دکتر نصرت الله تاجیک در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تحلیل مناقشات ایران و امارات درباره حاکمیت بر جزیره ابوموسی نوشته است.

این دیپلمات سابق کشورمان در آغاز مطلبش نوشته است:
«حاکمیت بر جزیره ابوموسی از سوی ایران امری مختومه و تمام شده است و این مسئله هیچگونه تفسیر بردار نیست ولی ترتیبات اجرائی یادداشت تفاهم و چگونگی و نحوه اجرای محلی آن در جزیره قابل مذاکره بوده و هست. مسئله سوء تفاهم بین ایران و امارت در زمینه ابوموسی حاصل یک تفاوت در تفسیر تفاهم نامه است نه اختلاف در مورد حاکمیت و سلطه موثر بر سرزمین مورد منازعه. دولت امارت با اجیر ساختن تعدادی از ملیتهای گوناگون و اعزام به جزیره به عنوان سکنه در سال 1371 به نقض بنود یادداشت تفاهم ایران و شارجه و نیز خدشه دار کردن روح حسن تفاهم دو کشور اقدام نمود. که متاسفانه این اشتباه را با سیاسی کردن موضوع سوء تفاهم و کشاندن آن به محافل و مجامع منطقه ائی و بین المللی در صدد فشار سیاسی بر ایران بر آمد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«مسئله اختلاف بر حاکمیت جزیره ابوموسی در بین سال های 1904 تا 1971 مناقشه ایران و انگلیس بود که در سال 1350 شمسی به موجب تفاهم نامه 1971 بین ایران و شارجه که از جهت حقوق بین المللی همان اعتبار سایر معاهدات نظیر قرار داد و غیره را دارد حل و فصل شد. شارجه نیز در آن زمان هم اهلیت امضای آنرا داشته و هم با اجازه دولت انگلیس که در تحت الحمایگی اش قرار داشته اقدام به امضای آن نموده است و از نظر حقوق بین الملل هنگامی که در خصوص یک سرزمین قراردادی وجود داشته باشد دیگر آن سرزمین مورد نزاع و مناقشه نخواهد بود.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 1
    پس ما میتونیم آذربایجان رو آلان پس بگیریم ؟؟ درسته ؟
  • امیر سرخ دل RO ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    7 1
    چرا سیاستمدارامون راجع به بحرین هیچی نمیگن مگه بحرینو ندادیم که این 3 جزیره جزء خاک سرزمینی ما باشه
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    12 1
    ما چرا این جزایر رو به سرعت تبدیل به مکان های گردشگری ایرانی نمیکنیم؟ چرا مقامات کشور ما زود به زود به این جزایر ایرانی سفر نمیکنند؟ از چی چیز میترسند؟