آیت الله جوادی آملی امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با محوریت موضوع علم دینی سخنرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم، آیت الله جوادی آملی طی سخنانی به نکات زیر اشاره کرد:

*بررسی موضوع وجود یا عدم وجود علم دینی در صلاحیت هیچ کدام از شاخه های علم نبوده و درصلاحیت فلسفه قرار دارد. فلسفه به دلیل اینکه در مورد اصل وجود جهان فکر می کند، می تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا علم دینی است و یا نه؟. اگر فلسفه الحادی بود و به مبدا و معاد اعتقاد نداشت، علمی هم که از این فلسفه نشات می گیرد الحادی است. اما اگر فلسفه الهی بود و به مبدا و معاد اعتقاد داشت، علمی که از این فلسفه استخراج می شود هم الهی خواهد بود.

* فلسفه در ابتدای ورود به موضوع علم دینی و یا غیر دینی هیچ موضعی در این باره ندارد و هنگامی که بعد از پیمودن طریق عقل به این نتیجه رسید که عالم محل ظهور فعل الهی است، به این نتیجه می رسد که اصلا علم غیر الهی وجود ندارد. فلسفه الهی عالم را چیزی جز خدا، افعال، آثار و احکام ذات مقدس ربوبی نمی داند و به این دلیل همه شاخه های علم مانند کشاورزی، زمین شناسی و ... دینی هستند. اگر این نگاه در همه ما حاکم شود، حتما به این نتیجه می رسیم که علم غیر دینی اصلا وجود ندارد.

* اگر در اصول فقه گفته می شود علم فقه به دلیل آن که در مورد فعل، قول و تقریر معصوم صحبت می کند، علمی دینی است؛ آیا نباید گفت زمین شناسی برآمده از فلسفه الهی به اعتبار این که زمین را عرصه فعل الهی می داند؛ هم علمی دینی است؟.

* هرگونه برنامه ریزی علمی برای اداره بهتر جامعه در همه ابعاد آن با توجه به بعد الهی انسان حرکتی دینی و الهی است. خداوند متعال آبادکردن زمین را با استفاده از مبانی علمی به عنوان یک عبادت از انسان مطالبه کرده است. در منطق اسلام، انسان حیوان ناطق نیست بلکه طبق فرموده حضرت امام زین العابدین ع انسان «حی متاله حمید» است. از منظر امام سجاد «ع» انسان باید شکرگزار باشد تا شایسته مقام انسانیت باشد. عقل انسان در کنار نقل، ابزار او برای شناختن معارف وحی است. خداوند متعال علم را از طریق وحی و به صورت شهودی به انسان معصوم«ع» اعطا فرموده و عقل و نقل ابزار رسیدن به اعماق معارف وحی هستند. فیلسوف، حکیم، متکلم، فقیه و... همه شاگردان علوم انبای و ائمه«ع» هستند.

* بعد از انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب برآمده از معارف الهی در قرن حاضر و به برکت تلاش های علما و خون شهدا امروز باید برای کل جهان بشریت برنامه ریزی علمی و فرهنگی داشته باشیم. * نقشه جامع علمی و فرهنگی برخلاف برنامه های اقتصادی و... محدود به مرزهای جغرافیایی کشور نخواهد بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    38 10
    دقیقاً رابطه علوم کامپیوتری با دین رو برای من شرح بدید لطفا؟!؟
    • الیمی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 4
      من دقیقا اون رو طی مقاله ای کامل و جامع شرح دادم اما متاسفانه نظریه پردازی در جامعه ما حرام هستش .
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      1 6
      هرگونه برنامه ریزی علمی برای اداره بهتر جامعه در همه ابعاد آن با توجه به بعد الهی انسان حرکتی دینی و الهی است.
    • امید A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      2 9
      سوال بپرس برای فهمیدن .با خوندن دوباره متن می فهمی منظور ایشان چی بود
    • سایه A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 7
      پاسخ به سوال شما در گنجایش یک گزارش خبری و یا یک کامنت 700 کاراکتری نیست. ولی اجمالاعلوم کامپیوتری چه نوع سخت افزاری آن و چه نرم افزاری آن چیزی نیست جز تلفیقی از ریاضی و فیزیک کاربردی. حالا وقتی این مباحث تخصصی فیزیک و ریاضی به شکل موردی و متمرکز روی موضوعی خاص مطالعه میکند. اسمش میشود مهندسی کامپیوتر یا مهندسی برق و مکانیک. ایشان هم نظر کلی شان را راجع به علم در شکل کلی آن گفتند که قابل تعمیم به مصادیق جزیی آن همچون علوم طبیعی و علوم مهندسی و علوم انسانی میباشد.اگر مجموع مقالات و کتب ایشان را مطالعه بفرمایید. لب تفکر ایشان را درک میکنید و خود بخود با یک تعمیم ساده پاسخ به سوالات جزیی تر همچون رابطه علوم کامپیوتری با دین برای شما معلوم میشود. البته اینجا منظور ایشان از دین فقه نیست.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      1 2
      توجه نکردی حسین جان نظر آیت الله جوادی اینه که چون عالم عرصه ی تجلی الهی است پس شناخت هر چیزی (حتی علوم کامپیوتری شمای عزیز هم) در این عالم شناخت یک امر و تجلی الهی است، نه به این معنا که دقیقا اموری مثل برنامه نویسی و طراحی شبکه از متون مذهبی استخراج بشه. واژه «دینی» هم به همین معنای عام (ارتباط با تجلی الهی) به کار رفته و اینکه خداوند از انسان خواسته تا از طریق علم و دانایی به آبادانی زمین (که یکی از لوازم اساسیش در زمان ما همین علوم کامپیوتری شماست) بپردازه و همین طور امور دیگری از این قبیل. میتونی برای توضیح بیشتر با بنیاد علوم وحیانی (متعلق به خود ایشون) تماس داشته باشی و راهنمایی بخوای.
    • بی نام A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 6
      علوم کامپیوتر اگر بر مبنای معاد باشد دینی است.مطلب رو با دقت بخون توضیح داده.
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      0 7
      اگر هدف علوم کامپیوتری را بفهمی پی به ارتباطش با دین را هم می فهمی.به زبان ساده تر اگه علوم کامپیوتری را فقط تو سرگرمی می بینی که جزء گروه اولی و اگر علوم کامپیوتری را ابزاری برای ارتقای دانش و فهم بشر می دانی که رابطه اش با دین مشخصه.
  • بی نام FI ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    13 2
    روحانيون محترم علم رو فقط فقه مي دونن!
  • بی نام FI ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    1 4
    علم ديني وظيفه اش كمك به رفتار و كردار صحيح انسانها و تفكر درست انهاست و علوم طبيعي وظيفه اش كمك به بهبود كيفيت زندكي انسانهاست. اكر هركدوم موفق نباشند فايده اي ندارند.
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 1
    رابطه مثلثات با دین چیه
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 2
    ﺍﺧﻪ ﺷﻴﻤﻲ و ﻓﻴﺰﻳﻚ ﻭﺭﻳﺎﺿﻲ ﺟﻪ ﺭﺑﻂﻲ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﻩ.ﻓﻘﻄ ﺑﺎ ﻣﻐﻠﻂﻪ و ﺳﻔﺴﻂﻪ ﻣﻴﺸﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎﺭﻭﺑﻬﻢ ﺭﺑﻄ ﺩﺍﺩ.ﺩﻳﻦ ﻓقط ﺗﻮﻱ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻳﻴﻜﻪ ﺑﻬﺶ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ.ﻭﻟﻲ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻫﺴﺖ .ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻣﻠﻤﻮﺱ ﻭﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﺩﻳﻨﻲ ﻓﻘﻄ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ.و ﺗﻮﻱ ﺍﻭﻧﻬﺎ ﺧﺒﺮﻱ ﺍﺯﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺍﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻴﺴﺖ.
  • سام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 3
    احتمالا معني علم را متوجه نشدند. در غير اين صورت جواب هيچوقت است.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 6
    عقل آفریده خدا وعلوم فنی زاییده عقل. پس این علوم هم نمود وظهور خداست.
  • بی نام US ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 2
    هیچوقت