۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
طول و عرض یک قرن زندگی

1- ابعاد زندگی پروفسور رضا در دو بخش علمی و فرهنگی قابل بررسی است.



ایشان از طول و عرض زندگی خود بهترین بهره را برده اند. بررسی این زندگی صد ساله قابل تامل است.
موقعیت علمی، فرهنگی، اجتماعی ایشان ایجاب می کند وی و نحوه عملکرد اینگونه افراد در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی موضوع پایان نامه های متفاوت و در معرض ارزیابی و حلاجی قرار گیرد.
2- ما کمتر از شخصیت های بزرگ خود بهره می بریم. آثار آنها را نمی بینیم یا کم می بینیم بنده به بخش فنی و مهندسی آن اشاره نمی کنم که در این حوزه دانشگاه صنعتی شریف سالها قبل کتاب قطوری در شناسایی آثار و احوال ایشان منتشر کرده اما در زمینه علوم انسانی چندین کتاب و مقاله ارزشمند نوشته اند که نکات بدیعی دارد. مثلا همین مقاله مناظره اصحاب "علم و دین" که ایشان بعنوان دانشمند مومن نوشته اند و بنده حدود 18 سال قبل در مجموعه "غرب و غرب شناسی" منتشر کردم مقاله بسیار دقیق و آموزنده ای است. نگاه به دین و کارآمدی آن در عصر حاضر و نحوه نگاه به علوم و تکنولوژی که مشکل امروز برخی جوانان است.
3- نکته دیگر مساله "غرب" و "تکنولوژی" و "مدیریت غرب" است که باز در این زمینه ایشان عصاره تجربه و دانش اند. با ریز بینی و ژرف نگری این مساله مهم را ارزیابی کرده اند. اینکه مثلا غرب زدگی، غرب گرایی و یا بالعکس غرب زدایی و غرب ستیزی نتیجه اش چه شد؟ آثارش چیست نسل ما در مواجهه با آن چه باید بکند؟
4- مسئله "زبان فارسی" که بنیاد فکر و عمل ما بران است از جمله علایق این مرد بزرگ است. بسیاری از ترجمه هایی که حتی از بزرگان داریم به دلیل عدم اشراف عمیق به زبان و ادب فارسی الکن و نارساست و ایشان در این زمینه آثار مفیدی دارند، "مهجوری و مشتاقی" "حدیث آرزومندی" "برگ بی برگی"، نگاهی به شاهنامه، محمد اقبال و ...
5- "قناعت و صناعت" و تثثبیت این دو در زندگی علمی ایشان متبلور و متجلی است. این نهضتی که اخیرا در اروپا پدید آمده تحت عنوان "مینی مالیست" ها که از تجمل گریزانند و به زندگی ساده و شاد و دور از مصرف زیاد معتقدند. من منزل ایشان را که دیدم در عمل به این مهم رسیدم، کتابخانه بسیار پر محتوی و کتاب های نایاب و دست نوشته هایی از استاد مطهری واستاد فروزانفر و جلال همایی و زندگی ساده و بی تکلف در غرب.
6- استفاده از استادان بدون مدرک اما شاخص توسط ایشان در دوران صدارت دانشگاه تهران واقعه مهمی بود. اینکه طلسم اداری و سیطره تفکرات قالبی شکسته شود و شخصیت هایی مثل استاد مطهری- استاد فروزانفر، استاد فاضل تونی و ... بیایند به دانشگاه و تحول ایجاد شود. نکته ای که هنوز هم با مدرک گرایی و سیطره کمیت در مقالات علمی مشکل گزینش استادان متفکر است.
7- مسئله ضرورت "جهانشناسی و مدیریت" شخصیت ایشان چند بعدی است و به دلیل تکاپو و جدو جهد تام و تمام ایشان از همان دوران نوجوانی و جوانی و سفرهای مختلف و متنوع در خلال قریب یک قرن و مدیریت در مصادر مختلف در سطح کشور و جهان تجربیات و دانش گرانقدری در ذهن و ضمیر خود دارند که کشف و ارائه مناسب این نکات برای جوانان مفید و ارزشمند است. ایشان تاکید می کند که اگر جهان را خوب می شناخت به گونه ای دیگر عمل می کرد و حالا جوانان راه نرفته را با بصیرت بپیمایند.
8- "دانش مدیریت" برای بقای خود عمیقا به پژوهش های علوم دیگر وابسته است. علی رغم نتایج روشن تحقیقات رفتاری دانشمندان مدیریت در دهه 60 و 70 هنوز در برخی زمینه ها نوعی رکود و انجماد حکم فرماست که بایستی با تعامل چند رشته ای و بین رشته ای و بهره بری از بزرگان و متفکران جامعه شناس، روانشناس، فیلسوف و اهالی فرهنگ به رفع این معضل کمک کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    6 0
    ما بيشتر به خارجي ها نظر داريم و از نخبگان خود غفلت مي كنيم ..