محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر هفتمین جشنواره سینماحقیقت در نشست خبری این جشنواره درباره موضوعاتی که ابهامات حاشیه‌ای این مرکز محسوب می‌شود صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری جشنواره هفتم سینماحقیقت یازدهم آذرماه در محل مرکز گسترش با حضور دبیر جشنواره و خبرنگاران برگزار شد و این فرصتی را برای اهالی رسانه و مدیر مرکز فراهم کرد تا بسیاری از صحبت‌های نگفته مطرح شود.

خروج مخفی یک فیلم از مرکز و حاشیه‌هایش

طباطبایی‌نژاد درباره حاشیه‌هایی که پس از معرفی هیات انتخاب و داوری جشنواره سینما حقیقت مطرح شد‌ و برخی سایت‌ها به مدیران سابق این مرکز نقدهای تندی را وارد کردند، گفت: «اینکه دوستان ما را زیر ذره‌بین دارند خیلی خوب است، وظیفه رسانه‌ها همین است که عملکرد مدیران را دائم بررسی و نقد کنند اما آنچه در حوزه کاری ما و هر کار دیگر محل اشکال است‌،این است که از جانب انصاف دور شویم.»

اعضای هیئت داوران جشنواره عبارتند از: محمد آفریده (مدیر فرهنگی و تهیه کننده)، مجتبی راعی (نویسنده و کارگردان سینما)، جعفر صانعی مقدم (مدیر فرهنگی و تهیه کننده)، فرهاد مهرانفر (کارگردان سینما، مستندساز)، مهرداد اسکویی (پژوهشگر و مستندساز)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک) و مصطفی آل احمد (مستندساز).

براساس گزارشی که «ایسنا» منتشر کرده، دبیر جشنواره در ادامه اظهار کرد: «تصور می‌کنم برخی قضاوت‌هایی که درباره دوستان ما انجام شده است، منصفانه نبوده و حتی غرض‌ورزانه بوده است و به همین جهت به این جنس نقد اعتراض دارم.»

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه برخلاف اعتقادش مبنی بر اینکه رفتار مدیریت باید مورد نقد قرار گیرد‌، اما با این نوع نقد غیر منصفانه مخالف است، در پاسخ به سوالی که درباره نقدهایی که برای او و محمد آفریده منتشر شده است، خطاب به سوال‌کننده، گفت: «احتمالا منظورتان مطالبی است که در سایت رجا نیوز منتشر شده است، حرف من این است که کسانی که به آرشیو مرکز گسترش دسترسی دارند، چطور به تاریخ و زمان حضور من و اطلاعات مربوط به مدیریت من دسترسی ندارند؟! بپذیرید که من قبول نکنم این اتفاقات از سر عدم اطلاع بوده است. گمان بر این است که آن کسی که این خبر را آماده می‌کرد، می‌دانست من در آن فیلمی که منتشر شده است نقشی نداشتم اما چون باید آن مدیر (آفریده) تخریب می‌شد، اسم مرا هم آوردند.»

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر اینکه نقادی به معنی جدا کردن سره از ناسره است به فیلم «خاطره نی‌آوران» اشاره و اظهار کرد: «این فیلم را مثال می‌زنم و جریان آن را توضیح می‌دهم از این جهت که در آن نقش داشته‌ام. ما قرار بود به مناسبت سی و امین سال پیروزی انقلاب اسلامی سی فیلم تولید کنیم که یکی از آنها همین فیلم «خاطره نی‌آوران» بود اما از آنجا که اشکالاتی داشت در دوره مدیریت آقای آفریده متوقف شد تا کارگردان اشکالات آن را برطرف کند. بعد از آن ما از مرکز رفتیم و پیش از رفتن هم به کارگردان تاکید کردیم که اصلاحات فیلم را انجام دهد اما جالب اینجاست که در دوره مدیریت بعد فیلمی را که ما متوقف کرده بودیم به کرات نمایش دادند و حتی جایزه‌های زیادی را هم دریافت کردند.»

