انقلاب بزرگی رخ می‌دهد اگر دولت حمایت و همراهی کند

انتشار الکترونیک 3 عنوان از جدیدترین کتاب‌های تخصصی حوزه رسانه و تبلیغات از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استقبال اهالی مطبوعات و خبرگان حوزه ارتباطات مواجه شد.

دکتر شهیندخت خوارزمی در گفتگو با خبرآنلاین با ابراز خرسندی از انتشار این سه کتاب و در اختیار قرار دادن آن به صورت رایگان در فضای وب، آن را گامی مهم در روند تحول در بحث تبادل اطلاعات دانست و تاکید کرد: این اقدام باید خیلی زودتر انجام می​شد چرا که در دنیای کنونی ما محکوم به تغییر هستیم و خود به خود به سمت دیجیتالی شدن و حذف روش های سنتی خواهیم رفت.

دکترای روان‌شناسی و ارتباطات و روش تحقیق از دانشگاه ایندیانای امریکا افزود: بدون تردید امروز ما در بحث انتشار رایگان اطلاعات در فضای مجازی عقب هستیم اما خود این اتفاق آن هم از سوی دولت، نوید دهنده تسریع در جریان به روز شدن مدیریت فرهنگی در کشور است. به هر حال اگر این اتفاق به صورت یک جریان ادامه یابد و از آن حمایت شود، انقلاب بزرگی در حوزه آموزش و اطلاع رسانی در کشور رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه این روند باید سال ها قبل از سوی دولت آغاز می شد در خصوص تداوم این حرکت نیز گفت: باید سایر نهادها نیز از این روش الگوبرداری کنند و با حمایت از این  نگاه جامع، برای ترویج آن تلاش کنند.

خوارزمی در شرح این نکته توضیح داد: سال ها پیش در سخنرانی هایم اعلام کردم که «عصر انتشار اطلاعات و فروش از طریق چاپ کاغذی» به واسطه معضلات مختلفی از جمله هزینه های اقتصادی، کاغذ، هزینه های زیست محیطی، پیشرفت سریع فناوری های نوین ارتباطی و همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق وب، رو به پایان است و ما باید به سمت استفاده از ساحت های جدید ارتباطات و تبادل اطلاعات حرکت کنیم. البته برخی اثار نفیس و بازاری وجود دارد که حیاتشان به چاپ کاغذی است اما اگر هدف ما واقعا ارتقای دانش علاقمندان و مردم به صورت عام باشد، چه راهی بهتر از انتشار و عرضه رایگان.

مترجم کتاب «جابه جایی در قدرت»  در عین حال به برخی مشکلات و موانع این مسیر اشاره کرد و گفت: شاید در ابتدا منافع برخی به خطر بیافتد اما با توجه به سوابق مدیران مطبوعاتی فعلی، به نظرم از پس مشکلات و مقاومت ها بر می​آیند. او همچنین تاکید کرد: امیدوارم این اتفاق تا چند سال آینده به یک جریان غالب تبدیل شود اگرچه تحول در کشور ما کمی با کندی وارد می​شود اما پرشتاب پیش می رود. 

این مدرس ارتباطات در پایان نیز با تاکید مجدد بر اینکه این حرکت باید از دولت آغاز و در دولت و دستگاه​های مختلف دولتی نهادینه شود، به منابع محدود و همچنین مشکلات بودجه ای نیز اشاره کرد و این روش را راهی هدفمند، اصولی و همچنین دور اندیشانه ارزیابی کرد و  افزود: معاونت مطبوعاتی می تواند هزینه های مربوط به این بخش را صرف توسعه زیرساخت​های انتشار دیجیتال اطلاعات در کشور کند.

 

بنابراین گزارش، در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و دستیابی به جایگاه شایسته کتاب و کتابخوانی و نیز ارتقاء دانش تخصصی دست‌اندرکاران و دانشجویان حوزه ارتباطات و رسانه، 3 عنوان از جدیدترین کتاب‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در قالب الکترونیکی بر روی وب سایت «رسانه» قرار گرفت.

‌کتاب «گفتمان‌های رسانه: تحلیل متون رسانه»، نوشته «دونالد ماتسون» و ترجمه عبدالحسین کلانتری و بهزاد احمدی نام نخستین اثر از این مجموعه است که نویسنده در این کتاب با تأکید بر دانش انتقادی به معرفی طیف وسیعی از دیدگاه‌ها می‌پردازد و در فصول مختلف با بهره‌گیری از رهیافت‌های انتقادی در گفتمان رسانه‌ای تلاش دارد به پرسش‌های خوانندگان در آن بخش پاسخ گوید.

کتاب «هالیوود و امنیت، بازنمایی جوامع خاورمیانه در فیلم‌های اکشن هالیوود» نام دومین کتابی است که در دسترس مخاطبان قرار داده شده است. این کتاب توسط «کارین کوین ویلکینز» به رشته تحریر درآمده و توسط عبدالله بیچرانلو به فارسی برگردان شده است.

نویسنده در این کتاب با رویکرد کیفی و اجرای دقیق روش مصاحبه با گروه‌های کانونی، دریافت جمعی از مخاطبان آمریکایی فیلم‌های ساخته شده هالیوودی در ژانر اکشن را بررسی کرده و دریافت مخاطبان را درباره این آثار تحلیل می‌کند. سومین کتاب در این بخش به «مجموعه مقالات چهارمین همایش صنعت تبلیغات ایران» اختصاص دارد. علاقه‌مندان برای دانلود فرم PDF این کتاب‌ها می‌توانند به www.rasaneh.org مراجعه نمایند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =