مهندس مهدی فیروزان

معمولاً گفت وگوها و سخنرانی های دکتر محمود سریع القلم تا مدّت ها پس از اوّلین انتشار توسط رسانه ها و سایت ها و وبلاگ ها منعکس می شود. مخالف و موافق هم درباره مفاد و محتوای آن اظهار نظر می کنند. موافقان و مخالفان در نقد و بررسی جانب علمی و اخلاقی را نگه می دارند چون سخنان استاد از محدوده علم بیرون نیست.

گاه احساس می کنم برای یک سخنرانی یا مقاله، دکتر سریع القلم ساعت ها مطالعه می کند و مطمئناً از اطلاعات و آمار آخرین منابع معتبر خارجی هم استفاده می کند. لذا مخالف دلسوز هر قدر هم سیاسی و سیاست زده و دچار دگم حزبی باشد، در نقد ِاظهارات دکتر سریع القلم میل به فحاشی و عدم رعایت مبانی و مبادی علمی و خروج از آداب مؤدب نقد نمی کند چه رسد به تحریف و جعل و کذب.

دردآور است که می بینیم «رجا نیوز» رسانه ای منتسب به جریانی شناخته شده، طاقت شنیدن سخنرانی دکتر سریع القلم، استاد دانشگاه، را نمی آورد و خیلی زود به تحریف و تغییر محتوای آن دست می یازد.

اول اینکه متن کامل سخنرانی ایشان را هم شنیدم و هم خواندم و هیچکدام از نکات منتشره در رجا نیوز درست نبود و مرا یاد آن مثل قدیمی انداخت که مغرضی لا اله می گفت و الا الله را کتمان می کرد .

دوم آنکه فارغ از حب و بغض ها مرا به فکر انداخت که چرا باید در جامعه ای با عنوان اخلاق و دین و فتوت شاهد چنین روش های غیرعلمی و غیرامانت دارانه باشیم آن هم در شرایطی که فضای اینترنت به سرعت جعل حقیقت را رسوا و آشکار می کند.

در حالی که خبرآنلاین (اینجا) و پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه امام موسی صدر (محل سخنرانی اینجا )  و سایت های بسیار دیگری تمام سخنرانی را بی کم و کاست گذاشته اند و روزنامه ایران فردا مو به مو آن را منتشر خواهد کرد؛ رجا نیوز چرا و چگونه و با چه رویکردی دست به تغییر معنا و محتوای سخنرانی دکتر سریع القلم می زند؟

آیا مردم را ناآگاه می داند؟ آیا حافظه جمعی را مهم نمی شناسد؟ و یا برای اعتبار مطالب خود اعتبار قایل نیست؟ به هر تقدیر دلم به دردآمد و این بی انصافی را دور از اخلاق و فتوت دیدم. ای کاش درباره علت و ماهیت ظهور و بروز چنین ناهنجاری هایی همه بیندیشیم، خود را محاسبه کنیم و در این باره گفتگو کنیم.

پیشنهاد می کنم که خود استاد محمود سریع القلم چنین پدیده هایی را واکاوی علمی نمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. ت A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    80 12
    چرا ندارد؟ غیر از تحریف و دروغ سازی مگر شما از این سایت چیز دیگری دیدید تاکنون؟
    • پریسا A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      1 7
      شما برو سایت رجا نیوز توضیحشو بخون میبینی که عینا همونه و هیچ تحریفی نیست. اینم عنوان خبرش: هوچی‌گری رسانه‌های خاص علیه «رجانیوز»/ آیا واقعا رجا سخنان دکتر سریع‌القلم را تحریف کرده است؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    42 9
    کار رجانیوز تاسف آور است . این جماعت چه جوری دم از اخلاق میزنن؟!!!!!!
    • بی نام RO ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      0 4
      آخی، چقدر پاستوریزه و تمیز
  • سپیده A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    20 5
    واقعا درسته مصداق همین جمله اند که: غرضی لا اله می گفت و الا الله را کتمان می کرد
  • س. محمدی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    56 10
    این جریان افراطی تا دیروز که همه چیز به کامش بود سکوت کرده بود. کاش کسی پاسخ بدهد این نوع سایت ها از کجا منابع مالی شان تامین می شود. آگهی که ندارند پول از کجا می آورند؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    41 9
    دکتر سریع القلم از مفاخر کم نظیر کشورمان هستند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 7
    شما مگه تو این کشور زندگی نمی‌کنید؟ حرف آدم زنده رو دارن تفسیر می‌کنن، تحریف می‌کنن، حرف می‌سازن می‌ذارن تو دهن یارو.... اینا همه برای حراست از ارزش‌هاست، دروغ مصلحتی برای دفاع از کیان دین و انقلاب و نظام... البته چند وقتیه که مصلحت فراموش شده و فقط دروغه مونده.
  • بی نام FR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 6
    آقای سریع القلم بسیار قابل احترام و قابل توجه اند. من هم مقالات ایشان را می خوانم و هم سخنرانی ایشان را از نزدیک شاهد بوده ام. در مجموع امیدوارم بتوانیم از تحصیلات ایشان استفاده کنیم اما دو نکته به نظرم می رسد که بیان می کنم. اولا در دانشگاه های فرانسه که من از نزدیک دانشگاه های شهرهای نیس، مونپولیه و تا حدی پاریس 1و 2 را از نزدیک دیده ام کلاس ها و همایش ها همه به زبان فرانسه است و سطح زبان انگلیسی دانشجویان حتی دکترا اصلا آنطوری که مد نظر استاد سریع القلم است نمی باشد. ثانیا مقایسه امام موسی صدر (که بنده نیز به ایشان ارادت دارم) و تاثیر ایشان بر یک جامعه 3 میلیونی با نهادهای مختلف قدرت و مذهب نمی تواند مقایسه ای بی نقص با مصلحان کشورهایی مثل ایران با جمعیتی چندین ده برابر لبنان باشد. باتشکر
    • آرش IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      8 4
      دوست عزیز منظور دکتر سریع القلم عدم ارتباط با جامعه بین المللی است یعنی دانشجوی دکترای ما هیچ ارتباطی با منابع خارجی و کتب مرجع ندارد و فقط باید از ترجمه ها و مقالات داخلی استفاده کند. و حتماً انکار نمی کنید که وضع آموزش زبان انگلیسی در ایران بسیار اسف بار است. مضافاً اینکه در خیلی از کشورهای اروپایی زبان دوم زبان فرانسه یا آلمانی است هر چند که حتی آنها هم فی الجمله سطح زبان انگلیسی شان از جامعه علمی ما بهتر است. دوم اینکه روش اما موسی صدر مد نظر است نه بحث 3 میلیون یا 70 میلیون. اتفاقاً پوپولیسم در جامعه 3 میلیونی راحت تر جواب می دهد! عمده اینست که امام موسی صدر به هیچ وجه برای پیشبرد اهداف و شعارهایش از احاساسات مذهبی مردم سوء استفاده نکرد و سعی در فریب مردم نداشت.
    • محمدعلی مهتدی IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      7 3
      بحث روش وگفتمان است، چه مخاطبان یک میلیون باشند چه صد میلیون. امام موسی صدر به شدت با پوپوایسم در ستیز بود وبه انسان به عنوان موجودی که خداوند او را مورد تکریم قرار داده احترام می گذاشت( ولقد کرّمنا بنی آدم وحملناهم في البر والبحر وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا) در طول دوران مبارزاتش ودر همه سخنرانی هایش یک کلمه دروغ یا یک جمله عوامفریبانه پیدا نمی کنیم.
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 5
    در استراسبورك فرانسه نيز به هيج وجه دوره دكتري به انگليسي درس نمي دهند ضمن اين كه نبايد به زبان ملي خود بي اعتنايي كنيم ايشان در امريكا درس خواندند و بايد به انگليسي مسلط باشند و تحقير ديگر زبان ها بنام علم شايسته نيست
    • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      5 2
      ایشان کجا زبانهای دیگر را تحقیر کردند. این که شما علاوه بر زبان مادری و رسمی کشورتان به زبانهای زنده دنیا هم آشنا و یا مسلط باشید اصلا بد نیست
  • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 3
    خبرآنلاین لطف کن سری به همون سایت ارزشی بزن تا متوجه بشی براش سند هم داره! خیلی دروغ گو و بی چشم رو هستید میدونم نظرمو چاپ نمیکنید اما خودتون که حداقل میخونیدش شما مثلا ولایتمدارید؟ همین چندروز پیش بود که رهبرمون برای زبان فارسی ابراز نگرانی کردند اگه یکی از مشاورین احمدی نژاد این حرف رو زده بو چیکار میکردید؟؟ شما فقط نق زدن بلدید
    • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      1 1
      مطلب رجان نیوز، بر اساس ستون روزنامه اعتماد بوده.
  • بی نام LB ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    3 1
    بحث ایشون کاملا علمی است. یک عده به خودشان گرفتند برای همین جار و جنجال راه انداخته اند. امام موسی صدر هدف داشت، برای اصلاح وضع فجیع شیعیان لبنان، برای حفظ جانشان، برای جلوگیری از ظلم به آنها، برای بهتر شدن زندگی مردم و نه فقط شیعیان. برای آرامش و صلح و دوستی مردمان لبنان با ادیان و طوایف گوناگون. احمدی نژاد به نظر بنده شخصی بود که اگر هدفش خدمت بود، رفتارهایی داشت که مردم را دو دسته کرد. بر مخالفانش سخت گرفت و حتی بر موافقان و وزرای خودش راه نفس را بست. تفاوت بین احمدی نژاد و امام موس صدر از زمین تا آسمان است. از همه لحاظ، تیپ و هیکل و قیافه و شخصیت و کاریزما و التزام به اخلاق و اهداف و رفتار با اطرافیان و رفتار با دشمنان، کاملا با هم متفاوتند. آدم جمع کردن خیلی با آدم ساختن متفاوت است.