او ادامه داد: «بعد از آنکه من دوباره مدیر شدم آن دوستی که برای اصلاح فیلم به من قول داده بود نزد من آمد و گفت:« من نتوانستم با آن دوستان به قولم عمل کنم اما الان بعد از چهار سال می‌خواهم آنها را برطرف کنم.» همه این‌ها در حالی است که اصل خبری که در این باره منتشر شده است، دروغ است و اگر هم راست باشد تحلیل آن را ببینید که چقدر غیرواقعی است. شرط انصاف‌،عقل و شجاعت این است که اگر اشتباه کردیم صریح و صادقانه آن را بپذیریم. اگر می‌خواهیم پرونده یک مدیر را بررسی کنیم باید صادقانه و منصفانه همه جوانب آن را بررسی کنیم،این در حالی است که خیلی از دوستان ما درک درستی از مدیریت فرهنگی ندارند.»

طباطبا‌یی‌نژاد در پاسخ به اینکه فیلم‌ها چگونه از مرکز گسترش خارج شده‌اند،گفت: «بسیاری از این فیلم‌ها آثاری بودند که حتی یک‌بار نمایش داده نشده بودند و فقط در آرشیو مرکز وجود داشتند اما من در آن سایت دیدم که پلان‌هایی از آن فیلم‌ها را در اختیار داشتند، برای من هم سوال است که چه کسی اینها را از آرشیو مرکز خارج کرده و ممکن است سو‌ظن‌هایی داشته باشم اما در حد گمان است.»

«لاله» متوقف می‌ماند

طباطبایی‌نژاد همچنین در پاسخ به این که آیا خبرهایی درباره توافق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اسدالله نیک‌نژاد برای پرداخت 2 میلیارد تومان برای به پایان رساندن «لاله» صحت دارد یا خیر؟ بیان کرد: «هیچ توافقی صورت نگرفته است و همچنان تولید فیلم سینمایی «لاله» متوقف است.»

براساس گزارش «مهر» مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره پروژه سینمایی «شهابی از جنس نور» یکی دیگر از تولیدات این مرکز گفت: «درباره پروژه سینمایی "شهابی از جنس نور" مساله‌ای وجود ندارد و یا به عبارت بهتر در حوزه کارگردانی مشکلی با محمدرضا اسلاملو نداریم و تنها مشکل این پروژه سینمایی بحث برآورد بودجه و هزینه‌کرد گروه است. هزینه ساخت این فیلم سینمایی سه میلیارد شده که این رقم از بودجه‌ای که این فیلم لازم داشته، بیشتر است. به همین دلیل باید ارتباط منطقی بین برآورد و هزینه‌کرد مشخص و شفاف سازی شود. البته بین محمدرضا اسلاملو کارگردان و روح الله برادری مجری طرح این پروژه سینمایی مسائلی وجود دارد که این مشکلات باید طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گیرد.»

دبیر دو فیلم را از جشنواره خارج کرد

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره خارج شدن دو فیلم از جشنواره سینماحقیقت گفت: «دو فیلم «توران» و «یک اسم دو کلمه‌ای» با نظر خود من از جشنواره‌ خارج شدند، در واقع این دو فیلم را هیات انتخاب دیده بودند، اما چون حریم خصوصی در آنها رعایت نشده بود‌ و طبق استانداردهای بین‌المللی و قوانین حقوقی و با توجه به اینکه مسئولیت نمایش چنین آثاری به طور مستقیم به دبیر جشنواره بر می‌گردد،‌ این دو اثر را از جشنواره خارج کردم.»

هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از 19 تا 26 آذر در سینما فلسطین و سینما سپیده برگزار می‌شود. از زمان اعلام فراخوان این جشنواره 1010 فیلم مستند ایرانی و 670 فیلم مستند خارجی به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد مستندهای ایرانی پذیرفته شده در بخش مسابقه ملی 117 فیلم ‌، بخش مهمان 5 فیلم ،‌ بخش مستند‌- داستانی 9 فیلم‌، بخش ویژه مستند‌های سیاسی- اقتصادی 10 فیلم ‌، بخش نکوداشت ناصر تقوایی و بنی هاشمی 5 فیلم و بخش سینمای مستند جنوب 20 فیلم است.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل 45 فیلم خارجی و 10 فیلم ایرانی پذیرفته شده‌اند در بخش‌های جنبی چشم انداز و مرور بین‌الملل هم 41 فیلم نمایش داده خواهد شد به این ترتیب تعداد کل فیلم‌هایی که در مدت هفت روز در جشنواره به نمایش در می‌آید 262 فیلم مستند است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =