مجلس شورای اسلامی امروز به کلیات طرحی رای داد که در صورت تصویب جزییات، بخشی از پایتخت ایران به مکان و یا شهر دیگری از ایران منتقل می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین؛ یکی از مهمترین دستورات جلسه سه شنبه ۳ دیماه ۹۳ مجلس، بررسی کلیات طرح انتقال پایتخت بود. طرحی که البته حدود ۲۵ سال از سرزبان افتادنش می گذرد. در دهه ۶۰ هم زمزمه هایی برای انتقال پایتخت مطرح بود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 

اما تراکم جمعیتی بالا در تهران و آلودگی بیش از پیش هوا که در چندسال گذشته بر پایتخت حاکم شده است، بحث انتقال پایتخت را دوباره جدی کرده است. در مجلس گذشته برای این موضوع چندباری تلاش شد، اما سرانجام نداشت. تا اینکه این طرح دوباره در کمیسیون شوراهای مجلس به تصویب رسید.

مرکز پژوهش های مجلس هم این طرح را بررسی کرد و درباره اش چنین نظر داد:

"طی دو دهه اخیر پیچیدگی و کثرت معضلات شهر تهران سبب شده تا بسیاری از تصمیماتی که با هدف کاستن از حجم مشکلات پایتخت اتخاذ و اجرا شده‌اند به سرانجام مطلوب و مقبولی نرسند، در نتیجه از یک دیدگاه به نظر می‌رسد، ازجمله راهکارهایی که پایتخت کشور را از این مشکلات متعدد و مخرب نجات می‌دهد این است که پایتخت سیاسی و اداری به شهر دیگری انتقال یابد.

ایجاد پایتخت سیاسی و اداری و انتقال آن از تهران یکی از راهکارهای حل معضلات شهر تهران است و در کنار آن باید سایر راهکارها نیز مورد توجه قرار گیرد. لذا ارتقای جایگاه مدیریت شهری با توجه به ابعاد زیر ضرورت دارد:

تمرکز‌زدایی از نظام جغرافیایی، اداری و مالی کشور،

جلب مشارکت عمومی مردم برای مدیریت شهری،

بهبود و توسعه ساختار سازمانی و مدیریت منابع انسانی،

بهبود اوضاع مالی و اقتصادی از طریق ایجاد درآمدهای پایدار."

امروز اما کلیات این طرح با وجود مخالفت علی لاریجانیِ رییس مجلس به تصویب رسید. در جریان بررسی کلیات این طرح، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، در اخطار قانون اساسی نسبت به طرح انتقال پایتخت، گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد. چرا که طرح انتقال پایتخت بار مالی دارد و در طرح پیشنهادی نمایندگان بار مالی این موضوع در نظر نگرفته شده است.

علی لاریجانی اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه درباره مشخص نبودن اعتبارات طرح انتقال پایتخت را وارد دانست و گفت: اعتبارات انتقال پایتخت زیاد است از این رو با توجه به مشخص نبودن منابع این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه که به استناد اصل 75 قانون اساسی به طرح انتقال پایتخت مطرح شد از سوی رئیس مجلس به رأی گذاشته شد که در نهایت نمایندگان با رأی مخالف خود این اخطار را وارد ندانستند.

البته پیش از این هم مرکز پژوهش های مجلس با وجود لازم دانستن انتقال پایتخت، اما طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانسته بود: "ماده (2) طرح با هدف رفع مغایرت اصل (75) قانون اساسی حکمی آمده است مبنی‌بر اینکه اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه سالیانه کل کشور پیش‌بینی و منظور خواهد شد. به‌نظر می‌رسد این حکم رافع ایراد اصل (75) قانون اساسی نیست چرا که این اصل بیان می‌دارد، طرح‌های قانونی که به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید معلوم شده باشد. حال آنکه این طرح تأمین هزینه را به دولت واگذار کرده است."

اما در اصل ۷۵ قانون اساسی آمده است: "طرح‏‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد."

 

متن طرح

در این طرح البته نامی از مکان و یا شهری که می تواند پایتخت سیاسی و اداری شود، برده نشده. در متن طرح چنین آمده است؛

بر اساس ماده 1 طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده درخصوص تراکم زدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام پژوهش های ضروری به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت های و امکانات موجود در قوه مجریه تشکیل می گردد.

بر اساس ماده 2 دولت اعتبارات مورد نیاز را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و منظور می کند.

بر اساس ماده 3 اعضای شورا عبارتند از:

- رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا

- وزیر کشور که دبیر شورا را برعهده دارد.

- دو نفر از اعضای کمیسیون های شوراها و امور داخلی کشور و برنامه، بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شورای اسلامی

- وزیر راه و شهرسازی

- وزیر نیرو

- وزیر جهاد کشاورزی

- وزیر امور اقتصادی و دارایی

- وزیر نفت

- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

- شهردار تهران

- نماینده ستاد کل نیروهای مسلح

- رئیس سازمان پدافند غیرعامل

بر اساس ماده 4 شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه نماید.

بر اساس ماده 5 دولت موظف است آیین نامه اجرایی این قانون را ظرف 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

 

مخالفان چه می‌گویند؟

اما این طرح همین امروز هم مخالفانی داشت. جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با طرح انتقال پایتخت، گفت: این طرح اجرایی نخواهد شد چرا که تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد این طرح آثار مثبتی در بر ندارد. اجرای طرح انتقال پایتخت به اعتبارات کلان نیاز دارد که در حال حاضر چنین اعتباراتی وجود ندارد.

به عقیده نماینده ارومیه حتی اگر دستگاه های تصمیم گیرنده اداری و سیاسی از شهر تهران خارج شوند، مشکلات این شهر برطرف نخواهد شد: بدون شک تا امکاناتی برای شهر جایگزین تهران ایجاد نشود، مردم این شهر خانه های خود را ترک نخواهند کرد. جایی مناسب تر از تهران برای پایتخت وجود ندارد از این رو اگر به دنبال حل مشکلات تهران هستیم این موضوع با تمرکز بر روی توسعه زیرساخت ها قابل حل خواهد بود.

کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این طرح گفت: طرح انتقال پایتخت کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی است، لذا باید به جای مطرح شدن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را توسعه داد و ساماندهی کرد. اگر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند.

نماینده مردم قائمشهر گفت: این طرح بار مالی فراوانی دارد بنابراین با اصل 75 قانون اساسی مغایر است، کشورهای بسیاری طرح انتقال پایتخت را تجربه کرده اند اما آیا امروز مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای آنها حل شده است؟ مشاهده می کنیم که چنین موفقیتی برای آن کشورها حاصل نشده است.

یکی دیگر از مخالفان هم، موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بود. او گفت: به نظر من اگر طرح انتقال پایتخت نیز انجام شود چند سال بعد شهر جایگزین هم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. مشکلات تهران را باید در خود این شهر حل کرد از این رو طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است. در شرایط فعلی و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مناسب پایتخت جایگزین تهران بدون شک با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهد بود.

 

موافقان چه می گویند؟

اما دربرابر مخالفان،‌ موافقانی هم هستند که این طرح را مناسب می دانند. علیرضا خسروی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس، در موافقت با انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است، هم اکنون حدود 50 کشورمانند پاکستان، ترکیه، کره جنوبی و قزاقستان طرح انتقال پایتخت را اجرایی کرده اند و در اجرای این طرح موفق بودند.

به عقیده نماینده مردم سمنان، در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است.

او در پاسخ به مخالفان که هزینه بر بودن این طرح را مطرح می‌کردند،‌ گفت: قطعا با فروش ساختمان وزارتخانه ها در تهران می توان هزینه اجرای این طرح را فراهم کرد از طرفی دیگر چند دستگاه و سازمان از سال 52 در جهت بررسی و اجرای این موضوع برنامه ریزی می کردند لذا هم اکنون مجلس باید برای تحقق این طرح فکری کند زیرا همه سرمایه کشور نباید در یک مکان جمع شود. به طور حتم اگر هزینه درمان، بنزین و ترافیک را در یک جا جمع کنیم می توانیم یک شهر دیگر بسازیم از طرفی دیگر تهران هم اکنون حدود 11 درصد از جمعیت ایران و 25 درصد تولید ثروت کشور را بر عهده دارد همچنین سرانه سکونت در تهران برای هر شهروند در گذشته حدود 55 متر بود که هم اکنون به 30 یا 26 متر کاهش یافته است.

خسروی گفت: در سال گذشته تا کنون حدود 100 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی در تهران صادر شده که این نشان دهنده افزایش روزافزون جمعیت در پایتخت است که براساس بررسی های انجام شده با توجه به مسیر کنونی حجم بالای ساخت و ساز جمعیت تهران در آینده به 16 میلیون نفر می رسد.

همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان موافق طرح انتقال پایتخت گفت: جمعیت تهران در سال 1210 حدود 30 هزار نفر بوده است. هم اکنون جمعیت پایتخت 13 میلیون نفر است و در آینده این میزان به 16 میلیون نفر افزایش می یابد.

نماینده مردم ورامین گفت: همه امکانات رفاهی و اقتصادی در پایتخت متمرکز شده است، متاسفانه حتی پزشکان و امکانات رفاهی در تهران وجود دارد، زیرا وقتی تهران مشمول امکانات نهادی و سازمانی است قطعاً امکانات رفاهی و حتی پزشکان در کل کشور توزیع نمی شوند. متاسفانه کلیه شبکه های بزرگ بانکی در تهران ایجاد شده که این موضوع زمینه حضور گروه های اقتصادی و تجاری در تهران را فراهم می کند. متاسفانه کلیه نهادهای فرهنگی به ویژه نشریات، مطبوعات و کتابخانه ها در تهران هستند، از طرف دیگر تعداد بالای دانشگاه های دولتی و غیردولتی و مراکز پژوهشی در تهران ایجاد شده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افزایش جمعیت پایتخت زمینه بروز آلودگی هوا و ترافیک را ایجاد کرده است، گفت: قطعاً ایجاد شورایی برای بررسی وضعیت کنونی پایتخت ضروری است، از این رو تا وقتی که تمرکز در تهران وجود داشته باشد مشکلات به هیچ وجه برطرف نمی شود.

همچنین حامد قادرمرزی، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس در مپافقت با طرح انتقال پایتخت به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: به تناسب جمعیت ساکن تهران، اگر سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان را یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه 12 میلیون ساعت و ماهیانه 360 میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود. 

نماینده قروه و دهگلان گفت: طرح های غیر کارشناسی همچون دورکاری و انتقال کارمندان طی چند سال گذشته مطرح بود که عملا نتیجه ای نداشت. انتقال پایتخت بالاخره باید روزی انجام شود، انتقال پایتخت به دلیل تمرکز جمعیت زیاد ضروری است چرا که شهر تهران به تنهایی در مقابل 1330 شهر کشور 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

او گفت: مطالعات نشان می دهد که بخشی از افزایش قیمت زمین و مسکن ناشی از تورم تقاضا در تهران بوده و نهایتاً منجر به تورم قیمت زمین و مسکن می شود و این تورم به سایر نقاط کشور علی رغم اینکه تورم تقاضا در تهران را ندارند، سرایت می کند و باعث افزایش قیمت ها در آن شهرها شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 201
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    مثلا به کجا ببرن که دوباره بحث آلودگی مطرح نباشه؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      سمنان
    • مهدی A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      3 9
      آقا دعوا نکنین سمنان پایتخت میشه با هوای مزخرفش مطمئن باشید بغل تهران با جمعیت 100هزارتایی خیلی وقته زیرساختاشم آماده دارن میکنن آبم که میخوان از شمال بیارن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    طرح بی مطالعه .
    • همایون A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      موافق طرح انتقال پایتختم. به نظر من استان همدان واسه پایتخت عالیه از همه نظر . آب وهوا، زیر ساخت، عدم کمبود آب و .... .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      بی مطالعه یا بامطالعه این طرح باید انجام بشه، همونطور که چنروز پیش تو خبرآنلاین خوندین خطر زلزله و آلودگی هوا و ... این شهر رو تهدید میکنه!
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      36 86
      زنجان بیشترین بخت رو داره با توجه به کمی جمعیت و قرار گیری بین مراگز صنعتی بزرگ و همچنین قرار گیری در راه ترانزیتی ابریشم و وجود منابع اب و زمین فراوان و نزدیکی به تهران و تبریز و قزوین
    • غضنفر A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      40 1
      با این همه شرایط پایتخت باید شنگول آباد باشه هم آب هوای خوبی داره هم رو گسل نیست هم کارخونه نداره و خیلی مزایای دیگر برای پایتخت شدن.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      کرج
    • بی نام RS ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      قزوین بهترین نقطه براپایتخت شدن هست
    • ماکو شهر عشاق A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      5 50
      به نظر من اگه ماکو پایتخت بشه بهتره چون با سه کشور همسایه ست بعدشم اب و هوای ان عالیه و مخصوصا با اون کوهای بلندش بهترین جای ایرانه واقعا به ماکو ظلم شده.
    • بی نام US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      19 7
      "به عقیده نماینده مردم سمنان، در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است." بله بايدم بكه ضروري خب املاك سمنان جند برابر ميشه
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      3 38
      آرادان را پايتخت كنيد
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      9 38
      با توجه به موقعيت جغرافيايى و زير ساخت بسيار عالى اراك گزينه بسيار مناسبى هست
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      12 5
      جون هرکی دوست دارید دست از سر اصفهان بردارید ما همون زنده رودمون رو بهمون برگردونید هیچی دیگه نمیخواهیم
    • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      7 2
      به جای انتقال پایتخت باید جلوی مهاجرت به پایتخت را گرفت آنهم میسر نمیشود مگر با تمرکز زدایی و توسعه همه مناطق کشور و گرنه پایتخت جدید هم پس از چند سال به حال و روز تهران فعلی در خواهد آمد.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      13 3
      آقا توروخدا یکی بهشون بگه با کرمانشاه کاری نداشته باشن.......
    • امیر US ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      1 14
      مازندران از همه نظر عالیه
    • چهار سال یکبار A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      5 2
      میشه هر چهار سال یکبار یک جا را انتخاب کرد؟اخه این که نشد راه حل به جای پاک کردن صورت مسئله باید اونو حل کرد
    • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      6 10
      کیش یا قشم را پایتخت کنید آب و هوای خوبی داره، از نظر منابع آبی هم که دیگه مشکلی نداره.
    • محمد A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      1 5
      خیلی جالبه بعضی ها اصلا نمی دونن برای چی می خواد پایتخت انتقال پیدا کنه فقط شهر خودشون را انتخاب میکنن مثلا زنجان قزوین سمنان تبریز همگی روی گسل شبیه تهرانه یا مشهد ارومیه شیراز کنار کشوره یعنی هرکی یه کار اداری داره باید یک روز تو راه باشه یا یزد اراک کرمان مشکل اب داره یا شهرای کوچک اگه مثلا از پارلمان اروپا بیان ایران حتما باید شب را تو چادر سپری کنن و کنار جوی باغ مشهدی عباس چای اتیشی بخورن اما فقط یه شهره که هیچ یک تاز این مشکلات را نداره ولی اگه اسمش را ببرم ریا میشه
    • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      3 0
      انتقال وزارت خانه ها ، مجلس ، ریاست جمهوری ، قوه قضاییه و .... به یک شهر جدید ، که با اصول شهرسازی ساخته می شود .... هزینه این طرح از فروش ساختمان های وزارت خانه ها و دیگر ساختمانهای دولتی در تهران تامین خواهد شد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    62 31
    من موافقم
  • آقا خوبه IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    حداقل میگفتی کدوم شهر ها رو واسه پایتخت شدن درنظر دارن
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      پس تكليف ساختمون هاي نيمه كارمون چي ميشه،اين برامو ضرر بزرگيه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      9 2
      ای بابا چرا جو میدین حالا کو تا اجرا .........................
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      93 5
      به نظر مياد اين طرح واسه بساز بنداز ها بد شده
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      19 53
      یزد...
    • فرهاد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      27 0
      هرجا دیدی اقا زاده ها شروع کردن به زمین خریدن بدون اونجا پایتخت میشه/
    • یکی A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      2 1
      بینام 11:47 اشتپاه مثبت دادم!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    59 65
    حالا میخواد کجا باشه ؟ تبریز ؟ مشهد ؟ اصفهان ؟
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      فکرنکنم مشهد یا تبریز باشه احتمالا یکی از استان های که تو مرکز باشه انتخاب کنند
    • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      86 5
      فقط يك جايي باشه كه مشكل آب نداشته باشه ودر ضمن اول بايد زير ساخت هاي حمل ونقل آن آماده بشه
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      تبریز و مشهد که شرهای لب مرزی هستندو فایده نداره و اصفهان هم که خودش شلوغ و آلوده هست.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      هشتگرد
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      مثلا سمنان
    • اشنا A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      45 1
      تبریز و مشهد رو نمیدونم ولی بعنوان یک شهروند اصفهانی، اصفهان هم الوده هست و هم ظرفیت جمعیتش تکمیل هست....نمیتونه پایتخت باشه...احتمالا مسولان استان کم جمعیت و بدون الودگی رو در نظر دارند...
    • بی نام US ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      45 5
      باجابجایی پایتخت مشکل حل نمیشه بلکه به جای دیگه ای منتقل می شه.
    • چوپان IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      8 8
      سلام.. چند نکته 1.چرا فکر میکنید پایتخت یه کشور باید از لحاظ جغرافیای باید در مرکز کشور باشه؟آقای بی نام تبریز کجاش شهره مرزیه اگر هم باشه خوب اشکالش چیه ؟ اگه تبریز مرزیه پس حتما ارومیه خارجه دیگه...2. مشهد که خودش یه پا تهرانه از نظر شلوغی3. بنظر من بهترین شهر یا تبریزه یا اصفهان.. آقا وردارید ببرید ما هم یه نفسی بکشیم نخاستیم پایتخت باشیم انتقالش بدین هرچه زودتر
    • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      12 28
