تهران-مشهد در 3 ساعت با قطار پرسرعت ایرانی

با پایان مرحله طراحی مفهومی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت و پس از تایید نهایی شورای عالی عتف، فاز مطالعات پایه و ساخت قطعات سیستم قطار پرسرعت ایرانی آغاز خواهد شد.

خبرگزاری مهر نوشت:

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران از پایان مرحله طراحی مفهومی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت خبر داد و گفت: گزارش این مرحله آماده ارائه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است و در صورت تایید نهایی وارد فاز مطالعات پایه و ساخت قطعات خواهیم شد.

دکتر محمد حسن بازیار، سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت را سامانه‌ای دانست که سرعت قطار در آن به 350 کیلومتر در ساعت برسد و افزود: طرح کلان پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب و اجرای آن به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده است که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن در حال اجرا است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مراحل اجرای این پروژه اظهار داشت: فرآیند طراحی این سامانه شامل طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی جزئیات، نمونه سازی، آزمایش، بهینه سازی و نهایی سازی می‌شود که در حال حاضر فاز طراحی مفهومی این سامانه نهایی شده و آماده ارائه گزارش به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) هستیم که در صورت تایید نهایی وارد فاز طراحی پایه و جزئیات و ساخت قطعات خواهیم شد.

وی فاز طراحی مفهومی را شامل طراحی سیستم‌های راه و ابنیه، سیستم انتقال انرژی، سیستم سیگنالینگ، سیستم مدیریت حمل و نقل و سیستم ناوگان دانست و یادآور شد: مدت زمان صرف شده برای این فاز 9 ماه بوده و برای فاز مطالعات پایه نیز یک سال در نظر گرفته شده است.

بازیار با اشاره به زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این طرح ادامه داد: ایجاد ارتباط با این سامانه از طریق الکترونیکی و کامپیوتری انجام می‌شود از این رو یکی از وظایف دانشگاه برای اجرا و پیاده سازی این پروژه مطالعه در زمینه زیر ساخت‌های این قطار است.

وی فناوری‌های مورد نیاز قطارهای سریع السیر را از جمله فناوری‌های پیچیده و پیشرفته دانست و اضافه کرد: زیر ساخت‌های کاربردی کردن چنین قطارهایی شامل مواردی چون ایجاد خطوط ریل، پل، تونل، ایستگاه، ناوگان و کارخانه‌ای که این ناوگان را تولید کند، تامین برق مورد نیاز و سیگنالینگ قطار است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، اولویت ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر را شهرهای پر تردد دانست و یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اقتصادی انجام شده به نظر می‌رسد که اولین مسیری که کاملا اقتصادی است مسیر تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد زوار خواهد بود. ایجاد این خط در مسیر تهران- مشهد می‌تواند ظرف 2 سال هزینه‌های انجام شده را جبران کند.

وی با اقتصادی دانستن اجرای این پروژه اقتصادی، تاکید کرد: فناوری قطارهای سریع السیر از جمله فناوری‌هایی است که بسیاری از کشورها به آن دست ندارند و در صورت دست یافتن ایران به این فناوری جز 10 تا 15 کشوری خواهیم بود که به این فناوری دست یافته است.

وضعیت کشورهای آسیایی در زمینه ایجاد خطوط پرسرعت ریلی
ژاپن اولین کشوری در دنیا است که در سال 1963 اقدام به ایجاد و توسعه خطوط سریع السیر ریلی کرد و پس از آن فرانسه در سال 1967 در این زمینه وارد شد و در حال حاضر چین دارای سریع‌ترین قطار جهان و رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر 501 کیلومتر در ساعت است.

وضعیت کشورهای دنیا در زمینه ایجاد خطوط پرسرعت ریلی تا سال 2012

بر اساس آمارهای موجود در میان کشورهای آسیایی بیشترین خط موجود مربوط به کشور ژاپن و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به کشور چین و در میان کشورهای اروپایی بیشترین خطوط پرسرعت ریلی از آن کشور فرانسه و بیشترین سرمایه گذاری از آن کشور اسپانیا است.

وضعیت کشورهای آسیایی به لحاظ ایجاد خطوط سریع السیر ریلی

نام کشور میزان خطوط در حال بهره برداری برنامه ساخت تا 2025
چین 1194 2901
تایوان 345 0
هند 0 495
ایران 0 475
ژاپن 2452 583
عربستان 0 550
کره جنوبی 330 0
ترکیه 235 1679

وضعیت کشورهای اروپایی به لحاظ راه اندازی قطار تندرو

نام کشور خطوط در حال بهره برداری برنامه ساخت تا 2025
بلژیک 209 0
فرانسه 1961 2616
آلمان 1285 670
ایتالیا 876 0
هلند 120 0
لهستان 0 712
پرتغال 0 1006
روسیه 650 0
اسپانیا 1599 1702
سوئیس 35 0
انگلستان 113 0

با توجه به مزایای خطوط تندرو ریلی در کشورهای آسیایی و اروپایی برنامه‌هایی برای توسعه خطوط ریلی پرسرعت تا سال 2025 تدوین شده است به گونه‌ای که عربستان که در حال حاضر فاقد خطوط پرسرعت ریلی است تا سال 2025، 550 کیلومتر ایجاد کند و ژاپن با بیشترین خطوط پرسرعت ریلی قرار است 583 کیلومتر به این خطوط اضافه کند.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ایجاد خطوط تندرو تا سال 2024 روند افزایشی خواهد داشت.

