چرا عرب​ها از توافق هسته​ای ایران نگرانند؟ مدیر سابق وزارت خارجه پاسخ می​دهد

پس از توافق هسته​ای ژنو برخی کشورهای عرب منطقه دچار نگرانی شدند و حتی خواستار حضور در مذاکرات آتی هسته​ای با ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از سوی دیگر بحران سوریه بسیاری از کشورهای منطقه را رو در روی یک دیگر قرار داده است. جاوید قربان اوغلی که از دیپلمات​های با سابقه وزارت خارجه است در این باره به خبرآنلاین گفت: فصل مشترک این دو مسئله تبدیل شدن ایران به یک قدرت بلامنازع منطقه​ای است. آنچه که مایه نگرانی بعضی از کشورها شد، این بود که آن​ها احساس کردند که ایران یک قدرت هژمونیک می​شود. این به چند دلیل بود. اول آنکه ایران توانسته است به تایید تمامی قدرت های جهان دست برتر را در عراق داشته باشد. عراق تنها یک کشور نیست. عراق و ایران با همدیگر نزدیک به یک چهارم ذخایر شناخته شده نفت جهان را دارند.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه در بحران سوریه که نزدیک به سه سال از آن می​گذرد، ایران علیرغم اراده قدرت​های بزرگ منطقه​ای و بین المللی که صراحتا از ضرورت تغییر قدرت در سوریه صحبت می کردند و فکر می​کردند که با رفتن اسد مشکلاتشان حل می​شود، از اول در کنار سوریه ایستاد و یکی از مولفه های تاثیر گذار بر بقاء  اسد شد. در این بحران که یک طرف آن، ایران به همراهی چین و روسیه از یک طرف و  آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی منطقه با تمام حجم سرمایه​گذاری​ها طرف دیگر هستند؛ عملا ایران ، روسیه و چین تا کنون برنده هستند.

قربان اوغلی همچنین گفت: نکته بعدی این است که ایران 10 سال است که با چالش هسته​ای روبروست. این پرونده، چالش بسیار مهمی است و فراز و نشیب​های زیادی هم داشته است. ما یادمان نمی​رود که بعد از توافق پاریس که در آن زمان آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکره کننده با سه کشور اروپایی بود، ما برنامه خود را تعلیق کردیم. اما آن​ها بعد از دوسال تعلیق صراحتا گفتند که منظور ما از تعلیق، تعطیل بود. یعنی خواست واقعی غرب برچیده شدن تمام فعالیت​ها بود. اما مقاومت این مردم و ایستادگی ما بر خطوط قرمز در مسئله هسته​ای مانع این خواست آن​ها شد. البته در این میان ما هم بی تدبیری​هایی داشتیم. متاسفانه در دولت نهم و دهم سیاستی در پیش گرفته شد که گویی در سیاست خارجی باید فضا بگونه​ای بشود که داور دست ما را بالا ببرد و سناریو برد- برد جایی در راهبرد ما نداشت. در صورتی که می شد  این مسابقه دو پیروز داشته باشد و دست دو طرف بالا برود که در این صورت هم برنده واقعی هم ما بودیم چراکه این ما بودیم که تحت فشار بودیم و می​خواستند ما را از حقمان محروم سازند. الان چرا کشورهای منطقه نگرانند؟ به این دلیل که می​بینند ایران دست بالا را در عراق دارد، توانسته​ است بحران سوریه را مدیریت بکند، در مقابل تمام فشارهای غرب و تحریم​ها توانسته است سربلند بیرون بیاید. ترجمان این در صحنه بین المللی یعنی تبدیل شدن ایران به یک قدرت بلامنازع منطقه​ای.

مشروح گفت و گوی این کارشناس مسایل بین الملل در کافه خبر به زودی منتشر خواهد شد.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    6 0
    متن جواب رو نخونده من جواب خودمو میدم : متاسفانه طی این هشت سال دیپلماسی غلط ایران در سیاست خارجی باعث شد که هر روز ایران منزوی تر بشه در جامعه جهانی ، و از اون طرف عربها قدرت بیشتر ی در منطقه پیدا کردن لذا نگران این موضوع هستند که ایران قدرت پیشینشو به دست بیاره و اینا برن رده دوم .
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    7 0
    چون انها سالهاست در غياب ايران و با وجود مناقشه اتمي؛ دارند نفت گران ميفروشند.