      اصفهان هم مركزه، هم جاده داره، هم فرودگاه بين المللى...
    • سپاهان A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      5 1
      تورو قرآن اصفهان نيارين همين الانشم داريم خفه ميشيم از شولوغي و آلودگي هوا، نمايندگان و مسئولين اصفهاني لابي كنن كه پايتخت اصفهان نياد، خودتونم ميدونين كه مردم اصفهان مخالفن.
  • تهرانی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    من با انتقال پایتخت موافقم ، تهران یه کم خلوت میشه ما هم یه نفس راحت میکشیم
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      11 37
      تهرانی اصیل باشه
    • بی نام US ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      باید یه جایی بشه که مردم رغبت رفتن به اونجا رو نداشته باشن تا دوباره بشه تهران . فکر کنم قم خوبه
  • اشکان IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    31 7
    با سلام وخسته نباشید عدم مدیریت ما در شهرداری و معضلات ان باعث شده به فکر راهکارهای 400 سال پیش قبل تر که دنبال منافع و اهداف های بی مورد بوده اند رهنمود کند زمانی مه نمی توانیم آلایندگی ماشین الات کارخانه جات و ترافیک های بیمورد را پایین بیاوریم به دنبال همان آش و همان کاسه میگردیم و در مورد جمعییت یعنی این همه رفت امد به خاطر وزارت خانه ها و ارگان های سیاسیت والا به خدا دانش اموز سال چهارم انسانی هم میداند عدم مدیریت و بیکاری باعث بهران پایتخت ایران شده است.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    63 7
    پایتخت3؟
  • محمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    67 15
    انتقال تهران یکی از بهترین طرح هایی است بهره وری اقتصاد ملی را افزایش می ده چون تهران به بن بست رسیده و حجم زیادی از ثروت کشور را می بلعه نقشش در افزایش قیمت املاک کشور و هزینه هایی که ترافیک و آلودگی هوا و نداشتن توجیه اقتصادی برای توسعه زیر ساخت ها توجه کنید ممنون از نمایندگان عزیز
  • بی حوصله A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    108 6
    خدا نیاورد آن روز را ، اما زمانی که با یک زلزله نصف شهر به نابودی کشیده شد و به دنبال آن نصف کشور فلج گردید، آن وقت هم بودجه اش پیدا خواهد شد هم دلیل عقلانی انتقال اش. پایتخت در حال انفجار است . به جوانک معتاد در حال احتضاری می ماند که پدرش مدام برایش دارد خرج می کند اما او زنده ماندنی نیست! آقایان که دم از بودجه و بار مالی می زنند ، دوطبقه کردن ها و تونل زدن ها و مترو کشیدن ها و ساختمان سازی بی حد و حصر ادارات و ... بودجه لازم ندارند؟
    • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      12 2
      بابا ول کنین ، شیراز پایتخت بشه سی کوجا ؟ حال و حوصله دارین عامو ، به جا این حرفا کوکو بیگیرین بخوابین
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      1 4
      مزه نریز آقای نسبتا محترم
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    اتفاقا به نظرم به یک شهر کوچک و دور افتاده و البته خوش آب و هوا منتقل کنند بهتر است.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      کاشان
    • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      مثلا شیراز عالیه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      144 9
      نه عزیزم. ما شیرازیا نه میخوایم پایتخت نشین باشیم نه میخوایم شهرمون درگیر این شلوغیا بشه پایتخت ارزونی خودتون فدای همتون
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      73 1
      حوصله داری عامو...
    • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      3 13
      بفرمایید بوشهر
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      15 1
      ميخِي شهر موره بپوكوني!؟
  • من IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    اگه اصفهان باشه بهتره
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      25 79
      راست میگی. بهترین نقطه برای پایتخت، تقریباً مرکز هندسی کشور است که عدالت نیز تاحدودی رعایت شود.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      خود اصفهان هم بخاطر الودگی باید منتقل بشه جای دیگه اونوقت بره اصفهان
    • علی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      21 10
      از لحاظ موقعیتی خوبه چون مرکزه
    • سیدرضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      12 10
      اقا اشتباهی مثبت دادم!!!
    • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      9 8
      نه خود اصفهان ، یکی از شـهـر های استان اصـفـهـان باشه عالی میشه... چون هم گسل هاش کمتره هم نسبتا مرکز کشـوره
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    زنجان میشه
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      بابک زنجانی هم پولش رو میده حله آقا حــلـــه!!!.... پایتخت انتخاب شد
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      45 5
      اینجا هواش سرده من دانشجو که از تهران اومدم دارم یخ می زنم بیچاره اونی که از اهواز بیاد سکته می کنه ولی تابستونش بد نیست
  • م.ه A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    18 99
    به نظر من شهر گلپایگان در استان اصفهان این قابلیتو داره.فکر کنم این شهر قبلن هم بین کارشناسان جز گزینه ها بوده.
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      14 8
      حیف شهر به اون قشنگی که بخوایم اون جوری نابودش کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    47 86
    ببین کی میگم که قم میشه پایتخت دوم ایران
    • مهدی A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      1 11
      واااااااااااای خدا رحم به ما قمیا کنه .... نگو چهارستون بدنم لرزید
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    از بابك زنجاني وام بگيرين :)
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    136 7
    از كشورهايي مثل تركيه و برزيل و امريكا و اينا ياد بگيرين كه پايتختشون پرجمعيت ترين و شلوغ ترين شهرشون نيست
    • بچه خوی A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      7 0
      به اینا چین رو هم اضافه کن..
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    20 33
    بجاي اينهمه هزينه همون هزينه رو جهت اصلاح ساختار و بهبود حمل و نقل عمومي و بهبود شغل در شهرستانها و بهبود كيفيت بنزين و اينا كنين بذارين همون تهران پايتخت باشه
  • جهرمی A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    32 44
    پایتخت رو ببرن توی طبس که هم مرکز ایرانه هم زمین خیلی ارزونه خیلی خوبه برای گران شدن هم شاید یه کم سر سبز بشه
    • شهربراز A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      29 6
      بله ، طبس گزینه خوبی است : مرکزیت جغرافیایی، فرودگاه و راه آهن ، و دوری از شهرهای اطرف حداقل به شعاع 200 کیلومتر ، باعث میشه که مثل یک پایتخت فدرال باشه و از ازدحام بی اساس جمعیت که در کشور ما خودش معضلی می شود هم به دور بماند.
  • ایمان IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    17 60
    من که قبلا اسم سمنان رو شنیده بودم
  • علی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 96
    به نظر من شهر اراک هم زیرساختهاش آمادست و هم در مرکز ایران واقع شده.انتقال پایتخت به اراک بهترین گزینه میباشد.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      9 2
      اراک الودگیش 17 برابر تهرانه دور تا دور شهرم کوهه نمیشه شهرو گسترش داد. اب هم نداره ابش پر از نیتراته. زیر ساختش چیه بگو ما هم بدونیم
    • رضا A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      7 1
      عزیز دلم فکر کنم شما اراکی نیستی . شاید هم اراک زندگی نمی کنی الان . در حال حاضر دود نیروگاه شازند که داره مازوت میسوزونه و شرکت آلومینیوم نمیذاره مردم نفس بکشند اونوقت شما میگی اراک بشه پایتخت !!!!! اونوقت منظورت از زیرساخت چی بود دقیقا ؟ نکنه منظورت این پیاده رو هاست که شهرداری داره درست میکنه ؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      2 2
      سه شهر گزینه های اصلی هستن اراک . قزوین . سمنان البته اینطور که مشخصه شانس اراک و قزوین بیشتر از سمنانه بخاطر آب و مسائل زیرساختی در ضمن مشکل آب اراک 2 سال پیش حل شده با زدن یکی از بزرگترین سد های کشور حتی به اصفهان هم اب انتقال میده . حتی شهر جدید امیرکبیر اراک با بهترین امکانات در حال ساخته که به گفته عده ای از مسئولین محل وزارتخانه ها میشه.
  • ف IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 41
    طبق آخرین آمار، عمده تراکم جمعیتی در نیمه عربی کشور استقرار دارد و بر اساس مستندات با توجه به بهترین مسیر های دسترسی به دیگر مراکز فعلا استان همدان بالاترین احتمال را برای انتخاب پایتخت دارد که با توجه به نظر سنجی انجام شده در استان مردم این شهر خیلی موافق با این موضوع نیستند. شاید سبقه تاریخی استان به دلیل اینکه اولین پایتخت ایران بوده است با نوع معماری و دسترسی محلی و یا میزان تراکم در حال افزایش عواملی موثر در انتخاب پایتخت باشد ، اما به هر دلیل ساخت یک شهر جدید میتواند عاملی بالاتر و بهتر برای پایتخت سیاسی و اداری کشور باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    15 71
    باور کنید شاهرود عالیه .بعدش سمنان هم خوبه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    16 94
    پایتخت اصفهان
  • نیک A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    17 74
    من با شهر میمه یا نطنز (استان اصفهان) موافقم.
    • م ه A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      14 11
      به نظر من موته بین میمه و گلپایگان بهترین مکان هست.
  • افشين EU ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    9 5
    انتقال پايتخت به شهري ديگر برابر است با انتقال تمامي مشكلات به آن شهر.يعني كاري پرهزينه و بي فايده.تنها راه اينه كه تمركز زدايي صورت بگيره.براي مثال پايتخت سياسي همون تهران بمونه،پايتخت فرهنگي شيراز باشه و پايتخت اقتصادي تبريز،پايتخت ورزشي اصفهان و ... . يعني بسياري از ارگانها به شهرهاي ديگه منتقل بشن.متأسفانه در طول اين سالها فقط تمركز زايي شده.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 2
    من یه سوال از مخالفان این طرح دارم :اگر زلزله ای به بزرگی 7.5 ریشتر در تهران بیاد که احتمالش خیلی زیاده و میلیون ها نفر کشته بشن و زیر ساخت های کشور نابود بشه بهتره یا این که با صرف هزینه ای به مراتب کمتر و انتقال پایتخت جلوی فاجعه ملی گرفته بشه؟ این تازه تمام ماجرا نیست ،الودگی هوا ،کمبود اب ،گرانی مسکن،مشکلات حمل ونقل رو هم باید اضافه کرد
  • بی نام EU ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    86 4
    شما چندتا وزارتخونه رو نتونستین از تهران بیرون کنید موندم چه جوری کل پایتخت میخواد منتقل بشه...
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    46 4
    پول نداریم؟!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      11 0
      میدونم چاپ نمیشه ولی ....!چطور واسه اختلاس های میلیاردی و گرفتن کارت هدیه بودجه و امکانات هست اما واسه یه طرح ملی که جون این همه ادم بهش بستگی داره امکانات نیست.به قول یه دوستی حتما باید فاجعه ای مثل بم رخ بده تا هم بودجه پیدا بشه هم امکانات
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    سلام کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این طرح گفت:.....گر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند. چرا مردم موافق انتقال دولت و مجلس نیستند؟!!!!!!!!. اتفاقا خیلی هم خوب میشه همه منتقل شوند؛ تا تهران هم بتونه کمی نفس بکشه .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 2
    واقعا کارامون جوکه .مثلی هست که می گه بخاطر یه دستمال قیصریه رو آتش نمی کشن.چون تهران آلودگی هوا داره پس باید منتقل بشه .خوب مشکل الودگی رو حل کنید .راهش هم اینه بجای اینکه هی دم از تولید ملی بزنین بزنید تو سر خودرو سازها تا خودرو استاندارد تولید کنن .یا تعرفه ها رو کم کنید تا مردم ما هم مثل بقیه کشورها خودرو استاندارد و پاک سوار بشن .شما که در کوچکترین کارها دخالت می کنین و هی وزرا رو سیم جین می کنید این کارا که برا شما کاری نداره .این کارایی که گفتم اگه انجام شد اونوقت نیازی به انتقال پایتخت و صرف میلیارد ها تومن نیست
    • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      2 0
      فقط بخاطر آلودگی نیست که بیشتر بخاطر فاجعه زلزله ای که در راهه است! تهران پر از گسلــه که اگه یکیش فعال شه معلوم نیست چند ملیون نفر تلف میشن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    22 2
    پایتخت اصفهان نباشه همینجوری ملت دارن بناهای تاریخی اونجا رو نابود میکنن دیگه افزایش جمعیت اصفهان بیشتر و بیشتر به اونها ضربه میزنه فکر کنم کاشان گزینه مناسبی باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 2
    این نماینده ارومیه هم کلا همیشه مخالفه
  • سهيل A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    79 8
    كاكا به نظر مو آبادن از همه جا بهتره خو مو از اول ميدونستوم بچه پايتختم كسي باور نميكرد
  • محمد A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    14 24
    کرمان یا شیراز
  • سعید IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 4
    میمه و نطنز و شاهرود و سمنان و کاشان و گلپایگان! البته من دو سال شاهرود بودم و با طرز فکر مردم استان سمنان آشنام، یادمه از یه نفر پرسیدم شاهرود چقدر جمعیت داره، گفت حدودا یک میلیون!!!!( آخرین آماری که یادمه حدود 150 هزار نفربود) برای همین اصلا دور از ذهن نیست که فکر کنن پایتخت بعدی اونجا باشه! اما واقعا به نظر من کل استان سمنان روی هم رفته باندازه یک شهر متوسط ایران هم نمیشه! چه از لحاظ بافت شهری، چه از لحاظ امکانات زیر ساختی!!! اراک و همدان هم زیرساختهای یک پایتخت رو ندارند، مشهد و تبریز از نظر دسترسی و امنیت خارجی بدلیل نزدیک بودن به مرزها اصلا گزینه خوبی نیستند. شیراز و اصفهان هم مشکلاتشون کمتر از تهران نیست.بهترین گزینه ساخت یک شهر سیاسی بین قم و تهرانه!
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    15 13
    هیچ جایی مثل قزوین نمیشه .فقط حیف که هواش و زمینهای کشاورزیش با این کار نابود خواهد شد!
  • علي IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    اگر پايتخت هم عوض بشه آقازاده‌ها تهران رو رها نميكنن برن جايي كه امكانات نداره. سختي نميدن به خودشون.هر وقت تونستيد راضيشون كنيد اونوقت پايتخت رو عوض كنيد.بهانه از اين بالاتر كه ميگن پول نداريم.
  • علي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 4
    به نظر من سمنان تا حدودي مناسب هست ولي كمبود آب داره.هر وقت درياي خزر رو وصل كرديد به سمنان اونوقت پايتخت بشه.مثل مسكن مهر نشه اول ساختند بعدش به مردم انداختند بعدشم گفتند آب نداريم.
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    25 89
    به نظر من بابل بی نظیره برای این کار چون بزرگترین شهر مازندران هستش و قابلیت های زیادی داره.
    • حامد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      58 1
      حاجی بی خیال می خوای کل شمال رو نابود کنن همین امروزش شمال گنجایش این همه مسافر رو نداره بذا هر جا که دوس دارن بشه پایتخت ما جامون خوبه
  • محمد انصاري A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 2
    اگر بخواهند بسيار راحت مي توانند اين كار را انجام دهند... با فروش هركدام از ساختمان هاي بزرگ دولتي در تهران مي توان يك شهرك بزرگ در يك شهر جديد ايجاد كرد.
  • بهزاد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 17
    بنظر من تبریز بهترین گزینه است چون پیشرفته تر از بقیه شهرهاست و هم از نظر اب و هوایی بارندگی که داره زیاد الوده نمیشه و هم استراتژیکی که داره عالیه
  • کاظم A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 3
    جالبه ... هرکی میاد شهر خودشو میگه بهترین گزینس !! من قول میدم پایتخت سر جاش میمونه
  • محمد هادی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 0
    به نظرم باید با توجه به کارآیی وزارت خونه ها تو کشور پخش بشن، مثلا وزارت نفت جنوب کشور چون کارشون اینجاست یا وزارتای دیگه هم به همین شکل، نه اینکه همه رو بخوان ببرن دوباره یه کلان شهر دیگه مثل اصفهان و تبریز و ... چون باز همین مشکلات اونجا هم پابرجاست
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 12
    آق قلا خيلي مناسبه اكثر مردم هم موافقن
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    15 18
    تبریز عالیه پول های حیف و میل شده تامین اجتماعی و وزارت نفت را جمع کنند بودجه تامین میشه .
  • وطن دوست A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 16
    شهرستان آشخانه گزینه بسیار مناسبی است بشخصه موافقم
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    42 13
    زاهدان از همه بهتره
    • vahid A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      15 4
      اوه اوه اون که 100 درصد!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    18 3
    اینا اگه بخواهند انتقال هم بدهند می برند یه جایی همون نزدیکی های تهران.. مثل پرند... که فقط اسمش انتقال باشه و عملا باز هم همون تهران پایتخت بمونه!!!!!!!
  • اهوازی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    19 3
    به نظر میرسه که خطر زلزله جدیست از یه طرف آقایان دلشان نمیاد مسوولیت سنگین خدمت را کنار بگذارند و از طرف دیگر نگران جان خود پس به جایی پایتخت انتقال یابد که هیچ خطر طبیعی و غیر طبیعی تهدیدشان نکند و من هرچی به نقشه کشور که نگاه کردم بهتر از کویر لوت پیدا نکردم هم امن است هم ما به آسایش میرسیم
  • سعید IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 1
    عالیه حداقل امکانات کشور در یک شهر خلاصه نمیشه !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 5
    به جای ای همه هزینه بدون مطالعه سوخت رو درست کنید
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    21 7
    سقوط تهران چیزی هست که دشمن میخواد... زلزله بهترین، مطمئن ترین و کم هزینه ترین راه برای سقوط تهران بشمار میره ! هزینه ای که امروز برای تهران انجام نمیدید ، آینده باید برای بازسازی اون انجام بشه انتقال پایتخت باید بطور سریع و جدی پیگیری بشه !
  • محمدرضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 14
    پتانسیل های ویژه شهر پرند شامل: نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، راه اندازی خطوط مترو، وجود اتوبان تهران – ساوه، تهران – قم، قرار گرفتن در مسیر کنار گذر تهران(دارا بودن راه های مواصلاتی هوایی، زمینی و ریلی)، ، وزش باد شهریار و برخورداری از آب و هوای بی نظیر، وجود سرزمین ایرانیان که به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به شمار می رود و دارای امکانات بین المللی در زمینه ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و توریستی است، قرار نداشتن روی گسل زلزله و سایر جذابیت ها، موقعیت مناسبی برای انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور به پرند فراهم کرده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 26
    قم
  • امیر A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 58
    قم میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    15 42
    به نظر من بروجرد بهترين جاست
  • حامد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    25 1
    هر جا بره سر چند سال دوباره بدتر از تهران میشه تا زمانی که فرهنگ و زیرساخت های کشور اصلاح نشه این طرح ها همه محکوم به شکست هستند. در ضمن اونایی که کویر مرکزی رو پیشنهاد میدن فکر آب شو کردن همین امروز برای انتقال آب کارون به اصفهان کلی بین مردم دشمنی ایجاد شده یه خورده به فکر محیط زیست و بقیه مردم ایران باشین جا اینکه هی به جیب ات فکر کنی
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      1 2
      پایتخت بودن یه شهر زلــزلـه خیـز و پـر از گـسلی مثـل تـهران خیلی خطرناکه و فاجعه ای که هر لحظه امکان داره اتفاق بی افته که حتی تصورش واسه ما سخته رو نباید فراموش کرد!... در درجه اول پایتخت باید یه شهری و استانی انتخاب بشه که گسـل هاش از بقیـه کمتر باشه..."استان اصفهان و استان همدان" از این نظر ارجعیت دارن به بقیه استان ها... حالا تو این استان ها بازم میشه یه شهر که از همه موقعیت و زیر ساخت هاش بهتره انتخاب کرد..نه اینکه باز رفت روی گسل پایتخت ساخت... مسلمه که خرج داره...مسئولان باید ببینن هزینه مالی مهمتره یا هزینه جانی
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    74 3
    سلام ، به نظر من یه شهر جدید به نام پایتخت درست کنند اینجوری دیگه دعوا هم نمیشه ، خوبه؟
    • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      1 0
      دقیقا ،،، تنها راهش همینه
  • بی نام US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 2
    به نظر من فکر خوبیه از این جهت که دستِ کم میزان رفت و آمد ساکنین شهرکهای اقماری اطراف تهران و استانهای همجوار مثل البرز برای دسترسی به محل اشتغالشون بخصوص در مرکز شهر کمتر میشه و در نتیجه آلودگی هوا هم بطور چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد +اینکه میشه امیدوارم بود که با عملی شدن این تصمیم سیر مهاجرینی که بدون در نظر گرفتن مباحث مهمی مثل ظرفیت تامین مسکن، اشتغال، حمل و نقل عمومی و سایر امکانات موجود در تهران، صرفا با رویای کسب درآمد بهتر شهرستانها و روستاهاشون رو رها میکنن و در اکثر موارد نهایتا با خرید یک خودروی لیزینگی مشغول مسافرکشی توی خیابونهای تهران میشن، کمتر بشه.. هموطنان عزیز شهرستانی: باور کنید ظرفیت تهران تکمیل شده.. خواهشا شما دیگه بار اضافه نشید روی دوش این شهر بیـــــــــــمار!!
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      3 1
      همین دید شماس که باعث بیشتر شدن مهاجرت میشه.شهرستانیا رو دست کم گرفتن و کاری لایق تر از مسافر کشی ندونستن واسشون.گفتم که بدونی از طرف شهرستانی سعادت آباد نشین و شرکا.
  • محلاتي A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    14 12
    آقا بيايين محلات، خوش آب و هوا، نزديك تهران، همه چي هم داره
  • amir IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 52
    رشت + بندر انزلی میشه پایتخت رویایی آب و هوا خوب + سرسبز + زیبا + دریا + کوه + جنگل و... از این بهتر میخواین ....
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 17
    یا ساوه میشه یا قزوین یا زنجان
  • كاربر A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 26
    به نظر من يكي از شهرهاي ساحلي شمال مثل محمودآباد بشه عاليه اينجوري ما هميشه ميريم شمال حال ميكنيم ببين شهر واشينگتن پايتخت آمريكا در مرز شرقي اي كشور واقع شده، الان كه صحبت از مترو تهران شمال با فاصله 100 كيلومتر و قطار با سرعت 200 كيلومتر هست يعني نيم ساعته ميرسيم لب دريا بزن دست قشنگه رو
  • ميثم ايراني A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    17 13
    من يك قمي هستم ولي اميدوارم قم پايتخت نشه .... قم ظرفيتش رو نداره .... ولي حتما بايد پايتخت منتقل بشه
  • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 14
    بوشهر بهترین جا میتونه باشه
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 5
    عجب
  • بی نام EU ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 17
    بابا شهرمهراستان فارس بهترینه نگیدنگفتم!
  • mohsen A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    32 7
    همش شعره تهران پایتخت میمونه
    • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      6 4
      شر نه شعر
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    67 11
    خیلی از تهرونی ها اگر احساس کنند دیگه پایتخت نیستند و کسی به عنوان پایتخت نشین بهشون نگاه نمیکنه دچار کمبود اعتماد به نفس میشوند و مخالف این طرحند.وگرنه این طرح خیلی در سلامت این شهر موثر خواهد افتاد
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 5
    این کار بی مطالعه هست و هزینه زیادی میبره و در شرایط کنونی بی فایدس و فقط هزینه تحمیل میکنه به دولت.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    26 4
    بابا جون از همین الان همه اقوام اینجوری دارند اظهار نظر می کنند؟////؟؟؟؟ وای به حال این که مثلا بگن فلان شهر شده پایتخت.
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    24 10
    جالبه که مردم هیچکدام از استانهای کشور نمی خوان پایتخت به اونجا منتقل بشه. حالا فهمیدید ما تهرانی ها چقدر بدبختی داریم؟؟؟!!!!
  • علیرضا سوری A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 3
    نمی شود فقدان مدیریت را با این طرح های بچگانه حل کرد.
  • محسن IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    47 4
    آقا یه سوال نمیشه خارج از ایران باشه؟ ما نبینیمشون؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    20 19
    قزوین شاید...!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    27 9
    ای خدا میشه شهرما بشه پایتخت مایشیم بچه تهرون
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 5
    اوشون فشم!! آب و هواش هم خوبه!!!!
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    49 53
    بهترین جا زنجانه.چون با 7 استان در ارتباطه.از تهران زیاد دور نیست.ولی اصفهان اصلا مناسب نیست .چون فاصله دو شهر مهم کشور یعنی مشهد و تبریز نسبت به پایتخت زیادتر میشه و مشکلات به بار میاد.البته بهتره نظرسنجی بشه.ولی فکر کنم بیشتر جمعیت ایران یعنی آذربایجانیها و کلا ترکها ،رو زنجان توافق کنند.تبریز و مشهد هم به حد کافی شلوغ هستند.
  • پارسا A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 23
    آباده یا پاسارگاد
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 23
    آره اتفتقا خیلی خوبه.بنظرم سمنان خیلی عالیه...
  • حسین IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 2
    این تصمیم 100% دلایل سیاسی داره. اگر بگید زلزله من می گم مهم ترین مکان های حکومتی در مرکز تهران هستند و این منطقه از نظر زلزه امن ترین جای تهران است. نگاهی به نقشه گسل های تهران بیاندازید.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 7
    بروجرد رو در نظر داشتن بهترین آب وهوا رو دارد
  • حسين IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 10
    سمنان در تامين آب به عنوان نياز اوليه يك پايتخت مشكل داره شهر هاى مرزى هم كه مشخصه اصفهان همين علانش خيلى شلوغه قم هم كه پايتخت مذهبيه اراك گزينه بسيار مناسبيه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 9
    اصفهان نیایید خواهش میکنم.
  • جعفر A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 3
    سلام خسته نباشيد بنظر من شهرستان کاشان جای مناسبی برای انتقال وزارتخانه ها وجود دارد
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 4
    گیر دادین به سمنان هاااااا . انقلاب که نکردین رئیس جمهور سمنانی انتخاب کردین :|
  • عاشق شمروني A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    ميگم كجارو ميخوان پايتخت كنند بريم از الان مقداري املاك و مستغلات بخريم سود خوبي داره.. هر كي ميدونه بگه. نصف نصف.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 3
    آشخانه
  • mori NL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 5
    نیشابور سبزوار ایلام اونجا ها
  • گراهام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 0
    مثل همه طرح ها یک سال همه سازمانها رو انتقال میدن ، بعد دربارش فکر میکنن که چه طرح اشتباهی بوده ، دوباره دستور میدن که همه سازمانها برگردند تهران ، من که به شدت با این طرح مخالف ام ، به جای این بنزین ها رو باکیفیت تولید کنند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 0
    اگر کمی به شهرستانها بیشتر رسیدگی میشد و امکانات رفاهی و تفریحی در آنجا ایجاد میشد، کمتر از این هزینه میشد که پایتخت جابجا بشه مردم هم خودشان از تهران میرفتند. هیچ کس دوست نداره توی دود و ترافیک زندگی کنه اگر جای بهتری وجود داشته باشه. مگر کسانی که از ایران خارج میشوند دنبال پایتخت میگردند.
  • hamidreza A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 11
    بهترین جا نجباد (نجف آباد)
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 4
    فقط شهر خوش اب هوای شاپوراباد روی نقشه وجودنداره
  • معین IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 15
    فقط اراک
  • يك همدانى A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 0
    لازم نيست شهرى مانند تهران از نو بسازند. خدا نكند در تهران زلزله بيايد وگرنه كل ايران ناامن مى شود. كل كشور از هم مى پاشد. هر چه زودتر وزارت خانه ها را منتقل كنيد. فكر مى كنم مجمع تشخيص پرند را انتخاب كرده بود، بايد تحقيق كنند، اما شما را به خدا شهرهاى زيباى غرب كشور را به شهر شلوغ و بى نظم و كثيفى مثل تهران تبديل نكنيد. ترجيح مى دهم آسمان همدان هميشه آبى و خيابانهايش هميشه تميز و جوبهايش هميشه پر از آب زلال باشد تا پايتخت ايران باشد.
  • علی از کرج A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 13
    کرجم بد نیست
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      0 3
      عزیزم همین کرجه که بخاطر آب و هواش بهش مینازیم اونم میخوای خراب شه!
  • محسن IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    طرح انتقال پايتخت براي اولين بار نيست كه مطرح ميشه و بارهام مطالعاتش انجام گرفته كه به دلايل متعددي قابل رده هرچند كه در دنيا موارد موفق و البته ناموفقي در اين مورد وجود داشته، اما نكته مهم ضرورت تخصيص امكانات و اخيارات به ساير مناطق كشوره چيزي كه تحت عنوان تمركززدايي مطرحه و اگر هم تصميم به انتقال پايتخت باشه بايد بر اين مبنا و توامان انجام هرچند كه شخصا معتقدم با انتقال پايتخت در تهران باري از دوش تهران به خاطر جذابيت امكانات و زيرساخت‌هاي فراوانش كم نخواهد شد و چه بسا فقط بخشي از مشكلات از جايي به جاي ديگه برده بشه و در يك كلام هدر دادن سرمايه و امكانات و بيت الماله و راه برون رفت از وضعيت فعلي توسعه متوازن و متناسب و با نقش آفرينيه خود مردمه ولي كو گوش شنوا!!! ببخشيد سرتونو درد آوردم
  • محسن A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 5
    به نظر من بشاگرد بشه پایتخت
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    32 0
    فقط حرف حرف حرف اگر از اول جلو مهاجرت - ساخت و ساز بی رویه تولید خودرو بی رویه جلوی این موارد سخت میگیری میکردن الان این اوضاع این شهر نبود ماشینهای از رده خارج باید از رده خارج بشوند جلوی ساخت و ساز بی رویه خصوصا برج سازی رو بگیرن تو شهرستانها شغل و مسکن امکانات رفاهی و درمانی ایجاد کنن تا کسانی که دوست دارن بتوانند بروند به شهرستان ولی در تا زمانی که شغل مسکن امکانات رفاهی و درمانی ایجاد نشه با انتقال پایتخت هیچ مشکلی عوض نمیشه فقط اسم شهر عوض میشه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 11
    استان البرز خوبه
  • اميد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 11
    ساري خوبه ها
  • آرش EU ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 0
    بجای انتقال پایتخت باید شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی و شرایط زندگی انقدر در بقیه شهرهای کشور بهبود پیدا کنه که یک مهاجرت معکوس شکل بگیره.مطمئن باشید خیلی ها حاضرند تهران رو ترک کنند و توی دیار خودشون کار و زندگی داشته باشند بشرط ابنکه امکانات و درآمدشون نزدیک به شرایط تهران باشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 1
    همگی سر کار یم
  • جغرافیدان A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    2 8
    با ملایر و بروجرد موافقم موقعیت مناسب از نطر دسترسی به کانون های جمعیتی شمالغرب- جنوبغری و مرکز ایران- آب و هوای مناسب و منابع آب کافی، برخورداری از موقیت دشتی و عدم محدودیت در توسعه کالبدی-فضایی نزدیکی با راه آهن شمال جنوب و غرب کشور و..........
  • هم وطن IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 2
    حالابزارید بچه های قبلی رو که زاییدیم بزرگ کنیم،مثل تحریم ومساله ی هسته ای وخط فقر ومسکن مهرو سقوط آزاد ارزش ریال ویارانه و هزارتا بدبختی دیگه ،بعد یه فکری واسه پایتخت هم می کنیم،هر چند که تهرونیای عزیز بامشکلای زیادی درگیرن، ولی بدون مطالعه ی دقیق که نمی شه.
  • محسن IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 8
    آخ جون قم پایتخت میشه بعد ما میشیم بچه تهران
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 21
    کرج
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    هر کسی میاد شهر و روستای خودش رو میگه
  • حجت A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    شما یه شهر با زیر ساخت مناسب بساز بعد دنبال انتقال پایتخت باش گلم . نه اینکه مثل 90 درصد پروژهایی که انجام میدین اول کار رو شروع میکنید بعد میبنین مشکل داره قطعش میکنید و پول ملت ام که فدای سرتون از این پول نفت که ما زیاد داریم دوباره یه آزمون و خطا انجام میدین تا ببینیم خدا چی میخواد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 3
    توروخدا آشخانه
  • پارسا A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    2 14
    همدان اولین پایتخت ایران بهترین گزینه است
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 5
    بهترین گزینه ساوه است نزدیک بودنش به تهران و فرودگاه امام جمعیت متناسب و فضای شهری مناسب(البته نسبت به بقیه شهرها) هوای سالم در حالی که بزرگترین شهرک صنعتی ایران رو داره هم چنین از لحاظ تولید محصولات کشاورزی وضعیت خوبی داره و شهر پردر آمدیه وا توبان های تهران ساوه و همدان ساوه و سلفچگان باعث شده زمان رسیدن به شهرهای مهم تهران و قم واراک وکرج وهمدان خیلی کم(1 تا 2 ساعت) باشه هم چنین تا چند وقت دیگه مسیر ریلی غرب کشور از این شهر میگذره و به نظر میرسه کم ترین هزینه رو برای انتقال پایتخت داره
  • رضا A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    2 6
    خرم اباد -اب وهوای چهار فصل وموقعیت جغرافیایی خوب دارا بودن 11درصد ابهای جاری کشور و دارای شهری بدون الاینده
  • سعید A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 0
    به نظرم به جای انتقال پایتخت و این هزینه های زیاد، به استان های دیگه بیشتر برسن و جذابیت آن ها را بیش تر کنند و از طریق رسانه های عمومی هم تبلیغ کنند تا مردم به سمت دیگر استان ها مهاجرت کنند. به کشورهایی نظیر امریکا و ترکیه دقت کنید.
  • بی نام AU ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 4
    پایتخت سیاسی: 1) پرند 2 ) شهر جدید هشتگرد تصویب شد رفت.مبارکه
  • احمد IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 2
    بوانات
  • حمید رضا IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 1
    شما مردم خیلی با حالین به خدا! نجات دریاچه ارومیه که خدا رو شکر با موفقیت انجام شد. آب زاینده رود هم که بحمدالله با کارشناسی نخبگان روان شده. آب خزر هم که به کویر مرکزی رسیده و انشالله به زودی به خلیج فارس متصل میشه. ورزشگاه نقش جهان هم عنقریب افتتاح خواهد شد. و ..... چرا ما عادت نکردیم اول فکر کنیم بعد حرف بزنیم؟
  • محمد IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 15
    فقط یزد لیاقت پایتخت شدن رو داره
  • علی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 9
    آقا من اصالتاً شمرونی ام اینجا دیگه جا برای خود ما هم نیست بس که از شهرستان و استان های دیگه اومدن جون مادرتون رضایت بدین بزارین ما یه نفس راحت بکشیم ببرین یزد چرا هیچکس از یزد صحبتی نمی کنه تقریبا مرکز ایرانه و فاصلش از همه استانها تقریبا به یک اندازه است مشکل کم آبیش هم به راحتی آب خوردن قابل حله با لوله کشی از تهران و ...
  • بی نام EU ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 4
    بنظرم حق ملایره پایتخت بشه
  • مجید IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 5
    ببینید دوستان این طرح باید تحت شرایط خاص عملی بشه،یعنی اینکه باید از همه نظر اون شهر امادگی پایتخت بودن رو داشته باشه،از نظر امنیتی و راه های ارتباطی و شرایط اقلیمی باید خوب باشه،خود شهر جمعیت زیادی نباید داشته باشه چون با انتقال پایتخت تا حدودی افزایش جمعیت خواهد افتاد،از بین شهرها میتوان به(سمنان،قزوین،زنجان،همدان)اشاره کرد که نسبتا شرایط بهتری دارن،یک نظر سنجی قرار میدیدم تا ببینیم مردم کدام شهر را انتخاب میکنند. ۱-زنجان:جمعیت شهر ۴۰۰۰۰۰ هزار نفر،همسایه گی با ۷ استان،اب وهوای متعدل و نسبتا سرد ۳۵ الی۱۵- ۲-سمنان:جمعیت شهر ۳۲۰۰۰۰ هزار نفر،همسایه گی با ۴استان،گرم و خشک،کمبود اب،۴۶ الی ۵- ۳-همدان:شرایطی شبیه به زنجان داشته ولی از نظر راه های ارتباطی زنجان قوی تر است
    • مجید A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      0 4
      خیلی راحت شهر خودتو پایتخت کردی تمام شد رفت!!ولی بر خلاف نظر شما قم از هر لحاظ بهتره . شما نقشه رو هم نگاه کنید کاملا متوجه میشید بعد اینجا از تمام اقوام ایرانی ساکن هستند البته بغیر از ترکمن شاید هم باشند ولی از خطه سیستان گرفته تا سرمرزهای شمال غرب و غرب .. لذا هر کسی به اندازه دو تا خیابان قم رو بلده مشکلش فقط باریکی خیابانهاش هست که دارند تعریض می کنند . که اگه پایتخت بشه مطمئنا در انجام عملیات سرعت داده میشه . بهرحال ما به همان تهران راضی هستیم و به شلوغی هیچ علاقه ای نداریم .
  • مخی A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    2 2
    عامو چی شهررضا هم بد نیست
  • پوریا US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 6
    به نظرم مازندران بهتریت جا برای انتقال پیخته هم به پایتخت فعلی نزدیکه (3 ساعت راهه) هم آب و هوای فوقالعاده ایداره که میتونه جلوی آلودگی بیش از حدو بگیره
  • میلاد A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    9 4
    بروجرد پایتخت ایرانه .... حالا ببینید کی گفتم هااااااااا.... به جای انتقال پایتخت بهتره تهران بشه پایتخت سیاسی اداری کشور و تمام کارخانجات و اداره های جزیی و سازمانها و تشکلات خصوصی در کل کشور پخش بشن ... بهنظرم بجای طرح انتقال پایتخت بذارن طرح نجات پایتخت و این ایدرو اجرا کنن
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    5 0
    نیازی نیست زیاد هزینه کنند، صبر کنید تا زلزله بیاد بعدش جمعیت تهران کم میشه و تا حدودی هم آلودگی ها هم کم میشه!
  • بی نام SE ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    3 2
    مخالف انتقال پایتختم چون مشکلات تهران بیشتر میشود اما اگر بحث انتقال هم باشد قزوین جدی ترین گزینه است.ساخت وسازهای عجیبی در این شهر در 3سال گذشته انجام میشود.احداث خطوط مترو و تراموا، فرودگاه ،چندین برج وهتل بین الملی ،بیش از 3 مرکز خرید در هر خیایان !!!احداث بیش از 46 تقاطع غیر هم سطح در 3 سال!!و از طرفی هم قزوین برروی دشت پهناوری قرار داره که امکان گشترش شهر فراهم است وآب وهوای خوبی هم داره
  • امیر IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 2
    اردبیل خوبه پایتخت بشه
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 0
    الان هر ساله داره حداقل پانصد هزار نفر به جمعیت تهران و البرز اضافه میشه و خیلی از مردم شهرها و روستاها به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده به سوی این دو استان دارن سرازیر میشن. هم برای سرمایه گذاری تو بخش زمین و مسکن و هم برای پیدا کردن شغل و شرایط بهتر زندگی. چند سال دیگه استانهای تهران و البرز به خاطر آلودگی هوا، گرانی مسکن و مشکل کم آبی منفجر خواهند شد. اگه دله دزدی نشه، هزینه خیلی پایین تر میاد. فقط برای انتقال پایتخت مقداری همت نیاز است.
  • جواد A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    1 3
    در زمان آقای کرباسچی صحبت هایی راجع به انتقال پایتخت به دورود شده بود . نمیدونم چرا منتفی شد . اخه دورود تمام گزینه ها رو داره یا به نوعی بدلیل وجود دشت حاصلخیز . کوههای پر آب . آبشارهای مهم و عبور شاه راه جاده ای و راه آهن و نزدیکی به چند استان و فاصله 450 کیلومتری تا تهران به پایتخت طبیعت نیز معروف است . همچنین مردمانی خونگرم و با شعور دارد که این امر را در فوتبال با تیم گهر دورود بعنوان با فرهنگ ترین تماشاگران فوتبال ایران اثبات کردند. بامید ایرانی آباد