5353

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 124
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    280 4
    من هرگز مخالف فن اوری پیشرفته در کشور نیستم ولی در کنار تحقیقات میتوان جهت رفاه مردم از فن اوری بقیه کشورها هم استفاده کرد... از قدیم گفتن کار رو باید سپرد به کاردان . خوب اقا فعلا یه پرکت المانی یا ژاپنی بیارن برای قطار تهران مشهد در اینده هم انشاالله دانشمندای خودمون هم یه کارایی میکنند
    • رضا IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      68 2
      من با بی نام سوم موافقم
    • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      57 2
      میشه اون وقت بگید قیمتش چقدره؟؟من چون خودم فعلا مسافر این قطارهای تهران مشهدم اینو میگم..الان قطارهای لوکس نور 60 هزار تومن قیمتشه یا غزال 45 هزار تومن اینا 12 ساعته این مسیر رو میرن اون وقت این قطار 3 ساعته قراره چقدر بگیره؟؟چون قیمت هواپیمای چاتر مشهد تهران 65 هزار تومنه و 1 ساعته مسیرو میره..
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      11 0
      بحث تكنولوژي و تحقيقات نيست همه اين قشقرق ها سر لحاف . . ست همون بودجه اش كلي از مشكلات بعضيا رو حل مي كنه. آخرش هم از رو دست همون ژاپن و فرانسه و آلمان تقلب ميكنن (مثل پايان نامه هاي تقلبي دوره دكتراشون) و يه وصله پينه اي مثل سمند براتون ميسازن ولي بدليل مشكلات آب و هوا و شيب و سربالايي يه خورده زمان رسيدنش بيشتر ميشه به حدود همون 12 ساعت.
    • هـادی A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      3 0
      قطار پردیس حدود 40 تومنه 6 ساعته میرسونه مشهد البته گاهی تأخیر هم داره (حتی تا 6 ساعت تأخیر!!)
  • امین A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    51 2
    ببینیم و تعریف کنیم!!!
  • بی نام US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    141 3
    این کار بسیار قابل تحسینه...فقط ان شا ا... کی به انجام میرسه؟ (زمان حقیقی، نه وعده!)
    • حسین IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      114 0
      ایشالا با تحویل پروژه آزاد راه تهران - شمال!
    • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      131 1
      هرجا از اغاز يه پروژه خيال انگيز مثل هواپيماي ايران ١١٤٠ ، سفر به فضا ازادراه تهران شمال و ... حرف به ميون اومد بدانيد و اگاه باشيد كه قراره يه بودجه تخصيص و ناپديد بشه!
    • علی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      89 1
      آقا چرا به جای اینکه چرخ رو دوباره اختراع کنیم و آتیش رو دوباره کشف کنیم از کسایی که این کارو قبلا کردن کمک نگیریم؟ یعنی چی رفتیم تو مطالعات مفهومی؟؟ چرا ما نباید روی یک چیز مشخص وقت و انرژی بذاریم و به سرمنزل مقصود برسونیمش و نه اینکه همه کاره ی هیچ کاره باشیم؟؟؟؟؟ اگه این روند یعنی خود کفای قرار باشه مارو تا ابد از دنیا ایزوله کنه من که بار و بندیلو میبندم.
  • امیر A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    51 3
    خدا کنه کیفیتش خوب باشه نه مثل قطارهای تندرو الان.
  • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    اينها كه گفتي معنيش اين بود كه تازه ميخوان درموردش مطالعه كنن ؟؟؟!!!! بيخيال
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      طرح مفهومیش آماده شده و حالا میخوان فاز مطالعات پایه و ساخت قطعات را شروع کنند. بسیار طرح خوبیه.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      سوئیس تو صنعت ساعت و بانک داری سرمایه گذاری می کنه ؛ نیوزیلند تو دام و لبنیات ؛ فرانسه ادکلن و وسایل آرایشی و بهداشتی و این روند تو اکثر کشورها وجود داره ولی تنها کشوری که همزمان همه کاری از قطار و ماشین و هواپیما و ماهواره و انرژی هسته ای و مطالعات قطب جنوب رو با هم انجام می ده و هیچ کدومشم به هیچ جایی نمی رسه فقط همین مملکت عزیزمونه با 50 درصد جمعیت محروم از شرایط استاندارد یک شهروند عادی . تو رو خدا اولویت بندی کنید خدا خیرتون نده
    • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      جناب "بی نام" سومی! هیچ کدوم این طرح ها به جایی نمیرسه؟!!!! یعنی انرژی هسته ای به جایی نرسیدیم؟!!! ماهواره هایی که ساخته میشه اسباب بازیه؟!!!!
    • طولابي A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      با نظر بي نام سوم كاملا ً موافقم ، چه اصراري داريد ... در حالي كه از نظر اقتصادي و رفاه زندگي و حواشي آن كاملا ً در گرفتاري هستيم ، هزينه و تلاش و سرمايه گذاري در چيزهايي كه واقعا ً تخصص خودش را ميطلبد ، زمان بر و هزينه آن فقط و فقط بر روي دوش مردم است ، اون از خودرو سازها و هواپيما و حالا قطار سريع السير
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      267 3
