ایجاد میشد، کمتر از این هزینه میشد که پایتخت جابجا بشه مردم هم خودشان از تهران میرفتند. هیچ کس دوست نداره توی دود و ترافیک زندگی کنه اگر جای بهتری وجود داشته باشه. مگر کسانی که از ایران خارج میشوند دنبال پایتخت میگردند.
آرش بجای انتقال پایتخت باید شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی و شرایط زندگی انقدر در بقیه شهرهای کشور بهبود پیدا کنه که یک مهاجرت معکوس شکل بگیره.مطمئن باشید خیلی ها حاضرند تهران رو ترک کنند و توی دیار خودشون کار و زندگی داشته باشند بشرط ابنکه امکانات و درآمدشون نزدیک به شرایط تهران باشه.
بی نام انتقال پایتخت تا زمانی که زیر ساخت صحیح وجود نداشته باشه هیچ مشکلی رو حل نمیکنه تازه یه جای دیگه بدتر از تهران با مشکلات بیشتر با هزینه های سرسام اور درست میشه ما تا زمانی که سومدیریت داریم وضعمون همینه در ضمن من تهرانی نیستم
بی نام با جابجا شدن پایتخت فقط یه شهر دیگر رو هم به وضع تهران در میاریم. حل مشکل شهرستانها اولویت داره. ساخت و راه اندازی شرکتها و کارخانجات صنعتی (البته توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت) در تمامی استانها کم هزینه تر و اصولی تر از جابجایی پایتخت خواهد بود
امین به نظر من انتقال پایتخت طی 10 سال آینده بدون مسئولیت دولت ، امکان پذیر است ؛ اما با توجه به این مسئله که تمامی طرح های مصوب مجلس بار اجرائی بر دوش دولت خواهد گذاشت ، تنها با تصویب یک طرح ملی و بدون توقف (فارغ از توجه به هر دولت بر مسند) امکان پذیر است .
معین راه های بهتری هم هست که می تواند تمامی این معضلات را حل کند: 1) توسعه مترو تا اکثر نقاط تهران را پوشش دهد 2) آزاد سازی وارادات خودرو که آلوده ترین صنعت کشور است و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی را به ملت تحمیل کرده است، از خودروهای بی کیفیت آلاینده گرفته تا کشتن میلیون ها نفر از ابتدا تا کنون به دلیل عدم ایمنی 3) به جای دادن امکانات به روستاییان و شهرستانی ها، مانند پرداخت هزینه های درمانی در تهران، ایجاد امکانات در روستاها و شهرستان ها تا از مهاجرت جلوگیری شود کافی است نگاهی به جمعیت مهاجر تهران بیندازید 4) توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، روزی را تصور کنید که هیچ مسافر بر شخصی در خیابان نباشد، آیا تعداد اتوبوس ها و تاکسی های تهران برای جابه جایی افراد کافی است؟5)سوخت با کیفیت
محمد رضا به نظر من نمایندگان محترم مجلس به جای بررسی انتقال پایتخت با هزینه بسیار گزاف برن پیگیر تمام طرحهای انجام نشده و یا نیمه تمام حوزه خودشون باشن با هزینه بسیار کمتر، مطمئن باشن احتیاجی به انتقال پایتخت نیست ! چون آقایون موافق انتقال گفتن چون تمام امکانات تو تهران جمع شده وضعیت اینجوریه خوب شما پیگیر باش که تو شهرستانها امکانات فراون بشه !! والا!!!!!
مهدی خانی نمایندگان مجلس همینجوری بدون مطالعه و برنامه ریزی کلیات طرحی را تصویب کرده اند که خود آن را قبول ندارند، به دلیل این که آیا حاضرند اول مجلس شورای اسلامی از پایتخت جابجا شود؟ نه، چون زن و فرزندشان در تهران زندگی می کنند و به آن مانوس شده اند تازه خیلیاشونم بعد از اتمام دوره نمایندگی حاظر نیستند از تهران بروند، کافیه آما نمایندگان قبلی رو در بیاورید. اما ابتدایی ترین راه کار، توقف فروش تراکم توسط شهرداری است، در ضمن نظارت شدید بر ساخت و ساز (در شهر کرمان پس از زلزله بم شدیدترین و موثرترین نظارت و کنترل ساخت و ساز در ایران وجود دارد اما در تهران اکثر ساختمان های جدید در مقابل یک زلزله 6 ریشتری هم دوام نمی آورند)، انتقال پایتخت تقریبا غیر ممکن است اما ایمن سازی تهران شدنی.
رحممن بافروش ساختمانهای دولتی هزینه پایتخت جدید بدست خواهد آمد ولی مهم اینست که آب از کجا برای این پایتخت باید تامین شود.اگر پایتخت نزدیک تهران باشد که تهران تا پایتخت جدید ساخته خواهد شد و چیزی عوض نمی شود و دردسر مردم زیاد می شود.بهترین مکان دشتهای بکر ضلع شرقی کوه های زاگرس مرکزی است

برخی کاربران هم برای انتخاب پایتخت پیشنهادهایی داشتند که در جدول زیر آمده است:

نام شرح اظهار نظر
بی نام زنجان بیشترین بخت رو داره با توجه به کمی جمعیت و قرار گیری بین مراگز صنعتی بزرگ و همچنین قرار گیری در راه ترانزیتی ابریشم و وجود منابع اب و زمین فراوان و نزدیکی به تهران و تبریز و قزوین
بی نام
قزوین بهترین نقطه براپایتخت شدن هست
بی نام
کرج
بی نام
آرادان
ماکو شهر عشاق
به نظر من اگه ماکو پایتخت بشه بهتره چون با سه کشور همسایه ست بعدشم اب و هوای ان عالیه و مخصوصا با اون کوهای بلندش بهترین جای ایرانه واقعا به ماکو ظلم شده.
بی نام
به عقیده نماینده مردم سمنان، در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است." بله بایدم بکه ضروری خب املاک سمنان جند برابر میشه
امین شیراز
بی نام با توجه به موقعیت جغرافیایى و زیر ساخت بسیار عالى اراک گزینه بسیار مناسبى هست
فرنوش

شک نکنید پایتخت به اصفهان میاد البته در صورت انتقال

بی نام
همدان از لحاظ جغرافیایی بین کوههای بلند احاطه شده و اصلا قابلیت گسترش نداره. در ضمن اصلا خوب نیست یک شهر تاریخی تبدیل به ویرانه ای مثل تهران بشه. نقشه شهری همدان یکی از منحصر به فردترین نقشه های شهری دنیاست. اما قابلیت گسترش نداره. عرض همه خیابان ها کمه و همه خیابان های اصلی به مرکز شهر ختم می شوند که باعث می شه با زیاد شدن جمعیت حسابی ترافیک بشه. حیف نیست که این همدان زیبا نابود بشه تا پایتخت منتقل بشه؟ همدان پتانسیلش رو نداره. به کل نابود می شه. به نظر من یک شهر جدید بسازند بهتره. بهتره همون پرند پایتخت بشه که جاده داره، فرودگاه بهش نزدیکه، جدید هم هست و مثل شهرهای قدیمی نیست که بخواد بافتش از هم بپاشه.
امیر مازندران از همه نظر عالیه
بی نام باید یه جایی بشه که مردم رغبت رفتن به اونجا رو نداشته باشن تا دوباره بشه تهران . فکر کنم قم خوبه
بی نام یزد
بی نام فسا
بی نام کاشان
بی نام هشتگرد
جهرمی پایتخت رو ببرن توی طبس که هم مرکز ایرانه هم زمین خیلی ارزونه خیلی خوبه برای گران شدن هم شاید یه کم سر سبز بشه
شهربراز بله ، طبس گزینه خوبی است : مرکزیت جغرافیایی، فرودگاه و راه آهن ، و دوری از شهرهای اطرف حداقل به شعاع 200 کیلومتر ، باعث میشه که مثل یک پایتخت فدرال باشه و از ازدحام بی اساس جمعیت که در کشور ما خودش معضلی می شود هم به دور بماند.
م.ه به نظر من شهر گلپایگان در استان اصفهان این قابلیتو داره.فکر کنم این شهر قبلن هم بین کارشناسان جز گزینه ها بوده.
نیک من با شهر میمه یا نطنز (استان اصفهان) موافقم.
بی نام باور کنید شاهرود عالیه .بعدش سمنان هم خوبه
وطن دوست شهرستان آشخانه گزینه بسیار مناسبی است بشخصه موافقم
ف طبق آخرین آمار، عمده تراکم جمعیتی در نیمه عربی کشور استقرار دارد و بر اساس مستندات با توجه به بهترین مسیر های دسترسی به دیگر مراکز فعلا استان همدان بالاترین احتمال را برای انتخاب پایتخت دارد که با توجه به نظر سنجی انجام شده در استان مردم این شهر خیلی موافق با این موضوع نیستند. شاید سبقه تاریخی استان به دلیل اینکه اولین پایتخت ایران بوده است با نوع معماری و دسترسی محلی و یا میزان تراکم در حال افزایش عواملی موثر در انتخاب پایتخت باشد ، اما به هر دلیل ساخت یک شهر جدید میتواند عاملی بالاتر و بهتر برای پایتخت سیاسی و اداری کشور باشد.
محمدرضا پتانسیل های ویژه شهر پرند شامل: نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، راه اندازی خطوط مترو، وجود اتوبان تهران - ساوه، تهران - قم، قرار گرفتن در مسیر کنار گذر تهران(دارا بودن راه های مواصلاتی هوایی، زمینی و ریلی)، ، وزش باد شهریار و برخورداری از آب و هوای بی نظیر، وجود سرزمین ایرانیان که به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به شمار می رود و دارای امکانات بین المللی در زمینه ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و توریستی است، قرار نداشتن روی گسل زلزله و سایر جذابیت ها، موقعیت مناسبی برای انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور به پرند فراهم کرده است.
محلاتی آقا بیایین محلات، خوش آب و هوا، نزدیک تهران، همه چی هم داره
علی به نظر من سمنان تا حدودی مناسب هست ولی کمبود آب داره.هر وقت دریای خزر رو وصل کردید به سمنان اونوقت پایتخت بشه.مثل مسکن مهر نشه اول ساختند بعدش به مردم انداختند بعدشم گفتند آب نداریم.
جغرافیدان با ملایر و بروجرد موافقم موقعیت مناسب از نطر دسترسی به کانون های جمعیتی شمالغرب- جنوبغری و مرکز ایران- آب و هوای مناسب و منابع آب کافی، برخورداری از موقیت دشتی و عدم محدودیت در توسعه کالبدی-فضایی نزدیکی با راه آهن شمال جنوب و غرب کشور و..........
بی نام بهترین گزینه ساوه است نزدیک بودنش به تهران و فرودگاه امام جمعیت متناسب و فضای شهری مناسب(البته نسبت به بقیه شهرها) هوای سالم در حالی که بزرگترین شهرک صنعتی ایران رو داره هم چنین از لحاظ تولید محصولات کشاورزی وضعیت خوبی داره و شهر پردر آمدیه وا توبان های تهران ساوه و همدان ساوه و سلفچگان باعث شده زمان رسیدن به شهرهای مهم تهران و قم واراک وکرج وهمدان خیلی کم(1 تا 2 ساعت) باشه هم چنین تا چند وقت دیگه مسیر ریلی غرب کشور از این شهر میگذره و به نظر میرسه کم ترین هزینه رو برای انتقال پایتخت داره
نیما نزدیک ترین شهر به تهران کرج است اگه از اول انقلاب همه امکانات پول فقط به تهران نمی دادن به همه شهرها به جز تهران میدادن الان همه شهر ها مثل تهران بود کسی هم بلند نمیشد بیاد تهران
آرمان بهترین گزینه شاهین شهر و اصفهان (استان اصفهان) با توجه به امکانات بسیار زیاد و در دست ساخت برای شهری سیاسی نظیر....سالن اجلاس سران اصفهان:بزرگترین سالن مجمع سیاسیون خاورمیانه، مصلی اصفهان:بزرگترین مصلی در دست ساخت در ایران،شهرک گسترده سلامت،فرودگان بین الملی اصفهان،مترو اصفهان،و از همه مهمتر آریایی بودن منطقه و زندگی در کنار اقوام مختلف(نظیر ارامنه،گرجی،لر،بختیاری وتاحدودی ترک های عزیز)!همچنین بحثای بسیاری دیگر که از سال ها پیش روی این مناطق بسیار برنامه ریزی شده

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    25 56
    شهرستاني ها بي جهت تلاش نكنند چون با اين حرفها بچه تهرون نمي شوند.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      24 6
      حالا انگار بچه تهرون بودن افتخاره كه كسي بخواد سعي كنه بچه تهرون بشه،. البته براي بعضيها هست واسه همينم هست كه دو دستي چسبيدن به تهرون
    • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      15 2
      همچین تلاشی هم نیست اخه تهرونیا دارند از تهرونشون فرار میکنند
    • ▐ آرمان ▐ A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      9 4
      یه طور میگه تهرون انگار داره تو سواحل میامی زدگی میکنه:)) اون شهر کثیف با پر فساد ارزونی خودتون...2 دستی بگیرینش تهرانی های اصـــــــــــــیل :))
  • مینو IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    12 56
    زنجان بهترن گزینس.به نظر من باید شهری انتخاب بشه که جا برای توسعه داشته باشه اصفحان و تبریز کلان شهرن و به اندازه کافی آلوده.همدانم نمیشه چون فاصله زیادی با تهران داره زنجان واقع در جاده بین المللیه و همچنین از نظر وسعت خیلی بزرگه
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      21 18
      ههه فکن پایتخت ایران بشه زنجون :)
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      21 6
      اصلا باید یک شهر نزدیک همون تهران طراحی کنن و بسازن و بعد منتقل کنن.
  • اباد IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    19 65
    به نظر من بهترین گزینه برای پایتخت شهرکرد هست هم کم جمعیت هم ارتفاع بالا الودگی کم و هم نزدیک به مرکز
    • سورنا A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      9 34
      پایتخت نمیشه در جایی باشه که مختص یک قوم هستن! مثلا اصفهان و یا شیراز خوب میتونه باشه..چون کلانشهرهای با پتانسیل هستن و قوم های مختلف در کنار هم زندگی میکنن..(اصفهان:آریــــــــــایی.لر.بختیاری.ترک.گرجی.ارمنی)(شیراز:ترک.عرب.لرو...)
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      25 3
      عزیزم اینطوری صدای استان های شرقی در میاد. باید مرکز باشه.
    • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      3 12
      شما تا دیروز میگفتید انتقال انتقال انتقال و پروژه های شهرداری رو زیر سوال میبردید حالا که مجلس گفته انتقال ...
    • بی نام EU ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      15 4
      بهترین گزینه رسیدیگی به به روستاها است. آلودگی هوا هم چاره داره. کارت سوخت بخودرو بالای 15 سال رو توی تهران و بالای 20 سال توی شهرای دیگه باطل کنن. بنزینم بکنن 1000 تومن و سهمیه ماشینای 0-15 سال رو هم بکنن 100 لیتر 400 تومنی. ضمنا هر ماشینی که نرفت برا معاینه فنی کارتش باطل بشه.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      24 0
      اقا بیا ده بیست چهل کنیم !!
  • بی نام EU ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    23 3
    تو كامنت ها قوميت گرايي كاملا مشهوده هر شهري پايتخت بشه بقيه شهرها ناراضي ميشن
  • پوریا A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    15 22
    جمع کنین بااااا.اگه تهران خوب نبود حکومت های قبلی تهران رو برای پایتختی انتخاب نمی کردند
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      17 7
      چه ربطی داره؟
  • معلم IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    20 2
    کافیست کارخانجات وانبارهای تجاری بزرگ ودفاتر شرکت های خصوصی و تعاونی و دولتی ازتهران بیرون بروند
  • محمد A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    12 9
    کجایه دنیا پایتختو جابجا کردن که ما دومیش باشیم ؟؟؟ برای اینکه پایتخت الوده تر و شلوغ تر نشه باید جلوی ساخت و ساز خونه هارو بگیرن مثل مسکو ، وگرنه با این سودی که توی زمین و ساختو ساز تهران هست هیچ وقت پایتخت ایران عوض نمیشه یعنی افراد سود جو نمیزارن که عوض بشه .
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    15 2
    بهترین گزینه هر کجا میتونه باشه،حتی تهران به شرطی که عقل باهاش همراه باشه و به فکر حل مشکلات باشیم
  • الهام.موافق FI ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    9 10
    جالبه تمام مخالفین ما تهرانی هایی هستیم که از افزایش جمعیت بیش از حد تهران گله داریم. خوب مسلما پایتخت هرکشوری مهاجرپذیرترین منطقه منصوب میشه. نمیتونیم هم امکانات پایتخت و بخوایم هم بخوایم که بقیه این امکانات و نخواند. پس به جای گله گذاری از انتفال پایتخت بهتره یکم واقع بین باشیم. اگه واقعا نمیخوایم تهران پر از جمعیت بشه باااید پایتخت منتقل بشه
  • امیر IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    97 7
    اینایی که میگن اصفهان بشه چه فکری میکنن که این حرف رو میزنن؟!! درسته اصفهان بعد از تهران بیشترین امکانات و زیبایی رو داره ولی آخه اصفهان همینجوریش داره راه تهران و میره و دچار ترافیک و آلودگی شده، حالا پایتخت بشه که دیگه هیچی...
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      8 62
      اقا بلند شین بیاین مشهد .خداییش :-) .میشه طرقبه رو بکنن پایتخت هم تمیزه هم خوش ابو هوا .
    • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      5 23
      کرج نزدیک ترین شهر به تهران بهترین شهر برای پایتخت سیاسی است
    • بی نام IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      13 9
      دقیقا کدوم زیبایی منظورته که اصفهان داره؟ تازه اونم بعد تهران؟ تهران 5 تا زیبایی هاش رو بگو؟ امکانات دولتی که از پول بیت المال و به شکل متمرکز و به ناحق هم در اصفهان ساخته شده که دیگه امتیاز نیس، هس؟
    • یک آریایی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      3 5
      با سلام به ملت پارس:::شهرستان بروجرد بهترین گزینه برای پایتختی سیاسی و اداری ایرانیان است.اول بخاطر آب فراوانش است که نیاز چند میلیون نفر را برطرف میکند.دوم دشت بودن ان است که امکان جا دادن چند میلیون نفر را دارد.سوم شاهراه ارتباطی غرب به سمت شرق کشور و شمال به جنوب کشور است.سوم نيروي انساني يکي از شاخصه هاي توسعه يافتگي است،و باید گفت: مردم شهر بروجرد، مردماني فرهيخته، با فرهنگ و نجيب هستند در نتيجه نيروي انساني خوبي نیز براي ايجاد پايتخت سياسي کشور هستند.چهارم بروجرد به چهار مرکز استان ،لرستان، مرکزی ، همدان، کرمانشاه مرکزیت دارد و فاصله با تهران کم است.پنجم شهرستان بروجرد به لحاظ آموزش عالي ،گردشگري، صنعت، و معدن از ظرفيت هاي خوبي برخوردار است و قلب تپنده غرب سرزمین پارس به حساب می آید.
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      4 8
      بحث نکنید زنجان از همه بهتره
    • آرش A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      4 2
      من هم مخالف پایتخت شدن اصفهانم ,همین الانم اصفهان با مشکلات مشابه تهران رو به روست که انجام اینکار رو مسخره جلوه میده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    37 0
    آخه دولت مون هم ماشالا کوچیک نیست که! اندازه دولت ده تا کشوره. فکر کن بخوان این همه لند و بساط رو جابجا کنن! چقدر انرژی و پول باید مصرف بشه؟
  • امير RO ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 6
    سلام دوستان اين موضوع مهمي هستش وبايد عاقلانه فكر كرد به نظر من تهران بايستي پايتخت سياسي باشه و استان هاي ديگه پايتخت هاي ديگه باشن مثلا يه استان وزارت خونه ورزش باشه شيراز يه استان وزارت خونه اقتصاد اصفهان يه استان وزارت خونه كار لرستان يه استان وزارت خونه نفت خوزستان يه استان وزارت اموزش و پرورش البرز و غيره اينجور باعث ميشه كه تهران كوچيك تر باشه و بقيه استان هاي رونق پيدا كنن اين بهترين فكر براي پيشرفت سريع تمام استان ها هست پيام از خرم اباد
  • ناشناس A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    8 20
    به نظر من هم شهر جدید پرند با ساختار جدیدش می تونه گزینه مناسبی برای پایخت شدن باشد.
  • سهراب IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 4
    به نظر من این طرح باید در اولویت 5 تا 10 نظام باشه به نظرم باید چند منطقه خوب و عالی رو انتخاب کنند و از طبق اصول شهرسازی حال و آینده بگیرن طراحی کنند
  • مصطفی IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    52 6
    واسه ما خوزستانی ها فرقی نداره چون هرجا باشه پول مارو میبرن خرج اونجا میکنن و اونوقت ما باید با آب و هوای گردوخاکی و آلوده زندگی کنیم چون حاضر نیستن یه ذره هزینه ی مالچ پاشی رو بدن
    • بی نام US ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      12 11
      پول ما رو؟؟؟ ببخشید شما پول چاپ میکنید؟ یا از ارثیه تون خرج کردین؟!! اگه منظورت نفت هست که اون زیر زمین هست و متعلق به همه مردم ایرانه. پول ما!!!
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    9 3
    همین طوری بدون کارشناسی نمیشه نظر داد.پایتخت رو از نظر امنیت سیاسی نمیشه به حاشیه های کشور انتقال داد.هر جا پایتخت باشه جمعیت رو به آنجا میره. پس جایی باید انتخاب بشه که از نظر بارش سالانه ،آب ، خاک برای بنای برجها و اینکه روی خط گسل نباشه در امنیت کامل باشه. همینطور از نظر مکان یابی برای فرودگاه و خیلی مسائل مهم دیگه که ما ازش بی خبریم. انشاا... بهترین گزینه انتخاب بشه و دسترسی تمام نقاط به پایتخت بهتر از تهران بشه.
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    86 5
    اقا من یک تصمیم بهتر گرفتم کشورم رو عوض میکنم راحت!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    30 2
    همه جای ایران سرای من است.
  • ایرانی - اردبیلی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    21 3
    خب دوستان پایتخت همون تهران بمونه بهتره اون روزایی که تمام ثروت و امکانات کشور رو جمع میکردین تهران و بهش افتخار میکردین باید به دود و آلودگی و ترافیکشم افتخار کنین پایتخت بودن ارزونی خودتون
  • سعید IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 2
    گزینه ها و نظرات زیادی هست و خیلی ها شون هم منطقی و خوبن ولی به نظر من اقتصاد و وضعیت کشور ظرفیت انجام چنین کار ( بخونید ریسک ) بزرگی رو نداره! ضمنا کشور هایی مثل امریکا به شکل فدرال اداره میشن و "پایتخت" به اندازه ما برا اونا مهم نیست کاش میشد یه شهر مدرن و بزرگ برا پایتخت ساخت! با معماری و شهرسازی اصولی و باهویت! با سیستم های پیشرفته محیط زیستی! با یه شکل زیبا! ولی.......
  • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    32 2
    هر جا میبرید فقط اراک نیارید. با تشکر
  • سید A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 4
    بهترین را برای انتقال پایتخت ابتدا یک وزارتخانه را انتقال دهید اگر مشکلی ایجاد نشد بصورت تدریجی وزارتخانه دوم و الی آخر
  • شهریار IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    20 6
    آقا دور آذربایجانو خط بكش ..
  • فرحان IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    5 5
    به نظرمن بهترین شهر برای گزینه پایتخت هلند ایران شهر گلها محلات میباشد هم خوش اب وهوای خوبی دارد هم سرسبز است
  • یاسر IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    5 12
    به شخصه با شهر املش در استان گیلان موافقم
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 1
    باسلام باید از هرطرح عجولانه خودداری شود.تیمی ازمتخصصین دانشمندن مامورتحقیق درباره راههای حل معضلات تهران شوند وانتقال پایتخت نیز یکی ازگزینه هاباشد.دراین تیم باید ازکارشناسان مجرب و متخصص استفاده شودوپس از گزارش این تیم نمایندگان محترم بااطلاع کامل تصمیم بگیرند به دوراز ملاحظات گروهی و جزبی
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    18 0
    می گم کلا پایتختو ببریم ماداگاسکار ... هم طبیعتش قشنگه هم اینکه کلا دور همی خوش می گذره
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    11 2
    اصلا هر جای دنیا اسم انتقال پایتخت رو بیاری بهت میخندن.اقا تنها راحلش که خیلی ساده و تازه به نفع کشور هم باشه تمرکز زدایی و تقسیم بودجه بطور عادلانه و با دید یکسان به همه شهرها نگاه کردن هست.و تقسیم وزارت خانه ها به کل کشور و تقویت زیر ساخت های همه استانها است وگرنه به هرجایی ببریم دوباره بعد یه مدت باید از اونجام انتقال بدید.
    • حسم IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      2 0
      شما میدونی بیش از 40 از کشور پایتختشون عوض کردن
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    7 2
    آقا ما نخوایم پایتخت رو عوض کنید کیو باید بینیم پایتخت ماله خودتون در ضمن اونایی که میگین اصفهان شیراز و.. پایتخت بشه جنگ بشه اول از همه پایتخت بمباران میشه اینم در نظر بگیرین
  • حسین JP ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 1
    ببینید من فکر میکنم متاسفانه این طرح خیلی کارشناسی نشده! البته قبول دارم کارشناسان زیادی نظر دادند ولی کارشناسی شدن یعنی این که از رویکردهای مختلف مساله بررسی بشه... من به عنوان یک متخصص آی تی یک راه حل به ذهنم میرسد که همه باید نقد کنند و کارشناسان در رشته های دیگر هم همفکری کنند. خدا رو شکر در مملکت ما چیزی که اهمیت ندارد فکر است! مثلاً نظر من اینه که به جای این که با اون پول هنگفت مسئله رو باز به نحوی دیگه یه جای دیگر ایجاد کرد بیایم و اهمیت تهران رو کم کنیم! یعنی زیرساخت ارتباطی (چه در سطح آی تی و چه در سطح خطوط ریلی و هوایی) را بهبود بدیم و معماری های توزیع شده استفاده کنیم. در ادامه بیاییم و کلا خدمات را الکترونیک کنیم. ادامه دارد....
  • حسین JP ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 1
    ادامه نظر قبل: این اقدامات باعث میشه که 80 درصد مردم تهران برایشان فرقی نکند در چه شهری باشند خب این خود به خود باعث میشه هر کسی به یک شهری منتقل شوند. مواردی که باقی می ماند پایتخت سیاسی و خدماتی که ذاتاً الکترونیکی نمیشوند (همانند بیمارستان) که آن هم با استفاده از خدمات ارتباطی سریع السیر سفر میکند. مزیت اصلی این روش آن است که هیچ شهری همه کاره کشور نیست که به هر دلیلی ضربه بخورد کل مملکت بخوابد و در عوض همه استانها پیشرفت میکنند.
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      3 4
      باسلام به نظر من کاشمر یکی از شهرهایی است که میتواند این مسئله را حل کند . بیکارن طرح میدن
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 1
    بايد يك نظرخواهي عمومي صورت بگيره وكاركارشناسي دقيق بشه همه جوانب ديده بشه قبل از آن بايد كارفرهنگي وسيع انجام بشه هرشهري كه انتخاب بشه پايتخت ايرانه غرب وشرق وشمال وجنوب بودنش فرقي نداره گرچه فكرمي كنم انتقال كارساده اي نيست بهتره مشكلات تهران رفع بشه وبه استانها وشهروآباديهابهاداده بشه كه جمعيت يك جامتمركز نشند
  • مهران A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 12
    به نظرم اگه میخواد منتقل بشه همون استان سمنان خوبه چون یکی اینکه نزدیک تهرانه و هم این که قابلیت گسترش داره. فقط امیدوارم تهران دومی درست نشه !
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 1
    به جای حل مشکل دارن صورت مساله رو به خیال خودشون پاک میکنن. مشکلات تهران به خاطر پایتخت بودن نیست حتی اگه پایتخت منتقل بشه تمرکز اقتصادی که منتقل نمیشه فقط یه سری جابجایی های پرهزینه به دوش کشور تحمیل میشه.
  • حسین IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    6 2
    من نظر دادم اما منتشر نشد. گفتم انتقال پایتخت 90% سیاسی است.
  • داش مجید A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 1
    به فرض اینکه پایتخت رو منتقل کردید مشکلات دیگر کلانشهرها رو کی میخواهید حل کنید؟؟؟حتما بعد از صرف هزاران میلیارد دوباره و بعد از مدت کوتاهی یاد بقیه کلانشهرها میافتید،بهتر نیست بجای صرف هزینه هنگفت و از دست دادن زمان و بالطبع عمر وسرمایه تا پایان مطالعات و انتقال،یک دهم یا کمی بیشتر صرف ایجاد امکانات تحصیلی،درمانی و اشتغال در همه شهرها دیگر کشور شود که باعث کاهش مشکلات تمام کلانشهرها و شکوفایی اقتصاد همه شهرها شودو نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور موثر خواهد بود
  • ن جعفرزاده IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 1
    با انتقال پایتخت مشکلات را به مکانی دیگر انتقال می دهیم باید مشکل ریشه ای حل شود
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 3
    به جای انتقال پایخت و این همه هزینه 4تا مونوریل و قطار برقی و مترو اضاف کنید که مردم سریع به کارشون برسن -سرویس دهیتون و ببرید بالا مردم کشورهای دیگه چیکار میکنن؟دم به دقه که نمیشه پایتخت عوض کرد. لندن و توکیو و بقیه
  • رحیم IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    8 0
    ما تو روستامون بدلیل نبود آب و برق و.... همه کوچ کردند الی دو خانوار اونجا خوبه اگر مایل باشید
  • سعید A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 3
    نه خیر! هیچ راه بهتری وجود ندارد. کشور خودش به اندازه کافی مشکل داره. نیاز نیست مشکلات تهران هم رو دوش دولت باشه! نیاز نیست یه شهر تا اون جا پیش بره که شهردارش بخواد تو هیئت دولت شرکت کنه!!!! نیاز نیست هر حرکت کوچیکی تو شهر تبدیل به یه معضل سیاسی بشه! پایتخت باید عوض بشه و اصلا یه شهر از نو به هدف پایتخت بودن ساخته بشه.
  • بی نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 2
    پایتخت آ ب داشت باشد دشت وسیع سرعت باد راه آهن بزرگراه موقیعت جقرافیای داشت باشد
  • نمیگم IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    6 2
    پایتخت رو هر جایی ببرن همون بلایی سره اون شهر میاد که سره تهران اومده تهران 200 ساله که پایتخت هستش هنوز زیر بنای مناسب نداره میخواین ببرین یه جای دیگه که چی بشه؟ با کدوم زیر بنا؟
  • علی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 3
    به جای اینکه دنبال انتقال پایتخت باشید به مترو ها و بی آر تی ها یه ذره سرو سامون بدین ظرفیتش رو بیشتر کنید گسترش بدین اون موقع ببینید چقدر در وضعیت آلودگی و کم شدنش تاثیر میذاره به جای اینکه بگن کیفیت خودرو هارو بهتر میکنیم فضای سبز رو گسترش میدیم از خراب کردن فضا های سبز جلوگیری میکنیم فقط دنبال راهی هستن که از زیر بار این مسئولیت ها در برن خدا میدونه چه نفعی این کار داره براشون که اینقدر دارن واسش زجه میزنن
  • نظری IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    3 1
    یه خورده به نظرات مردم اگر اهمیت داده شود , با وجود آنکهکیسه خیلی ها خالی میماند ولی حتما راه حل جامعی پیدا میشود و نظر من فکر کنید اگر بجای شهرک سازی برای سکونت در اطراف تهران شهرک های دانشگاهی و پزشگی و نظامی ساخته شود چند ملیون از رفت و آمد ها کم میشود؟ فکر کنید اینهمه مراکز نظامی به شهرهای اطراف بروند ...چقدر تاثیر در عملکرد انها خواهد داشت؟ فکر کنید بازار بزرگ عمده فروشان تهران را به نزدیکی فرودگاه امام منتقل کنند, مصالح فروشان در اطراف تهران باشند....آهنگران در شهرک های صنعتی اطراف ولی نزدیک تهران باشند اینجوری خود بخود هم پایتخت منتقل میشود و هم هیچ هزینه گزافی از جیب بیت المال برای کیسه گشاد ها باقی نمیماند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 4
    فیروزابادفارس بهترین اتخاب هست برای بایتخت
  • سجاد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 4
    س. بنظر من طبس بزرگترین شهرستان خاورمیناس بهترین جاس.
