۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱

علی شاکری

عنوان فدراسیون های در سایه را چند سال پیش در یاددادشت یکی از پیش کسوتان ورزش در روزنامه ای مشاهده کردم که عنوان با مسمایی و همچنین انتخاب مناسبی برای برخی از فدراسیون هایی بود که کمتر در تیررس رسانه ها قرار داشته و کارشان بقول معروف کمتر زیر ذره بین مسئولان قرار دارد . این دسته از فدراسیون ها در واقع آرام و بی سر وصدا روزگار را می گذرانند و نیازی به سین جین پس دادن ندارند !

در میان نزدیک به 50 فدراسیون شکل گرفته به عنوان زیر مجموعه وزارت ورزش که همچنان همه ساله در حال افزایش نیز هستند تا دلتان بخواهد ، فدراسیون هایی با این مشخصات و ویژگی ها به وفور می توان یافت که به مصداق عامیانه معروف " دنیا را آب ببرد آنها را خواب می برد " مشهورند .

این مصداق واقعی از اوضاع کنونی بسیاری از فدراسیون های ورزشی ماست که به مثابه یک حقیقت نمی توان این واقعیت را به هیچ وجه کتمان کرد . در ورزش به شدت فوتبال زده ایران همانند همه دنیا در کنار فدراسیون فوتبال که با استقلال بیشتر با بیشترین اقبال عمومی نیز روبروست ، نزدیک به چهل و اندی فدراسیون دیگر هم کم و بیش با شرح وظایفی مشترک زیر نظر وزارت ورزش مشغول فعالیتند که هر کدامشان از بودجه دولتی ارتزاق می کنند و با وجود یدک کشیدن نام NGO کمتر هنر استفاده از امکانات بخش خصوصی را همانند سایر همتاهای خود در دنیا دارا هستند .     

هر چند فدراسیون های ورزشی در ایران در تعریف و نگاه مسئولان سابق سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزشی کنونی و همچنین کمیته ملی المپیک با شاخص هایی چون مدال آوری ، اهمیت و همچنین توجه و اقبال عمومی در یک دسته قرار نمی گیرند اما باید گفت بطور خاص تنها تعدادی از آنها سخت زیر ذره بین قرار دارند و موفقیت آنها برای دست اندرکاران ورزش از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی تضمین کننده بقاء و کارنامه قبولی دستگاه ورزش در نزد دولتمردان و مردم است . در این میان حکایت فوتبال حکایتی فرای ورزش است که شکست و ناکامی هایش بر خلاف دیگر رشته ها در تمامی ابعاد اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی چنان تاثیر گذار است که همه را وا می دارد تا با وسواس بیشتری در پی بر آوردن نیازهای آن باشند . بعد از فوتبال هم می توان از رشته هایی چون کشتی ، وزنه برداری و تکواندو و والیبال به ترتیب الویت یاد کرد .

جالب آنکه بخش عمده ای از فدراسیون های دیگر که نامشان نیآمده نه اینکه موفقیت آنها مهم نیست ، بلکه خیلی در تغییر معادلات مدیریتی تاثیر گذاری رشته هایی مثل فوتبال ، کشتی ، وزنه برداری ، بسکتبال و تکواندو را ندارد و از سنگینی نگاه عامه مردم و مسئولان محرومند .  رشته هایی که بقول معروف حساسیت چندانی روی آنان نیست و  عملکردشان کمتر رصد می شود و به فدراسیون های باصطلاح در سایه معروف شده اند . 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =