امروز دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برگزار شد. سخنرانان این همایش نسبت به تداوم آلودگی هوا و همچنین آلاینده های جدید هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در چهارمین روز آلودگی هوای زمستانی، دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برگزار شد.  در این همایش هم از نماینده ای از نهاد ریاست جمهوری وجود داشت و هم از شهرداری. 

یکی از سخنرانان این همایش، رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری بود. مهندس حمیدرضا امیری‌نیا از حضور ماده ای سمی در هوای تهران خبر داد و گفت: ماده‌ای به نام فتال از خودروها ساطع می‌شود که دستگاه‌های آلودگی نمی‌توانند آن را اندازه‌گیری کنند در حالی که این ماده خون و بدن مردم را سمی می‌کند. اخیرا این ماده در آب مشاهده شده است.

او سپس به لزوم استفاده از انرژی های نو اشاره کرد و گفن: در ایران به دلیل وجود سوخت فسیلی توجهی به انرژی‌های نو نمی‌شود، ایران از نظر انرژی زمین گرمایی در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد. آلودگی هوای موجود نتیجه فرایند اشتباهی است که باید اصلاح شود. علاوه بر آن باید نقش فناوریهای نوین در این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که اکنون آلودگی هوا یک تهدید برای همه مردم محسوب می‌شود که آنرا باید تبدیل به فرصت کنیم. در آینده نزدیک استفاده از فناوری‌های نو یک الزام بین‌المللی خواهد بود چرا که سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع تغییرات آب و هوایی به صورت جدی فعالیت می‌کند و به همین دلیل مرکز تغییرات آب و هوایی را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ادامه داد: این مرکز قرار است از طریق مرکز تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در حوزه فناوری و تغییرات آب و هوایی به تبادل اطلاعات بپردازد و اکنون تحت حمایت سازمان ملل در ارتباط با کاهش کربن، اقداماتی در کشور انجام می‌شود.

او همچنین گفت: می‌توان در شهر تهران از انرژی زمین گرمایی به شکل ویژه استفاده کرد چرا که اکنون تکنولوژی استفاده از این انرژی را داریم و اگر شهرداری برای احداث ساختمان‌های جدید الزام ایجاد کند که از انرژی زمین گرمایی استفاده شود و یا حق تراکم کمتری از کسانی که از این انرژی در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند دریافت کند می‌توان به راحتی استفاده از سوخت‌های پاک را جایگزین سوخت فسیلی کرد. این فناوری نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور قابل استفاده است تا جایی که می‌توانیم حتی آن را به سایر کشورها صادر کنیم.

امیری‌نیا درباره ورود خودروهای الکتریکی و هیبریدی به تهران گفت: مسیر قانونی برای ورود خودروهای الکتریکی به بازار پیش بینی نشده است. متاسفانه خودروسازان ما دنبال این هستند که ببینند کشورهای دیگر چه کار می‌کنند و آنها بعد از 15 سال همان کار را انجام دهند. اکنون استانداردهای خودروسازی ایران با سایر کشورها همخوانی ندارد در صورتی که اگر یک اراده ملی داشته باشیم و مسیر برای ورود این خودروها باز شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری گفت: زمانی توکیو جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان بود اما امروزه یک شهر پاک محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانیم در این حوزه طوری عمل کنیم که با یک برنامه هفت تا 10 ساله آلودگی هوای شهرها به کلی رفع شود.

 

آلوده کردن هوا جرم و جنایت است

اما دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا هم گفت: نباید راه‌حل‌های عجیب و غریب مانند برداشتن کوه‌ها و آب پاشی هوا را مطرح کنیم بلکه موقعیت طبیعی شهر تهران را پذیرفت و طبق آمایش سرزمین عمل کرد.

دکتر یوسف حجت گفت: هنوز نمی‌ دانیم چقدر از آلودگی هوا بویژه آلاینده ذرات معلق منشا طبیعی دارد که نشان می‌دهد باید از فناوری و دانش برای حل معضل آلودگی هوا استفاده کنیم. اگر یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در یکی از نقاط اطراف تهران که هیچگونه فعالیت انسانی در آن انجام نمی‌شود، قرار دهیم و خروجی آن را با شهر تهران مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که چه میزان از آلودگی ذرات معلق مربوط به طبیعت است.

به گفته او هنوز حتی ترکیب ذرات معلق را تشخیص داده نشده است: به عنوان مثال در سالهای اخیر میزان آلاینده ناکس افزایش پیدا کرده است که هنوز حرف علمی مشخصی راجع به آن زده نشده است.

حجت گفت: آلوده کردن هوا در چنین شهری جرم و جنایت است که باید جلوی آن به هر قیمتی گرفته شود حتی اگر اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم. مساله آمایش سرزمین چیزی است که آنرا همیشه نادیده گرفته‌ایم و در 1.2 سطح کشور 20 درصد جمعیت کل را مستقر کرده‌ایم و 80 درصد فعالیتهای بانکی، بیمه‌ای و اقتصادی در پایتخت انجام می‌شود.

او با انتقاد از شهردای تهران گفت: ‌در شهرداری تهران شرکت ساماندهی شهر تهران برای کاهش بارگذاری‌های پایتخت ایجاد شده است اما این شرکت به جای بار برداری به شهرک سازی و بارگذاری‌های جدید و بیشتر تشویق می‌کند.

دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: سطح سوم حل معضل الودگی هوا فعالیت‌های تکنیکی و فنی است. اصلاح استاندارد بنزین و خودرو از جمله این فعالیت‌هایی است که اگرچه موفقیت‌هایی در این مورد کسب شده است اما هنوز جا برای فعالیت زیاد است. مشکل اصلی شهر تهران اقشار آسیب‌پذیر است. برخی از خودروهای داخلی 2 گرم بر کیلومتر آلودگی ایجاد می‌کنند در حالی که یک پیکان قدیمی که توسط افراد محروم استفاده می‌شود 60 تا 70 گرم بر کیلومتر آلودگی داد.

حجت گفت: اگر خودروی هیبریدی را وارد کشور کنیم و به جای خودروی یورو2 بگذاریم آلودگی 2.7 آن به یک گرم کاهش پیدا می‌کند اما وقتی ناوگان فرسوده تاکسی را از رده خارج کنیم تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهد داشت که شاید هزینه کمتری هم داشته باشد.

دود دیزل سرطانزاست

در این همایش دکتر وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از سال 81 تا 91 در برخی سال‌ها در کیفیت هوای شهر تهران روند صعودی داشته‌ایم که نشان می‌دهد اقدامات انجام شده اثربخش است اما یک روند نزولی نیز در این زمینه داریم که به دلیل اندازه‌گیری آلاینده‌های جدید است. 25 درصد از منابع ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بر اثر منشا طبیعی است. 75 درصد از آن نیز مربوط به منابع مصنوعی شامل دود دیزل و فعالیت‌های انسانی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره نسبت آلاینده‌های 2.5 میکرون به 10 میکرون گفت: زمانی که با پدیده گرد و غبار سر و کار داریم میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون افزایش پیدا می‌کند و زمانی که وارونگی هوا داریم ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیشتر می‌شود که نشان می‌دهد برای منابع متحرک که حامل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند باید برنامه‌ای جدی داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دود دیزل جزو مواد سرطان‌زا محسوب می‌شود، گفت: تا به حال چنین حرفی به این محکمی در خصوص اینکه دود دیزل در گروه یک مواد سرطان زا قرار می‌گیرد زده نشده است. ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی به یورو4 کار بسیار سختی است که شاید در توان تکنولوژی‌های داخلی نباشد و اصلا شاید میزان آلاینده ناکس در اندازه‌ای نباشد که بخواهیم خودروهای دیزلی را به این استاندارد برسانیم اما قطعا می‌توان با نصب یک فیلتر دوده تا حد بسیار زیادی از آلایندگی این خودروها کاست.


نصب فیلترهای دوده روی خودروها
یکی دیگر از سخنرانان دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، حجت الله بهروز قائم مقام معاون ترافیک شهردار تهران بود. او گفت: با اجرای دو برنامه پنج ساله‌ای که شهرداری تهران پیش‌بینی کرده هوای شهر تهران تا سال 1404 پاک می‌شود. همچنین یک برنامه کوتاه مدت در شهرداری داریم که بر اساس آن تا سال 96 تعداد روزهای «ناسالم» به نصف می‌رسد.

او گفت: کنترل آلودگی هوا از منبع انتشار، سیاست اصلی شهرداری تهران محسوب می‌شود که استفاده از ابزارهای علمی و سیستماتیک نیاز اصلی آن است تا حداقل ما را از وضعیت هوای شهر تهران مطلع کند به گونه‌ای که بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته قائم مقام معاون ترافیک شهردار تهران اگر آلودگی وارد جو شود قطعا قابل کنترل نیست: باید هزینه‌های چند ده برابری پرداخت کنیم تا بتوانیم این آلودگی را از هوا بگیریم در حالیکه با استفاده از روش کنترل آلودگی از مبدا می‌توان از این هزینه‌ها جلوگیری کرد.

او گفت: سال گذشته 140 روز ناپاک در شهر تهران داشتیم. باید کاری انجام دهیم که بیشترین تاثیر را در کوتاه مدت داشته باشد و اگرچه شهرداری در سالهای گذشته مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته و از امکاناتی که می‌توانسته در اختیار داشته باشد محروم شده اما سیاست‌های خود را به صورت جدی برای حل این معضل تنظیم کرده است.

بهروز با بیان اینکه تصمیم مجلس برای انتقال پایتخت پاک کردن صورت مساله است گفت: اگر پایتخت به جای دیگری منتقل شود مشکل حل نشده و فقط به نقطه دیگری منتقل می‌شود.

او یک اعتراف دیر هنگام کرد: بررسی‌ها در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد که خودروها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند و از میان همین خودروها ، خودروهای دیزلی آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

بهروز همچنین از نصب فیلترهای دوده روی اتوبوس‌های شرکت واحد و خودروی پیمانکاران شهرداری تهران خبر داد و گفت: شورای شهر تهران در بودجه ریزی سال 93 این موضوع را مدنظر قرار داده است.

به گفته او طبق آمار جهانی با کاهش ذرات معلق زیر 2.5 میکرون سالانه از 19 هزار مرگ زودرس جلوگیری خواهد شد چرا که ذرات 2.5 میکرون مانند آزبست دقیقا منشا سرطان معرفی شده‌اند.

قائم مقام معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد خودروها هنگام افزایش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: نمی‌توانیم تردد خودروها را محدود کنیم اما اجازه دهیم 1.5 میلیون موتورسیکلتی که سه برابر حد استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند را رها کرد. اجرای طرح زوج و فرد از در منازل یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش آلودگی هواست اما سوال این است که موتورسیکلت‌هایی که به اندازه 4.5 میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کنند را چگونه باید متوقف کرد و آیا کاری برای خودروهای دیزلی انجام شده است یا نه؟

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    8 2
    رعایت حق و حقوق دیگران واجبه ولی کاش اونایی که آلوده می کنن فضا رو و اصلا هم عین خیالشون نیست می فهمیدن!
  • پوریا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    11 2
    4404 هم هیچ خبری نمیشه
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 2
    اگه بیان تاکسی های شهری و اتوبوس ها رو فقط مجهز به سی ان جی بکنند بسیاری از مشکلات حل میشه...شاخ غول که نمیخان بشکونند کیفیت ماشین ها پایینه و کیفیت سوخت ها...مشکلات مشخصه و راهکار ها مشخص..مهم اراده برای حلش هست...
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    16 1
    اینجانب کوروش درخشان به ایران خودرو و سایپا طرح ملی پیشنهادی راه اندازی خط تولید خودروهای برقی را ارائه داده ام جواب دادند در مدل اقتصادی ما نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    12 0
    جلوی این همه ساخت وساز رو حداقل در چهار ماهی که اینورژن شدید هست بگیرید 8 ماه مال بساز بفروشها 4 ماه هم مال مردم
  • نظري A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    23 1
    پس از ساخت قطار با سرعت بالا ، ساخت هواپيماي مسافربري ، فرستادن ميمون به فضا ، دستاوردهاي نانو و ..... و اكنون ساخت يك سم جديد از شاهكار صنعت و خودروسازان ، اين دستاورد بر همگان مبارك
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    9 0
    بخندیم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 4
    بله واقعاً جرم و جنايت و گناه كبيره است قابل توجه اونايي كه هر روز از خودرو شخصي استفاده مي كنند و حق نفس كشيدن را از ديگران سلب مي كنند بعضاً باعث بيماري و مرگ و مير مي شوند.
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    15 0
    كاري كه خيلي از توليدكنندگان از قبيل خودرو و بنزين مي كنن كمتر از خيانت در حق مردم نيست، روز بروز هم كيفيت كالاها و خدماتشون بدتر ميشه اما هيچكس هم نيست بهشون بگه بالاي چشمتون ابروست مثلا به اسم حمايت از توليد داخل، آخه اين حمايته؟! اين خيانته!
  • ش A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    11 0
    همه این آلودگی ها از عدم برنامه ریزی سارمانهای زیربط است همیشه میگذاریم یک مساله به بحران برسد بعد یادمون میافتد که باید کاری کنیم !
  • ناشناس A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    33 0
    باسلام خواهش مي كنم يكي هم سراغ ديزلهايي را كه در شهر و بدون حركت درخيابان تحت عنوان سيستم توليد همزمان برق و حرارت توسط توانير در گوشه و كنار شهر هايي مثل تهران و اصفهان و ... نصب ميشود و هر كدام معادل چندين تريلي هواي شهر را آلوده مي كند بگيرد . محيط زيست كجاست ؟!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      14 0
      جلوی این بونکر های سیمان و کامیون ها رو هم که برای ساختمان سازی رو بگیرید چون این کامیون ها به مداوم وهنگام بتون ریزی در حال کار و دود کردن هستند
    • یک دوست IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      4 0
      هر سال تو این زمستون که آلودگی بیشتر میشه مسئولین یادشون میاد هوا آلودس! زمستون که تموم شد همه چی تموم تا سال بعد........ و این روند همینطور ادامه دارد........
  • دادا EU ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 0
    خیلی درد اوره.
  • احمد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    23 0
    1404 هوا پاک میشود. باشه ما هم باور کردیم. آقا ما مرده، شما زنده. ببینیم 1404 وعده چند سال بعد رو میدین.
    • پویا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      13 1
      با این شرایطی که داریم پیش می ریم، تا سال 1404 یا هممون از بیماریهای قلبی و ریوی مردیم یا داریم با سرطان مبارزه می کنیم.
    • بی نام EU ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      6 0
      پاک میشه! باور کن. سرطان ریه کمتر از 2 سال آدم رو میکشه. تا اون موقع هم 6 دوره دو ساله مونده که حدودا نصف جمعیت از سرطان میمیرن . جمعیت که کم بشه آلودگی نصف میشه
  • فرید A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    20 1
    به نظر من درسته. چون تا اون موقع کسی زنده نیست که با ماشین بیاد بیرون
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 1
    خون ما مردم بی گناه برگردن اون مسئولایی است که مانع انتقال پایتختند این خدم وحشم دولت و مجلس رو ببرین بیرون تا ببینید کی آلودگی ایجاد می کنه