در بیست و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، یحیی آل اسحاق از دشواری های پیش روی اقتصاد ایران درسال آینده سخن گفت.

گروه اقتصادی: بیست ویکیمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران که بررسی برنامه وبودجه سال 1388، دو نطق پیش از دستور و بررسی مسائل روز اقتصاد کشور را در برنامه داشت، بیشتر تحت تاثیر سخنرانی دکترمسعود نیلی در مورد " سیاست های دولت ورشد اقتصادی" ومسائل ومشکلات روز اقتصاد ایران قرار گرفت بنابراین،بررسی برنامه وبودجه اتاق تهران به هفته آینده موکول شد.

دربیست ویکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی درمورد مسائلی هم چون لایحه بودجه سال 1388 کل کشور، هدفمندی (نقدی کردن) یارانه ها، وضعیت صادرات ، اجرای سیاست های اصل 44 وآینده رشد اقتصادی کشور بحث واظهارنظر کردند.رئیس اتاق تهران در این نشست، از دشواری های پیش روی اقتصاد ایران درسال آینده سخن گفت.

یحیی آل اسحاق: انتظار کارشناسی داریم

رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران ضمن تبریک ایام دهه فجر وابراز خرسندی ازموفقیت نیروی مقاومت اسلامی در غزه، به تشریح نگرانی های بخش خصوصی در مورد وضعیت سال آینده اقتصاد ایران پرداخت.وی گفت: همه این جمله معروف را شنیده ایم که "هیچ چیز شرایط، وضعیت، منزلت و جایگاه یک تمدن را بهتر از سیاست‌های مالی که توسط نظام سیاسی آن کشور تنظیم می‌شود، بیان نمی‌کند." بنابراین ما هم امید واریم بودجه سال 1388 کشور، تصویری واقعی ازآینده کشورارائه کند.

بنا به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران آل اسحاق افزود: ازآن جا که مهم ترین موضوع اقتصاد ایران درشرایط فعلی، تنظیم برنامه های سال آینده کشور است، انتظار بخش خصوصی از دولت این است که بودجه سال آینده، واقع گرا بوده و امکان تحقق اهداف مهمی هم چون اجرای سیاست های اصل 44 درآن به خوبی محقق شده باشد.وی افزود: این روز ها با موضوع مهمی هم چون کمبود منابع مالی وافت درآمدهای دولت مواجه هستیم وبه درستی نمی دانیم با وجود مشکلات دیگری هم چون خشکسالی و بحران فراگیر اقتصاد، وضعیت آینده فعالیت های اقتصادی به کدام سمت خواهد رفت بنابراین انتظاری که داریم این است که مدیران دولتی ونمایندگان مجلس شورای اسلامی، به خوبی لایحه بودجه سال 1388 را کارشناسی کرده ونقاط ضعف وقوت آن را شناسایی کنند.

وی گفت: شکی نداریم که برای تنظیم بودجه ای واقع گرا، باید همه زوایای مشکلات کشور از جمله محدودیت های درآمدی را در نظر بگیریم تا بتوانیم براساس این محدودیت، واقع گرایانه ومنطق خرج کنیم.وی افزود: پیش ازاین هم، نمایندگان بخش خصوصی نسبت به کسری بودجه سال آینده هشدار داده اند و ضروری است ، باردیگر تاکید کنیم که شرایط موجود نشان از سالی سخت برای اقتصاد ایران دارد به گونه ای که کسری بودجه، وضعیت تولید وعمران را درشرایطی سخت قرار خواهد داد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به عواقب ناگوار کسری بودجه بر رشد اقتصادی کشور گفت: بررسی لایحه بودجه نشان می دهد که دولت قصد دارد کسری بودجه را با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی جبران کند که دراین صورت، با رکودی که اکنون داریم، نگرانی ما این است که فشار به بخش تولید افزایش یابد. وی افزود: بحث قیمت گذاری فرآورده های نفتی وتامین انرژی بخش تولید که در طرح تحول اقتصادی وسیاست های هدفمندی یارانه ها درحال پی گیری است، یکی دیگر از نگرانی های بخش خصوصی بوده وما انتظار داریم که دراین زمینه هم دولت به گونه ای برنامه ریزی کند که بخش تولید آسیب نبیند.
وی با اشاره به این که برنامه بودجه، بخشی از سند چشم اندازبیست ساله کل کشور است، گفت:موضوع خیلی پیچیده نیست وروشن است که سند بودجه باید متناسب با برنامه چهارم توسعه وسند چشم انداز باشد اگرنه چگونه می توانیم در سال های آینده، قدرت برتر اقتصادی منطق باشیم؟

وی همچنین به لزوم تطابق برنامه های کوتاه مدت ومیان مدت کشور با ابلاغیه اصل 44 اشاره کرد وگفت: واقعیت این است که بودجه سال 1388 همسو با این ابلاغیه نیست.

یحیی آل اسحاق با اشاره به اظهارات وزیرصنایع ومعادن درمورد تخصیص بودجه مناسب برای بخش تولید کشور گفت: وضعیت فعلی تولید در کشور نگران کننده است ورکود جهانی باعث به هم خوردن بسیاری از معادلات شده است و ما هم امیدواریم بتوانیم مثل آقای محرابیان، خوش بین وامیدوارباشیم اما حق خود می دانیم که از نمایندگان مردم بخواهیم به این موضوع با دغدغه بیشتری توجه داشته باشند.

یحیی آل اسحاق در ادامه اظهاراتش با اشاره به نامه ای که درمورد هدفمندی یارانه ها خطاب به رئیس مجلس نوشته است گفت: پس ازانتشار وسیع نامه و بازتابی که درمحافل اقتصادی داشت، با وزیراموراقتصادی ودارایی نشستی داشتیم وپس ازآن نماینده وسخنگوی طرح تحول اقتصادی به اتاق آمد ودرنشستی نسبتا طولانی، دغدغه های بخش خصوصی درمورد هدفمندی یارانه ها تشریح شد. وی افزود: در این نشست هر دو طرف مسائل و دیدگاه های خود را مطرح کردند که در این راستا، عمده مباحث در رابطه با سه موضوع نحوه قیمت گذاری، بازتوزیع درآمدها و چگونگی حمایت از تولید بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: نگرانی درمورد نحوه سیاست گذاری طرح تحول اقتصادی با بخش تولید کشور یکی دیگر از مباحث مهم مطرح شده در این نشست بود که در مقابل سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی هم ،سیاست های دولت را در این زمینه مطرح کرد.رئیس اتاق تهران درادامه گفت: در نهایت قرار بر این شد که مجموعه ملاحظات مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در این طرح لحاظ شود. البته لایحه هدفمند کردن یارانه ها هم اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و قرار شد که این ملاحظات در زمان بررسی لایحه مطرح و در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق تهران با اشاره به دغدغه بخش خصوصی در مورد نحوه قیمت گذاری کالاها گفت: قیمت ها باید به گونه ای باشد که معنای اقتصادی کاملا در آن لحاظ شود، این درحالی است که در رابطه با قیمت گذاری ها معتقد به در نظر گرفتن قیمتهای متفاوت برای کالاهای مختلف هستیم.وی ادامه داد: به این معنا که قیمت گذاری در رابطه با بنزین و نفت باید جدای از گازوئیل و بقیه موارد نظیر گاز، مازوت و سوخت نیروگاهها، برای مصرف صنایع انرژی بر و تولید کشور باشد تا آنها امکان استمرار و دوام کار تولیدی را داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =