۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲

تسنیم نوشت:

 نشریه تایمز در مقاله ای به قلم آنتونی لوید در بغداد با عنوان جنگ در سوریه القاعده عراق را زنده کرد، ارتباط بین آن چه در سوریه می گذرد با آن چه در عراق جریان دارد را بررسی کرد.
به گزارش  پایگاه خبری العالم؛ آنتونی لوید مقاله نویس تایمز در بغداد در این باره می نویسد: نیروهای آمریکایی به صورت غیر مستقیم در شکل گیری یکی از فرماندهان اصلی القاعده در عراق و شاید بهتر بگوییم در کل منطقه خاورمیانه سهیم بودند، زمانی که آنها جوان 33 ساله عراقی بنام ابراهیم عوض علی البدری را دستگیر کردند او تنها یک کشاورز عراقی بود.

آنتونی در این مقاله می افزاید: نظامیان آمریکایی این جوان عراقی را برای مدت سه ماه درسال 2005 زندانی کردند، زندانی که ابراهیم در آن نگهداری می شد محل بازداشت بسیاری از اعضای القاعده بود، به گونه ای که در قاصله بسیار کوتاهی ابراهیم سلفی به یک تندروی رادیکالی مبدل شد، که ما امروزه وی را بنام "ابو بکر البغدادی" در عراق می شناسیم.

نویسنده این مقاله در تایمز می افزاید: بعد از مدتی کوتاه البغدادی موفق شد با کمک "ابوعبد الرحمن البلاوی" که یکی از افسران سابق ارتش عراق بود، بزرگ ترین و نیرومند ترین گروه مسلح وابسته به القاعده بعد از تشکیل طالبان در افغانستان درسال 2001 را روی کار آورد.

آنتونی در ادامه می نویسد: فعالیت این گروه عراقی بعد از حضور گسترده نیروهای آمریکایی در عراق در سال 2010 متوقف شد، اما بعد از گذشت سه سال به دلیل جنگی که در سوریه آغاز شده بود این گروه کارش مجددا شکل گرفت، این گروه با جذب نیروهای جدید از کشورهای دیگر فعالیت خود را با نام جدید دولت اسلامی در عراق و شام ( داعش ) آغاز کرد. 

لوید در پایان این مقاله می نویسد: این سازمان فعالیت خود را گسترش داد تا عمق خاک سوریه را هم در بر بگیرد، حتی این سازمان طرحی را در عراق آغاز کرد بنام "شکافتن دیوارها" و براساس این طرح به 8 زندان در داخل عراق حمله کردند و زندانیان این زندان ها را آزاد کردند، که در بین این زندان ها زندان ابو غریب بود که 500 زندانی وابسته به القاعده را در یک روز آزاد کردند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    18 11
    امریکا حامی نخست و واپسین تروریست ها در هر کجا و هر زمان
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 4
    آمریکا و اروپا فعلا"از معرکه دست اندازی القاعده وگروههای مرتبط با آن بدور هستند ولی این وضعیت ابدی وپایدار نیست.