یک روز پس از انتشار گزارشی از فعالیت های یک دلال اعضای بدن، انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در گزارشی که روزنامه شرق منتشر شده بود، یک دلال اعضا ادعا کرده بود ماهی ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و هر عضوی که فردی بخواهد را می تواند پیدا کند. از زنده و مرده. (مشروح این گزارش را اینجا بخوانید)

اما اکنون داریوش آرمان، دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به این گزارش و ادعاهای مطرح شده در آن واکنش نشان داده است. به عقیده او قاچاق اعضا عملا غیرممکن است.

آرمان دراین باره به فارس گفت: این گزارش بسیار تأسف آور است زیرا به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد،روند اهدا و پیوند عضو یک روند بسیار سختگیرانه تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دارد که عملاً قاچاق این اعضا و خرید و فروش آن را غیر ممکن می‌کند.

او گفت: تاکنون 32 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است و اکنون به جایی رسیده‌ایم که سالانه نزدیک به نیمی از این پیوندها از افراد دچار مرگ مغزی و با رضایت خانواده و اولیای دم آنها انجام شده است، خانواده‌هایی که بعضاً حتی هزینه کفن و دفن عزیز از دست رفته‌شان را هم نداشتند اما بدون چشمداشت و بدون اینکه ریالی بخواهند به اهدای عضو عزیزشان رضایت می‌دهند.

به گفته دبیرهیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی خرید و فروش اعضای بدن افراد مرگ مغزی به هیچ عنوان صحت ندارد: ما از وزارت بهداشت به عنوان متولی این موضوع انتظار داریم که هر چه سریعتر این ادعاها را بررسی کنند و پاسخ روشنی برای تنویر افکار عمومی ارائه کنند و اگر دستان آلوده و ناپاکی وجود دارد خیلی سریع با متخلفان برخورد کنند. همچنین وزارت بهداشت باید از مسئولان رسانه‌ای که با انتشار چنین مطالب کذب و غیر کارشناسی به تشنج در جامعه و تشویش اذهان عمومی اقدام می‌کنند رسماً شکایت کنند.

آرمان گفت: انتشار چنین مطالبی واقعاً ویران کننده است و به خصوص به روحیه خانواده‌هایی را که به اهدای اعضای عزیزشان بعد از مرگ مغزی رضایت داده اند، آسیب می‌رساند و اولیای متوفیان دیگری که یکی از اعضای خانواده شان دچار مرگ مغزی می‌شود را در اعلام رضایت برای اهدا دچار تردید می‌کند.

او گفت: اکثر پزشکانی که دست اندرکار پیوند عضو در ایران هستند از پاک‌ترین، متعهدترین و دانشمندترین افراد در جامعه پزشکی هستند به طوری که برای یک عمل پیوند مبالغی در حد یک تا دو میلیون تومان می‌گیرند و هدف اصلی شان نجات جان یک انسان است بنابراین چنین اتهامی به جامعه پزشکی می‌تواند عواقب خطرناکی در جامعه داشته باشد.

آرمان گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از این رسانه شکایت خواهد کرد و از آن می‌خواهد این دلال را به مراجع قضایی معرفی کند. از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به خصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که پیشتاز امر اهدا از مرگ مغز است هم می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند با خاطیان در رسانه یا بیمارستانها برخورد قاطع و جدی کنند.

گفتنی است مخاطبان خبرآنلاین به این گزارش واکنش های متفاوتی داشتند، برخی گزارش را غیرواقعی توصیف کردند و بسیاری هم دلالی و قاچاق اعضای بدن انسان را غیرانسانی دانستند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    23 1
    ای کاش این فرد از خدا بیخبر و شیاد دستگیر و به سزای اعمال غیر انسانیش برسد .
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    10 3
    آقا این پولها که بطور رسمی رد و بدل نمیشه که شما بفهمید قضیه چیه
  • بی نام EU ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    قلبی که با مراحل کاملا قانونی پیوند می شود به سختی می تواند با بدن بیمار کنار بیاید چه رسد به قلب پیوندی قاچاق. به نظر من گزارش مذکور دروغ است.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    یعنی چی که روزنامه باید طرف رو معرفی کنه؟ اگه شما خیلی واردین خودتون برید پیداش کنید. وظیفه روزنامه خبر رسانیه نه جاسوسی! از طرفی اینکه یک روزنامه بیاد کثافت کاریهای جامعه رو نشون بده کار بدی می کنه؟ همه باید چشمشون رو رو واقعیت های جامعه ببندن تا یک وقت خدای نکرده کسی فکر نکنه جامعه ما "مدینه فاضله" نیست؟!...بارها رسانه های آمریکایی با سران القاعده(بن لادن رو مطمئن نیستم)مصاحبه کردن در حالی که ارتششون در به در دنبال اونها می گشت. یک نفر هم نرفت به رسانه ها بگه محل سران القاعده رو لو بدین تا برین بگیریمشون!
  • پزشك مديكال انكولوژيست IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    من گزارش شرق رو خوندم. كاملا واضحه كه در تهيه اين گزارش غلط و غلو وجود دارد. مثلا ايشان گفتند براي سرطان ريه ريه پيوندي پيدا ميكنم كه كاملا مشخصه اشتباهه و در كانسر ها اصلا پيوند مطرح نيست. اينكه تو هر بيمارستاني يه كسايي باشند كه مثلا مرگ مغزي هاي آي سي يو رو آمارشون رو بدن خيلي عجيب نيست اما اينكه فكر كنيم كه همه آدما ( از جراح تا كسي كه عزيزش رو از دست داده )منتظره تا اين آدم يه پولي بزاره كف دستش خيلي غلو شده هست. بد نيست يه نگاهي دوباره به فيلم بودن يا نبودن كنيد تا كرامت انساني و ارزش آدمهايي كه بي چشم داشت ميبخشند رو درك كنيم.
  • پزشک جراح پیوند IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 0
    قاچاق عضو در ایران اصلا امکان ندارد. قلب حداکثر 4 ساعت، کبد 12 ساعت ، پانکراس 12 ساعت و کلیه 24 ساعت فرصت دارد تا در بدن فذد گیرنده پیوند زده شود. هیچ فرد سرطانی کاندید پیوند نیست مگر در یک مورد خاص (سرطان سلولهای کبدی که اندازه کمتر از 5 سانتی متر داشته باشد). بنابر این تمام مطالب این مقاله کذب محض است. امیدوارم انجمن پیوند اعضا با پیگیری نسبت به جلوگیری از نشر اکاذیب اینچنین جلوگیری کند تا ذهن مردم نسبت به پیوند تغییر داده شود و بیماران لیست انتظار پیوند از نعمت پیوند از بیماران مرگ مغزی محروم نشوند. در مورد هزینه پیوند هم باید بگویم من برای هر پیوند کلیه کمتر از 200 هزار تومان دریافت می کنم که از عمل آپاندیسیت هم کمتر است.
    • امیر از اصفهان RS ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      0 0
      ایشان دکتر کاکایی هستند جراح در زمینه های پیوند کبد، کلیه، پانکراس، صحیح می فرمایند.