      اگر ما بجای خودرو روی پوشاک سرمایه گذاری کرده بودیم امروز خیلی پیشرفت کرده بودیم و آخرش مجبور نمیشدیم خودروی بی کیفیت داخلی را با بالابردن تعرفه کمرگی خودرو ارزان و باکیفیت خارجی به ملت تحمیل کنیم. ظلم از این واضح تر !!
    • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      128 3
      هنر کردید ،فکر کنم این خطی که طراحی کردید ماله نسل قبله که حداکثر ۳۵۰ تا میره،الان در دنیا برای قطار در دنیا حداقل سرعت را ۴۰۰ کیلومتر در نظر می گیرند و الان حداکثر سرعت به نزدیک ۵۸۰ کیلومتر هم رسیده ،تا وقتی هم که شما بخواید بسازید سرعتش به نزدیک ۸۰۰. کیلومتر رسیده
    • رضا IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      149 3
      دوستی تعریف میکرد جهت آموزش در شرکتی درانگلستان به مدت 3ماه در لندن زندگی کردم وطی این مدت به طرق مختلف اشکالاتی که در طول دوران آموزش در دستگاههای شرکت رو میدیدم رو که بسیار متفاوت با رشته آموزشی من وبی هیچ گونه ارتباطی به هم بودند را رفع میکردم و شدیدا هم تحسین شدم روز برگشت به ایران طی عادتی که همه ایرانیها دارند که در دیدار بایک خارجی نظرشونو در مورد ایرانیها میپرسنداز نفری که تحت آموزش او بودم نظرشو در مورد ایرانیها پرسیدم جواب:شما ایرانیها اقیانوس اطلاعات هستید ولی با عمق 1سانی متر
    • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      79 5
      50 سال عاینده روش حساب کنیم دیگه ؟ :))
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      55 1
      "عاینده" !!!!!
    • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      47 0
      فک نمیکنید خیییییییییلی تاخیر دارید ؟در فرانسه سالهاست فاصله پاریس تا مارسی (تقریبا تهران مشهد) رو به سه ساعت طی میکنند و سایر خطوط به تکنولوژیهای جدید مجهز خواهد شد
    • 1111111111111 A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      46 1
      وقتی هنوز خوروی درست وحسابی نداریم کلی کشته داریم میدیم وقتی نمی تونیم الودگی هوا رو حل کنیم به نظرتون این چه کاریه
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      34 4
      آقا جان نمی خوایم از این طرح ها همین که یارانه و مثل آدم بدین.تورم رو کم کنین.اشتغال برا ما جوانان فراهم کنین خودش کلیه.تو همینشم موندین.پراید به زور تولید میکنین.واسه ما طرح میریزن رو میز.والا به خدا
    • دلال مرکزی EU ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      72 0
      باتوجه به پروزه درخشان شیراز که قطار با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت از ریل خارج شد نتیجه اینست که زمان رسیدن از تهران تا آخرت با این قطار به 3 ساعت کاهش میابد
    • اسد اله خان A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      39 0
      بيچاره لكوموتيو ران ! از اين به بعد در تصادم قطارهاي تندروي مان مثل خلبان مفلوك خطوط هوايي مان عامل خروج از ريل و تصادم قطارهاي تند رو آقاي لكوموتيو ران است!!!
    • يكي A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      29 0
      بله. با دستان پرتوان مهندسان كشور دوست و برادر چين! عزيزم هنوز تازه فكرش رو كردن به عمر منو شما قد نميده!
    • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      22 2
      در پاسخ به بي‌نام چهارم: بله البته تكنولوژي هسته‌اي در كشور پيشرفت كرده، اما به چه قيمتي؟ آيا اگه ما بتونيم مثلا آناناس رو به قيمت كيلويي يك ميليون يا مثلا سي پي يو رو به قيمت ده ميليون تومن توليد كنيم، برامون فايده داشته؟ اگه يك دهم پولي كه صرف تكنولوژيهاي موردنظر شما شد رو مثلا صرف توسعه كشاورزي و آبياري نوين مي‌كرديم، آيا نفع بيشتري عايدمون نمي‌شد. آيا مثلا سوئيس كه شتاب دهنده به اون بزرگي در اون كشور ساخته شده قادر به دستيابي به تكنولوژي توليد سوخت هسته‌اي يا خودروسازي نيست؟
    • احسان A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      6 0
      سلام یک قطار شهری مشهد 15 ساله طول کشیده وای به حاله قطار تندرو....اینقدر امکانات ندارید خطوط حمل و نقل عمومی رو نوسازی کنید!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      9 2
      کشوری که صنعت خودروش در پراید و وانت پیکان درجا زده، هیچوقت هیچوقت هیچوقت موفق نخواهد شد قطار سریع السیر بسازه، مثل ژاپن و فرانسه و آلمان و آمریکا.
  • بابک A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    چرا تو مسیر تبریز نمیذارن؟؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      مسیر مشهد کفیه!
    • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      مثلا مسیر تبریز چه سودی برای کشور داره ، مسیر مهم بعدی ، تهران - بندرعباسه
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      64 17
      بابی جان از یه جا شروع باید کنن دیگه اول مشهد که پر رفت و آمده بعدشم که به سن من که نه ایشالا به سن شما برسه جاهای دیگه هم انجام میشه
    • بابک A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      تبریز دومین شهر مهم ایران و مسیر ترانزیت به اروپاست
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      71 35
      اجازه بدهید ساخته شود دومیش را تو خط تبریز کار میکند در ضمن دوست تبریزی دومین شهر بعد از تهران مشهد است و سومی اصفهان و .........
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      70 28
      آقای بابک اولا این آمار که تبریز دومین شهر مهم کشوره از کجا اومده ؟ ثانیا این قطار مسافربری نه باربری که تو مسیرهای ترانزیت بار بذارن ...
    • محمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      80 0
      دوستای عزیز دعوا نکنین. گفتن تا سال ۲۰۲۵ میخوان ۴۰۰ کیلومتر بسازن. اگه ساخته شد بعدش باید همین قدر دیگه بسازن تا به مشهد برسیم به سلامتی. زیارت که کردیم بعدش ناهارو خوردیم بعدش میشینیم دقیق فکر می کنیم خط بعدی رو به سمت کدوم شهر بسازیم. پس وعده ما باشه ۲۵سال دیگه.مشهدالرضا انشاالله.
    • علی 63 IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      38 41
      خدایا اینها چی میگن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ دنبال اینن که بگن شهرمون دومین شهر ایرانه بعد از تهران .... خوش بحال ما شیرازی ها که وسط این دعوای تبریزی ها و اصفهانی ها و مشهدی ها و... خیالمون راحته و خوب میدونیم که توی بهترین حالت و با در نظر نگرفتن خیلی از آیتم ها فقط دو تا شهر توی دنیا هست که قابل قیاس با شیرازند 1 - آتن 2- رم ولا غیر ...
    • تهران اوغلی A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      38 15
      ... تهران تبریز اهواز اصفهان قطبهای صنعتی ایران زمین هستند.
    • زانیار A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      38 2
      غرب و جنوب غرب کشور هم که همیشه نخودی هستن دیگه.... !!!!!!!!!1
    • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      19 4
      چرا بحث بیخودی میکنید همه میدونن که بر اساس علم و آمار مشهد هم دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران هست و هم پر رفت و آمدترین شهر و همچین پروژه بزرگی هم میخواد زده بشه پس باید منطقی و اقتصادی فکر کرد
    • farshad IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      44 1
      تمام اینا که گفتید حومه آبادان هستند
    • بی نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      3 1
      اره دیگه پول مملکتم از تبریز درمیاریم میریم مشهد زیارت!!!!! همش پولای خوزستانه اقایونی که اول و دوم میکنید
  • سیروس US ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    195 3
    من در اینجا می خواستم از متخصصان توانمند بزرگراه تهران شمال تقاضا کنم که این پروژه روهم بعهده بگیرن!
    • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      139 1
      ای متخصصانی که 1- پراید و پژو مونتاژ می کنید و 2- آسفالت بزرگراههاتون بعد از یک سال باید عوض بشه و 3- آب آشامیدنی شهرهای جنوبی کشورتون قابل خوردن نیست و 4- خوراک دام و مرغتون از خارج وارد میشه 5-بعد از پرتاب ماهوارتون چند تا گروه تجسس روی زمین دنباش می گردن و 6 - بزرگراهها و اتوبانتون رو چینی ها می سازن و 7 - نیروگاه اتمیتون رو روسا می سازن و .........................................این قطارو هم درست کنید
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    228 5
    ایران رو به یک جزیره دور از بقیه کشورهای جهان تبدیل کردند بعد پروژه های غیراقتصادی و پر ابهام و بی نتیجه به اصطلاح ملی تعریف می کنند. لطفا ابتدا یک گزارش شفاف از هزینه و نتیجه پروژه های خودروی ملی(سمند و ...)، سیستم عامل ملی، عروسک ملی (دارا و سارا)، هواپیمای ملی، اینترنت ملی، ایمیل ملی و ... به مردم ارائه بدهید...
    • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      94 2
      بسیار نکته دقیق وصحیحی فرمودید.ممنون
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      116 1
      متاسفانه واژه استقلال در میان مسوولین ما به قطع ارتباط بادنیا و عدم استفاده از تکنولوژی به روز سایر کشورها معنا شده که در واقع برداشتی شبه سوسیالیستی از این کلام است که مثال آن میشود اختراع دوباره خودرو(سمند) اختراع مجدد ... امروزه شاهدیم که کشورهای مختلف و حتی کمپانیهای رقیب از یکدیگر اقدام به خرید تکنولوژی می نمایند حالا ما تازه داریم میرویم که قطار سریع السیر اختراع کنیم
    • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      43 1
      بخدا وقتی برنامه ساخت سه تا جزیره شیخ دبی رو میدیدم داشتم خفه می شدم. جزیره هایی که خاک وسنگش از ایرانه تا کی؟تا کجا؟ فقط حرص میخورم .دستم به هیچ جا نمیرسه.اخه به کی بگیم؟یعنی هیشکی اینا رو نمیبینه اهای.کسی اینجاست .کسی برا ابادی وطنم هست.کسی هست که بفکر حزب ش. رفقاش.خودش وخانواده اش نباشه.واین وطن کویر شده رو نجات بده. بس کنید از لج بازی.با کی لج میکنید اقایون بظاهر وطن دوست....
    • کاشانی IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      30 2
      آفرین بعنوان یک پیرمرد 68 ساله وقتی این نظرات روشن رو می خونم به آینده کشورم امیدوار میشم که فرزندان فهیم این ملت بسیارند
  • بورسی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    97 6
    تو را به خدا بک نگاه به ترکیه بی اندازید ، متوسط سرعت قطار هاش بالای 150 کیلومتر در ساعت هست !
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      14 77
      قطارهای ما مگه فکر میکنی سرعتش کمتر از 150 هست؟
    • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      25 1
      مسافت سی صد و بیست،سی کیلومتری تهران زنجان رو قطار سریع السیرشون!!!!ً! تو 4 ساعت و نیم میره
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    72 2
    من هم گاهی فکر می کنم یک فضا پیمای تک نفره ساختم که از وسط خورشید رد می شه.با توجه به اینکه تا حالا هیچ کشوری تو دنیا این کار رو نکرده اگه ما این وسیله رو بسازیم اولین کشوریم!
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    57 3
    شما جاده ها رو ايمن كنيد. من با ماشين ميرم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    53 1
    تو همین خبر آنلاین خبرش بود که عربستان قرارداد بسته با بزرگترین شرکتای ساخت راه آهن و مترو که در عرض کمتر از 5 سال متروی ریاض و بعدشم راه آهن به مکه و مدینه رو تحویلشون بدن. اونم با مدرنترین امکانات. هزینه شم 20 میلیارد دلار
    • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      12 54
      کشورهای مصرف کننده ای که پول زیاد دارند، این کارها رو انجام میدن.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      48 1
      مثلن اینجا مصرف کننده نیستن؟ هزینه ی این طرح از کجا میاد؟ صرفه ی اقتصادی میدونید چیه؟ مدیریت سرمایه هم مهمه نمیگیم همه چیزو بخریم ولی چرا از چیزای شدنی و معقول تر شروع نمیکنیم؟ مترو 20 ساله هنوز به جایی نرسیده بهتره یا 5 ساله تموم میشد؟ و خیلی چیزای دیگه
  • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    40 1
    خدا رحم کنه......... این ریل ها به دلیل طول عمر و مهندسی خاص برای سرعتهای پایین به اندازه کافی خطرناک هستند بخصوص در مناطقی که ریل های یک مسیره هستند .... آیا واقعا از نظر مهندسی طراحی و عمر مفید توان هدایت قطار با این طرعت را دانرد ...؟!!! فردا اتفاقی افتاد نگن تقصیر مرحوم لوکوموتیوران بوده ...؟!!!
    • بی نام CA ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      24 1
      فكر كن با سرعت ٣٥٠ كيلومتردر ساعت از پيچ خارج شي نيم ساعته مشهدي!!!!! البته دور از جون همگي
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    39 1
    پبشرفت خوبه اما قبل از آن توزیع متناسب سرمایه و توسعه در همه جا است!!!! وقتی در ایران برای بسیاری ار نقاط کشور، خط ریلی عادی وجود ندارد نه در شمال نه در جنوب نه در شرق نه در غرب !!!! اینگونه سرمایه گذاری ها و مطالعات چه معنی داره؟؟؟!!!! کشورهایی مثل ایتالیا و انگلستان و حتی روسیه که راه آهن و تردد ریلی در همه سطح کشور توزیع شده است از این کارها نمیکنند!!!! چرا الگوی ما شده ژاپن و چین ؟؟؟؟!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    74 2
    نمیدونم چه اصراری داریم چیزهای ساخته شده رو دوباره اختراع کنیم بدیهی ترین اصل اقتصاد اینو رد میکنه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    64 1
    خط سريع السير اصفهان- تهران را اجرا كردند با دهها ميليارد هزينه. پس از اتمام مشخص شد كه استاندارد نيست!!! گفته اند ايراد ندارد،‌ اين را به قطار باري تخصيص ميدهيم،‌ يك ريل جديد ميكشيم!!! به احدي هم پاسخگو نيستند.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    26 1
    فقط خواهشا ندهید چینی ها بسازند که ایمن باشند!
    • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      27 7
      اتفاقا حتما میدن چینی ها .وقتی سطل اشغالامون چینی شدن چه انتظاری دارید؟!! بعد هم چرا فقط مشهد؟
    • غرب فراموش شده کشور A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      13 5
      این چرا مشهد رو خیلی خوب اومدی
  • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    50 0
    کل این مطلب یعنی اختراع چرخ ازنو.خدابخیر کنه از هزینه هاش.کسی از لینوکس فارسی خبر داره که قرار بوددر دانشگاه شریف تولید بشه و بودجه هم بهش اختصاص داده شد
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    58 1
    سنگ بزرگ علامت؟
    • بی نام US ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      56 3
      خطر ریزش کوه :)))))))
  • خوش خیال A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    75 1
    این طرح مفهومی ، مفهومش اینه ! که این طرح یه بازی کامپیوتریه و مدت 3 ساعت شما را سرگرم می کند !
  • داریوش IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    30 1
    جوانان ما توانمندی بیش ازاین را دارند . ولی دربرخی اززمینه ها مثل راه و حمل ونقل که ازاهمیت بالایی برخوردارمیباشد . براحتی و باسرعت بیشتر که بنظرم بصرفه ترخواهد بود میتوان با شرکتهای خارجی قرارداد منعقد نمود و درمدت زمان کمتری ازخطوط ریلی پرسرعت بهره برد چون مطالعات و تجربیات کشورهای دیگر را میتوان با هزینه کمتری نسبت به شروع کردن ازصفر خرید.البته ناگفته نماند 38سال پیش توربوترن درمسیر تهران مشهد را داشتیم که کمتراز 6ساعت مسیر را طی میکرد . بنظرم اگر آن خط هنوزباشد از زیرساختهای آن میتوان استفاده کرد.......
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    41 0
    فک کردم الان آمادست:دی
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      4 0
      بفرماتو. .. جلودر بده
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    22 1
    دوستان 30ساعت زمان خوبیه اشتباه تایپی بوده چرا ایراد می گیرید؟
  • مرتضی چعفری پور A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    35 0
    یه سر به ریاها و محل عبور ریل از کشورهایی که گفتید زدید ببینید چقدر زیرساختهاشون با مال ما فرق داره
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    41 1
    یاد پروژه سیستم عامل(کامپیتر) ملی افتادم که بعد از کلی هزینه و زمان و... تعطیل شد. همون موقع کارشناسان واقعی گفتند که تا شما دارید مطالعه می کنید؛ چند نسل کامپیوتر وسیستم عاملش عوض میشه.
  • علی-نارمک A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    19 0
    واقعاً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    38 0
    دست بردارید تو رو خدا! اینم می خواید اضافه بشه به بقیه طرح های نیمه کاره؟
  • م . ر A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    38 0
    یاد مسیر ریلی برای قطار تهران شیراز افتادم خخخخخخخخخ
  • علیرضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 0
    احتمالا این خبر از 2 دولت قبلی مانده ولی حالا پخش شده!!!
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    14 0
    پول ندارند همین قطارهای فرسوده رو تعویض کنند اونوقت چنین طرح هایی رو میخوان مطالعه کنند؟!
  • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    20 1
    من خوب یادمه سال 83 جام حم تیتر زد " مسیر تهران مشهد 3 ساعته می شود"
  • امیر IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    19 8
    ما قطار تندرو نمیخواهیم ! مرگ بر آمریکا ! مرگ بر اسرائیل ! چرا انقدر چسبیدید به تکنولوژی ، پس ساده زیستی چی میشه ؟
    • علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      7 0
      عمو برو کامپیوترت رو بفروش یه چرتکه بخر ساده زیست باش
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    9 0
    خیلی با نمک بود...کلی خندیم...دمتون گرم... وقتی اعلام رسمی پروژه اعلام میکنند بهد 300 روز افتتاح میکنند , این که طرح...حالا تا آینده
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 2
    اول تمام استانهای ایرانو یکی کنید از نظر امکانات بعد به فکر این تجارت بزرگ باشید!
  • علیرضا IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    24 1
    اگه ترمزش هم مثل سمند ساخت ایران باشه خوبیش به اینه که بلیط مشهد میخری طرفای ژاپن پیاده میشی:)))))))))
  • عماد A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    25 1
    خدا کنه تا آن زمان دهقان فداکار زنده باشه!!!!
  • سایان A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    7 1
    تا حالا از کسانی که این طرحهای یک با دو هوا دادند و کلی قرض رودوش این ملت گذاشتند بازخواست کردن ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    9 6
    چرا همه چیزو تهران مشهد می سازید
  • جمعیت حمایت از شتران A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    15 4
    آقا ترا به خدا دست از این طرح بردارید. همین هفته بود که قطار عادی اصفهان -مشهد چهل و سه نفر از شتران بی گناه را کشت. نه فقط راننده قطار را توبیخ نکردند بلکه دارند دنبال صاحب شترها می گردند که از او خسارت بگیرند. ترسمان از این است که با اضافه شدن سرعت تعداد بیشتری از شتران به دیار عدم فرستاده شوند.
  • محسن A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    16 2
    خوانندگان عزیز من از سال 1500 با شما حرف میزنم خیالتون راحت هنوز ازادراه تهران شمال و استادیوم نقش جهان افتتاح نشدن راستی طبقه دوم ورزشگاه ازادی هم هنوز صندلی نداره ... بابا جان اول به فکر هزاران هزار طرحهای انجام نشده و نیمه کاره باشید اخه ...
  • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 0
    امیدوارم پروژه موفقی باشه....لطفا با جون مردم بازی نکنید.تشکر
  • مهدی IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    7 4
    از کی تا حالا ترکیه آسیایی شده؟
    • بی نام NZ ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 3
      دوست عزیز به جای افاضه فضل یه تحقیق کوچیک کنید متوجه میشید که بخش عمده ای از خاک ترکیه در قاره آسیا قرار داره
  • حبیب A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    10 0
    برای چه برای ساختن قطار دوباره میخواهید چراخ را اختراع کنید و بقیه مراحل.نیاز برای این همه سرمایه گذاری برای مطالعاتی که قبلاً دیگران انجام دادهاند نیست.کافی است انجام چنین کاری را به مناقصه ی بینالمللی بگزارید.شرکتهای زیادی برای انجام ان خواهد امد و در قیمت کمتر مسابقه خواهد گزاشت.پول مملکت را صرف مطالعت بیهوده مانند اختراع چرخ، ریل و لاستیک نکنید.اینها قبلا انجام شده.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    14 1
    اين حرفها فقط براي گرفتن بودجه خوب است وگرنه براي اين وضع فلاكت بار راه آهن ، دانشكده راه آهن در ايران چكار كرده است؟
  • نیما صادقی IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    11 0
    سلام بچه ها هول نشید به همتون می رسه . اومدیم و ساخته شد چه فایده ای برای من و تو کارگر داره ما که نمیتونیم سوارش بشیم از ما بهترون سوار میشن بعدا برامون تعریف میکنن . پس هول نشد و لبخند بزنید . تا چند سال دیگه بی ار تی هم باید قسطی سوار شیم . ما از چاه آب میخوریم دریا حسادت میکند
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    21 1
    دانشگاه علم و صنعت؟؟؟ توروخدا بسه طعم محصولات شمارو زیادی چشیدیم
  • بی نام NZ ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    16 8
    حالا 3 ساعته مشهد نریم نمیشه
  • سعد A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 34
    بی نامهای غرب زده واقعا براتون متاسفم،مغزی که ایرانی داره هیچکسی نداره،بجای فاز منفی دنبال پیشرفت وعلم برای کشور وراحتی مردم باشید، هرچه داشته باشیم خوبه حتی اگر دیر بدست بیاوریم(علم را یک شبه بدست نمی آورند)
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      6 0
      جناب سعدواقعا استفاده از تکنولوژی روز دنیا میشه غرب زدگی؟؟؟تو توهم هستی.پروژه مارمارای استانبول(تونل زیر آبی)که آسیا را به اروپاوصل کرد با همکاری شرکتهای ترک وژاپن ساخته شده باسرمایه خودترکها.3/9میلیاردلیره هزینه کردن.الان ازنظر تو ترکها شدن غرب زده هایی که مخشونو تعطیل کردن و دست به دامن ژاپن شدن.!مطمئن باش اگه مخشون تعطیل بود اقتصاد پانزدهم دنیا نمی شدن
    • گرفتار IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      7 2
      انشاا... استراحت کنی ویتامین بخوری خوب میشی!
  • توران IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    8 0
    اين طرح ها از همون دانشگاهي در اومده كه عده اي هم از اونجا در اومده بودن و فكر ميكردن با شعار ميشه مملكت را چرخوند شما همون طرح قطار برقي تهران مشهد را كه من در سال 1349 شمسي در نمايشگاه اسيايي تهران ديده ام را اجرا كنيد 3 ساعت پيشكش
  • امیدوار A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 13
    من که بازم می گم خدارو شکر. چون حدأقل شروع کردند.
  • حسين A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    14 0
    چرا بجاي اون دلارهاي مسدود شده مان توي ژاپن ازشون نخواهيم برامون قطار تندرو بسازن؟؟ اونا هم تجربه شو دارن هم كيفيت كارشون خوبه، اينجوري كه خودمون بخواهيم هم طول ميكشه ( تا قرن بعدي) هم احتمالا هزينش بيشتر ميشه بدلايل سه هزار ميلياردي
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 0
    به عمر ما قد نمیده
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 1
    اقاي عليرضا بدجور خوب اومدي(سمنده رو ميگم)كلي خنديديم.مرسي
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    7 0
    من نمي فهمم اين چه اصراري هست كه حتي متخصصين و اساتيد دانشگاه ما هم هنوز پافشاري مي كنند كه همه چيز را بايد ما خودمان از 0 تا 100 اختراع كنيم و بسازيم. دنيا آلان دهكده جهاني هست و همه كشورها با تامل با هم هريك در رشته و تخصصي كه مقرون به صرفه تر هست كار و توليد مي كنند و با هم استفاده مي كنند. اگر ژاپن يا چين اين تكنولوژي را دارد يعني 30 سال روي آن كار كرده و تست كرده و الان به توليد انبوه رسانده و 100% ارزان تر و با كيفيت تر و اشكالات آن رفع شده است. چرا بايد دوباره اين راه را با كلي سعي و خطا و هزينه از مردم تكرار كنيم ؟ اين كه محصول استراتژي مثل گندم نيست. چرا هنور دانشگاهها و مراكز تحقيقات ما نقشه راه درست و حسابي ندارند،‌ ما گندم را وارد مي كنيم اونوقت مي خواهيم در اينها خودكفا بشويم
  • محمد IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 0
    عین اینکه بخوایم خودمون مطالعه کنیم تا کامپیوتر الان رو بسازیم عزیزان بی مغزمن خواهشا نیخواد کلی هزینه بکنید تا مطالعه بشه این مطالعات رایگان از کشوری مثل چین وفرانسه میشه گرفت کلی هم زمان جلو میفتید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 11
    ما تو این کشور کارای مهمتری داریم تا اینکه 3 ساعته برسیم مشهد
  • مجید IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 0
    باید با قرآن روی روی سر و وصیت نامه در جیب سوار شد.
  • سيدمجيد A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 0
    درمديريت باچيزي بنام مزيت رقابتي سروكار داريم كه دربازار تعريف ميشه. هر كشور درمحصول ياخدماتي يك سري مزايايي از نظر قيمت و كيفيت داره كه ديگران در اون سطح نيستند، بنابراين اين كشور ميتونه در بازار قدرت را بدست بگيره و در اون موضوع رهبري كنه. معمولا نميشه در همه زمينه ها مزيت رقابتي داشت و اگه بخوهيم همه چيز را باهم جلو ببريم قطعا هم زمان بيشتري ميخاد و هم از كيفيت كم خواهد شد. شركتهايي هم كه در يك محصول سرامد هستند خيلي بهتر از آنها هستند كه در همه زمينه ها توليد ميكنند.(مقايسه سوني با سامسونگ). پس بايد برخي از علوم را از دنيا بخريم و چيزهايي هم كه مزيتش را داريم به دنيا بفروشيم. لزومي نداره براي هر كاري انرژي صرف كنيم كه حتما خودمون بسازيم.درضمن تا اون زمان نبايد از اين امكانات محروم باشيم.
  • عطیه IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 1
    زنده باد چین کمونیست!
  • رسول A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 0
    دبير محترم بخش دانش خبر انلاين لطفا يك گزارشي هم در مورد شتابدهنده ملي بنويسيد كه مي توانست كمك شاياني در ارتقا بخشيدن به تحقيقات علمي در حوزه هاي مختلف علوم و در گير كردن بخش هاي مختلف صنعت انجام دهد بنويسيد كه بعد از صرف هزينه هاي زيادي براي اماده سازي طراحي مفهومي ، ساخت بعضي از نمونه هاي اوليه و پرورش نيروي كار به علت نداشتن بودجه در شرف تعطيلي هست.
  • بی نام US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 1
    اوووووووووووووه! اينكه پروژه 50 سال آينده س
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 9
    با این نظر هایی من خوندم باید یه حساب درست کنن تا پول نفت مستقیم بره تو جیب مردم , بعدتکنولوژیم خودش میفهمه ما آدم با منطقی هستیم خودش میاد سمتمون, همه چی آروم میشه منفی نزنی که اعصابم ... میکنی
  • نگران IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 3
    میگما آلمانی ها و ژاپنی ها این مخترعین رو یک وقت ندزدند !!!
  • بي نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 1
    اي بابا خدا كنه اين قطار مثل ماشين سازيمون نشه كه در حين حركت آتش بگيره يا يهو سرجاش قفل كنه خدا به داد ما مردم نيشابور برسه اون از اون قطارشون كه با سرعت كم مي اومد اونقد تلفات داديم واي به حال اين قطار ولي ايول داريد اگه اين كار رو بكنيد خواهشا از نيشابور رد نكنيد
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    ایشالله بعد از آزادراه تهران شمال
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    2 1
    این پرایدارو از خیابون جمع کنید بقیه پیش کش هر کی یه طرح آبکی دستش میگیره میاد دنبال میلیاردها میلیارد اعتبار هر چی طرح بزرگتر پول بیشتر
  • استاد دانشگاه A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    2 1
    سه نکته: اول اینکه معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت آقای دکتر منتظری هستند و آقای دکتر بازیار مدیر طرح کلان قطار پر سرعت در دانشگاه علم و صنعت هستند. دوم اینکه هدف از اجرای طرحهای کلان دستیابی به فناوریهای کلیدی در زمینه مربوطه است. یعنی بودجه ای در هد چند صد میلیون تومان یا چند میلیارد تومان به دانشگاه ها داده شده است تا آن را صرف پژوهش در فناوریهای مدرن کنند. بنابراین قرار نیست دانشگاه ها قطار یا هواپیما بسازند. این کار صنعت است که اگر مایل بودند و توجیه اقتصادی داشت برای ساخت اقدام کنند. بنابراین از دوستان انتظار دارم اینقدر سریع و احساسی زیر خبرها نظر ندهند. تا جایی که اطلاع دارم دانشگاه علم و صنعت هم با همه شرکتهای بزرگ و مطرح جهانی در این زمینه مذاکره کرده است. نکته سوم جا نشد!
  • بی نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    حسرت به دل میریم