لوپوئن: همه برای رفتن به ایران عجله دارند/ "بهشت" خاورمیانه چقدر ظرفیت دارد؟

توافق هسته ای ژنو و بازشدن فضای سرمایه گذاری خارجی به معنای بازگشت ایران به صحنۀ اقتصاد بین الملل است.

پیامدهای اقتصادی توافق ژنو و باز شدن فضای سرمایه گذاری خارجی همچنان بخش قابل توجهی از تحلیل های اقتصادی رسانه های جهان را به خود اختصاص می دهد.
پایگاه اینترنتی فرانس اینفو چند روز پیش در تحلیلی این استقبال جهانی برای سرمایه گذاری را " بازگشت ایران به صحنۀ اقتصاد بین الملل" خوانده و می نویسد: توافق ژنو یکی از مهمترین اتفاقات از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. ایران در کنار گاز فراوان، سومین ذخایر نفتی جهان را دارد. آن هم زمانی که قیمت انرژی در گوشه و کنار جهان همچنان گران است. از این رو بسیاری از کشورها به این مسئله چشم دوخته اند که شاید ایران بتواند گره ای از این گرانی انرژی در اروپا و آمریکا باز کند. این مسئله شاید برای اروپایی ها در مقایسه با آمریکایی ها حیاتی تر باشد؛ چرا که در ورای آبهای اقیانوس اطلس قیمت انرژی صنعتی نزدیک به 70% ارزان از قارۀ اروپاست؛ از این رو این رقابت برای اروپایی ها مهمتر است.
لذا بدون تعارف، گاز ایران برای اروپایی ها فرصت بزرگی است به خصوص اینکه اروپا را از شرِ وابستگی به گازپروم (غول گازی روسیه) می رهاند؛ شرکتی که امروز بزرگترین تأمین کنندۀ گاز اروپاست. سرمایه گذاران اروپایی در این سالها خسارات زیادی را متحمل شدند و هزینه ها پرداختند.
مثلاً فرانسه در میان شرکای اروپایی ایران حضور پررنگتری در عرصه های غذایی- کشاورزی، دارویی و اتومبیل سازی داشت. رنو در ایران لوگان و مگان را با مشارکت سازندگان ایرانی مونتاژ می کند؛ متأسفانه کشوری که در سالهای 2000 چهارمین شریک ایران بود، تحت همین فشارها به رتبۀ 15 سقوط کرد و صادراتش به ایران از 2 میلیارد به 800 میلیون یورو تنزل پیدا کرد. در بخش اتومبیل سازی نیز صنعت اتومبیل سازی فرانسه با قطع ارتباط با تولیدکنندگان ایرانی تحت فشار آمریکایی ها خسارت زیادی را متحمل شد. لذا زین پس ایران، حُکم "بهشت" را در معادلات اقتصادی جهان پیدا می کند.
مجلۀ لوپوئن، چاپ پاریس نیز در یادداشتی به فضای اقتصادی ایران در روزهای اخیر اشاره کرده و می نویسد:
اصلی ترین و مهمترین تولیدکنندگان و سازندگان خودرو و قطعات یک هفته پس از توافق ژنو به تهران شتافتند تا سهمی در بازار پر از پتانسیل ایران داشته باشند. برپایی کنفرانس بین المللی صنعت اتومبیل- که در نوع خود نو و تازه بود- طبق برپاکنندگان کنفرانس بیش از 150 شرکت در این بخش را جمع کرده بود که این مسئله بیانگر بازگشت کشور به وضعیت عادی است.
گفتنی است ایران، یازدهمین بازار جهانی و سیزدهمین تولیدکنندۀ اتومبیل در سال 2011 بوده است؛ پتانسیل قابل توجهی که از سال 2012 تاکنون بدور از بهره برداری بوده است.
ناظران بر این اعتقادند، هرچند نمی توان میلیاردها دلاری که ایران طی سالهای اخیر از دست داد را جبران کرد اما انتظار می رود با استقبال بسیاری از شرکتهای خارجی فصل تازه ای در اقتصاد ایران ایجاد شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    داخل مون خودمون رو کشته ، بیرونمون هم دنیا رو ........... ما که فکر می کنیم این جا جهنم خاور میانه س .
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      شما نمیبینی توی خاو میانه چه خبره!؟ توی همین سوریه، عراق، لبنان بحرین و عربستان و . . . چرا الکی بر طبل ناامیدی و بدبینی میکوبی!؟
    • الیمی A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      چون آینده ایران را همچون کشورهایی که گفتی می بینم.
    • كامران A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      89 93
      اليمي محترم شما تاحالا يا جايي دور تر از خونتون نرفتي و يا فرق بين زندگي و مهموني رو نميدوني اگر رفتي جايي براي اقامت و بهتر از ايران پول درآوردي و بهمين راحتي ما خرج كردي بيا تعريف كن از كساني كه ايران ميان و مهمون ما هستن بپرسي ميفهمي جهنم كجاست
    • الیمی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      جهنم یعنی اندیشه افرادی مثل آقای کامران
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      در جواب کامران: بله برا دلال ها ایران بهشته شکی توش نیست
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      15 58
      جناب اليمي و بي نام؛ كار و درآمد در ايران هست منتها بعضي دوست دارن تو خونه بشينن تا پول بريزن بحسابشون و نمي دونن كه سال بعد همين ٤٥٠٠٠ تومان احمدي نژاد هم قطع ميشه، و هركاري رو هم شأن خودشون نميدونن، ولي كافيه پناهنده كشوري بشوند تا هركاري رو قدر بدونند! شما يورو نيوز هم كه ببيني اوضاع جهان دستتتون مياد چون پاسپورت گرونه و ويزا هم كه بشما نميدهند!
    • الیمی A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      78 9
      جناب بی نام آخری : کجای دنیا رو تو می تونی پیدا کنی که به یک مهندس 200 دلار ماهیانه حقوق بدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و کجای دنیا رو سراغ داری که یک لپ تاپ 1000 دلاری رو 5 میلیون تومان بفروشن!!!!
    • الیمی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      64 6
      کجای دنیا به یک استاد دانشگاه ساعتی 5500 تومان ( 2 دلار ) حقوق می دن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      20 31
      ناشکری نکن.کدام کشور خاورمیانه رئیس دولتی مانند روحانی یا وزیرانی مانند زنگنه ظریف حجتی هاشمی نعمت زاده و ... دارد؟ من به دولتم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم.شاید باور نکنید من با وجود اینکه همه کارهای مهاجرتم را انجام داده بودم اما با آمدن اقای روحانی همه برنامه را کنسل کردم و با افتخار در کشورم خدمت می کنم.
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      18 4
      دوستانی که از دولت های قبل حمایت می کنین به این تا حالا فکر کردین پول ما از کشور محترم همسایه افغانستان که کارش ترانسفر نیرو به مملکت ماست بی ارزش تره !!
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    ولی نامردا همشون تو تحریم مارو رها کردند
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      62 3
      واااااا!!! خب وقتى خودتم جاى اون بدبختا باشى و تهديدت كنن كه بايد با فلان جا ارتباطت قطع بشه وگرنه بايكوتت ميكنيم و ساپورتت نميكنيم، آيا عاشق چشم و ابروى من هستى كه ولم نكنى؟ اقتصاد كه احساسات نميشناسه. يه آدم با عقل اقتصادى سراغ كسى ميره كه ثروتشو افزايش بده، نه اينكه بلاى جونش باشه.
  • امیر A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    به وطنت ایران افتخار میکنی ، و این درست است ... اما آیا آنگونه خواهی بود و خواهی زیست که کشورت نیز به وجودت افتخار کند ...
    • الیمی US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      کشور من به دروغگو ها و حزب باد ها افتخار می کند ....
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      43 23
      حرف ایشون کاملا بجاست این منفیا برای چیه؟!
  • احسان A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    و تمام اینها را مدیون دولت یازدهم و تلاشهای آقای ظریف هستیم.روحانی متشکریم
    • عبدل A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      نقش دکتر احمدی نژاد رو فراموش کردی؟اگر زحمتهای ایشون نبود ما اینهمه خوشحال نمیشدیم که داریم به بعدی10 سال قبل برمیگردم.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      اگر زحمات احمدی نژاد و تیم هسته ای برای غنی سازی 20 درصد و پیشرفتهای هسته ای نبود، الان شما چه چیزی برای مبادله با غرب داشتید؟ لابد باید غنی سازی 5 درصد را متوقف میکردید و به عبارتی کلا تعلیق کنیم (مانند زمان اصلاحات) تا بتونید یه کم امتیاز بگیرید نه؟ اگر این موضوع را بفهمید خیلی خوبه.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      72 12
      اين آقايي كه به زحمات احمدي نژتد در توليد اورانيوم 20 درصد ! اشاره كرده يادشان رفته كه مسئله هسته اي چيزي فرا تر ار دولتهاست و سه دولت خاتمي ، احمدي نژاد و روحاني و مذاكره كنندگاني كه به ترتيب روحاني ، لاريجاني، جليلي و ظريف بوده اند و ارگانهايي كه باز هم به ترتيب سازمان انرژي هسته اي ، شوراي امنيت ملي و وزارت خارجه بوده اند همه و همه تحت يك مديريت واحد عمل كرده اند
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      13 81
      "بی نام" دوم. زمان خاتمی که تعلیق کردیم، زمان احمدی نژاد اوج پیشرفتهای هسته ای و توسعه مراکز هسته ای و غنی سازی 20 درصد و نصب 19000 سانتریفیوژ بود و مجددا زمان روحانی پذیرفتیم که غنی سازی 20 درصد نکنیم و به قول اوباما ما را عقب راندند.
    • كامران A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      40 12
      اصولاً ايراني ها خوش استقبال و بد بدرقه اند! آخراي دولت هم ميبينمتون.
    • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      5 1
      آقای بی نام که به غنی سازی اورانیوم اشاره کردی در زمان اصلاحات و دولت نااصولگرا احمدی نژاد.بدون و آگاه باش هیچ کشوری در دنیا نیست که بخواهد در تمام زمینه های علمی خودش را دربین قدرت ها قرار بدهد.حتی آمریکا.این طرز فکر غلطه که ما خودمونو ملزم بدونیم به باشگاه هسته ای ها باشگاه ماهواره دارها باشگاه دارندگان علم نانو و... بریم.لزومی نداره در همشون ورود کنیم.باید ببینیم یک علم چقدر هزینه داره و چقدر بازده و سود.مسلماخرید بعضی علوم به سود ماست.ما در جاهایی که باید سرمایه گذاری نمیکنیم.مثل استفاده از انرژی خورشید،باد و...که با هزینه کمتر بازده بیشتر داره.اگر هزینه های بدست آوردن علم هسته ای+هزینه ای که ازتحریم ها تحمیل میشه رومقایسه کنید باسود این کار میفهمید کاری است کاملا اشتباه.لطفانظرموبذارید
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    اين پژوسيتروعَن رو راه نديد
    • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      51 71
      دانشمند سیتروئن رنو ؛ پژو چیه بابا.
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      51 3
      به بى نام دوم: دانشمند كه شمايى. اون بى نام اول بنده خدا درست گفته. اين دو شركت با هم خواهرخوانده هستن. اگه نميدونى خب يه سرچ بزن. اين دو شركت در عرصه بين الملل با عنوان پژو سيتروئن ظاهر ميشن. اينم يه لينك: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en رنو هم كلا يه شركت جداست.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    32 0
    همون پژو درسته.رنو ازکجا اومد
  • محمد A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    44 0
    فکر میکنم در کنار این اتفاق مهم باید مدیریت صنعت خودروی کشور هم به اینها واگذار شود تا همچنان که در اروپا و آمریکا در کنار افزایش کیفیت، با کاهش قیمت با یکدیگر رقابت میکنند، در ایران هم با هم در این امر رقابت کنند وگرنه تمام غول های خودرو دنیا هم که بیایند باز با مدیریت مافیایی فعلی خودرو در کشور، گره ای از مشکلات مردم باز نمیشود و همچون 50 سال گذشته مردم را نقره داغ میکنند.
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    60 5
    داداش بهشت رویه کم زیادی نیومدی به نظرت..........................؟؟!!
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      21 1
      دوستای گلم بهشت رو اشتباه نگیرید که منظور این باشه که واسه ساکنانش بهشته بلکه منظور بهشت واسه تولید کننده هاست که تولیداتشون رو به یک منطقه کاملا مصرف گرا بفروشن واقعا تا حالا دیدید تو خاور میانه یک برند معروف باشه تازه بازهم وضع ایران از نظر تولیدی خیلی خیلی از کشورهای خاورمیانه مثل عربستان و.... بهتره اونا که دیگه مصرف کننده صرف هستن هرچند که ایران هم حتی به گرد پای کشورهای شرق آسیا نمیرسه اما باز این امید راجع به ایران هست که وضع خودش رو بتونه یک سرو سامانی بده
  • مردم شریف ایران IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    46 7
    8 سال مردم جان به لب شدن ارزش پول ملی ایران 300 درصد افت کرد/ و مردم به امید فردای بهتر روز به روز زندگی می کنند . و شما صحبت از بهشت سرمایه گذاری می کنید/ بله خارجی ها می آین سرماایه گذاری می کنند و صنایع خودرو سازی رنو و مگان در فرانسه سود سرشاری نصیب شان می شود/ چه ربطی به مردم ایران دارد// آیا دلار و قیمت های به 1200 تومان باز می گردد؟؟؟؟ واقعیت جهنم برای مردم ایران باقی می ماند / و دنیای خارج به بهشت وارد می شونند
    • بابک IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      20 0
      دوست خوب من افزایش سرمایه گذاری خارجی یکی از نتایجش قطعا بهبود زندگی مردمه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    95 6
    یه دوست خارج نشینی بعد از سالها اومده بود ایران(حدود سال 82-83). خیلی خوشش اومده بود. جمله ای گفت که توی ذهن من مونده: گفت خیلی وضعتون خوب شده و پیشرفت کرده و دارید حال میکنید، مواظب باشید که یا یه جنگ راه میندازن یا یه جور دیگه متوقفتون میکنن..... و احمدی نژاد اومد و 8 سال عقبگرد!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      9 80
      این که ما مثل کشورهای عربی سوار ماشینهای آنچنانی نشیم و مانند اونا تفریح نکنیم میشه عقب مونده؟!!!!
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      25 0
      خطاب به بی نام شما ظاهرا روشن دل تشریف دارید رشوه -فساد اداری -اختلاس- بیکاری - اینا عقب ماندگی نه نبود ماشین مدل بالا.
  • جواد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    123 6
    در ایرانم ولی دلتنگ ایرانم
  • ادیب IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    34 4
    خیلی ساده اندیشه ایه که فکر کنیم ایران خودرو و سایپا به همین سادگی دست از انحصار بردارن . درضمن این خارجی ها از دور دارن ایران رو میبینن فکر میکنن بهشته بیان اینجا از آتش این جهنم زغال میشن
  • محمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    67 1
    هر شرکت خودرو سازی بیاد فقط این فرانسویهای نامرد و دودوزه باز نیان.شرکتهای ژاپنی و آلمانی و آمریکایی در اولویت باشند بهتر است تا شرکتهای گشنه ای مثل پژو فرانسه.
  • mta IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    7 259
    ما خاک میخوریم ولی خاک نمیفروشیم زنده باد رهبر فرزانه و احمدی نژاد
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      91 2
      کی خواست حاک بفروشه ای نادان دوست؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      60 1
      حالا نمی‌شه آبگوشت بخوریم خاک هم نفروشیم؟
    • الیمی A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      54 1
      فعلا که داری منفی می خواری نه خاک !!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      37 0
      امثال شما بقیه رو به خاک سیاه می نشونید.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      21 0
      ما خیلی وقت داریم خاک ایران و میفروشیم از همون موقعی که دولت جناب احمدی نژاد صادرات خاک کشاورزی و به خارج آزادکرد شما تازه خبردار شدی
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 1
      برعکس در این دوره خاک هم فروختن(به کشور های عربی) علاوه بر اون که خاک به دهان مردم مالیدند
  • بی نام FI ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    41 8
    پژو رنو و سیتروین کلا فرانسه جایی در ایران ندارند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    21 1
