درباره تاثیرات بهداشت باروری چه می‌دانید؟

کتاب «بهداشت باروری، سرمایه فرهنگی و اقتصادی» نوشته زهرا محمود آبادی از سوی انتشارات میراث اهل قلم منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، مفهوم بهداشت باروری ( Reproductive Health) از زمان کنفرانس بین‌المللی قاهره در مورد جمعیت و توسعه به مرکز بحث‌های سیاست‌های جمعیتی کشیده شده است. در سال 1994 سران حدود 179 کشور در کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه در قاهره؛در مورد بهبود وضعیت جامعه بشری و ارتباط فقرزدایی با توانمندسازی زنان و دسترسی جهانی به بهداشت باروری به توافق قابل توجهی دست یافتند.

بهداشت باروری در کنفرانس قاهره این طور تعریف شد، بهداشت باروری یک حالت از سلامت کامل فیزیکی، ذهنی و اجتماعی است و تنها فقدان بیماری یا ضعف در تمام موضوعات مرتبط با سیستم باروری و کارکردها و جریان‌های آن نیست. بنابراین بهداشت باروری بر اینکه مردم توانایی داشتن زندگی رضایت‌بخش و ایمن را دارند، دلالت دارد و همین‌طور ظرفیت بازتولید و آزادی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه کی و چه‌طور آن‌را انجام دهند را نیز در برمی‌گیرد. برخلاف تصور موجود، بهداشت باروری تنها محدود به برنامه‌های تنظیم خانواده نیست، بلکه شامل توجه گسترده تر به شرایط اجتماعی است که بر سلامت و عاملیت کلی زن در باروری اثر می‌گذارد و چه طور دیدگاه‌های محلی با ایده‌های جهانی بهداشت باروری پیوند می‌خورند، موضوع بهداشت باروری می‌باشد.

اهمیت باروری به عنوان مهمترین عامل متغیر در ساخت و اندازه جمعیت موجب شده تا مطالعات مربوط به باروری و عوامل تاثیرگذارنده بر آن، جایگاه ویژه‌ای را در مطالعات جمعیت شناختی به خود اختصاص دهد. در این راستا، "دکتر زهرا محمودآبادی" به بررسی دو عامل سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر بهداشت باروری پرداخته است و از رهگذر این پژوهش به این نتیجه دست یافته است که سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی به طور مستقیم بر بهداشت باروری تاثیر دارد.

حاصل این بررسی در کتابی تحت عنوان بهداشت باروری، سرمایه فرهنگی و اقتصادی و از سوی انتشارات میراث اهل قلم  با قیمت 6500 تومان روانه بازار نشر شده است. 

«مبانی نظری، مفهوم سرمایه در آرای جامعه شناسان، چارچوب نظری، تعریف عملیاتی متغیر های مستقل، سرمایه اقتصادی ابزار گردآوری اطلاعات، توصیف متغیرهای مربوط به بهداشت باروری، توصیف متغیرهای مربوط به سرمایه اقتصادی، تحلیل داده ها و...» از عناوین بخش های متنوع این تحقیق خواندنی است.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =