رحیم واحدی، عضو هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مجروحان شیمیایی به همراه سه نفر دیگر از همکاران خود، بامداد یکشنبه به هلند پرواز کردند.

امید سلیمی بنی : واحدی در زمان حضور در فرودگاه امام خمینی تهران و پیش از سفر به محل برگزاری اجلاس جهانی سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی، با خبرآنلاین درباره اقدامات این سازمان مردمنهاد و اهداف سفر به این اجلاس گفتگو کرد. به گفته واحدی، قرار است نمایندگان ایران در این اجلاس، پیشنهاد دهند سردشت به عنوان اولین قربانی سلاحهای شیمیایی جدید، به جهانیان به عنوان شهر صلح معرفی شود. در ادامه، این گفتگو را می خوانید.

چند نفر و با چه هدفی در اجلاس OPCW شرکت می کنید؟
چهار نفر از اعضای یک سازمان مردمنهاد از سردشت به نام انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت در این اجلاس جهانی شرکت می کند، این افراد به هلند اعزام می شوند تا در هیجدهمین اجلاس جهانی سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی opcw شرکت کنند. هدف این است که وضعیت مصدومان شیمیایی سردشت را به تنها سازمان بین المللی که در مورد منع گسترش سلاحهای شیمیایی فعالیت می کند، اطلاع رسانی کند تا برای مردم و نمایندگان سایر کشورها بتوانیم وضعیت قربانیان شیمیایی در ایران را تشریح کنیم. نمایندگان کشورهای مختلف در آن اجلاس حضور دارند و با این گزارش می توانند بهتر مشکلات مصدمان شیمیایی را درک کنند تا فشار جامعه جهانی باعث شود کشورهایی که سلاح شیمیایی دارند، برای نابودی این سلاحها اقدام کنند.

چند نفر زیر پوشش انجمن مصدومان شیمیایی سردشت است؟
آماری که از تعداد مصدومان شیمیایی سردشت داریم، بیش از 8 هزار نفر است، ولی انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت کمتر از 1500 نفر را شناسایی و تحت پوشش دارد.

آیا این اجلاس جهانی برای مصدومان شیمیایی شناسایی شده در سردشت، کمکی در نظر گرفته است؟
آنها سازمانی برای منع گسترش سلاحهای شیمیایی هستند و درباره کشورهایی فعالند که مواد شیمیایی تولید می کنند و از عملیات بیشتر آن کشورها جلوگیری می کنند. این اجلاس فعالیتی درباره مداوای مصدمان شیمیایی و یا پرداخت هزینه درمان و زندگی آنها ندارد. انجمن ما دو کرسی به عنوان ناظر در این سازمان دارد و حدود 185 کشور نیز عضو هستند و این کشورها نیز همگی کنوانسیون منع تولید سلاحهای شیمیایی را امضا کرده اند. این سازمان در این ارتباط که کشوری مواد شیمیایی را تولید، انباشت و استفاده تسلیحاتی نکند، فعال است. حتی موضوع معدوم کردن مواد شیمیایی دولتی در سوریه را نیز این سازمان انجام می دهد.

آیا شما هر سال در این اجلاس شرکت می کنید؟
بله، ما سالانه شرکت می کنیم چون عضو ناظر این اجلاس هستیم و بیش از 25 سازمان مردمنهاد از سراسر جهان در این اجلاس شرکت می کنند. این سمن ها نیز برای خود ائتلافی تشکیل داده اند که در حال یافتن قدرت اجرایی است. شاید از طریق ائتلاف این سمن ها بتوانیم کاری برای مصدومان شیمیایی سردشت انجام دهیم. ولی چون تاریخ تولد این ائتلاف به دو سال پیش بازمیگردد، هنوز به آن جایگاهی نرسیده که بخواهد برای مصدمان شیمیایی کاری انجام دهد، ولی در صدد تاثیرگذاری بر تصمیمات اجلاس هستیم، چون اشراف خوبی بر روند تصمیم گیریها داریم و می توانیم پیشنهادهایی ارائه کنیم که تاثیرگذار باشد.

برنامه شما برای شرکت در این اجلاس امسال چیست؟
در حاشیه هر سالن در اجلاس برای اطلاع رسانی هر چه بهتر از حضور یکی دو جانباز شیمیایی سردشتی استفاده می کنیم. همچنین در حاشیه اجلاس نیز نمایشگاهی از وضعیت فعلی مصدومان شیمیایی سردشت داریم. احتمال دارد در این اجلاس با مدیر کل سازمان نیز ملاقات داشته باشیم. هر چند هنوز این ملاقات قطعی نشده است. انتقال وضعیت فعلی مصدومان شیمیایی و دعوت از مدیر کل برای حضور در ایران و آشنا شدن با وضعیت فعلی مصدومان شیمیایی سردشت در دستور کار ما است. همچنین درباره این که ما اولین قربانی سلاحهای شیمیایی هستیم، پیشنهاد خواهیم کرد سردشت به عنوان شهر صلح به جهانیان معرفی شود. اگر بتوانیم این اقدام را انجام دهیم، بزرگترین دستاورد سفر ما به هلند خواهد بود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 0
    عکس اگه واقعیه واقا قلب آدم رو بدرد میاره. این عکس رو رهبرای دنیا ببینن و بفکر ساختن سلاح های شیمیایی و اتمی نباشن. انرژی فقط انرژی سلح آمیز هسته ای و نه بیشتر!!!!
  • علی A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    پیشنهاد اینترنشنال خخخخخ
  • مسعود IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 0
    15سال است روستای زرده در استان کرمانشاه بمباران شیمیایی شده 273 نفر در همان لحظه وصدها نفر بعدها به شهادت رسیده اند. تعداد زیادی مصدوم هستند که متاسفانه هرازگاهی کمیسیونی تشکیل میشود . خواص به نتیجه میرسند ومردم به عذر وبهانه .تاکی این مردم باید زجر بکشند وآقایان نفعش راببرند خدا عالم است وبس.