  • اشکان A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 0
    به نظر من برای کاهش آلودگی و جمعیت از تهران کارای مفید تریم هست مثل انتقال چند وزارت خونه به شهرهای هم جوار یا انتقال برخی از کنسولگری ها به شهر های دیگه من فکر کنم اینطوری هم راه واسه پیشرفت شهرهای دیگه فراهم میشه هم از خیلی از مشکلات شهر تهران.
  • نویدی A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    1 1
    برای انتقال باید فکر منابع آب مرکزیت به مراکز استانها و یک شهری باشد که کلانشهر نباشد تا هم یک جا رشد کند نه اینکه مشکلات کلانشهر ها تو سر مردم خراب بشه
  • علی تهرانی IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 11
    بسیار موافقم و شهرش هم از الان مشخص شده کلان شهر اراک است همانطور که قبلا هم گفته شد و بسیاری از سران کشور با آن موافقت کردند و آن را در اولویت اول قرار دادند.بهترین شهر برای پایتخت شدن کلان شهر اراک است چون تمام شرایط و معیارهای لازم برای پایتخت شدن را دارد هم خیلی به تهران نزدیکه و هم به سایر شهرستانها چون استان مرکزیه با راه اندازی یک قطار سریع السیر هم میتونند فاصله این شهر تا تهران رو به حداقل برسونند شهر اراک مردم با فرهنگ و قشر تحصیل کرده هم در اون زیاده از همه مهمتر روی گسل زلزله هم وجود نداره.تمام صنایع و کارخانه جات مادر کشور در این شهر میباشد.مخصوصا مسائل هسته ای اراک به عنوان بالا بودن فرهنگ و صنعتی بودن و موقعیت جغرافیایی و ارتباطی شرایط پایتخت شدن را داره.
  • فراهانی A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 1
    سلام.انتقال پایتخت سیاسی فقط یه راه حل مقطعی و جزئیه. بهترین امکانات کشور جمع شده توی تهران.بهترین دانشگاهها،بهترین فرصت های شغلی.بهترین بیمارستانها ،بهترین مراکز تجاری و تفریحی و.......اینها رو میخوان چکار کنن؟ حتی اگر پایتخت سیاسی و اداری رو انتقال بدن هنوز هم تهران جذابیت ها ی زیادی برای مهاجرت و تمرکز جمعیت داره. به جای این کار به شهرهای دیگه بیشتر اهمیت بدن امکانات رو تو استان های دیگه تقسیم کنن. بیان هر استان رو به در زمینه های خاصی تبدیل به قطب کنن.مثلا وزارت ورزش در مازندران.وزارت نفت در خوزستان.وزارت صنعت در استان مرکزی ، وزارت فرهنگ در اصفهان . وزارت بهداشت در شیراز و ............
  • تمرکز زدایی با چند پایتخت US ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 2
    ف اصلاً چرا یک پایتخت؟ کشور آلمان رسماً چند پایتخت دارد: سیاسی ، صنعتیفرهنگی و... آفریقای جنوبی سه پایتخت دارد: قانون گذاری، قضایی و... چرا در ایران، این طور نباشد؟
  • محمدی گلپایگانی A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 2
    نظر روی گلپایگان است
  • محمد IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    یزد بهترین جاست از لحاظ استراتیژیکی!ولی فکنم مشکل آب داره!ولی هرجابشه پایتخت خراب میشه!تمرکززدایی کنید نمیخواد جاشو عوض کنید
  • ساینا A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    2 2
    بهترین جابرای پایتخت بودن همدانه
  • هانی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    3 4
    ایالات متحده همدان خودش خود مختاره
  • محمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    3 1
    بهترین پایتخت همون زنجانه ؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    2 0
    با توجه به دسترسی زنجان به 8 استان کشور برای پایتختی مناسب است