فارس نوشت:

تلاش منتقدان اسرائیلی توافق ایران با 1+5، برای دشمن جلوه دادن رئیس جمهور آمریکا و سخن گفتن آنها درباره یافتن جایگزین برای واشنگتن، روزنامه هاآرتص را به واکنش واداشت تا مانع انتقاد علیه باراک اوباما شود.
 روزنامه «هاآرتص» در گزارشی به تحلیل واکنش مخالفان آمریکایی و اسرائیلی توافقنامه ژنو پرداخت و نوشت: بعد از توافق در ژنو، در روزهای اخیر شاهد اعتراض هماهنگ احزاب راستی در اسرائیل و آمریکا هستیم برای اینکه وجهه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را تخریب کنند. تحلیل‌گران آمریکایی و اسرائیلی نیز درباره خیانت او به اسرائیل و عربستان سعودی می‌نویسند.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: این نگرانی ناگهانی احزاب راستی اسرائیل برای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس قابل لمس است. کارشناسان اسرائیلی مدعی هستند اوباما گزینه نظامی را رها کرده است هر چند خلاف آن را می‌گوید. روزنامه «اسرائیل هیوم» حتی در تیتر خود نوشت، اوباما با ایران هسته‌ای مصالحه کرد. هدف این گروه شفاف است که این هدف نیز با دستور کار کلی آنها مطابقت دارد و آن اینکه اسرائیلی‌ها را متقاعد کنند اوباما دشمن ماست و نمی‌توانیم به آن اعتماد کنیم بنابراین نباید به تعهدات واشنگتن یا دیدگاه‌های آن درباره مناقشه اسرائیل - فلسطین توجه کنیم.

هاآرتص در ادامه با طرح این سئوال که «اگر حمایت آمریکا را نداشته باشیم، چه کار خواهیم کرد؟»،‌ نوشت: آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل اکنون به این پرسش پاسخ داده و گفته «ما به دنبال دوستان جدید هستیم». احتمالا اشاره او به روسیه و چین است که به خاطر رای‌های خود به نفع اسرائیل در نهادهای بین‌المللی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرفته تا شورای امنیت، مشهور هستند. شاید اشاره او به اتحادیه اروپا نیز باشد که دیدگاه‌های آن درباره شهرک‌سازی برای اسرائیل خوشایند بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: تلاش برای به نمایش در آوردن تصویری که در آن آمریکا ناگهان سال‌ها تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده است و به دوستان خود در خاورمیانه و به ویژه اسرائیل پشت کرده است، نه تنها ناعادلانه است بلکه هوشمندانه نیز نیست. ناعادلانه است چراکه این تصویر اشتباه است. نه تنها این تئوری فاقد هر گونه مبنایی در واقعیت است بلکه به منافع حیاتی اسرائیل لطمه می‌زند.

این روزنامه مدعی شد: عدالت بسیاری در انتقاد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از توافقنامه ژنو وجود دارد، اینکه توافقنامه مشکل‌ساز است و دلیلی برای خوشحالی وجود ندارد. این انتقاد، با این نتیجه‌گیری که اوباما مسیر خود را تغییر داده است و قصد دارد ایران هسته‌‌ای را بپذیرد، فاصله دارد.

ها‌آرتص افزود: توافقنامه (ژنو) ایده‌آل نیست اما منطقی است و به معنای آن است که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت. امکان دارد که اوباما اشتباه کرده باشد - زمان نشان خواهد داد - اما نمی‌توانیم حق و وظیفه او برای آزمودن این روش را انکار کنیم و این دلیل نمی‌شود که همه نوع افترایی به او بزنیم و تئوری‌های عجیب و غریب بدهیم.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه به تشریح دومین استدلال خود درباره هوشمندانه نبودن انتقاد علیه اوباما پرداخت و نوشت: چنین تئوری‌های عجیب و بی‌اساسی، پیش‌گویی‌های شخصی است. منافع عالی اسرائیل در ارجاع دائم به تعهد اوباما مبنی بر استفاده از همه عناصر قدرت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و نیز متقاعد کردن کل جهان به ویژه ایران است که رئیس جمهور آمریکا بلوف نمی‌زند.

هاآرتص نوشت: آیا این به نفع اسرائیل است که مدعی شویم اوباما با ایران هسته‌ای صلح کرده است؟ اگر خدایی نکرده، این مسئله صحت داشته باشد، اسرائیل دو گزینه پیش رو دارد که یکی بدتر از دیگری است. به جای آن ما باید به واقعیت باز گردیم و بر اساس اطلاعات و قضاوت خوب، اقدام کنیم.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يه مامانه IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    24 2
    اينكه اسراييل بخاطرمذاكرات ژنودنبال جايگزينى بجاى آمريكاست يه روى سكه اس ،خدامىدونه روى ديگرسكه چيه؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    16 4
    روی دیگر سکه بلائی بود که سر جان اف کندی آوردند این بار سر اوباما می آورند
  • meysam CN ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    6 0
    سلام خواهش من از مسئولین این است که مقایسه ای بین امریکا وانگلستان وفرانسه بکنند اگر از من بپرسید میگویم فرانسه دشمن ترین چه کشوری اسراییل را اتمی کرد ؟فرانسه چه کشوری به صدام بهترین اسحله خود را داد ۰(میرازو سوپر اتادارد که نیروی هوایی ما را مشکلات فراوان روبرو کرد و باعث شهادت بیشتر خلبانان ما شد فرانسه چه کشوری به منافیقین اعتبار داد ؟فرانسه امروز چه کسی از هرکسی دوست تر وهم نوا تر با اسراییل است ؟فرانسه بنی صدر کجاست؟فرانسه
  • امیر A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 1
    اسراییل بدنبال کسی که همیشه بر علیه ایران کار کنه و اصلا دیپلماسی براش مهم نیست.......
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 1
    به کوری چشم اسرائیل، ایرانی آباد و صلح دوست خواهیم داشت