دولت و مجلس در زمان سنج 100 روزه/ تعامل قوا همراه با دلخوری‌ها و خط و نشان‌های گاه و بیگاه

شمع صد روزه​گی روابط دولت یازدهم با مجلس نهمی​ها را در حالی باید فوت کرد که این رابطه هم گرمای تموز به خود دیده و هم سرمایی از جنس مهر.

نسرین وزیری: مجلس نهمی​ها که بخشی​ از آنها قبل از اینکه روحانی رئیس جمهور بشود هم از حامیان او بودند، مراسمی منحصر به فرد برای تحلیف وی برگزار کردند. مراسمی که ابتکار برگزاری آن بر عهده اعضای خانه ملت بود، برای نخستین بار با  حضور مهمانان خارجی و روسای جمهور پیشین -به جز آیت​الله خامنه​ای و حجت الاسلام خاتمی- برگزار شد. مهمان تازه مجلس هم طرحی نو در انداخت و برای نخستین بار در روز تحلیف، فهرست وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد. اهالی بهارستان در مقابل سنگ تمام نگذاشتند. کما اینکه اگرچه در حداقل زمان ممکن به بررسی اعضای کابینه پرداختند اما نتیجه کار همان شد که بر محمود احمدی نژاد رفت. شیخ دیپلمات که با شعار اعتدال وزرایش را به مجلس اصولگرای نهم معرفی کرده بود نتواست مجلسی​ها را برای ارائه رای اعتماد به سه وزیر خود قانع کند. همانطور که محمود احمدی​نژاد نتوانست با شعار مهرورزی و عدالت طلبی از مجلس هفتمی ها برای چهار وزیرش در گام اول رای اعتماد بگیرد.

رفت و آمدهای کابینه​ای روحانی به مجلس، در گام دوم با رای اعتماد به وزرای آموزش و پرورش و علوم روبرو شد اما برای اخذ رای اعتماد وزیر ورزش چهار بار به خانه ملت آمد تا بتواند کابینه​اش را تکمیل کند. {گزارش کامل از روند انتخاب آخرین وزیر را اینجا بخوانید}. در این میانه هم وزرای پیشنهادی روحانی حرف​های زیادی از مجلسی​ها شنیدند. برخی فتنه گر و اصلاح طلب خطاب شدند، برخی «پرونده​دار» و ..... از همین رو بود که وقتی روحانی برای سومین بار جهت دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش -نصرالله سجادی- به مجلس آمد به گلایه گفت: ما که نباید مدام برای اخذ رای اعتماد خدمت برسیم، رای بدهید تا برای مقاصد دیگر مهمانتان باشیم و .... به هر حال با وجود برخی دلخوری​ها که ناشی از لابی​گری​های داخلی مجلس و کم تحرکی دولت برای اخذ رای اعتماد از مجلس بود، در فاصله​ای کوتاه تا 100 روزه​گی ترکیب کابینه کامل شد.{اینجا}

تیغ تیز استیضاح

ساز ناکوک دیگری هم در این مدت حوالی پاستور تا بهارستان شنیده می​شد. آن هم زمانی که برخی نماینده​ها زمزمه تهیه طرح استیضاح وزرای دولت را هم نوایی می کردند. عزل برخی استانداران از سوی وزیر کشور یا نارضایتی از گرایش سیاسی استانداران جدید در ابتدا موضوع سوال و یا استیضاح وی را مطرح کرد که حرف جدیدی نیست. تمامی وزرای کشور در ابتدای تشکیل دولت​ها با چنین گلایه مندی هایی روبرو هستند اما هیچگاه هم به منصه ظهور نمی​رسد. عبدالله نوری در ابتدای تشکیل دولت خاتمی و مصطفی پورمحمدی در ابتدای تشکیل دولت احمدی​نژاد هم با چنین حرف و حدیث​هایی روبرو بودند اما استیضاحی در همان ماه​های اولیه دولت کلید نخورد.

دغدغه​های بومی حتی دامن وزیر نیرو را هم گرفت. چه آنکه موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد به دلیل لغو مصوبه طرح احداث راه آهن گرگان- بجنورد و مشهد، که از مصوبات سفر استانی مقام معظم رهبری به اتان خراسان شمالی بود، در نامه​ای به رئیس جمهور، وزیر نیرو را تهدید به استیضاح کرد.

نعمت​زاده هم به دلیل قولی که در جلسه رای اعتماد به نمایندگان داده بود در معرض زمزمه​های استیضاح قرار گرفت. او قول داده بود که تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند اما چنین نکرد. اعضای کمیسیون کشاورزی در آخرین اقدام خود طی جلسه 28 آبان مهلتی یک هفته​ای به دو وزیر «جهاد کشاورزی» و «صنعت و بازرگانی» دادند تا تکلیف این موضوع را روشن کنند وگرنه منتظر استیضاح باشند.

وزیر نفت هم که با اما و اگرهای نمایندگان درباره کرسنت به این کرسی تکیه زد طی سه ماه گذشته چندین بار برای ارائه توضیحاتی به کمیسیون انرژی مجلس فراخوانده شد.  سایه کرسنت آنچنان بر سر زنگنه سنگینی می کند که نمایندگانی چون توکلی، نادران و زاکانی همچنان در پی سرنخ​های این قرارداد در گذشته او هستند و حتی حسینیان هم از احتمال استیضاح وی به دلیل ارائه آمارهای غیرواقعی سخن گفته است.

اما هیچ یک از این تهدیدها به اندازه احتمال استیضاح وزیر علوم جدی نبود. رضا فرجی​دانا که پس از سرپرستی توفیقی سکاندار این وزارتخانه بود نه تنها عزل و نصب​های پیشین او را لغو نکرد که آنها را ادامه هم داد. به همین دلیل در فاصله یک هفته​ای از اخذ رای اعتماد در معرض این تهدید قرار گرفت. اعتراض نمایندگان عضو جبهه پایداری به او آنچنان با جدیت دنبال می​شد که به عدم ارائه رای اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی ورزش ختم شد تا دولت به انتقادها و اعتراض​های مجلس توجه کند.

ظرافت​های دیپلماتیک ظریف

حضور هیچ کدام از وزرا در کمیسیون​های مجلس به اندازه رفت و آمدهای محمدجواد ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبرساز نشد. او که پس از سفر به نیویورک به بهارستان فراخوانده شده بود جلسه​ای چهارساعته با نمایندگان در این کمیسیون داشت و شرط بی​پرده سخن گفتنش را محرمانه ماندن حرف​هایش عنوان کرد. شرطی که به آن توجه نشد و فردای آن روز در روزنامه کیهان خبری منتشر شد دال بر اینکه وزیر خارجه پذیرفته است که تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور ضروری نبوده و دیدار وی با همتای آمریکایی هم می توانست کوتاهتر باشد. این روزنامه این بخش از اظهارات آقای وزیر را مصداق «اقدامات نا بجا» که از سوی رهبر انقلاب مورد انتقاد قرار گرفته بود، دانست و سبب شد تا «ظریف»ی که در شعارهای مردمی «حریف شش کشور» خوانده می​شود؛ از اوج ناراحتی دچار کمر درد شود و حتی بخشی از مذاکرات ژنو را با ویلچر، دنبال کند.

او پس از آن دیگر در جلسات کمیسیون امنیت ملی شرکت نکرد و در عوض پس از مذاکرات ژنو دو، میزبان نمایندگان این کمیسیون در وزارت خارجه شد. با این حال «محرمانه بودن» محتوای مذاکرات برخی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان - اعضای فهرست جبهه پایداری- را بر آن داشت تا از او بخواهند یا به سوالاتشان جواب بدهد و یا اینکه او را استیضاح خواهند کرد. تهدیدی که پاسخ مد نظر نمایندگان را در پی نداشت و آقای وزیر گفت که بر عهدش پایبند است و محتوای مذاکرات را افشا نخواهد کرد.

نشست​های مشترک دو قوه

در 100 روز اول دولت یازدهم، تنها یک نشست مشترک با مجلسیان برگزار شد. آن هم به میزبانی دولت و در نهاد ریاست جمهوری. 9 مهرماه دو قوه بر سر تعامل با یکدیگر گفت و گو کرده و همان شب تصمیم گرفته شد تا نواب رئیس مجلس هم در جلساتی با معاون اول رئیس جمهور به حل و فصل امور بپردازند. حجت الاسلام مجید انصاری هم که عهده دار معاونت پارلمانی رئیس جمهور شد بر تداوم روابط دوستانه دو قوه تاکید کرد. او نشست​هایی با نمایندگان مجامع استانی داشت تا مطالبات آنها را با رئیس جمهور در میان بگذارد. انصاری که سابقه حضور در این جایگاه را در سال پایانی دولت خاتمی نیز دارد، سلسله نشست​های مرتبی میان مجامع استانی با رئیس جمهور را هم ترتیب داده که رضایت مندی اهالی پارلمان را در پی دارد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    68 3
    مجلس در این مدت 100 روز همکاری خوبی با دولت تدبیر و امید نداشت و دولت روحانی مجبور شد علاوه بر درافتادن با مشکلات خارجی که ناشی از عملکرد غلط دولت قبلی بود بخش اعظمی از توان خود را صرف حل مشکلات خود با مجلس نماید که این کار نوعی بی انصافی درحق این دولت بود .
  • داود A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    41 2
    انتظار داریم تعاملی بیشتری صورت بگیره....
  • وحید A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 0
    با رویکردی که از بعضی وزرای این دولت بخصوص وزیر علوم می بینیم و با شناختی که از مجلس داریم فکر می کنم باید منتظر تنش های بیشتری بین مجلس و دولت باشیم که امیدوارم کار به اونجا نرسه!
  • سیوان A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    9 1
    این مجلس نتیجه تحریم انتخابات توسط مردمه.به نظرم در دور بعدی 70 درصد این مجموعه حاضری در مجلس نخواهند بود.
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 1
    چشممان را باز کنیم برای انتخاب نمایندگان این انتخابات مثل قبل نباشد ...
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 1
    ايشالا در دوره بعدي يك مجلس هماهنگ با دولت و به نفع اكثريت مردم انتخاب ميكنيم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 1
    هیچ وقت یادمون نمیره از روز اول دولت تدبیر و امید مجلسیان نه تنها تعامل خوبی نکردن بلکه خیلی هم اذیت کردن و سنگ اندازی کردن......انشا... زمستان 94 جبران میکنیم
  • سامیه IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 2
    ریاست اکوووو رو دادن به ظریف چرا تیتر نمیزنی خبرانلاین