پیش بینیهای جمعیت می گوید تا ربع قرن آینده، سالی 500 هزار فرزند پسر، کمتر از یک میلیون سرباز مورد نیاز ستاد کل نیروهای مسلح، به دنیا می آیند. به بیان دیگر، کمبود فرزندان پسر که باید به سربازی بروند، عمر خدمت را طولانی کرده

امید سلیمی بنی: آن مرد، یک سرباز فراری است، او 14 سال پیش، زمانی که دید نمی تواند فشار تعقیب اشرار و قاچاقچیان در بیابانهای شرق کشور را به جان بخرد، از فرصت مرخصی یک هفته ای استفاده کرد و دیگر به سربازی بازنگشت. حالا او، دیگر آن جوان ترکه ای 18 ساله نیست. موهایش ریخته، سیگار می کشد و یکی دو بچه هم همیشه از سر و کولش بالا می روند. با وجودی که قانون اجازه نمی دهد او شغل دولتی داشته باشد و یا پروانه کسب بگیرد و حتی ادامه تحصیل بدهد، وحید حالا کار آزاد خودش را دارد، خانه و زندگی خریده و با موتورسیکلت تردد می کند.

او یکی از جوانانی است که از سربازی فرار کرده و دیگر ریسک برگشت به سربازی را به جان نخریده است، کسانی که هرگز تعداد و آمارشان اعلام نمی شوند، ولی در جامعه اطراف ما وجود دارد. او مانند بسیاری دیگر از مشمولان غایب و فراری، می گوید مشکلاتی دارد که باعث شده نتواند به سربازی برگردد و دین خود را به مام میهن، ادا کند. حتی مشوقهایی که ستاد کل نیروهای مسلح سال گذشته و امسال برای بازگشت امثال او اعلام کرد هم باعث نشد او به خدمت زیر پرچم برگردد. 

به گزارش روزنامه خبر، کمبود جمعیت جوان کشور، مشکلات خانوادگی و شخصی جوانانی که به سربازی می روند و کارا نبودن و بی دانش ماندن آنها در بحثهای دفاعی و نظامی روز، سه عامل بزرگی است که این روزها، نظام وظیفه را با مشکل مواجه کرده.

اینطور شده که باز هم برنامه های جدیدی برای جوانان مشمول مطرح شود. جوانانی، یک قرن است به خدمت نظام وظیفه، یا "خدمت اجباری" سابق می روند. آنها باز هم قرار است خدمت زیر پرچم را بیشتر از گذشته ادامه دهند. آنطور که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته قرار است از سال آینده، کسری های خدمت نظام وظیفه حذف شود و سربازان باید بیشتر از گذشته، زیر پرچم، خدمت کنند.

سردار موسی کمالی، البته به صراحت هم علت این تصمیم را اعلام کرده، به گفته او، تعداد سربازانی که این روزها به خدمت می روند، کمتر از نیاز نیروهای مسلح است. انگار مهر کمبود جمعیتی که این روزها بر همه جوانب زندگی در ایران تاثیر گذاشته، روی پیشانی سربازی هم خورده، جمعیت جوان کشور، هر سال، آب می رود.

مرکز پژوهشهای مجلس نیز در تابستان گذشته، نتیجه پژوهشی را منتشر کرد که نشان می داد سه چالش بزرگ پیش روی نظام وظیفه ایران است، دردسرهایی که همین حالا هم در پادگانها دیده می شود، سربازان غیرمتخصص در دفاع از میهن هنگام جنگ احتمالی، کارآیی ندارند، جمعیت سربازان کم شده و مشکلاتی که جوانان را برای فرار از خدمت و غیبت در سربازی تشویق می کند. این مرکز 7 الگوی برای نظام سربازی جدید پیشنهاد داد که فعلا هیچ کدام اجرا نمی شود.

پیش به سوی سربازی دو ساله
به نظر می رسد سه دردسر اصلی برای نظام وظیفه باعث شده مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح به این نتیجه برسند سربازانی که در خدمت به سر می برند، باید روزهای بیشتری را تا حداکثر سقف قانونی یعنی دو سال، در پادگانها باقی بمانند.

اینطور که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می گوید کمالی در حال حاضر برای سربازان مناطق عملیاتی شش ماه، مناطق محروم پنج ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح سه ماه کسر خدمت حساب می شود و سر جمع زمانی که سربازان زیر پرچم به سر می برند، 18 تا 21 ماه است.

به گفته موسی کمالی اگر طرح حذف کسری خدمت اجرا شود، سقف قانونی زمان سربازی اجرا خواهد شد و سربازی در این کشور به 24 ماه برمی گردد.

هر چند این طرح، هنوز در حد کاغذ است، ولی اینطور که مسئولان نظام وظیفه، کمرها را برای نگهداشتن سربازان در پادگانها بسته اند، می توان گفت سربازی سال آینده 2 ساله می شود. البته مدیران نظام وظیفه، از این طرح هم به عنوان اهرم تشویقی استفاده کرده اند و می گویند در صورتی که مشمولان، تا پایان امسال، تکلیف سربازی خود را روشن کنند، این طرح، شامل آنها نمی شود. به بیان دیگر، آنها این پیام را به جوانان می دهند که بشتابید تا سربازی 18 ماهه است و گرفتار سربازی 2 ساله نشده اید.


چقدر سرباز کم داریم؟

حالا سئوال اصلی مطرح می شود، کشور چقدر به سرباز کم دارد؟ سئوال بعدی این است که به نظر می رسد کشور، سرباز زیاد دارد. آیا واقعا نیاز کشور این است که همه جوانهای مشمول، دو سال، در پادگانها پاجفت کنند؟

موسی کمالی، جانشین اداره نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سئوالها می گوید نیروی مازاد نداریم. او فقط به این توضیح اکتفا می کند که: "با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است."

البته او، این خبر را هم اعلام کرده که بر خلاف نظر عامه مردم، مردم و جوانها هم "بسیار خوب" از سربازی استقبال می کنند و 85 درصد مشمولان، سر وقت، دفترچه اعزام به خدمت می گیرند و لباس نظام می پوشند. نزدیک به 15 درصد هم دیر به خدمت می روند و "تعداد بسیار اندکی" اصلا مراجعه نمی کنند.

نکته در اینجاست که نیاز واقعی به نیروی سرباز صفر در تمام واحدهای زیر پوشش ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام نشده است. آمار غیر رسمی از نیاز سالانه 900 هزار تا یک میلیون نفر، سرباز در تمام نیروهای نظامی و انتظامی خبر می دهد. این نیاز البته درباره سربازان صفر است، وگرنه، مسایل امنیتی و دفاعی اجازه نمی دهد تعداد افراد با مشاغل تخصصی در نیروهای مسلح اعلام شود، کسانی که قطعا، سرباز صفر، محسوب نمی شوند.

با این حال، آمار زادو ولد در ایران نشان می دهد جمعیت جوان کشور، هر سال، آب می رود. آماری که نمونه آن را در پیش بینی های جمعیت ربع قرن آینده، می توان خواند و از کم شدن نیروهای مورد نیاز نظام وظیفه، ترسید، هر چند مسئولان نظام وظیفه هم باید به این پرسش جواب بدهند که تا چه زمانی قرار است با حذف کردن کسری خدمت، کسری نیروهای انسانی را جبران کنند.

پیش بینی های جمعیتی سن پسران 17 ساله (پایان سن فارغ التحصیلی از دبیرستان) تا سال ۱۴۱۵

سن

1390

1395

1400

1405

1410

1415

جمعیت پسرهای 17 ساله

671هزار  نفر

544 هزار و 67 نفر

532 هزار و 940 نفر

663 هزار و 049 نفر

636هزار و 221 نفر

548 هزار و 350 نفر

* به گفته سردار کمالی، 70 درصد جوانان در سنین 18 تا 20 سال به سربازی می روند.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 118
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    182 0
    اگه قراره اون سیصد میلیارد (اگه درست یادم مونده باشه) بودجه افزایش جمعیت رو صرف اینجور مقالات و مطالعات بکنید، از الان نتیجه اش قابل پیش بینیه! نکته دوم اینکه استقبال بسیار خوب اصلاً با رضایت قلبی نبوده و نیست و همش از ترس اضافه خدمته. دیگه اینا رو متوجه میشیم (اونقدرا هم گوشامون دراز نشده!!).
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    209 3
    من 26 ساله باید برم خدمت 24 ماهه , زمان اتمام خدمت 28 ساله , زمان پیدا کردن کار با فوق لیسانس معلوم نیست(شاید سوپر مارکت زدیم) ولی یه حسن داره 20 تا 25 سال دیگه سربازی منقرض میشه جون جمعیت پیر میشه و ... آی می خندم آی دلم خنک میشه !
  • محمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    به خدا انصاف داشته باشین چرا الکی عمر یه جوون بدبخت که تازه دانشگاهشو تموم کرده میگیرین ...
    • رضا A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      جوری حرف میزنی که انگار نمیدونی هر چیزی حساب کتاب داره! باید بری خدمت؛ خدمت جز تکلیف دینی هست....من 18 ماه خدمت کردم. خون شما که رنگین تر نیست !!!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      124 5
      تکلیف دینی؟؟؟؟؟؟؟چرا هرچیزی رو تواین مملکت به دین ربطش میدین آخه؟این ظلمه به دین.بگین بر اساس وظیفه ملی و میهنی...
    • فرشاد IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      23 1
      آقا تکلیف دینی یعنی چه. سربازی رو رضا خان وارد مملکت کرد که شما اونو لایک میدونین. تکلیف دینی چه صیغه ای است. هرچی رو به نام دین اجباری میکنین و آبروی دین و تشیع رو بردین.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    228 5
    سربازی 18 ماه نیست 21 ماهست خبر انلاین. من الان 17 ماه خدمتم. خداییش هر کی بره سربازی مخصوصا 24 ماه اشتباه محض کرده چون اصلا تموم نمیشه
  • غزل A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    سربازی رو هر چه بیشتر کنند بهتره. شاید اینجوری کمی مردانگی در جامعه دیدیدم !
    • آرش IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      شما سوزنت رو این جمله گیر کرده؟ مثل اینکه اطرافت کمبود مرده
    • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      کاش چیزی بود که خانومی رو هم زیاد میکرد !
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      مجبوری یه حرفو دو جا بزنی؟ مردونگی رو تعریف کن راهشم بگو،اصلا شما سربازی رفتی؟ اصلا به شما چه؟ وااااااااااااااالللله
    • سروش آریا A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      شما تو خبر «احتمال افزایش سه ماهه مدت سربازی...» هم عینا همین کامنت رو گداشتی. کاری ندارم چقد مرد بدون مردونگی دورو برتن که فک می‌کنی راه اصلاحشون از زیر سیبیل فرمانده‌هان سربازی می‌گذره، اما هر چه هست اینه که یک کار اشتباه و مهمتر از اون «اجباری» رو با این چیزا توجیه نمی‌کنن؛ اینکه یه عده می‌گن آدم مرد می‌شه، یا عده می‌گن اتفاقا دوران خوبی بود و تجربیات خوبی داشتیم برای اعتیاد هم میتونه صادق باشه! و اما آقای کمالی عزیز، «بر خلاف نظر عامه مردم، مردم و جوانها هم "بسیارخوب" از سربازی استقبال می‌کنند و ۸۵ درصد مشمولان، سر وقت، دفترچه اعزام به خدمت می گیرند و لباس نظام می‌پوشند.» حتما شما این حرف رو از روی شوخی زدی، وگرنه بعیده مسئولی بدون فهم درستی از «اجباری»، تمکین از جبر رو «رضایت» بدونه!!!
    • وحید A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      مردانگی!!! مگه مردانگی با سربازی بدست می آد؟ شما دخترها به فکر خودتون نیستید که ممکنه با این طرح هیچ همسری براتون پیدا نشه؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      56 19
      در جواب به سروش آریا: شما احیانا روانشناس و یا کارشناس بررسی مسایل سربازی نیستید؟! پس بهتره طرحهای خود را به سازمان نظام وظیفه ارائه دهید !
    • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      76 4
      غزل خانم! جسارتا چرا شما معتقدید مردانگی را در سربازی رفتن باید جست؟ من هر خبر در مورد نظام وظیفه می بینم شما همین کامنت رو میزارید! باز خوب است که شما بانوان فرایند خدمت سربازی و مرد کردن پسرها رو دارید که گهگاه اهرم کنید... ما آقایون چی بگیم که هیچ فرایندی روی کدبانو و خانم بار آمدن دخترهای این زمونه نداریم !!! والا به خدا ...
    • nima A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      3 31
      غزل اينها الان عصبانين آخه مدت سربازى اضافه شده . برو سر به سرشون نزار
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 1
      به نظرم باید خدمتو برای خانوما هم بزارن تا تعادل اجرا بشه .من خودم که دورو برو نگاه میکنم یه دختر که از نظر اخلاقی .رفتاری.اعتقادی و کم توقعی ومهارت یک مورد پیدا نمیکنم که حداقل دوتا شو داشته باشه .ایناروهم باید برد تا زن بشن.
  • میثم A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    گناه من جووون چیه که وایسادم درسم تموم بشه بعد برم سربازی؟؟یعنی میگید همین الان انصراف بدم برم خدمت اخه این طرح ها و قانون ها با عقل ادم جور در نمیاد چرا یه عده باید 18 ماه خدمت کنن یه عده 24 ماه با این شرایط دیگه امیدی به آینده ام ندارم
    • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      نه انصراف بده برو چیز
    • محمد A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      میثم عزیز! به عنوان کسی که تقریبا 4 ماه از سربازی اش میگذره، واقعا باهات موافقم. آهای مسئولان محترم کشور! کشور به سرباز تحصیل کرده اصلا احتیاجی نداره. همین 21 ماه هم برای ما سربازهای تحصیل کرده خیلی زیاده، چون واقعا چیزی جز بیکاری نیست. به خصوص این مسئله برای سربازهای تحصیل کرده خیلی بیشتر تاسف آور هست. خود من با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران، از صبح تا بعد از ظهر کاملا وقتم تلف میشه. تو رو خدا حداقل سربازی را برای دیپلمه ها به پایین تر زیاد کنید. چون وضعیت اون ها با تحصیلکرده ها فرق میکنه. خبرآنلاین لطفا درج کنه.
    • سام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      14 2
      محمد کاملا درست میگه اخه چه منتقی اجازه میده که فرد متخصص تحصیل کرده 2 سال سر چهار راه وایسه!!! تو کل دنیا واسه این فرد متخصص بهترین شرایط رو مهیا میکنن که از تخصصش استفاده کنن!! اقایون مجلس بجا سرگرم شدن با بیمه بشینن یه فکری به حال این قضیه کنن!!
    • بهنام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      17 0
      دقیقن همینطوره. وقتی وارد دانشگاه شدیم سربازی 18 ماه بود ؛ حالا که داریم فوق لیسانس میگیریم سربازی شده 24 ماه! یعنی اگر اول سربازی میرفتیم بعد درس میخوندیم به صرفه تر بود!
    • امیرحسین IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      8 6
      آقا محمد لطفا نظرتو برا خودت نگه دار. فوق دیپلم به پایین مگه آدم نیستند؟ مگه خانواده ندارن؟ اگه کم بشه برا همه کم میشه نه فقط آقایون تحصیل کرده.
    • محسن IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      1 4
      خدمت سربازی از اول سال 91 بیست یک ماه نه 18 ماه! تو این مقاله اشتباه برداشت شده.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    365 6
    ايناهمش حرفه، بحث سر نيروى كار مفت و مجانى براى نيروهاى نظاميه، وضعيت زندگى جوونا هم واسه آقايون اصلاً اهميتى نداره.
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    من که نمیرم. کارت خدمت به چه دردم می خوره؟
    • nima A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      هيچى . فقط براى پاسپورت و استخدام دولتى
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      وقتی مشمول غایب شدی و انوقت با دستبند تحویلت دادند انوقت میفمی سربازی یعنی چی !
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      اره واقعا بدرد چیزی نمیخوره منم نمیرم اخه 2سال عمر ادم بره که چی؟؟؟؟
    • بی نام EU ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      12 27
      عزیزانی که نگران دو سال عمرشون هستند مثلا میخوان تو این دو سال اتم رو دوباره کشف کنن؟ یا خیابون متر کنند . هر چی نرید بدتره
    • محمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      11 6
      هرجا که سر و کارت با دولت باشه گیر میکنی! مثل چی؟؟؟خب اجازه بده الان واست می شمارم: گواهینامه رانندگی , پاسبورت, استخدام دولتی, پروانه کسب, استخدام غیر دولتی مثل شرکت های خصوصی, حتی استخدام واسه کارگری چون میخان واست بیمه رد کنن,وام های کلان بانکی بابت راه اندازی مرکز تولید یا یه همچین چیزی,و..... فعلا دیگه چیزی یادم نمیاد یادم اومد میام بهت میگم!!!
  • صبا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    215 3
    همین جوری جوانان ازدواج نمی کنند واقعا طرح خوبی نیست , یک جوان تا فوق لیسانس بخونه میشه 26 -28 بعد دوسال هم بره سربازی میشه 30 سالش بعد برگرده و بخواد بره سر کار میشه 36 سالش !!!! منم جای آقایون بودم زن نمی گرفتم خبرانلاین کامنت قبلی من رو اصلاح کردید راجع به کتاب دختر شینا اشکالی نداره شاید نباید اسم می بردم
  • الیمی A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    به نظر من طرح خرید سربازی توسط خود مردم !!!! باید به صحن علنی مجلس بره .... خیلی از مشکلات این جور حل می شه ... پولش تو جیب مردم بره از یه طرف از طرفی مشکل کمبود سرباز هم حل می شه . اونی هم که می خواد سربازیش رو بفروشه اون هم راضی است....
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 3
      انتقاد و اعتراض دارید با درمیان گذاشتن با نماینده های مجلس شروع کنید نماینده ها دارای سایت و ایمیل هستند . بگید که اعتراض دارید
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      19 2
      الان مردم تو دادن شهریه دانشگاه کم مشکل دارن می خوای این را هم بهش اضافه کنی؟
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      29 0
      70 درصد جوانان 18 تا 20 به سربازی میروند؟؟؟؟بعیده اکثرا درس میخونند و در به در دنبال معافیت از هر نوعش...من هم از همین حالا که سال اول دانشگاهمه هر جوره دنباله معافیتم؛بیکار که نیستم دو سال عمرمو تلف کنم پای سربازی
    • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      34 0
      آیا خود سربازی باعث کاهش جمعیت نمیشود ؟ 1. کاهش درصدی از جمعیت فعال جامعه 2. جلوگیری از ازدواج جوانان
    • علی A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 6
      یکی نیست بگه مسئولین الان فهمیدن که جمعیت کمه، چرا یه آمار از افرادی که طی دو سال گذشته معاف شدن یا کسر خدمت گرفتن ارائه نمیشه. چرا یه عده الکی معاف بشن و یه عده بیشتر خدمت کنن
    • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      9 0
      من فکر میکنم اگه بشه برای هر فرد 10 ماه سربازی بدون حقوق گذاشته بشه خیلی بهتره هم همه به سربازی مثل یه دوره نگاه می کنن و حقوق سرباز هایی تخصصی رو با این کار افزایش میدن
    • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      8 6
      چرا عادت کردی بابت هرچیزی پول بدی؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    196 8
    عجب !!! چطور کاری خدا تومن حقوق میگیره اما سرباز 50 تومن حقوقش هست؟؟؟ امنیت سرباز ارزشی نداره بنده خدا هی میگی سرباز سرباز برو عمو اول حقوق درست بده بعد امنیت جانی سرباز را با تجهیزات نچندان شاخ تضمین کن من 30 ماه خدمت میکنم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      میخوای ماهی 1 میلیون بدن شما راضی شی؟! تعارف نکنیا !!!!
  • احسان EU ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    خداییش شانس اوردم معاف شدم با مدرک کارشناسی ارشد واقعا زور بود برم سربازی اونم 2 سالش
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    121 4
    هر روز یه ساز جدید
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    سربازی مساوی است با نابودی آرزوها و نیرو و اراده ی جوانان
    • اردلان A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      شتری هست که دم خونه هر پسری خوابیده! بگو خب !
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    434 7
    کار های مفید در دوران سربازی با مدرک مهندسی کامپیوتر : 1) شستن دستشویی ! 2)درست کردن چایی و سرو چایی برای آقایان ! 3)تایپ نامه و کوری چشم ! 4)شستن ماشین مسئول ! 5)جابه جایی کارتون و وسایل مختلف ! 6) و ....
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      47 1
      من با ارشد این کار را می میکنم 1-رنگ زدن دیوار 2-نگهبانی 3-خرید صبحانه و درست کردن چای 4-تایپ نامه 5- جابجایی وسایل و .............
    • آرش A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      40 1
      داداش ما با فوق لیسانس این کارا رو انجام دادیم
    • مجتبی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      32 1
      واقعا اینو راست میگه من الان 18 ماه خدمت کردم با مدرک لیسانس، صبح به صبح حیاط جارو میزنیم و نظافت بعدشم تا ظهر کار اداری و وقت تلف کردن!!!!
    • ابوالفضل IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      31 0
      متاسفانه متاسفانه کاملا درسته و وضع سربازی خیلی اسف باره
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    201 2
    البته او، این خبر را هم اعلام کرده که بر خلاف نظر عامه مردم، مردم و جوانها هم "بسیار خوب" از سربازی استقبال می کنند و 85 درصد مشمولان، سر وقت، دفترچه اعزام به خدمت می گیرند و لباس نظام می پوشند. عجب استدلالی! شما سربازی رو اختیاری کن اون وقت ببین چقدر خوب! استقبال می‌شه.
  • حسین A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    از مسئولان به شدت خواهش می کنم در این مدت 2 سالی که ما در خدمت مقدس سربازی علافیم سریعا همه خانم ها را جذب شغل های دولتی کوچک و بزرگ کنید تا بندگان خدا معطل نباشند تا وقتی ما از سربازی جان سالم به در بردیم برویم در خیابان دنبال شغل های دیگر. فقط کافی است سری به بیمه های تامین اجتماعی بزنید تا میزان اشتغالزایی بانوان محترم را ببینید و لذت ببرید. من دیگه حرفی ندارم.
  • سجاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    141 4
    تا جایی که من میدونم سربازها فقط در نیروی انتظامی کاری برای انجام دادن دارند. سربازهای ارتش و سپاه فقط تو خدمت وقت تلف می کنند به خصوص سربازهای دارای مدرک دانشگاهی. هدف اصلی کاهش آمار بیکاری است. رشد بی حساب و کتاب تحصیلات تکمیلی و افزایش مدت سربازی راهکار حکومت برای کاهش فشار بیکاری جوونهاست. الان یه جوون 18 ساله تا بخواد لیسانس و فوق لیسانس بگیره بعد بره سربازی و برگرده حداقل 8 سال ورودش به بازار کار به تاخیر میافته.
  • امیر FI ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    من الان سربازم ... هیچ خبری نیست یه عده منگول جمع شدیم دورهم عین یه حلقه کارهای همو میکنیم. همین فردا کل پادگانای کشور تعطیل بشه هیچ اتفاقی نمیوفته... سربازی فقط عمر تلف کردنه...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      همه مثل شما بی مسئولیت نیستند! کم کاری خود رو به حساب همه سربازها نگذارید !!!!
    • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      حرف امير كاملا صحيحه.
    • سرباز قدیم A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      25 9
      نه داداش من، اینجوری ها هم نیست، اونجایی که من خدمت می کردم 4 تا سرباز بودیم با 12 کادری و 1 سرهنگ، این طور بگم که کل سیستم یگان رو ما 4 تا سرباز با همون یه سرهنگ که ماشین امضا بود(امضا ته نامه که اگه اونم منع نمی کردی می گفتن خودت بزن) انجام می دادیم.
    • پریسا A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 102
      اگه آدم دغدغه داشته باشه حتما توی همون جایی که هستش کم کاری نمیکنه خدمت سربازی یه وظیفه ایست تا شما پسرا برید طرز زندگی رو یاد بگیرید. از قدیم گفتند سربازی پسرو مرد بار میاره!!!
    • فرهاد101 A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      8 30
      عزیزم اصلا قرار نیست در زمان صلح شما عملیات محیرالعقولی انجام بدی. تمام این قضیه سربازی اینه که جوون ها و کسایی که توانایی جنگیدان دارن برای زمان جنگ یا درگیری نظامی آموزش و آمادگی لازم رو داشته باشن. تا در صورت وقوع احتمالی جنگ مملکت غافلگیر نشه و به فنا نره!
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      کاش دخترهارو بگیرن ببرن سربازی.
    • رضا NL ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      47 4
      بنده یک دانشجو هستم که در خارج از کشور در حال تحصیل هستم. با وجود علاقه شدید به کشورم و خانواده ام, پس از پایان تحصیل به دلیل سربازی به ایران برنخواهم گشت. به جال تلف کردن دو سال از بهترین سالهای جوانی در پادگانها و زیر دست کسانی توانایی اداره یک کاروانسرا را هم ندارند, ترجیح می دهم به سابقه کارم اضافه کنم و از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنم. وقتی سربازهای یک ممکلت همه از سربازی فراری هستند, مطمئن باشید در صورت وقوع جنگ مملکت نابود خواهد شد! هر چقدر هم توان نظامی و سیستم پیشرفته داشته باشیم, این سرباز هست که باید بجنگه. امیدوارم برای آینده کشور هم که شده مسئولین به دنبال سربازی حرفه ای باشند.
    • امیرحسین IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      24 2
      منم سربازی رفتم ، حرف دل منو زدی ، سربازی رو می شه خیلی بهینه تر انجام داد ، و خیلی از کارهایی که دستی انجام می شه ، می شه ماشینی کرد ، مثل نامه نگاریها ، حمل و نقل ، نگهبانی ، امور اداری ، از طرف دیگه هر کسی جای خودش نیست ، و در تخصص خودش قرار نداره ، اینجوری راندمان میاد پایین ، مثلاً یه مهندس یا دکتر اگه سربازی نره بیرون می تونه ماهانه 3 میلیون تومان درآمد داشته باشه ، اما می ره سربازی یه کاری بهش می دن که هر کسی با حقوق 800 هزار تومن هم می تونه انجام بده ، یعنی ماهانه 2.200 هزار ضرر به اقتصاد کشور
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    146 5
    نمی‌دونم باید شاکی باشم که دارم به جای 18 ماه 21 ماه خدمت می‌کنم یا شاکر باشم که به جای 21 ماه 24 ماه خدمت نمی‌کنم!
    • حسین A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      5 0
      اینام همینو می خواستن ! به مرگ گرفتنمون به تب راضی شیم ...!!! هیییییی...
  • بی نام FI ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    63 2
    میتونن مثل کشورهای پیشرفته حقوق و مزایای سربازان و پرسنل رسمی رو بالا ببرن تا داوطلب کار در نیروهای مسلح زیاد شود و دیگه احتیاجی به سرباز وظیفه نباشد. باور کنید بودجه همچین کاری کمتر از سه هزار میلیارده
  • دانشجوی شریف IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    20 0
    من که هرگز نمی خوام برم سربازی، دارم اپلای می کنم برای کانادا و با وثیقه خارج می شم. درسمم تموم شد دیگه بر نمی گردم. می دونم ممکنه دیگه نتونم برگردم ایران ولی چاره ای ندارم اینجوری دیگه ذو سال رنج سربازی نمی کشم. ظلمه به خدا
  • بابک IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    12 1
    ما شاکی هستیم. دیگه صبرمون داره لبریز میشه. من ارشدم اون موقع که لیسانسمو گرفتم 16 ماه باید می رفتم. الان 24 ماه باید برم؟!! بابا اولویت بندی کنید مشکلات کشور رو. کدوم مهم ترن؟ آخه من 3 ماه بیشتر الاف بشم چه دردی رو از دردای کشور دوا می کنه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 1
    وقتی دولت محترم بودجه نظامی را به یکباره حدودا 30 درصد امسال افزایش میدهد ایا نباید انتظار داشت خدمت از 21 ماه بشه 24 ماه؟
    • بی نام A1 ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      1 1
      چه ربطی داشت آحه !!!!!!!!!!!!!!!!! ما دازیم در مورد سربازی بحث می کنیم لطفا مسائل رو با هم قاطی نکنید.
  • سرباز معلم IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 1
    سرباز معلمم...عمرمو دارم تلف میکنم...مدیر مدرسه که معلمم هست کل ساعت ها رو میخوابه و میخوره 9 برابر من حقوق میگیره...شغل آزاد اصلی مو دارم از دست میدم...بعد 2 سال با اردنگی ما رو میندازن بیرون.... میگن حالا برو دنبال کار تو 28 سالگی............ از من بد بخت و از سرباز مفلوک تر تو این مملکت دیدید شما.......آی خدا برس به داااا ده مااااااااااااااا
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    12 1
    خبر آنلاین صدای اعتراض ما رو به مسئولین برسون جوون ها اعتراض خودتون رو به گوش نماینده های مجلس برسونیدبگید که اعتراض دارید بگید والا بلا با سکوت و امید که یه روزی درست میشه هیچی درست نمی شه نماینده های مجلس هم سایت دارن هم ایمیل صدای اعتراض خودتون رو به گوش اونها برسونید
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    28 0
    میگم چطوره خانما هم تشریف بیارن سربازی؟! اینجا حقوق برابر نمی خوان؟
  • بی نام GB ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 2
    جوانی که 18 سالگی میره دانشگاه تا 22 سالگی 2 سالم خدمت میشه 24 سال اونم بیکار . تا بره سر کار و یه خورده پول پس انداز کنه که نمیشه 26 سال بره زن بگیره 27 سال تازه اگه زود بجنبه . سن 27 که دیگه شور جوونی نداره. اون وقت میگن چرا سن ازدواج رفته بالا .
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 5
    خواهشا نکنید این کارو،من تازه خودمو راضی کرده بودم واسه 18 ماه
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    3 40
    من دو سال پیش معاف کفالت گرفتم، بعضی ها چقدر شلوغ میکنن، وظیفتونه، باید برین
  • سام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    3 27
    اينايي كه ميگن وقتمون تلف ميشه انگار حالا 100 تا پيشنهاد كار دارن كه سربازي نميزاره برن سر كار. اينا بهانه است واسه ترس از سربازي. همينه كه هست همه رفتن الان هم شما كه مشمولين وظيفتونه برين پس الكي بحث فلسفيو سياسي نكنين.
    • علی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      9 1
      دارم عمو جان صدتا نه یکی دارم اگه برم از دستم میره بیچاره میشم لامصب
  • مجید A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 21
    من ۳۶سالمه حاضرم برم سربازی !! زن که نگرفتیم حداقل یه کار مفید انجام داده باشیم .
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    این هم جزو طرح های تشویقی افزایش جمعیته؟
  • سرباز قدیم A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    14 1
    چرا سیستم امریکا رو اجرا نمی کنن که هرکس دوست داره بره خدمت، که مدتش هم 5 سال هست و بطور حرفه ای کار انجام میشه و با حقوق بالا.و البته در امریکا هرکس از این دوره برگرده، از مزایای بازگشت از خدمت هم استفاده می کنه، مثل اولویت در استخدامی ها و... خلاصه اعتبار خاصی تو جامعه داره،
  • آینده ایران A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 0
    ذر 20 سال آینده تعداد نسل جوان به 20 درصد جمعیت می رسد و باید تجمل 80 درصد جمعیت پیر را به جان بخرد
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 2
    ریشه اقتصاد مردم که حل بشه همه چیز درست میشه پس مسولان محترم اقتصاد و تحریم ها را درست کنید وگرنه خودتان ضرر میکنید
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 2
    دلیل اینکه افراد کمتری به خدمت میرن به خاطر طرز برخورد با سربازان است من خودم با مدرک کارشناسی رفتم خدمت بد نبود ارتش از لحاظ ساختار نظامی خشکه ولی سربازایی که تحصیل کرده نبودند باید مثل موتور دیزل پست میدادن و بیگاری میکشیدند
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    15 0
    دیگه اگه قراره بشه دو سال فک نکنم برم اصلا! برا من که بابام بازاریه به چه دردی میخوره اصلا! بی خیال بابا!
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 1
    عوض افزایش مدت سربازی و تلف کردن عمر جوون ها میشه یک بازنگری اساسی برای افزایش کارایی سیستم نظامی کشور انجام داد.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    14 1
    وقتی که جمعیت کشور 40 - 50 میلیون بود کمبود سرباز نداشتیم حالا داریم؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 2
    باور كنيد زمان ارتش هاي شامل سربازي اجباري وغيرحرفه اي گذشته ا كنون بيشتر ارتش هاي دنيا بطرف حرفه اي شدن پيش مي روند تنها يك دوره آموزش سه ماه و فقط خدمت اجباري در زمان جنگ جوابگو نياز كشور مي باشد
  • متین A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    21 1
    اومدیم جمعیت پسرها نصف شد اون وقت باید سربازی بشه 50 ماه؟!!!
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 16
    سربازیتون زود تموم شه که چی؟ کار هست؟میتونین ازدواج کنین؟ حداقل سرتون گرمه.
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 5
    آقا من می‌گم به جای اینکه مدت سربازی یه عده رو زیاد کنن، معافیت رو بردارن. طرف معافیت پزشکی میگیره ولی همه کار می‌تونه بکنه. چرا ما جورش رو باید بکشیم
  • م A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 1
    من الان 18ماهه سرباز معلم هستم بيچاره شدم 26سالم تازه 6ماه ديگه بايد صبركنم تاتموم بشه با حقوق 66000تومان نامردا نخنديد
  • آرش IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    3 24
    من سال دیگه درسم تموم میشه بهمن ماه میرم خدمت مقدس فقط خدا کنه همون 21 ماه بمونه چون متاهل هستم سخته برام. وای.
  • حامد A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    14 1
    غزل ::: سربازی کسی رو مرد نمیکنه من با اینکه الان دانشجو هستم حدودا ماهی 400 تا 500 هزار تومان درآمد دارم 24 ماه برم سربازی یعنی حدود 9 میلیون 600 هزار تومان از دست میدم بعدم ک سربازی تموم بشه باید در به در دنبال کار باشم و دیگه همین کارو هم ندارم
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    16 2
    کاش هیچ وقت به دنیا نمی مدیم.کاش حضرت آدم گندم رو نمیخورد .
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    12 3
    خواهشا کسانی که یه زمانی بدون مطالعه می گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر و حالا هم می گویند فرزند بیشتر زندگی شادتر باید پاسخگو باشند. من با مدرک دکترا رفتم خدمت به جرات می گویم خدمت سربازی جز اتلاف عمر و سرمایه جوانان و مملکت هیچ فایده ای ندارد... واقعا هیچ فایده ای ندارد...
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    15 1
    یکی از علل کمبود سرباز این است که هرکس از خواب بیدار می شود براحتی چند سال بسیج فعال جور میکند وبا ارائه به یگان خدمتی چند ماه زودتر ترخیص می شوند (سلام حاج محمود ، مزاحم شدم . این آقا پسر ما میخواد برسربازی میخواستم ببینم میتونی یک گواهی بسیج جور کنی براش تا زودتر تمام کنه .به چشم روچشم )
  • مصطفی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 1
    به نظر من کاهش جمعیت هیچ اشکالی نداره اگه 20 سال دیگه جمعیت فعال کم داشتیم می تونیم نیروی کار خارجی بیاریم تازه می تونیم چون خارجی هستن از یک سری مزایا و امکانات هم بی بهره شون کنیم خرج کشور هم کم میشه مثل کشور های پیشرفته با رشد جمعیت کم که همین کارو می کنن
  • سرباز وطن A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 69
    برید بابا ترسوها!مثل یه مرد برید سربازی.ماکه تا اخر عمر بیکاریم بریم لااقل دولت خرج مونو بده.ببین باباهاتون دیگه خرجتون رو نمیده به جاش دولت غذا جا همه چی مفتی میده.
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      7 0
      مدت سرکاری رفتم ولی گویا خونه این سرباز وطن دم در پادگانه چون خرج رفت و آمد هم از این پنجاه تومن بیشتر میشه
    • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      3 2
      آدم دلش می خواد به این نظر هزار تا منفی بده ولی حیف که نمیشه
    • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      16 1
      50000تومان خرج فقط کرایه ماشینه اینجا زندگی نمی کنی یا خودت زدی به اینجا زندگی نکردن!!
  • مهدی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    42 1
    هر وقت بحث سربازی پیش میاد همه همین حرف ها رو میزنن ، و منتظر میشن تا شاید نماینده مجلس یک قانون جدیدی برای سربازی بذاره ! من نمیدونم چرا خود مردم دست به کار نمیشن و به مجلس فشار بیارن تا شاید این قضیه بشه ؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      11 1
      دقيقا همينه،بايد رو مجلس فشار آورد تا ي كاري كنن
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    8 0
    به جای اینکه مدت سربازی افزایش بدید، نیازهای فزاینده نیروهای مسلح رو کاهش بدید. این منطقی تر نیست؟
  • احمد A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    14 0
    پسر من با مدرک لیسانس رفت سربازی بعد در نیروی انتظامی مشغول شد و سر چهاراه گذاشتندش من شاخ درآوردم. بعد معلوم شد نیروی انتظامی چون بدنه مناسبی در برخورد با مردم ندارد وظیفه های تحصیل کرده را در کارهای در تماس با مردم می گذارد. به چه قیمتی؟ شخصیت یک لیسانسه مملکت سر چهاراه خورد شود که اسم نیروی انتظامی ....
  • ایمان IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    6 0
    من فکر میکنم که شاید نصف پادگان ها فقط روز رو شب میکنند. بهتره که از سربازا استفاده بهینه بشه تا اینکه الکی فقط روز رو شب کنند. اینجوری به سرباز کمتری نیاز است.
  • عادل A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    8 5
    بابا برید خدمت سربازی بیخود عمر تلف میشه تلف میشه نکنید :)) . هممون صبح تا غروب تو این مملکت بیکاریم و ول میچرخیم . منم تحصیل کردم دانشگاه خواجه نصیر . الانم تو خدمتم . کار میکنم ولی زندگی نه . فقط زنده ام مثل اکثریت جامعه . اون دسته از عزیزانی هم که نور چشمی هستند و کار و زندگی و همه چی دارن هم که خدمت نمی رن. هنوزم دارن میخرن یا اگه هم نخرن خدمتشون با زندگی تو خونشون فرقی نمیکنه .منم پدرم هیچ پارتی و سرمایه ای نداره که برام کاری جور کنه باید برم به زیر دست یه نفر کار کنم که اونم فرقی با خدمت نمیکنه . موندم کارت پایان خدمتم رو بگیرم چه گلی به سر بگیرم . اگه شما مثل من بی کس هستید برید خدمت وگرنه اگه نرید باید برید خدمت به یه کس دیگه مثل پادویی و یا کارمندی با حقوق زیر خط فقر.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    15 0
    يعني سربازي فقط به فنا دادنه عمره. هي هم زيادش ميكنن بابا! چرا جوون تازه فارغ التحصيل شده رو ميفرستين اجباري؟ اين بايد بره بازار كار اينده اش رو بسازه. بكنش اختياري ببين چند نفر ميرن!!؟
  • فري US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    17 0
    اقا من نرفتم ، شما هم نريد خبري نيست.كار دولتي هم كه الحمدالله نيست كه استخدام شيم..
  • علی RU ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    12 1
    متاسفانه ما ایرانی ها خصلت بدی داریم آن کسی که رفته سربازی فکر می کند چون خودش رفته باید بقیه هم بروند .یکی تحصیل کرده هست فکر می کند چون درس خوانده باید معاف شود حالا غافل از این هست که بابا الان دیگه رفتگر شهرداری هم لیسانس دارد .یکی چون متاهل هست فکر می کند که باید معاف شود .یکی فکر می کند چون بالای 30 سال هست باید معافیت سنی بگیرد .یکی چون وضع مالی خوبی دارد قصد خرید سربازی دارد و حتی رقم هایی هم پیشنهاد می کنند .بنده 12 سال پیش خدمت را تمام کردم و خدمت الان هم با خدمت دوران ما قابل مقایسه نبود . نظر شخصی بنده هم این هست که سربازی اتلاف وقت هست و 2 سال خدمت مفت و رایگان هست و این حرفها که خدمت دین به کشور هست یک مشت چرند هست .
  • سره مرد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    8 3
    اقا برید تو سایت روحانی براش نامه بنویسید که سربازی رو فروشی کنند و برای کم در آمد ها که یجا نمیتونن 20تومن بدن قسط بندی کنند. باور کنید ایشون وکیل به حق جوونای ایرانیه و پیگیری میکنه
  • m A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    4 1
    ببینید از مسوولین هست یک زمانی میگفتند فرزند کمتر زندگی بهتر خوب چی شد این برنامه خود اونها بود حالا اینطور شده بازم باید مردم خسارتش بدن و بیشتر برن سربازی ببینید میگن دولت بخاطر خرج و خدماتی که میده باید خدمت بریداولا دانشگاه که پولی اجناس که گرونی و تورم هست چی به مردم دادن دوما مگر همین خدمات رو فقط به آقایان میدهد که آقایان فقط سربازی بروند و سوما جمعیت کم شده با این تعداد میخوان اندازه چقدر نیرو بیشتر مجموعا سربازی برند پس خدمات دولت به اونها باید کفیفتش بیشتر بشه و خدمات اون تعداد بیشتر به این تعداد اختصاص یابد ولی برعکس گرونی بیشتر هست معضلات اجتماعی هست دیگه اختلاس میشه دلار گرون هست خدمات دولت هم که دیگه معلوم هست..
  • جاجان A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 0
    یک تریلیون دلار درآمد فروش نفت در 8 سال اخیر بوده خیلی راحت میتونستن سربازی رو حرفه ای کنن. اون سرباز امریکایی که تو افغانستان و عراق خدمت میکنه اگه پاکت سیگار و بسته شکلات و مجله ی فلانش هفتگی بهش نرسه میتونه از فرمان سرپیچی کنه. تازه ساعتی 6 دلار هم حقوق میگیره. یعنی سالی 51000 دلار! ولی تو ایران چی؟ سرباز بیگاری میده، بهش توهین هم میشه، شخصیتش خرد میشه. عزت انسانیش زیر سوال میره.
  • نب A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 0
    من درسم تموم شده و یک کار خوب پیدا کردم اما چه فایده باید برم خدمت//
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    16 0
    بچه دار بشوم که بفرستمش سربازی دو سال حالش رو بگیرند مگه عقلم کمه
  • س A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 1
    برده داری نوین
  • سینا A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 3
    سلام بکاریری افراد در رشته ی تحصیلص خود هم باعث تجربه کاری افراد و هم خدمت بهتر به نظام و کشور می شود نه اینکه هر کی پارتی قوی تری داشته باشه نزدیک ترین و راحت ترین جا به خونش و در کاری که نشبت به آن هیچ تخصصی ندارد مشغول و افراد متخصص در آن زمینه در جاهای غیر تخصصی مشغول کار بی فایده شوند که نتنها هیچ فایده ای برای نظام ندارند بلکه این 2 سال به اندازه ی یک عمر باعث عقب افتادن آنها از زندگیشان شود