حضور جوانان در محیط هایی که موجبات آشنایی آنها را فراهم آورد ازملزومات یک ازدواج موفق است

این جمله و جملات نظیر این البته به همان اندازه که طرفدار دارد منتقد هم دارد . در حالی که جامعه شناسان و مسئولان مرتبط با جوانان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج ، تجرد ، کاهش نرخ موالید و افزایش جرایم جنسی مرتبط با تجرد هشدار می دهند و با مشوق هایی مالی و معنوی سعی در افزایش آمار ازدواج دارند اما پاره ای از اقدامات در بخش رسمی جامعه درست بالعکس این رویکرد عمل می کند.
دردولت نهم و دهم که جداسازی جنسیتی با شدت بسیار زیاد در دانشگاهها اجرا می شد رضایت والدین ، دانشجویان و پایین آمدن آمار مشروطی و بالاخره کنترل اختلاط جوانان با یکدیگر به عنوان پایگاه مشروعیت طرح مطرح می شد.
البته هنوز هم با آنکه رویکرد کلی وزارت علوم به جداسازی جنسیتی تغییر کرده اما مناقشات بر سر انتصابات وزارت علوم وتغییرات روسای دانشگاه ها ورویکردهای جدید فرهنگی نشان می دهد منتقدان هنوز حضور جدی در عرصه تعیین کنندگی سیاستهای کلان فرهنگی دارند.
دنیای امروز دنیاییست که دیگر ارتباط انسانها با یکدیگر را نمی توان با دیوارهای فیزیکی محدود کرد درچنین دنیایی جداسازی جنسیتی در دانشگاهها تنها محروم کردن بخش بزرگی از جوانان از فرصت آشنایی های معقول وازدواج های موفق است.
گرچه مثالهای بسیاری از به بن بست رسیدن ازدواجهای افراد همدرس و هم دانشگاه می توان آورد اما از لحاظ آمار می توان همان مقدار مثال را نیز برای به بن بست رسیدن ازدواجهای سنتی آورد.
این مقوله هیچ گاه نمی تواند ارزشهای آشنایی زوجین در محیط دانشگاه را زیر سئوال ببرد همچنان که وجود ارتباطات نامشروع در دانشگاه هم نباید اصل حضور هر دو جنس در دانشگاه را زیر سئوال ببرد چرا که محیط های دیگر اجتماع نیز که در آن دخترها و پسرها حضور دارند اعم از خیابان و پارک و اجتماعات و نمایشگاهها و ......مستعد چنین روابطی هستند و از قدیم رسم بوده به خاطر یک بی نماز در مسجد را نبندند.
در چنین شرایطی نکته ای که با طرفداران جداسازی باید درمیان گذاشت این است که آیا در صورت جداسازی جنسیتی کامل در دانشگاهها آیا می توان کاهش آمار انحرافات جنسی در بین نسل جوان را تضمین کرد که به مدد این تضمین دانشجویان را از فرصت آشنایی معقول محروم کرد؟
بر اساس رویکرد های محدود کننده دانشگاه تنها مکان علم آموزیست اما واقعیت این است که علم آموزی تنها یکی از وظایف دانشگاه است که بر اساس آرای جامعه شناسان دانشگاه یکی از نهادهای بسیار مهم در فرآیند جامعه پذیری جوانان است.
در همین ارتباط توانایی ارتباط گیری ، تنظیم روابط با دیگران، فهمیدن شرایط اجتماعی دیگر نژادها ،جنسها و گروههای اجتماعی و بالاخره یادگیری مهارت های یک زندگی جمعی از اهداف مهم دانشگاه است.
بسیاری از دانشجویان در دانشگاههای تک جنسیتی این مهارتها را نمی آموزند و حداکثر در همان محیط دبیرستانی در جا می زنند و بسیاری از آنان که به فرآیند ازدواج سنتی اعتقاد ندارند در انتظار یافتن همسر مناسب ناگزیر از آزمودن دیگر محیط های اجتماعی هستند.
لذا به نظر می رسد تجدید نظر در رویکردهای محدود ساز و یکدست کردن سیاستهای فرهنگی همگام با فعال شدن دفاتر مشاوره و هدایت دانشجویی توسط افراد متخصص می تواند نهاد دانشگاه را در جهت انجام وظایف حاشیه ای اما مهم آن در تربیت نسل جوان سالم و کارآمد را یاری کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 112
    لااقل جلو اردوهای مختلط که باعث فساد میشه را بگیرن.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      76 8
      این «فساد»ی که می‌گی رو باز کن، یعنی بگو چی می‌شه، بعد منجر به چی می‌شه تا ته قضیه برو ببینیم آخر این «فساد» چیه؟ شاید هم فساد دیگران نیست و حسرت خوردن به حال دیگرانه!
  • سلام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    30 0
    سر اینترنت سلامت
  • بانوی ایرانی... IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    47 1
    عین سیب زمینی و پیاز جدا میکنن که چی بشه واقعا؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    35 1
    اگه یه کم دقیق تر نگاه کنیم، حتی میشه گفت در جهت ترویج هم جنس گرایی گام بر می دارن با سیاست های جدا سازی جنسیتی.
  • هموطن EU ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    23 1
    حتی لیلی و مجنون هم در مکتب با هم اشنا شدند و موفق ترین ازدواج ها همین ازدواج های دانشجویی است استادم می گفت عشق های مقدس از مکان ها مقدس اغاز می گردد
    • قباد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      6 2
      مگه مدرسه مقدس نیست؟ چرا اصلا از کودکستان شروع نشه؟
  • یه دانشجو A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    7 0
    خخخخخ با این کار فقط توهین به دانشجویان کردن متاسفانه افراط در هر زمینه ای فساد به بار خواهد آورد از یک طرف میان دختر و پسر رو از هم پنهون میکنن از یه طرف دیگه داد میزنن که چرا آمار ازدواج پایین اومده!!!! این راه اسلامی کردن نیست..نه نیست..
  • سورنا A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    14 0
    لابد پسر دخترها باید در رویایشان همدیگر را ببینند و عاشق هم شوند!آخه برادر من؟! چگونه وقتی دختر و پسر همدیگر رانبینند و با هم صحبت نکنند باید از هم شناخت پیدا کنند؟!؟
  • مباشری IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 7
    دانشگاه واسه رشد و پیشرفت ومثمر ثمر بودن واسه جامعه و رشد فکری و فرهنگی خود فرد هستش من خواهرم امریکاست و یک بار اونجا سفر کردم اونجا هم دبیرستان هاشون اتوبوس مدارس جدا هست و چند سال هست که رغایت میکنن چون میگن جلو شکوفایی رو میگیره وقرار نیست مردم واسه سکس برن دانشگاه که اقای بی نام گفته بودن رواج همجنس گرایی هستش ایشان باید برن تایلند هر از گاهی
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    8 0
    کلا مشکل فساد از جایی به اسم زمین شروع میشه کلا زمینو نابود کنیم همه چی حل میشه
  • فرشاد IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    6 0
    دوستانی که میگن دانشگاه "فقط" جای درس خوندنه،آیا همین امکانات ففقطی تو دانشگاه هست؟آیا من که مهندس مکانیک هستم رو یه بار دانشگاه دولتیم تو تهران برد کارگاه؟یه بار این استادا به ایده های ما گوش دادن؟ این صنعت صنعت که میگید به طرح های ما گوش داد؟من طرحامو الآن دادم شرکت طراحی ایتال دیزاین(بزرگ ترین شرکت خصوصی طراحی بدنه خودرو اروپا) ،ایشالله کارم درست شه میرم از اینجا. عشقم رو هم از دست دادم،دو تا جوون مذهبی پاک و بی آلایش و بی توقع، ولی بخاطر همین تفکیک و مشکلات مالی و ..از دستش دادم،دیدم هم به زندگی عوض شد. من فقط یه مثالم از جامعه هرکی از من میشنوه تا ازتون انتظارات بی جا و ..نکردن،تو همون جوونی و دانشجویی ازدواج کنین