دکتر نصر الله پور جوادی درباره اولین سفر خود به نجف و دیدار با مراجع در گفت وگو با خبرآنلاین به نکات جالبی اشاره کرد.

این استاد فلسفه و محقق که در میزگردی درباره «تاثیر و نقش کنگره غدیر نجف» در کافه خبر خبرآنلاین شرکت کرده بود، درباره چگونگی طرز تفکر علمای نجف در عصر حاضر با توجه به سفر و دیدار اخیرش به عراق اظهار نظر کرد و گفت: «علمای نجف می گویند ما به عنوان شیعه باید رفتارمان را عوض کنیم، این برای من واقعا شگفت آور بود. اصلا انتظارش را نداشتم که یک دفعه بروم در یک خانه قدیمی در نجف و یک همچین صحبت هایی را بشنوم. »

پورجوادی در این باره گفت: «موضوعی فکر من را سال هاست به خودش مشغول کرده که در صحبت های دو تن از مراجع جناب آیت الله حکیم و آقای فیاض نیز همان را شنیدم. که آن موضوع این است که تشیع به عنوان یکی از مذاهب اسلامی که می خواهد در این جهان زندگی کند، چه کار باید انجام دهد؟»

وی در ادامه افزود: «ما در ایران در این 30 سال گذشته صحبت دیالوگ کردیم، گفت و گوی ادیان داشتیم، صحبت از تقریب کردیم. بارها صحبت تقریب مذاهب اسلامی در ایران شده است و گفت و گو با ادیان دیگر. خیلی ها را دعوت کردیم که من در اکثر آنها هم شرکت کردم. مسیحی ها از جاهای مختلف به ایران آمدند. ما به کشورهای مختلف رفتیم برای این طور گفت و گوها. به هر حال می خواستیم ببینیم ایران به عنوان یک کشور شیعه و ما به عنوان شیعه در این فضای جدیدی که در دنیا به وجود آمده، باید چه رفتاری داشته باشیم، چه برخوردی با ادیان و مذاهب دیگر داشته باشیم. من متوجه شدم که این مساله برای آقایان آنجا مطرح است. نه تنها مساله برایشان مطرح است، بلکه برایش جواب هم دارند.»

دکتر پورجوادی درباره پاسخ علمای نجف به این موضوع گفت: «پاسخشان این بود که ما دیگر نمی توانیم مثل گذشته رفتار کنیم. جامعه ما تغییر کرده. ما همسایه شدیم و به هم نزدیکیم. نمی توانیم بنشینیم که آنها یکی از ما را بکشند و ما یکی از آنها را بکشیم. بعد همین طور در کوچه دعوا باشد. این طور نمی شود زندگی کرد. جوابشان هم این است که ما باید به نحو دیگری عمل کنیم. ما به عنوان شیعه باید رفتارمان را عوض کنیم. »

وی درباره روشن بینی علمای نجف عنوان کرد: «این برای من واقعا شگفت آور بود. اصلا انتظارش را نداشتم که یک دفعه بروم در یک خانه قدیمی در نجف و یک همچین صحبت هایی را بشنوم. اولا این صحبت ها را ما جسته گریخته شنیده ایم ولی اینکه دو تا از مراجع بیایند اینطور صحبت بکنند بدون هماهنگی، من نشنیدم. تقریبا مضمون صحبت های هر دو یکی بود. یکی صحبت دهکده جهانی کرد و اینکه شیعه باید چه کار کند در جهان کنونی. که مساله فوق العاده مهمی بود که رویش انگشت گذاشته بودند.
آقایون به یک مساله مهمی توجه داشتند که شیعه و به طور کلی اسلام و کلی تر دین و دیانت در گذشته در یک جامعه خاصی زندگی می کرد که در و پیکر آن جامعه باز شده و اشخاص وارد یک ساحت جدید شدند و چون وارد یک جامعه جدید شدند، رفتارهایشان باید به اقتضای این جامعه جدید تغییر کند و نمی شود دیگر مثل گذشته باشند.»

پورجوادی درباره مشکلات تبلیغی کشور گفت: «ما مشکلاتی داشتیم به عنوان حکومت شیعه، اشخاصی را به عنوان نمایندگی های جمهوری اسلامی فرستادیم رفتند پاکستان و کشته شدند. این یک چیز سابقه دار است. تقریبا من می توانم بگویم که نوع تبلیغاتی که ما در جمهوری اسلامی برای شیعه داشتیم موفقیت آمیز نبوده است. عراقی ها به همین زودی متوجه شدند. وقتی می گویند که ما باید به نحوه دیگری رفتار و عمل بکنیم یعنی متوجه شده اند. شاید از تجربه جمهوری اسلامی دارند استفاده می کنند. شاید متوجه شده اند که جمهوری اسلامی وقتی که می رفت و تبلیغ می کرد و یک طرفه می خواست پیغام را برساند، دیالوگ نداشت با مذاهب دیگر بلکه یک طرفه می خواست کار کند و موفقیت آمیز نبود. این را آقایون متوجه شدند.»

متن کامل سخنان مطرح شده در این میزگرد را اینجا بخوانید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    21 3
    تقریب مذاهب؟؟ وقتی اساتید دانشگاه رسما مذاهب دیگه رو انکار میکنند و خودشونو مومن واقعی میدونن؟؟
  • بی نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    11 3
    مگر نجف به فریاد برسد بقیه راهم نمی نویسم چون منتشر نمی کنید!
  • عباس IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    8 3
    سلام،تشیع تنهامذهب زنده وپویای اسلام است که شرایط زمان،سطح آگاهی عمومی،تکنولوژی و...رادر بحث های فقهی درنظرمی گیردوباصطلاح بروز وآنلاین است.علمای بزرگوار شیعه بایدباجوانان رابطه عمیق تری برقرار کنندوبه نیازهای منطقی آنان پاسخ دهندتاجلوی دین گریزی جوانان رابگیرند.گفتار،رفتاروتوصیه های بزرگان دین نبایدبشکلی باشدکه این تصوردرذهن جوانان ایجادشودکه تشیع دین غم وغصه وعزاداری است وجوان فکرکند که اگربخواهدشیعه واقعی شودبایدشادیهایش راکناربگذاردودرطول 365 روزسال مغموم وعبوس ودائم عزادار باشدوبرای اینکه به شادیهاوهیجانات جوانی دست یابداعتقادات مذهبی خودراکلا کناربگذارددیگراینکه دخالت وورودعوام وافراد قشری وبیسواد وکم سوادرادرمدیریت دین بایدکنترل کردوجلوی خرافات راکه موجب دین گریزی جوانان است گرفت.
  • عقیق A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    5 9
    یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم . اگر گوش شنوایی بود سخنان و مواضع تخصصی مرجعیت دینی و سیاسی جهان تشیع حضرت آقا خامنه ای ما را بس بود . آقایان هم اگر دقت نظر داشتند احتیاج نبود برای کسب نقشه راه شیعیان مثل مارکوپولو سفر کنند !!!! این صحبتها را از دیدگاه منطقی تر چند سال است که حضرت آقا فریاد می زنند ولی کو گوش شنوا .