    عضو محترم جامعه جهانی بودن و تعامل داشتن با مردم دنیا و صلح و آرامش دوستی و ثرتمند شدن مردم و پاک شدن از بی اخلاقی های تک صدایی و افراطی گری نه با دین و آموزهاش منافات داره و نه با فرهگ و وطن دوستی
  • رامین IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    23 2
    به نظر من باید شرکتها امریکایی وارد بازی بشن تا رقابت برای سرمایه گذاری صورت بگیره و ما هم از شر شرکتهای همچون پژوه ..... چینی و روسی خلاص شیم ارتباط مستقیم با آمریکاییها خیلی کم هزینه تر از ارتباط با کشورهای دسته چندم دنیاست واقعا سعی کنیم در اقتصاد لااقل بر اساس علم و منافع ملی عمل کنیم نه براساس اعتقادات بی پایه
  • ali A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    13 23
    لعنت بر فرانسه و تولیدات مزخرفش از جمله پژو و رنو
    • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      14 2
      ها ها ها ها . بیا بردار یکی . اینی که اسمش پزو هست تو ایران کاریکاتور پزو هست
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      5 2
      فرانسه سازنده ایرباس هست ماشینهای خوبی هم دارد مشکل خط مونتاژ ذاخلی هست که فرغون میسازد اتفاقا ما نباید از فرانسه وغرب دوری کنیم 8 سال دوری کردیم نتیجه ان شد که فرانسه بازیچه اسراییل شد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    8 8
    ملت ایرانو ببین اگه اونا بیان چی گیر شما میاد دیگه نه پیشرفتی نه سازندگیی خودشون میان میسازن ما هم فقط مصرف کننده نگاشون میکنیم ما هیچ وقت از جهان سومی خارج نمیشیم چون غریب پرستیم مرغ همسایه برامون غازه خود جوون ایرانی پاشه یه همتی کنه کشورشو بسازه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    15 0
    الان که بهشت نیست ولی استعدار بهشت شدن را داره و یا شاید هم داشت ..
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    18 0
    ایران سیزدهمین تولید کننده خودرو در جهان است یا مونتاژ کننده خودرو ؟ خود شیفتگی هم حدی دارد.
  • ایران GB ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    13 0
    مصرف کننده یک تکنولوژی خوب بودن بهتر از تولید کننده بد و خطر آفرین بودن هست! دوستان ظاهرا فراموش کردند تا حالا چند پژو مونتاژ داخل دچار حریق و آتش سوزی شده! امیدوارم روزی برسه که ما هم خودرو باکیفیت تولید کنیم ولی تا آن روز همان بهتر که بیشتر از این با جان و مال مردم بی گناه بازی نکنیم!
  • برهان راشدی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    9 0
    ایران بهشت خاومیانه؟نه بابا...این چیزای که ما تو خیابونای شهرمون وشهرای استانهای مجاورمون می بینم به والله هیچ شباهتی به بهشت نداره...
  • دل داده IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 5
    شما چرا وارد بازی سیاست میشید اینها همه جمع شدند تا شماهارو سرگرم کنند به جون همدیگه بیفتید عزیزان اگه مملکت خودتونو دوست دارید دست به دست همدیگه بدید بسازیدش اگه که خرابه شما خرابتر ش نکنید آمریکا دو تا حزب داره وقتی می خواندیک کشور نابود کنند هر دو تا شون به کمک همدیگه میاند تا اونو نابود نکنن یک جا ساکت نمینشینن شما کجای کارید؟؟؟
  • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اون عکس مفهوم خاصی داره؟عکسی ک پشت پرچم قرار گرفته!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بزرگترین اشتباه آن است که توافق اخیر در برنامه هسته‌ای ما را دچار غفلت کند و برای ما این خیال به وجود آید که مسائل هسته‌ای به سرانجام رسیده است، این فرصت که با یک بهای سنگین برای ما به دست آمده است، اگر ما از این فرصت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم به مشکلات فائق آئیم. اصل مشکلات کشور، اقتصادی است که به واسطه زیرساختهای غلط نقدینگی بالا، ضعف تولید داخلی و خام‌فروشی و مصرف‌گرایی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    مسئولان دلسوز کشور باید خیلی مراقب رفتار بازرسان آژانس بوده و تمامی حرکات آنها را رصد کنند به تجربه گذشته و به یقین برخی از آن‌ها از سوی اسرائیل برای ضربه زدن و ایجاد رخنه در تأسیسات ما مأمور شده‌اند.